Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Nowy sensor Sony IMX294CJK z funkcją HDR

Nowy sensor Sony IMX294CJK z funkcją HDR
3 lipca
2017 10:30

Sony Semiconductors zaprezentowało nowy, 10-megapikselowy sensor formatu 4/3 przeznaczony do monitoringu i zastosowań przemysłowych. Uwagę zwraca ciekawa struktura fotodiod umożliwiająca realizację funkcji HDR bez konieczności multiekspozycji.

Wątpliwe by opisywana matryca znalazła zastosowanie w aparatach Mikro 4/3, m.in. ze względu na relatywnie niską rozdzielczość. Układ umożliwia natomiast zapis wideo w jakości 4K (4096×2160 pix) przy 60 lub 30 kl/s w 12-bitach. Przy 14-bitowym zapisie dysponujemy klatkarzem na poziomie 24 kl/s i nieco niższą rozdzielczością (3704×2778 pix). Możliwy jest także rejestracja przy 120 kl/s, wtedy jednak przetwornik ADC pracuje w trybie 10-bitowym.

Najciekawszą cechą nowego sensora wydaje się natomiast jego struktura.

Nowy sensor Sony IMX294CJK z funkcją HDR

Potrafi on bowiem działać w trybie HDR, w którym każdy piksel dla danego koloru (RGB) dzieli się na cztery sensele. Każda para rejestruje światło w odmienny sposób, co pozwala uzyskać obraz o szerokiej rozpiętości tonalnej. Nie ma przy tym konieczności wykonywania wielu ekspozycji, a rozmycie przy rejestracji ruchomych obiektów zostało zredukowane. Rozwiązanie to przypomina nieco układ Super CCD SR od Fujifilm, choć wyraźnie widać różnice w strukturze.

Nowy sensor Sony IMX294CJK z funkcją HDR

Sensor IMX294CJK z technologią Quad Bayer Coding HDR raczej nie znajdzie zastosowania w aparatach fotograficznych, jednak zaprezentowane rozwiązanie rodzi pewne nadzieje na przyszłość. Wyeliminowanie konieczności wykonania serii ekspozycji w celu uzyskania zdjęcia HDR jest niezbędne, jeśli fotografujemy poruszające się obiekty.


Komentarze czytelników (17)
  1. mgkiler
    mgkiler 3 lipca 2017, 10:33

    Pisałem o tym newsie w komentarzach tydzień temu.

  2. mate
    mate 3 lipca 2017, 10:40

    @mgkiler
    Powtórzyłeś to, do czego inni już dawali linki w tych samych komentarzach:
    link
    i linki z pierwszego komentarza.

  3. fotopstryk
    fotopstryk 3 lipca 2017, 12:21

    @ "Wątpliwe by opisywana matryca znalazła zastosowanie w aparatach Mikro 4/3, m.in. ze względu na relatywnie niską rozdzielczość."

    Nie wiem czyja jest ta opinia, prawdopodobnie kogos majacego zbyt duzy zwiazek z marketingiem. Funkcja matrycy genialna. Przejde do systemu, ktory pierwszy da mi nieporuszone zdjecia HDR prosto z puchy. Czy to bedzie smartfon, czy aparat. 10 Mpix to rozdzielczosc IMO maksymalna, jak na MFT i mozliwosci szumowe dzisiejszych matryc.

  4. szuu
    szuu 3 lipca 2017, 13:42

    nic z tego - na obrazku widzimy "long time / short time integration" a więc mimo że dane z matrycy będą z jednego naświetlania, czas tego naświetlania nie jest jednakowy i przy łączeniu dwóch ekspozycji przy poruszającyc się obiektach pojawią się "duchy".

    10MP to żaden limit dla m43 a fizyka to nie zbiór propozycji, z których wybieramy te które nam się podobają. po prostu przestan skąpić na obiektywy :-]

  5. Adam Śmiałek
    Adam Śmiałek 3 lipca 2017, 14:55

    Przejście na HDRy nie będzie takie proste jak się wydaje, będzie duży problem z optyką, a konkretnie z transmisją. Na rynku jest niewiele szkieł, które poradzą sobie z zagospodarowaniem czternastu bitów, w szczególności nie znam ani jednego takiego zooma. W większości wypadków, gdy w kadrze pojawi się słońce, ujrzymy wielką jasną mgłę przyprawioną kolorowymi flarami.

    Czekam aż któryś z producentów odkryje na nowo tessara - prostą, ciemną konstrukcję, za to z minimalną ilością szkieł, a więc z wysoką transmisją, ale na razie każdy robi to, co każdy.

  6. mate
    mate 3 lipca 2017, 16:05

    @Adam
    "Czekam aż któryś z producentów odkryje na nowo tessara - prostą, ciemną konstrukcję, za to z minimalną ilością szkieł, a więc z wysoką transmisją, ale na razie każdy robi to, co każdy."

    W sumie to w m4/3 jest takie szkło :)
    link

  7. noob
    noob 3 lipca 2017, 16:14

    Matryca idealna do odpowiednika A7s w systemie m43, zgadzam się że argument niskiej rozdzielczości to głupota marketingowa, a nie ograniczenie przed zastosowaniem. Jak dla mnie to powinni zrobić taką matrycę mającą rozdzielczość idealne 4k - relatywnie duże piksele i żadnego problemu z obróbką czy kropowaniem obrazu, z całej matrycy dane prosto w kodek i po problemie.

  8. Marek_N
    Marek_N 3 lipca 2017, 18:05

    Jeśli ta matryca ma 14 bit ADC to Sony wymyśla koło na nowo. IMX094 o tej samej wielkości piksela (4,8 um) również przenosi pełne 14 bit informacji, a to konstrukcja sprzed kilku lat.

    Adam Śmiałek
    Współczesne warstwy AR mają transmisje na poziomie 99,8%. Szkło optyczne ma transmisje 99,9% na każdy 1 cm drogi optycznej. Kilkunastu soczewkowy obiektyw spokojnie może mieć transmisje na poziomie 93-95%.

    To o czym piszesz to nie kwestia transmisji tylko złego wyczernienia obiektywu ew. komory lustra i objawia się gdy Słońce jest poza kadrem. Taniej jest dołożyć plastikową osłonę przeciwsłoneczną - ot cały marketing.

    Miałem różne analogowe obiektywy - choćby Fujinon'a EBC, prosta 50-tka z najlepszymi jak na owe czasy warstwami AR. Nawet prościutki acz współczesny, kitowy Samsung 20-50 mm rozkłada go na łopatki kolorem, kontrastem i klarownością obrazu.

    Czas przeznaczony na oczekiwanie na nowego Tessara polecam przeznaczyć na zapoznanie się z osiągnięciami współczesnej techniki.

  9. kubsztal
    kubsztal 3 lipca 2017, 18:29

    @fotopstryk
    ML - dual ISO.

  10. waldi72
    waldi72 3 lipca 2017, 18:46

    @kubsztal
    Czyli nic innego jak "quadruple pixel" od Sony. Nie mogli pewno obejść patentu Canona na dual to poszli dalej i wprowadzili "quadruple" dodając dodatkowo możliwość HDR. Canon spartolił sprawę bo modyfikując swój dual piksel i dając odpowiednie oprogramowanie mógł już mieć to HDR jakiś czas temu. A gościom z ML to Canon powinien odpalić jakąś kasę za popularyzację ich produktów.

  11. PDamian
    PDamian 3 lipca 2017, 19:13

    Chyba jednak nie jest podobne do ML - dual ISO,
    bo na tej matrycy Sony sensory L to long-time integration a S to short-time integration link

  12. PDamian
    PDamian 3 lipca 2017, 19:17

    ...
    w komórczakowych matrycach Exmor RS co druga linia pikseli ma inny czas ekspozycji -z czego składany jest HDR.

  13. Adam Śmiałek
    Adam Śmiałek 4 lipca 2017, 10:08

    Ale to właśnie o te ostatnie procenty chodzi przy HDRach. Dynamika nie jest wartością liniową. Oczywiście wyczernienie także jest bardzo ważne, ale ma wpływ na kontrast ogólny, mniej dokuczliwy od kontrastu lokalnego w postaci aureoli np. wokół ram okna, za którym świeci słońce.

    Jakbym był złośliwy, to bym napisał "Czas przeznaczony na tłumaczenia procentów polecam przeznaczyć na zapoznanie się z funkcją logarytmiczną", ale dziś nie będę ;)

  14. Marek_N
    Marek_N 4 lipca 2017, 13:38

    Znasz funkcje logarytmiczną? Woow, Ty to jesteś gość. Z takim CV to aplikuj do Sigmy albo Tamrona. Na zebraniu rady nadzorczej wyjaśnisz, że "Dynamika nie jest wartością liniową", japońce pokiwają z uznaniem głowami i będzie można wprowadzić do produkcji ciemne Tessary. W końcu trzeba chronić czułą matryce przed nadmiarem światła.

  15. mate
    mate 4 lipca 2017, 13:53

    @Marek_N
    "Znasz funkcje logarytmiczną? Woow, Ty to jesteś gość. Z takim CV to aplikuj do Sigmy albo Tamrona."

    Ale Adam prowadzi warsztaty dla różnych firm z branży foto, więc zanim się wygłupisz kolejny raz, to może zapoznaj się z dorobkiem:
    link

    "Adam Śmiałek, (www.przypadkiadama.com, www.youtube.com/user/smialekadam/videos),fotograf, filmowiec, ekspert do spraw cyfrowej obróbki obrazu i dźwięku, muzyk, mikroelektronik, programista, podróżnik. Rocznik 1972, Krakus. Pracuje m. in. dla takich marek jak: Tokina, Hoya, Quantuum, Genesis, testując nowe rozwiązania oraz prowadząc wykłady i tworząc multimedia edukacyjne, poruszające tematykę fotografii i filmu. Współpracuje stale z Akademią Sztuk Pięknych, specjalizując się w dokumentacji fotograficznej, 3D i fotogrametrii."

  16. Marek_N
    Marek_N 4 lipca 2017, 17:18

    Takie czasy że każdy może zostać ekspertem, prowadzić wykłady czy pisać książki. Ale nie o zdolnościach organizacyjnych tu mowa.

    mate, Muzykant - proszę wyjaśnijcie mi co to jest ta "wartość liniowa". To coś jak powierzchnia punktu? :)

    To powyższe (mega niefortunne) stwierdzenie + wspomnienie o funkcji logarytmicznej (o, jednak jest coś takiego jak funkcja!) sugeruje, że sympatycznemu Adamowi coś tam dzwoni, ale sposób przekazywania wiedzy jest taki hmm... humanistyczny :). Nie każdemu to będzie pasować.

    No i jak to jest, że ludzie od dekady składają HDR'y, które często mają ponad 18 EV rozpiętości tonalnej, a kolega wyskakuje jak Filip z konopi, że będzie problem z optyką przy 14 bitach DR? :)

  17. Adam Śmiałek
    Adam Śmiałek 4 lipca 2017, 18:12

    No tak, teraz będziemy się czepiać uproszczeń. Ale proszę bardzo: zmiany poziomu jasności, które człowiek odczuwa liniowo, nie są wyrażone liniową funkcją.

    To teraz poproszę o jeden przykład HDRa 18 EV, w którym rozproszenie w szkle i na warstwach nie miało widocznego wpływu na zdjęcie :) Ze swej strony, najlepszą transmisję jaką widziałem, prezentuje Firin Tokiny:
    link
    (to nie HDR, ale matryca z Sonego A7 daje z siebie wycisnąć dużo). Niezłą ma także Irix 15 mm. Pewno jest tych obiektywów teraz więcej, bo technologia ostro ruszyła ostatnimi laty. A tu ręczne złożenie dwóch obrazów (czyli ręczny HDR o kontrolowanym przeniku) z przeciętnego pod względem transmisji Meike 12 mm link
    W tym wypadku rozpiętość nie przekraczała gdzieś około 14 EV, a już jest marnie.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.