Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A230 - test aparatu

9 listopada 2009

5. Balans bieli

Zdjęcia zapisywanie w formacie JPEG przez Sony Alpha 230 mogą mieć kolorystykę ustawioną według następujących trybów balansu bieli:

  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.

Tonację kolorów przy ustawieniu innym niż według wzorca można dodatkowo regulować ze skokiem jednostkowym w zakresie −3 do +3. Ujemna korekta powoduje przesunięcie tonacji w stronę niebieską, a dodatnia korekta przesunięcie w stronę czerwoną.



----- R E K L A M A -----

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na podstawie zdjęć 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Wyznaczamy dla nich parametr dC, czyli średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, pokazujące wartość błędu barwy oraz parametr S, czyli nasycenie barwy wyrażone w procentach. W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki tego testu.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.65 102.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.67 102.5
Pochmurny dzień Auto 6.77 102.3
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.01 98.52
Żarówki Auto 22.8 137.2
Żarówki Żarówki 9.1 107.4
Lampa błyskowa Auto 5.18 96.54
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.42 96.05

Okazuje się, że automatyczny balans bieli działa bardzo dobrze w naturalnych warunkach oświetleniowych oraz przy oświetlaniu sceny lampą błyskową. Jak zwykle problemy pojawiają się w przy świetle żarówek. Ustawienie dedykowanego balansu bieli w tym przypadku oddaje barwy dość przyzwoicie. Naszą uwagę zwróciło całkiem dobre nasycenie barw przy świetle naturalnym. Przy świetle żarowym barwy są wyraźnie za bardzo nasycone, a przy lampie błyskowej lekko nienasycone.

Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: żarówki
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: żarówki
Balans bieli: żarówka
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli Sony Alpha DSLR-A230 - Balans bieli