Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
23 lipca
2017 11:33

Wakacje w pełni, a niestety temperatury nas nie rozpieszczają. Słońca też jak na lekarstwo. Jednak hołdując zasadzie, że nie ma złej pogody na plotki, zapraszamy do naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych nieoficjalnych informacji z rynku fotograficznego.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

Canon

Urodzaj obiektywów

Wracają spekulacje na temat nadchodzących modeli obiektywów firmy Canon, które mają mieć swoją premierę jeszcze w tym roku. Oprócz wyczekiwanego EF 85 mm f/1.4L IS mamy poznać trzy inne produkty i choć wcześniej mówiło się, że będą to modele dla najbardziej wymagających klientów, to teraz okazuje się, iż wcale tak być nie musi. Zgłoszenia tych obiektywów w urzędach certyfikacyjnych wskazują, że będą one produkowane w Malezji, a nie w japońskiej fabryce w mieście Utsunomiya skąd pochodzą wszystkie "L-ki".

Kolejne premiery w 2018 roku

Plotki głoszą, że w przyszłym roku rodzina obiektywów Canon z serii L powiększy się o dwa nowe teleobiektywy. Jednym z nich będzie prawdopodobnie EF 600 mm f/4 DO IS, którego prototyp zaprezentowano już niemal 2 lata temu. Na temat drugiego modelu nic w tej chwili nie wiadomo.

Fujifilm

Fujifilm X-E3

Serwis Fuji Rumors dotarł do pierwszych zdjęć oraz informacji dotyczących nadchodzącego bezlusterkowca Fujifilm X-E3. Aparat ma być mniejszy od swojego poprzednika, zostanie wyposażony w dżojstik do wyboru punktu AF, przednie kółko sterujące, a także koło do ustawiania czasu migawki połączone z możliwością wyboru czułości ISO.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujinon XF 80 mm f/2.8 OIS WR Macro

Podobno zapowiadany od pewnego czasu obiektyw Fujinon XF 80 mm f/2.8 OIS WR Macro trafi na rynek w październiku.

Nikon

Coś dla miłośników patentów

Nie cichną echa doniesień na temat prac nad nowym bezlusterkowcem firmy Nikon. Tym razem osoby zainteresowane tematem dokopały się wniosku patentowego złożonego przez japońskiego producenta. Został w nim opisany obiektyw o ogniskowej 35 mm i świetle f/2, którego zaprojektowano z myślą o współpracy z bezlusterkowcem wyposażonym w zakrzywioną matrycę pełnoklatkową. Od razu więc zaczęto spekulować, że nowy Nikon może zostać wyposażony w tego typu matrycę.

Olympus

Olympus M.Zuiko 17mm f/1.2 PRO

Mówi się, że kolejnym obiektywem, który powiększy rodzinę Olympus M.Zuiko PRO będzie model o ogniskowej 17 mm i świetle f/1.2. Podobno ma on zostać zaprezentowany wraz z bezlusterkowcem E-M10 Mark III na przełomie sierpnia i września.

Coś dla miłośników patentów

Olympus przygotował kolejny wniosek patentowy. Tym razem producent opisał w nim konstrukcje dwóch teleobiektywów dla systemu Mikro Cztery Trzecie o ogniskowych 400 i 500 mm.

Sony

Coś dla miłośników patentów

Również firma Sony pracuje nad nowymi możliwościami wykorzystania zakrzywionej matrycy. Producent w jednym z wniosków patentowych opisał pięć obiektywów średnioformatowych, które zostały zaprojektowane do współpracy z tego typu sensorem. Są to modele o następujących parametrach:
  • 387 mm f/2.8 (długość tubusu: 679 mm) – odpowiednik dla pełnej klatki 240 mm f/1.7
  • 323 mm f/2.8 (długość tubusu: 576 mm) – odpowiednik dla pełnej klatki 200 mm f/1.7
  • 258 mm f/2.8 (długość tubusu: 380 mm) – odpowiednik dla pełnej klatki 160 mm f/1.7
  • 161 mm f/2.8 – odpowiednik dla pełnej klatki 100 mm f/1.7
  • 84 mm f/2.9 (długość tubusu: 123 mm) – odpowiednik dla pełnej klatki 52mm f/1.7

Tokina

Nowe obiektywy Firin na początku przyszłego roku

Podobno dopiero na początku przyszłego roku trafią do sprzedaży nowe obiektywy Tokina Firin. Będzie to model ultraszerokokątny oraz jasna stałka szerokokątna.


Komentarze czytelników (141)
  1. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 lipca 2017, 12:12

    Zakrzywiona matryca w bezlusterkowcu nikona to by był samoboj. Czyni system totalnie niepraktycznym. Bo co z ostroscia na brzegach kadru dotychczasowej optyki Nikkor i wszelakich innych szkielek?
    Zakrzywiona matryca ma sens przy świetnym kompakcie. Ale nie za bardzo przy aparatach z wymienną optyką. No a bezlusterkowiec ma mieć wymienną optykę.

  2. jan pawlak
    jan pawlak 23 lipca 2017, 12:32

    Może być nie zakrzywiona a zakrzywiania w zależności od podpiętego obiektywu

  3. tadeusz69
    tadeusz69 23 lipca 2017, 12:33

    A kiedy Canon 6d mark III ?

    Nowy 6d II jak pisze dpreview ma gorszą dynamikę od aparatów aps-c !!!

    link

  4. septemberlicht
    septemberlicht 23 lipca 2017, 13:12

    @Jacek_Z
    A o co koledze chodzi? Bo nie rozumiem. Czy pojawienie się na rynku zakrzywionej matrycy w bezlusterkowcach Nikona sprawi, że lustrzanki Nikona i szkła do nich przestaną nagle działać?

  5. JdG
    JdG 23 lipca 2017, 13:14

    >> 387 mm f/2.8 (długość tubusu: 679 mm)

    no, no, prawie 70 cm tuba dla średniego formatu! nie w kij dmuchał! nawet fakt, ze to najmniejszy średni format niewiele zmienia; ciekawe ile to będzie ważyć?

  6. Jonny
    Jonny 23 lipca 2017, 13:24

    @Jacek_Z

    A mnie się właśnie marzy taki mały bezlusterkowiec od Nikona i zakrzywiona matryca, mi w nim zupełnie nie przeszkadza, tym bardziej, że ponoć ma wykorzystywać specjalnie to tego patentu dostosowaną optykę.
    A serię tej optyki można przecież rozszerzać.

  7. Bahrd
    Bahrd 23 lipca 2017, 13:26

    Tadeusz69,
    Dawniej wieszczono niechybną klęskę pierwszej wersji 6D. Zobaczymy...

  8. ad1216
    ad1216 23 lipca 2017, 13:47

    tadeusz69: trzy razy drozszy od 6DIi Nikon D5 też ma dynamikę gorszą od nowych apsc :) Jak widać nie tylko DR ma znaczenie

  9. druid
    druid 23 lipca 2017, 14:02

    @tadeusz69
    Tak, w końcu bardziej wiarygodne info na ten temat. Cóż, przyznam szczerze, że mnie cieszy coraz większa porażka Canona i tego modelu. Chciwy dwa razy traci. Może ludzie odpowiedzialni za tak fatalną decyzję jak okrojenie 6DII z 4K, gniazda słuchawkowego czy 2 slotów kart, co obecnie jest już standardem odpowiedzą za porażkę a korporacja zmieni podejście do klienta.

  10. SKkamil
    SKkamil 23 lipca 2017, 14:19

    MNie osobiście cieszy ze nareszcie jakieś bezlustro ff pojawi się od innego producenta niż Sony ;
    W przypadku Nikona to nie problem bo on konsekwentnie ne stosował stabilizacji w korpusie wiec tutaj tez nie zastosuje ale sony musiało by z tej stabilizacji zrezygnować ,bo chyba poruszanie zakrzywiona matrycą to nie najlepszy pomysł ;

  11. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 lipca 2017, 14:44

    @Jonny - naprawde sądzisz ze nikoniarze chca systemu, w ktorym nie mozna podpiac nikkorow jakie mamy? To po kiego mają czekac na bezlusterkowca nikona? Moga kupic bezlustra Sony czy Fuji Napis na aparacie jest najmniej ważny. System sie liczy. No i tu nikon stoi w rozkroku. Bo jak wypuszcza bezlustro niekompatybilne z nikkorami to ludzie go nie beda wybierali. A ksiegowi by chcieli by to nowa optyka pod bezlustro sie dobrze sprzedawala. Jak tu zjesc ciastko i miec ciastko? ;)
    Czekanie az nowy system optyki będzie mial.cos sensownego dla różnej specjalnosci fotografow to nie jest nic fajnego. Stałki jasne duze i drogie czy stalki ciemne i male. Szerokie kąty i tele. Zoomy. Tego wszystkiego rozni fotografowie oczekują. Jak mam czekac pare lat to dzis wejde w Sony, do ktorego juz teraz to jest.

  12. 23 lipca 2017, 15:10

    @Jacek_Z

    A po co komu bezlusterkwiec do obecnej optyki? Będzie jak lustrzanka tylko z wielką pustą komora w środku.

  13. Jonny
    Jonny 23 lipca 2017, 15:20

    @Jacek_Z

    Masz oczywiście rację, ale tylko pod warunkiem, że ktoś zechce włączać owo hipotetyczne body mirrorless do swoich narzędzi pracy zawodowej.
    Mnie osobiście jest bardzo brak u Nikona aparatu, z którym mógłbym pojawić się na ulicach miast świata nie budząc niezdrowego podniecenia potencjalnych złodziei, czy wspinać się po ścianach i graniach gór.
    Każdy, kto uprawia nawet jedynie turystykę wysokogórską wie, jak ważne jest minimalizowanie bagażu, który podczas niej towarzyszy.
    Dlatego mnie jest w zasadzie, potrzebny jedynie mały korpus pełnoklatkowy, do którego będzie przypięty naleśnik.
    Inne potrzeby w tym i zawodowe, zaspokajają pełnoklatkowe DSLRy Nikona i nie zamierzam z tych aparatów rezygnować.

  14. zgred37
    zgred37 23 lipca 2017, 17:28

    Johny - jak masz takie potrzeby kupuj Sony RX1 i po problemie

    --

    tadeusz69 - ja jakoś o dynamikę matrycy Canona 6D II jestem spokojny. Poczekajmy tylko na normalne testy. DPreview nie jest do końca miarodajny

    ---
    Bezlusterkowiec z zakrzywioną matrycą? hmm do tego pełnoklatkową? hmmm to może być coś całkiem ciekawego. Ale musi takie być jeśli Nikon chce powalczyć o rynek który Fuji / Olympus / Sony mocno opanowały. Idea może być ciekawa, bo zakrzywiona matryca powinna pomóc walczyć z winietowaniem i dystorsją. Z drugiej strony, może się okazać, że projektowanie optyki pod zakrzywiony sensor jest trudniejsze niż pod płaski.

  15. ad1216
    ad1216 23 lipca 2017, 18:13

    druid: Czy nie za wcześnie pisac o porażce 6DIi? Aparatu jeszcze nie ma w sprzedaży, nie ma jeszcze zadnych kompleksowych testów, opinii użytkowników itp. itd. O sukcesie czy porażce będzie mozna mowic po wynikach sprzedaży. Sama specyfikacja czy DR o niczym nie swiadczą. Bylo juz na rynku kilka aparatów za wspaniałą specyfikacją, ktorych nikt nie chcial kupowac

  16. staytuned
    staytuned 23 lipca 2017, 18:28

    @zgred37
    Hmm, ciekawe 😁Możesz wyjaśnić co jest bardziej miarodajnego w określeniu realnego zachowania matrycy pod względem jej dynamiki, od podglądu rawow wyciąganych suwakami w Lightroomie? Może cyferki i rekordy DXOmark, albo cuda Techradar mierzone z jpg?😁

  17. zgred37
    zgred37 23 lipca 2017, 18:58

    @ staytuned

    Myślę że bardziej miarodajne są pomiary wg metody stosowanej np. przez Optycznych... Metodologia DPreview jest ciekawa, ale zawsze można postawić pytanie czy lightroom dobrze czyta pliki 6D II

    Zresztą, z moich doświadczeń wynika że są aparaty dające RAWy które w danym oprogramowaniu można spokojnie o 5-6 eV w górę ciągnąć, ale w drugą stroną możliwości są prawie zerowe. Są też aparaty, z których RAWy nie są tak elastyczne jeśli chodzi o wyciąganie z cieni, ale za to zachowują dużą ilość informacji w światłach. Sumarycznie, dynamika jednej i drugiej matrycy wyjdzie podobnie. Ale DPreview testuje tylko ciągnięcie w góre.

    Ja czekam na test optycznych, się zobaczy, na razie jestem wstępnie zainteresowany tym aparatem.

  18. DlaZabawy
    DlaZabawy 23 lipca 2017, 19:25

    Jedno mnie niepokoi - jak każdy producent zacznie stosować zakrzywione matryce, to jak znam życie każdy system będzie miał te matryce nieco inaczej pozakrzywiane. I niezależni producenci optyki będą mieli problem...

  19. mgkiler
    mgkiler 23 lipca 2017, 19:34

    Ktoś kiedyś coś pisał, że jak obiektyw przystosować do krzywej matrycy, to płaszczyzna ostrości też się wykrzywi.

    Prawda to?

    Pytam - bo nie wiem.



  20. PDamian
    PDamian 23 lipca 2017, 19:40

    Metody wykonywania różnej jasności zdjęć scenki testowej?

    Parokrotnie czytałem opinie canoniarzy, że w kolejnych generacjach 5D było albo połączenie dobra matryca + słaby AF lub dobry AF + słaba matryca.
    W 5D IV chyba już jedno i drugie jest na poziomie...

    ale za to w 6D II matryca jest zwyczajnie słaba. link
    Wyraźnie widać marsz w kierunku 5D classic link
    link

  21. Soniak10
    Soniak10 23 lipca 2017, 20:02

    Teleobiektyw Olympusa o ogniskowej aż 400 a nawet 500 mm dla m43?! ŁAŁŁŁ! To może być hit rynkowy, byle tylko ceny nie były wzorowane na C/N/S.

    @Jonny "Dlatego mnie jest w zasadzie, potrzebny jedynie mały korpus pełnoklatkowy, do którego będzie przypięty naleśnik"
    A po co ci tak koniecznie PEŁNOKLATKOWY korpus? Czy akurat na wycieczki wysokogórskie nie lepszy byłby korpus systemu m43?

  22. 23 lipca 2017, 20:14

    @Soniak10

    Bo m4/3 to taki większy i cięższy kompakt.

  23. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 lipca 2017, 20:17

    @septemberlicht - lustrzanki będą działały, ja piszę że optyka lustrzankowa nie będzie sie nadawała do takiego bezlusterkowca. I to optyka z wszystkiego co do tej pory wyprodukowano tez sie nie będzie nadawała. Nie podepniesz nawet ruskiego Heliosa.
    @Borat - komora niech będzie mniejsza, oczywiście. Nawet "musi", bo wreszcie da sie wtedy podpiąć inne szkła, a ja by zrobiono znowu gruby aparat to by wykluczono szkła z innych systemów. Niech tam będzie mniejsza komora, a dotychczasowa optyka pracuje na przejściówkach. Martwi mnie tylko kłopot z przeniesieniem przysłony ...
    @jonny - a dlaczego musisz czekac na bezlustekowca Nikon, skoro nie chcesz używać dotychczasowej optyki nikkor? Czujesz wstręt przed kupnem Sony A7 czy A9? Sa pełnoklatkowe. Wcale nie jest pewne, że bezlustro nikona będzie pełnklatkowe.... Musisz mieć napis Nikon? Jeśli nie będzie szło podpinac nikkorów to to będzie totalnie inny system. Nazwa ma znaczenie?

  24. baron13
    baron13 23 lipca 2017, 20:19

    W kwestii ewentualnej wtopy z 6dm2 to jestem sceptyczny. Canon raczej systematycznie nieznacznie podciąga parametry i kluczowe jest słówko "nieznacznie". Ponieważ w ostatnich modelach nastąpił właśnie kolejny raz ten nieznaczny postęp, to podejrzewałbym jakieś błędy w pomiarach czy karkołomne ustawienia programów konwertujących z rawów, a nie faktyczną wtopę w podstawowym parametrze. Jest to możliwe, ale raczej na zasadzie jakiejś wpadki takiej, jak "przeciek światła" czy chlapiąca olejem migawka. Jeśli model nie okaże się wyraźnie lepszy od starego 6d, to zwyczajnie nie sprzedadzą, tym bardziej że ten stary ciągle figuruje w ofertach sklepów. Pożyjemy, doczekamy do testów i konkretnych wyników pomiarów. Wówczas będzie można powiedzieć co i jak. Obawiam się raczej że wyjdzie, że lepiej, ale niewiele, tak, że trudno będzie podjąć jakąś decyzję.

  25. 23 lipca 2017, 20:25

    @Jonny

    To po cholerę masz czekać na ten belusterkowiec Nikona. Masz już na rynku taki sprzęt od Sony z małymi obiektywami od dawana.

  26. 23 lipca 2017, 20:27

    @Jacek_Z
    W ten sposób to możesz podpiąć obiektywy Nikona do do bezlusterkowca każdego producenta na rynku.

  27. waldi72
    waldi72 23 lipca 2017, 21:41

    @zgred 37
    "Zresztą, z moich doświadczeń wynika że są aparaty dające RAWy które w danym oprogramowaniu można spokojnie o 5-6 eV w górę ciągnąć, ale w drugą stroną możliwości są prawie zerowe. Są też aparaty, z których RAWy nie są tak elastyczne jeśli chodzi o wyciąganie z cieni, ale za to zachowują dużą ilość informacji w światłach. Sumarycznie, dynamika jednej i drugiej matrycy wyjdzie podobnie. Ale DPreview testuje tylko ciągnięcie w góre"

    Pytanie co jest gorsze, brak szczegółów na czarnym ubraniu pana młodego, czy przepały na białej sukni panny młodej.
    Dla mnie osobiście jeżeli nie mogę w żaden sposób osiągnąć dobrej dynamiki zdjęcia, to dbam bardziej aby nie było przepalone kosztem szczegółów w cieniach niż żeby były szczegóły w cieniach a jasne partie przepalone. Zresztą też podobnie działa ludzkie oko i to jest dla niego bardziej akceptowalne.

  28. kubsztal
    kubsztal 23 lipca 2017, 21:42

    @zgred37
    Jak masz problem z Lightroomem, to sam możesz sobie sprawdzić przy pomocy najnowszego DPP na przykład (wyłączone odszumianie, podciągnięta ostrość: 344): link
    No chyba, że zarzucisz dpreview, że zmanipulowali RAWy :)

    @baron13
    Nie, nie będzie niewiele lepiej. Będzie za to niewiele gorzej. Moim zdaniem Canon przegiął pałę - mam nadzieję, że porządnie za to oberwie. I jeszcze te jego ambasadory wciskające kicior w żywe oczy: link

  29. kubsztal
    kubsztal 23 lipca 2017, 21:51

    @zgred 37
    "Są też aparaty, z których RAWy nie są tak elastyczne jeśli chodzi o wyciąganie z cieni, ale za to zachowują dużą ilość informacji w światłach."
    Zapodaj jakiś konkret, bo od kilku lat Optyczni ostro próbują wyciągać światła i póki co jedyne, co można tutaj o tym przeczytać, to: "Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobne efekty dla obu aparatów, niezależnie od użytej czułości. Ewentualne różnice wynikają z różnicy jasności źródłowych zdjęć." :)

  30. karp1225
    karp1225 23 lipca 2017, 21:59

    @Soniak10 - porównaj sobie cenę 300/4 Olka z C/N odpowiednikami i będziesz miał odpowiedź. Jeśli będzie to coś w rodzaju 400/2,8 lub 500/4 to cena zwali z nóg.

  31. baron13
    baron13 23 lipca 2017, 22:09

    @kubsztal: Dziwna sprawa by była, bo np 80d ma wyraźnie poprawioną elektronikę w porównaniu do 70d, więc wiedzą co poprawić. Dlaczego mieli by zrobić gorzej wiedząc jak zrobić lepiej? Poza tym z testów wyglądało by, że jest gorzej niż w starym 6d, a to już zupełnie bez sensu, jak wyżej napisałem, są jeszcze zapasy. Wówczas lepszy i znacznie tańszy aparat zablokuje sprzedaż nowości. Może być jakiś wypadek przy pracy. Raczej pogłoski internetowe są pogłoskami. Ludzie coś robią źle i wydaje się im, że aparat szwankuje. Oczywiście wtopa jest też możliwa, ale poczekałbym na wyniki kilku testów z pomiarami. Jakkolwiek już też był przykład obiektywu Nikona, który nigdzie nie ostrzył :-)

  32. śwacław
    śwacław 23 lipca 2017, 22:28

    Canon generalnie ostatnio dziwną politykę prowadzi. Totalnie amatorskie 77/800D w cenie prawie 80D, teraz 6D2 z dynamiką gorszą niż 80D - może zwyczajnie 80D im się "nie udał", za dobry i za tani wyszedł?

  33. Jonny
    Jonny 23 lipca 2017, 22:38

    @Jacek_Z

    Nazwa w zasadzie nie ma znaczenia, choć przez lata używania sprzętu Nikona, wyrobiłem w sobie nawyk patrzenia na aparaty innych producentów z lekką ostrożnością. :)
    Liczę jednak, że ten hipotetyczny bezlusterkowiec Nikona z matrycą FF, będzie bardziej ergonomiczny, niż korpusy Sony, które nijak nie pasują do moich rąk.

  34. ***s***
    ***s*** 23 lipca 2017, 22:39

    zgred37..23 lipca 2017, 17:28....Z drugiej strony, może się okazać, że projektowanie optyki pod zakrzywiony sensor jest trudniejsze niż pod płaski.


    Zakrzywiony sensor - jego jedynym celem (tzn jego zakrzywienia) jest uproszczenie budowy obiektywow BEZ pogarszania jakosci obrazu.
    Mozesz miec jedynie racje , ze moze nie trudniejsze ale na pewo trzeba sie tego bedzie uczyc od poczatku. I nikon przez lata dopracoiwujacy korecje obiektywow przez dokladanie soczewek teraz stanie przed odwrotnym zadaniem - upraszczania. Moga nie byc w tym mocni. Ale moze sa i dl;atego w to "ida"

  35. ***s***
    ***s*** 23 lipca 2017, 22:46

    Borat 23 lipca 2017, 15:10....A po co komu bezlusterkwiec do obecnej optyki? Będzie jak lustrzanka tylko z wielką pustą komora w środku.

    Myslalem o tym. Gdybym byl w sytuacji jakiej jest Nikon - tzn nie wiedzial co robic - jako jedna z opcji bralbym pod uwage bezlsterkowe body z "wbudowanym" moze i nawet na stale czyms na krztalt "metbonesa". Wiadomo od dawna ze bezlusterkowiec to nie jest i jakis czas jeszcze nie bedzie rozwiazanie dla zawodowca a amatorom by takie cos calkowicie wystarczylo jesli chodzi o jakosc obrazu a do tego pelna kompatybilnosc ze wszystkjimi szklami Nikona i to na malej klatce APSC bezlusterkowca i bez cropa. Do tego filmowanie bez ktorego amatorzy (ci masowi a nie pojedyncze przypadki z Optycznych) juz raczej sprzetu fotografujacego nie kupia bez porzadnego filmowania.

  36. kubsztal
    kubsztal 23 lipca 2017, 22:52

    @baron13
    Takiego ruchu Canona nikt się nie spodziewał. To była oczywista oczywistość, że 6D2 będzie miało co najmniej tak dobrą matrycę, jak 5D4 biorąc pod uwagę raz, że 6D miało nieco lepszą niż 5D3 i dwa, że wszystkie ostatnio wypuszczone puszki dostały nową technologię (ADC na matrycy). No i chyba jeszcze nigdy nie zdarzyło się, żeby Canon władował gorszą matrycę do nowszej puszki. I co, 200D będzie miało lepszą matrycę niż 6D2??
    "Dlaczego mieli by zrobić gorzej wiedząc jak zrobić lepiej?"
    Żebyś dociułał na 5D4 zamiast zadowolić się 6D2.
    "że jest gorzej niż w starym 6d, a to już zupełnie bez sensu,"
    No ale 6D2 ma za to DPAF i chybotliwy ekranik :) Musisz wybrać: albo lepszy obrazek, albo ficzery. No w końcu to Cwanon ;)
    "Raczej pogłoski internetowe są pogłoskami. Ludzie coś robią źle i wydaje się im, że aparat szwankuje."
    Co takiego można zrobić źle w podciągnięciu RAW-a o kilka EV?
    "poczekałbym na wyniki kilku testów z pomiarami"
    Własnym oczom nie wierzysz? :)

  37. 23 lipca 2017, 23:27

    @***s***

    Cudowanie z jakimiś adapterami w dodatku jeszcze wbudowanymi to byłby dopiero idiotyzm i jeszcze gorszy pierdolnik niż mamy do tej pory w systemie Nikon F. Bez całkowitej zmiany mocowania cała ta zabawa w belusterkowiec nie ma sensu.

    A jako użytkownik bezlusterkowca z doświadczenia mogę powiedzieć, że można skorzystać z jakiegoś szkła przez adapter ale użytkowanie tego na co dzień jest upierdliwe i w sumie na dłuższą metę nie ma sensu.

    No może poza m42 gdzie kupujemy za grosze adapter do każdego szkła, który jest jedynie pierścieniem dystansowym. Wkręcamy go na stałe do oporu jak śrubę więc nie ma luzów między adapterem i obiektywem, żadnych przycisków, dźwigni blokady, przełączników etc. Korzystamy jak z manualnego obiektywu systemowego.

  38. ***s***
    ***s*** 23 lipca 2017, 23:33

    Borat 23 lipca 2017, 15:10....A po co komu bezlusterkwiec do obecnej optyki? Będzie jak lustrzanka tylko z wielką pustą komora w środku.

    Myslalem o tym. Gdybym byl w sytuacji jakiej jest Nikon - tzn nie wiedzial co robic - jako jedna z opcji bralbym pod uwage bezlsterkowe body z "wbudowanym" moze i nawet na stale czyms na krztalt "metbonesa". Wiadomo od dawna ze bezlusterkowiec to nie jest i jakis czas jeszcze nie bedzie rozwiazanie dla zawodowca a amatorom by takie cos calkowicie wystarczylo jesli chodzi o jakosc obrazu a do tego pelna kompatybilnosc ze wszystkjimi szklami Nikona i to na malej klatce APSC bezlusterkowca i bez cropa. Do tego filmowanie bez ktorego amatorzy (ci masowi a nie pojedyncze przypadki z Optycznych) juz raczej sprzetu fotografujacego nie kupia bez porzadnego filmowania.


    Jak bym byl Nikonem to bym dopierniczyl konkurencji montujac w tego "speedboostera" migawke centralna.

    Moze wlasnie do idealnego dzialania taki "speedbooster" potrzebuje lekkiego wygiecia matrycy?


    Moim zdaniem male sznase ale gdyby to mialo byc cos WIELKIEGO to ja stawiam na cos ala D700 bez lustra ale ze speedbosterem z migawka centarlna super filmowaniem jak w A6500 i mozliwoscia podpiecia WSZYSTKICH szkiel Nikona BEZ cropa.

  39. baron13
    baron13 23 lipca 2017, 23:34

    @kubsztal: W kwestii dlaczego Cwanon mógłby zrobić coś takiego, to moim zdaniem jedyne wyjaśnienie, ktoś ostro dał d... To jak katastrofą Smoleńską, tracą wszyscy, a najbardziej Don... znaczy Cwanon. Są w ofertach sklepów równolegle 6d i 6dm2. Jeśli nowy aparat w kluczowym parametrze jest gorszy od poprzednika, jak to sprzedać? Może i sprzedadzą ficzery, ale coś mi się zdaje, że Cwanoniarze wyszkoleni przez Cwanona pokażą środkowy paluszek.
    Natomiast co można zrobić źle nie tylko ciągnąc ale w ogóle obrabiając rawa? Ciągle coś knocę i muszę poprawiać :-) Zepsuć da się mnóstwo rzeczy.
    Pomyślałem, że jednak ten 6dm2 mógł powstawać na kolanie, poszlaką jest ten czujnik AF. Ale wygląda na to że matryca była specjalnie zaprojektowana. Takich rzeczy nie da się zrobić na zbitą twarz. Tak mi się wydaje...

  40. fotopstryk
    fotopstryk 23 lipca 2017, 23:42

    PRODUKCJA L-EK PRZECHODZI Z JAPONII DO MALEZJI !!!
    Najwazniejsze (i złowieszcze) zdanie dziś a Wy cały czas o jakichś pierdołach deliberujecie!

  41. 23 lipca 2017, 23:52

    @fotopstryk

    Mogą je nawet na księżycu robić dla mnie to bez różnicy.

  42. Jonny
    Jonny 23 lipca 2017, 23:56

    @fotopstryk

    Borat był szybszy, ale eL-ki Canona obchodzą mnie mniej, niż zeszłoroczny śnieg.

  43. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 00:46

    baron13
    "W kwestii dlaczego Cwanon mógłby zrobić coś takiego, to moim zdaniem jedyne wyjaśnienie, ktoś ostro dał d... To jak katastrofą Smoleńską, tracą wszyscy, a najbardziej Don... znaczy Cwanon. Są w ofertach sklepów równolegle 6d i 6dm2. Jeśli nowy aparat w kluczowym parametrze jest gorszy od poprzednika, jak to sprzedać? Może i sprzedadzą ficzery, ale coś mi się zdaje, że Cwanoniarze wyszkoleni przez Cwanona pokażą środkowy paluszek."

    -Może nikt nie stracić.
    Canon wysprzeda resztki 5D III -których jeszcze trochę jest.
    link
    link
    link
    ...albo część zanabędzie 5D IV (dokładając "trochę")

    Ogólnie 5D III rozp... 6D II
    ...poza PD AF.

  44. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 00:47

    - oczywiście chodziło o Dupal Pixel AF w 6D II.

  45. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 01:20

    "EOS 6D Mark II posiada nową matrycę CMOS o rozdzielczości 26,2 megapikseli, która oferuje użytkownikom bezkonkurencyjną jakość obrazu i wydajność pracy. Dzięki wysokiemu zakresowi dynamicznemu..." link

    -wysokiemu zakresowi dynamicznemu?

  46. waldi72
    waldi72 24 lipca 2017, 07:07

    Mam kupiony dawno, dawno temu skaner Umax2100XL - taki trochę większego formatu skanujący 33 cm na 43 cm. Był jeszcze na łącze SCSI. Jakość skanów w głębokich cieniach była, jakby to powiedzieć - zła. Okazywało się to prawie niemożliwym do całkowitego usunięcia zafarbem w tychze głębokich cieniach.
    Potem przeszedłem na nowszy system operacyjny i już sterownik z łączem SCSI nie działał. Dowiedziałem się, że firma oferuje usługę wymiany SCSI na USB i że wtedy będzie działał na nowszym systemie operacyjnym. No wiec nie chcąc jeszcze skanera wyrzucać, zaryzykowałem. Przysłali mi cała płytę główną łącznie z gniazdem USB do samodzielnego zamontowania. Więc to założyłem i.... eureka. Nie ma wcale zafarbu w cieniach, jakość i plasyka skanów znacznie się zwiększyła. Do dzisiaj go używam skanując zdjęcia, nawet czarno białe i jestem zadowolony.

    Więc odnosząc to do wtopy Canona. Może sensor nie jest zły, tylko albo umyślnie ograniczyli jego możliwości, albo coś zawalili z przetwornikiem AD, firmware lub innymi rzeczami jak w przypadku tego mojego przykładu ze skanerem. Swoja drogą, pewno przetwornik już jest na sensorze, czyli nie można wiele zdziałać.

  47. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 07:15

    @PDamian
    "-wysokiemu zakresowi dynamicznemu? "

    Optyczni zamieszczają przedruki bez podania oryginalnego źródła, co praktyczne, ani bezpieczne raczej nie jest i to z różnych powodów. ;)

    A pieprzenie o wysokim DR, to tylko marketingowy bełkot.

  48. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 07:21

    Zresztą, jaki jest koń każdy widzi: link

  49. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 08:40

    He, he, coś mi się widzi, że mimo wszystko nowy Cwanon dobrze się sprzeda. O ile wykresy jakie zalinkował Jonny są dobrze zmierzone, to raczej mamy do czynienia z zawracaniem... głowy. D750 ma wyższą dynamikę niż np cwanon 5dm4. W zakresie do Iso powiedzmy 1600. Jeśli wierzyć wykresom , to 6d ma prawie identyczną dynamikę. Może ciut wyższą, ale chyba jednak w zakresie... przepraszam za wyrażenie, niepewności pomiarowej. No i tyle. Jeśli kto robił zdjęcia, to wie, że doskonałe slajdy miały dynamikę na poziomie 6 EV i to jeszcze w górę było mniej luzu niż w dół. A jednak długo stosowano (stosuje się) slajdy bo... obrazek wygląda lepiej. Niestety, z tą dynamika jest tak, że schody robią się, gdy jest mniej niż. A jak jest więcej, no to se ewentualnie można ciągnąć. Tyle, że jak ktoś ciągnie, to powinien raczej pomyśleć. Mianowicie czy potrafi obsługiwać tabelkę naświetlań.
    Ścisk się robi w zakresie wysokiego iso. To tam produkuje się "plastelina". Na niskim iso, z poduszczenia znajomych, w tym wielekroć wypominanego studenta ASP na fotografii, któren pewnie się kompletnie nie zna, nie ciągnę niczego z cienia, tylko brutalnie ograniczam dynamikę podbijając kontrasty. Bo chcę dostać coś podobnego, co się dostaje na slajdach. Na wysokim użyteczne iso wyznacza głównie poziom szumu i dynamika. Otóż na tych wykresach widać, że dynamika spada tak identycznie i dla Cwanon 1DXm2, który przecież amatorskim aparatem jest :-)
    Cóż, ludzie mają różne potrzeby, jeden chce, by w instrukcji pisało, że ma 4K, inny żeby sobie mógł nie trafić z ekspozycją , mi niestety te 9 EV przy niskich iso wystarczy z dużym okładem co wiem, bo to jest tyle, ile na starym 6d. Boli nie na tym końcu, który jest ważny. Poczekamy na testy z pomiarem szumu i będzie wiadomo, czy ciułać groszaki, czy se odpuścić :-) Na razie mamy problem jak przepuszczaniem światła. Już po dobie świecenia spawarką...

  50. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 08:55

    @baron13

    Nie znasz innego zastosowania dla dużej rozpiętości tonalnej, jak tylko dla ratowania nieprawidłowo naświetlanych zdjęć, wykonanych przez jakichś greenhornów fotografii ?

    Nie znasz, aby przypadków kiedy warto, a nawet trzeba zastosować korektę plus lub minus do nawet 2,5 EV ? ;)

    A to są pytania z gatunku podstaw fotografii.

  51. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 08:59

    To są testy z egzemplarzy PRODUKCYJNYCH.
    Richard Butler [DPReview Administrator] Posted on Jul 21, 2017 at 17:47 UTC : "Well, two independently conducted tests (ours and Bill Claffs, based on different methodologies and processes) and real-world shooting of two production bodies by a series of reviewers.

    That, significantly, give results that are wholly consistent with older Canon sensor designs." link

    baron,
    tylko pytanie brzmi: dlaczego nowy FF Canon ma gorszą dynamikę (na niskich czułościach) od aps-c 80D?

    link
    -gorszą o ok. 1EV od aps-c link






  52. SBB
    SBB 24 lipca 2017, 09:05

    PDamian a jakiej się spodziewasz odpowiedzi? poza tym, że to śmiałe i przemyślane posunięcie Canona, na którym zarobi miliony.

  53. ad1216
    ad1216 24 lipca 2017, 09:16

    PDamian: Możesz odpowiedzieć na pytanie dlaczego Nikon D5 ma gorszą dynamikę od nowych apsc? Czy w związku z tym można powiedzieć, że ma słabą matrycę?
    link

    Jeśli chodzi o szumy jak i szczegóły na wysokim ISO to 6DII jest lepszy zarówno od 6D jak i Nikona D750
    link

  54. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 09:28

    @ad1216

    Zarówno Canon 6D/6DM2, jak i Nikon D750, to korpusy dla komercyjnej albo hobbystycznej fotografii okolicznościowej, czyli zupełnie nie ta nisza co Nikon D5.
    Dlatego też zestawianie wykresów DR dla Canona 6DM2 i Nikona D5 jest niekoniecznie sensowne. :)

    Obrazek przy ISO 25600 jest tak samo nieużyteczny z Canona 6DM2, jak i z Nikona D750, także kolejne porównanie zupełnie od czapy.

  55. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 09:35

    Nie zmienia to faktu ze zdjęcia cyfrowe to taka ciapka link
    analog to jednak jakość świateł po prostu te przepalenia nie są ostre tylko delikatne

  56. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 09:47

    @Jonny: Co się dzieje jak ustawię korektę naświetlania w aparacie? Aparat odpowiednio zwiększy/zmniejszy przesłonę, zmieni czas naświetlania. Dynamika nie ma nic z tym wspólnego. O ile te wykresy, które zalinkowałeś są dobrze zmierzone, to nie ma żadnego problemu. Tylko trzeba rozumieć podstawy fotografii;-)

  57. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 09:52

    link

    Jakie fajne światełka ..

  58. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 09:52

    DR D5 jest prawdopodobnie ofiarą szybkości sczytywania. link
    ...za to na wysokich czułościach szumi troszeczkę mniej link
    i ma na wysokich lepszy DR link -coś dla reporterów.

    W 6D II poprawy na wysokich czułościach nie ma link

  59. ad1216
    ad1216 24 lipca 2017, 10:03

    Jonny: Na czym ta "niekonieczna sensowność" polega według Ciebie? Jeśli porównamy np. sportowy samochód na 300 tys. z popularnymi samochodami za 50 tys i okaże się, że te popularne mają lepsze przyśpieszenie, to krytyka słabego przyśpieszenia w aucie sportowym będzie "niekoniecznie sensowna" bo są to produkty z innej niszy i dla innego klienta?
    Naprawdę nie widzisz różnicy w wysokim ISO czy tylko udajesz i zasłaniasz się argumentem, że wszystkie zdjęcia na wysokim ISO ze wszystkich puszek są bezużyteczne?

  60. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 10:06

    link

    A tu przepał na velvi , patrzysz na taki slajd i tam gdzie jest przepalone masz wrażenie ze to naturalne swatło słoneczne ..a na cyfrze masz wrażenie , ze to ktoś podświetlił chmury świetlówką ;

  61. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 10:08

    @baron13

    O czym ty w ogóle mówisz ?
    Dalej rób sobie zdjęcia w trybie auto i racz nie zarzucać tego portalu swoim słowotokiem, który ma mizerny kontakt z rzeczywistością.
    Nie ucz lepszych od siebie fotografii, bo to tylko źle świadczy o tobie.

  62. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 10:12

    @ad1216

    Różnice polegają jedynie na tym, że Canon 6DM2 ma o 2Mpxy większą rozdzielczość matrycy od Nikona D750, zatem generuje obrazy o odrobinę większej szczegółowości, ale bardzo podobnym poziomie zaszumienia.

  63. mate
    mate 24 lipca 2017, 10:13

    @SKkamil
    "a na cyfrze masz wrażenie , ze to ktoś podświetlił chmury świetlówką ;"

    Może czas nauczyć się używać tej cyfrówki? Matryca ma nieco inną charakterystykę niż film, ale po to właśnie przydaje się duża dynamika i zapas w cieniach, aby "niżej" naświetlać dla bardziej miękkich świateł.

  64. ad1216
    ad1216 24 lipca 2017, 10:14

    PDamian: testami można się przerzucać w nieskończoność i każdy znajdzie coś na potwierdzenie swojej tezy. Na szczęście o sukcesie czy porażce 6DII będą decydowali jak zwykle klienci a nie testerzy.

  65. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 10:20

    ad1216 "o sukcesie czy porażce 6DII będą decydowali jak zwykle klienci a nie testerzy"
    -raczej nie ci z CB
    link

  66. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 10:28


    No kurcze, ale w 5D IV dali radę link

    -prorokuję świetną wyprzedaż resztek 5D III.

  67. 24 lipca 2017, 10:30

    @PDamian

    Paru kolesi z CB nie jest żadnym wyznacznikiem poziomu sprzedaży. I tak ten kotlet będzie się sprzedawał bo ma napis Canon. Większości klientów to wystarcza podobnie jak kupującym produkty z jabłkiem na obudowie.

  68. Bahrd
    Bahrd 24 lipca 2017, 10:31

    SBB
    "poza tym, że to śmiałe i przemyślane posunięcie Canona, na którym zarobi miliony."

    Tego też nie wiemy - ponoć dwa razy do tej samej rzeki nie da się wejść, więc może się ten trik z 6D ponownie nie udać.

    Ale może rzeczywiście Canon wie więcej, nie tylko o preferencjach potencjalnych użytkowników, ale też o mocach przerobowych R&D u Nikona (i że np. Nikon nie ma w planach na najbliższe kilka lat wypuścić nowego aparatu w tej klasie).

    Bezlustra Sony to inna kategoria i widać z entuzjazmu użytkowników tego podejścia, że na lustro nikogo się nawróci.

    PS
    Na DPR doszli nawet do wniosku, że matryca w 6D2 to nieudany model, który był jednak na tyle dobry (i tani!), że jej produkcja będzie się opłacała, nawet jeśli cena aparatu spadnie znacząco.

    Są też jeszcze bardziej szalone hipotezy jakoby Canon programowo świetną matrycę osłabił i w razie czego ją "poprawi". Moim zdaniem, to trochę naciągane, ale biorąc pod uwagę kolejne wpadki koncernu VAG i proponowane sposoby ich naprawiania, to można odnieść wrażenie, że softem da się wszystko załatać.

  69. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 10:33

    mate
    ostani link właśnie potwierdza moja tezę jeśli chcesz uzyskać to somo co np na tej velvi to po prostu ograniczyć m usisz Ev do 5 i te pieć ev będzie lepsze z analoga ponieważ krzywa tonalna w analogu nie jest płaska

  70. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 10:34

    Borat,
    na DPR 1300 wpisów -w większości od niedowierzających lub "zachwyconych" nową matrycą Canona potencjalnych klientów. link

  71. mate
    mate 24 lipca 2017, 10:39

    @SKkamil
    "ostani link właśnie potwierdza moja tezę"

    Raczej to, że jak zwykle nie za bardzo wiesz o czym piszesz. Nie, nie musisz się ograniczać do 5 EV. Matryca ma po prostu dużo większy zapas w cieniach na forsowanie niż film, stąd można nieco inaczej naświetlać.

  72. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 10:45

    mate
    najlepsza matryca cyfrowa obecnie link

    Mniejszy kontrast sceny a czystych bielach ..świetlówka ; plastik ;

  73. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 10:46

    @Jonny: O czym ja piszę? :-) Posłuchaj jeszcze raz. O tym, że jak wprowadzę korektę ekspozycji, to aparat zieni ekspozycję. Czyli, czułość, czas, przesłonę. Które konkretnie parametry, to zależy w jakim trybie i czym fotografujesz. Dynamika nie ma z korektą nic wspólnego. Może to za trudne dla zaawansowanego fotografa, ale weź se popatrz w wizjer ustaw korektę znowu popatrz i pomyśl :-)

  74. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 10:48

    właśnie wiem o czym piszę ,,nie umiesz czytać napisałem ze jeśli chcesz uzyskac dokładnie to samo czyli taki sam kontrast

  75. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 10:53

    @Jonny: O czym ja piszę? :-) Posłuchaj jeszcze raz. O tym, że jak wprowadzę korektę ekspozycji, to aparat zieni ekspozycję. Czyli, czułość, czas, przesłonę. Które konkretnie parametry, to zależy w jakim trybie i czym fotografujesz. Dynamika nie ma z korektą nic wspólnego. Może to za trudne dla zaawansowanego fotografa, ale weź se popatrz w wizjer ustaw korektę znowu popatrz i pomyśl :-)

  76. 24 lipca 2017, 10:56

    @PDamian

    Z których i tak większości wcześniej czy później go kupi albo zdecyduje się na 5Dmk4. Canon osiągnie swoje a ci dalej będą jęczeć nad kolejnym modelem.

  77. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 10:58

    upss... Coś komputer wyszedł z ramek i wysłał podwójnie posta. Sorry. A przy okazji. Z linków które wysła Jonny wynika dynamika taka sam ja 6d, Powtarzam się, ale i przypominam. Jeśli jest jakaś wtopa, to musi być coś jeszcze, bo 6d na niskich iso daje śliczne focie.

  78. 24 lipca 2017, 11:00

    @baron13

    Piszesz jak zwykle pierdoły bo jak masz scenę bardzo kontrastową to musi dać korektę na minus aby nie prześwietlić jasnych partii obrazu a później wyciągnąć detal z cienia w postprodukcji więc więc jak najbardziej dynamika ma tu znaczenie.

  79. mgkiler
    mgkiler 24 lipca 2017, 11:06

    @baron13

    A nie wiesz może czy 80D i 5D mark IV mają przetwornik A/D w matrycy, czy dalej po za matrycą?

  80. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 11:13

    No włsnie dynamika wcale n ie polepsza sprawy ..przy bardzo kontrastowych cenach nawet oko ludzkie nie daje rady a przecież ma 12 -14 ev ..nie mieliście takiego efektu wychodząc z kina ..? Czyli przy wysokim kontraście pozostaje nam ładnie przepalić , np tak żeby tyko czesć chmur swieciła ;
    a dynamika spowoduje tylko to ze część chmur będzie bardziej szara ...czyli raczej naświetlanie wpływa na kształt ośrodka świecącego a dynamika dodaje szarego ;

  81. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 11:14

    Borat,
    następujące rzeczy:
    -słaba dynamika,
    -brak wideo 4K
    -rozkład punktów AF w kadrze
    -brak dwu slotów kart pamięci
    nie mają znaczenia. Zapamiętaj to sobie.

    "What is your biggest gripe about the Canon EOS 6D Mark II?
    -No 4K Video Capture 37.9% / 5849
    -AF point coverage isn’t spread out enough 27.4% / 4239
    -No Dual SD Slots 23.2% / 3590"

    link

    "Will you be buying the Canon EOS 6D Mark II?
    -Maybe, but I’ll wait for real world reviews 36.3% / 5782"

  82. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 11:36

    I jeszcze co ..? Wychodze na zewnątrz ..właśnie teraz ...mam dynamikeo ka 12 ev z kawałkiem i chmury podświetlone słoncem są przepalone ; W naturze
    oczywiście jakiś debilny producent może twierdzić zę nie mogą być przepalone bo to brzydkie jest
    tak samo twarz kobiety nie może n ieć ..kurwa mać drugiego podbródka daltego trzeba to poprawić w programie do retuszu za 100 $ ; po prostu jak tu nie zakląć ;

  83. 24 lipca 2017, 11:54

    @PDamian

    Nie wiem po co się produkujesz skoro i tak ten apart będzie się sprzedawał. Do tego jeszcze zarabia jeszcze przy okazji więcej na wyprzedaży starego modelu. Dodatkowo cześć osób dołoży kupi 5D4. Zresztą Canon od lat robi to samo i dalej sprzedaje najwięcej.

  84. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 12:08

    Borat,
    bo historia kołem się toczy.

    Słyszałeś o takim producencie aparatów jak Zeiss Ikon?
    link
    link

  85. Tornvald
    Tornvald 24 lipca 2017, 12:10

    Canon zrobił cwany ruch. Napaleni kupią drogo 6D2. Rozsądni,rozczarowani kupią 6D póki jeszcze można za dużo mniejsze zapasy. Canon wyprzeda zapasy 6D, zbierze podatek od nowości. A jak sprzedaż 6D2 spadnie to obniża znacznie cenę i znów będą sprzedawać ... Smutne ale pewnie tak kombinują...

  86. Posłaniecprawdy
    Posłaniecprawdy 24 lipca 2017, 12:21

    Rozsądni kupią używanego 1DX w cenie nowego 6dmk2/5dmk3 ;)

  87. 24 lipca 2017, 12:37

    @Tornvald

    masz dużo racji. Może nawet jak wyprzeda zapasy 6D to wyda aktualizację softu do 6D mark II zwiększając tym samym jego dynamikę :) i biznes się znowu będzie kręcić :D

  88. 24 lipca 2017, 12:39

    @PDamian

    A co ma ten Zeiss do dzisiejszych czasów?

    Żaden z producentów lata temu nie miał tak rozbudowanego sytemu i takiego systemu obsługi dla profesjonalistów jak obecnie Canon wiec co tu porównywać?

  89. cedrys
    cedrys 24 lipca 2017, 12:45

    Najważniejsze, że prezydent stanął na wysokości, bo inaczej Japończycy mogliby wstrzymać dostawy.

  90. cedrys
    cedrys 24 lipca 2017, 12:57

    @PDamian, zobacz jak złotówka zapiernicza w górę. I co to może znaczyć twoim zdaniem? Większy czy mniejszy DR?

  91. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 13:55

    @cedrys
    "... zobacz jak złotówka zapiernicza w górę. I co to może znaczyć twoim zdaniem?"

    A co to oznacza wg. ciebie ?
    To źle, że złotówka się umacnia.

  92. Jonny
    Jonny 24 lipca 2017, 13:57

    @cedrys

    Dodaj sobie pytajnik na końcu ostatniego zdania.

  93. mgkiler
    mgkiler 24 lipca 2017, 14:23

    @SKkamil
    @Baron13


    Sorry, ale wy macie braki. Konstrastowe sceny jak fotografujesz cyfrą to fotografuje się je tak, by jasnych miejsc nie przepalić. A potem w programie do Rawów (np Lightroom) sobie wyciągasz cienie.

    Jasnych miejsc nie da się odzyskać. Ale ciemne tak. Więc musisz zejść z ekspozycją trochę by nie przepalić zdjęcia.
    I wtedy dynamika ma znaczenie - do wyciągania cieni. A nie jasnych miejsc.

    I naprawdę da się uzyskać to samo co na kliszy tylko musisz naświetlać na jasne miejsca a nie ciemne czy środek.

    I możesz selektywnie rozjaśniać ciemne miejsca, możesz bawić się suwakami shadows i highlights, a możesz bawić się krzywymi - ale efekt uzyskasz jak na kliszy o ile zdjęcie wykonałeś prawidłowo tak by nie przepalić jasnych miejsc.
    To niedoświetlone miejsca wyciągniesz - o ile aparat ma dużą dynake, bo jak nie to wyjdą Ci szumy.

    Dlatego nikt nie testuje dynamiki na jasnych miejscach, tylko na cieniach.

    A w krajobrazach bardzo często tak się robi, że wyciąga się ciemne miejsca, przy kontrastowym świetle.
    Krajobraz to nie panna młoda w studio, że doświetlisz lampą...


  94. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 15:37

    @mgkiler: Zapytam Cię, a czemóz to zakładasz, że nie wiemy? Wiemy, fociliśmy na slajdach. Osobiście jak mogę w trudniejszym świetle stosuje pomiar punktowy, mierzę na światła z ustwioną korekcją np +2 EV:
    link
    Wyszlo czy nie ale nie przepaliło się. Natomiast z cieniami postąpilem odwrotnie, posłałem w czernie. Często to robię:
    link
    Bo szczegóły w cieniach to często jest to, co trzeba stracić. Oczywiście lepiej mieć jak nie mieć dynamiki. Nie ulega wątpliwości. Rzecz jednak w tym, że jak na razie z pomiarów wynika, że nie jest gorzej, niż w starym 6d, a schody z dyanamiką objawiają się w gorszych warunkach oświetleniowych, przy wysokim iso. Jak dynamika spada poniżej okolicy 6 EV to wówczas robi się problem.

  95. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 15:50

    mgkiler
    to jest tak zwane ratowanie sceny
    przecież w czasach analogów też miałeś filmy o różnym EV np kontrastowy gorzej się kopiował pod powiekszalnikiem po d warunkiem ze chciałeś mieć normalnie naswietloną fotkę ;
    Chcąc uzyskać duży kontrast z matrycy która ma np 9 ev p o prostu zawężasz poziomy np w PS czyli obcinasz informacje ale przecież nie obcinasz tylko w luminacji ale we wszystkich kanałach czyli taka korekta np zamiast natywnych powiedzmy 24 bitów da ci powiedzmy 16 bitów ;

  96. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 24 lipca 2017, 16:16




    mgkiler
    24 lipca 2017, 14:23 ?

    @SKkamil
    @Baron13




    Dlatego nikt nie testuje dynamiki na jasnych miejscach, tylko na cieniach.

    --------------------------------------------------------------------------

    czytajac takie wyjasnnia az sie kiszki w bebechach przewracaja.
    ludzie zanim zaczniecie cos innym tlumaczyc i wyjasniac przeczytajcie jakis powazniejszy podrecznik.


    1- dynamika WYJSCIA zapisana w obrazie RAW wspolczesnie wynosi ok 12-14 b/kanal co odpowiada ok 12-14 EV
    .
    2. wspolczesne urzadzenia wyjscia jak np monitory posiadaja dynamike WYJSCIA rzedu 8 (czasem 10 b) czyli ok 8-10 EV.
    Oznacza to, ze nie da sie pokazac na takim monitorze w calosci " na raz " obrazu RGB otrzymanego z RAW. Jakas czesc obrazu musi zostac obcieta. Mozna pokazac caly zapisany zakres tonalny , ale bedzie to kosztom spadku rozdzielczosci tonalnej , lub mozna pokazac tylko czesc zakresu tonalnego przy zachowaniu oryginalnej rozdzielczosci tonalnej.

    3. "Zero " naswietlajac wedlug swiatlomierza nie odpowiada dokladnie srodkowi zakresu tonalnego matrycy - jest przesuniete ku swiatlom. Powyzej zera swiatlomierza zostaja zapisane ok 3 EV (+-) zakresu tonalnego sceny , ponizej " zera " swiatlomierza zostaje zapisanych ok 5-7 ev(+-)

    4. Na ekranie monitora "zeru swiatlomierza " zostaje przypisany poziom szarosci odpowiadajacy w przyblizeniu polowie zakresu ( poziom ok 123-127, w zaleznosci od przyjetej przestrzeni barwnej). Oznacza to, ze dla zakresu poziomow szarosci od 127 do 255 zostaje przypisanych ok 3 EV gornego zakresu tonalnego sceny. Jako, ze owo przypisanie jest prostoliniowe ( to jest warunek prawidlowego odwzorowania sceny ) , rowniez ponizej srodka zakresu tonalnego urzadzenia wyjscia zostaje przypisany ten sam zakres tonalny sceny , czyli tez ok -3 , EV w kierunku cieni zostaje przypisane poziomom od 0 do ok 123-127.. W przyblizeniu tyle mozmy zobaczyc na monitorze . Zakres ponizej ok -3ev mimo ze jest zapisany w pliku nie jest widoczny na monitorze. Jesli chcemy zobaczyc ten obciety zakres tonalny , nalezy go potraktowac specjalnie , czy to przez rozjasnienie cieni , czy stosujac tonemapping czy jeszcze jakos inaczej. Placi sie za to spadkiem kontrastu , czy nawet odwroceniem kontrastu - gdyby stosowac taki zabieg ujawniajacy zbyt silno- w jakims innym obszarze zakresu tonalnego ( widoczna solaryzacja, lokalne przejscie w negatyw, silny spadek kontrastu ).

    Poniewaz jednym z kryterium okreslenia dolnej granicy uzytecznego zakresu tonalnego jest poziom szumow , rozjasniajac obraz w tym zakresie mamy mozliwosc " organoleptycznie " bez dokladniejszych pomiarow ocenic i porownac poziom szumow roznych matryc, czyli wnosci o dolnym zakresie uzytecznego odcinka krzywej charakterystycznej matrycy-obrazu. Im szum mniejszy tym najprawdopodobniej szerszy jest zakres uzteczny od strony cieni . Najprawdopodobniej , gdyz nalezaloby sprawdzic drugie kryterium , niemniej wazne - prostoliniowosci odwzorowania. Ono moze byc kryterium ostrzejszym , szczegolnie dla niskich czulosci glownie w fotografii technicznej.

  97. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 17:29

    pokora
    nie o to chodzi po prostu w slajdzie nie ma odchyłek barwnych takie jakie są np w negatywach cyt " gęstości uboczne warstwy purpurowej i niebieskozielonej ..powodują zmiany barw " czyli addytywna metoda mieszania barw w slajdach powoduje ze mamy jednocześnie wysoki kontrast i " dobre " odwzorowanie barw ; natomiast w cyfrze " czystość " koloru uzyskujemy zazwyczaj ograniczając ilość bitów dlaczego tak jest ?

    Bo w cyfrze praktycznie mamy tylko trzy kolory obok siebie , a na slajdzie mamy czysty kolor powstający za pomocą zmieszania addytywnego barw czy materiał wyściowy ma bogata paletę a nie trzy kolory obok siebie oczywiście w fazie skanowania troche się traci ale jednak mniej ;

    Oczywscie taki slajd nie jest idealny ; w portretach przewagę ma negatyw ;

  98. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 17:55

    @Pokoradlasztuki: Tia... Dzyndzolili, dzyndzolili, ale nie wiadomo czy na mszę i w kościele :-) Jak zwykle trelisz Waść i morelisz. Bez litości. "1- dynamika WYJSCIA zapisana w obrazie RAW wspolczesnie wynosi ok 12-14 b/kanal co odpowiada ok 12-14 EV". Nie. Oznacza to tylko, że pewien zakres napięć został podzielony na 16384 części (14) bit. Natomiast jaka jest dynamika wyznacza ten zakres napięć. :-)
    "3. "Zero " naswietlajac wedlug swiatlomierza nie odpowiada dokladnie srodkowi zakresu tonalnego matrycy - jest przesuniete ku swiatlom." Nie. Zero to 18, lub 13% całego zakresu w skali liniowej .
    I dalej już mi się nie chce. Reszta też przekręcona i nieprawdziwa. Trele morele.

  99. cedrys
    cedrys 24 lipca 2017, 18:04

    Koszmar wrócił...

  100. Szabla
    Szabla 24 lipca 2017, 18:21

    Scałkować, wyciągnąć pierwiastek i wyrzucić ;)

  101. tadeusz69
    tadeusz69 24 lipca 2017, 19:09

    Wszyscy byli przekonani że 6d 2 będzie miał dynamikę na poziomie 5d 4 lub nawet lepszą ! To że jest ona słabsza od modelu 80d jest bardzo rozczarowująca , szumy są na poziomie 6d a nawet są gorsze ! To wielka wtopa Canona i mam nadzieję że porządnie za to bekną !

  102. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 19:35

    Po prostu jak zawsze wyciąganie wnioski nie od tej strony , to co uważacie za zaletę obecnych matryc cyfrowych czyli np te 9 EV lub więcej jest nie tyle zaletą co koniecznoscią ; w analogu kupujesz dobry film kontrastowy o ile nie jest to ortochromatyczny i masz jednoczenie kontrast i szczegół w jasnych partiach ;ale nie to zebym był bardzo przeciwny , po prostu insza inszośc ;

  103. mgkiler
    mgkiler 24 lipca 2017, 19:57

    @SKkamil:

    Widać, że nie obrabiałeś Rawów, a tylko jpegi w PS.

    Jak wywołujesz rawy to masz taki suwak: Exposure.

    Jak go dasz np na +1 to dokładnie to samo co jakbyś zwiększył czas naświetlania o 1EV, czy przysłonę o 1EV, albo ISO o 1EV.

    Nie wpływa to na kolor. A właśnie na jasność.

    Od kiedy to EV wpływa na kolor?

    Tak samo możesz sobie maskom w Lightroomie wybrane miejsca zdjęcia rozjaśniać - ale to jest rozjaśnianie EV, a nie jak w PS levels, czy brightness.

    Generalnie możesz cyfrowo symulować filtr połówkowy.
    I efekt taki sam uzyskać jak przy filtrze połówkowym.
    Tyle, że obszar może mieć dowolny kształt (nie ma problemu z drzewkami, górkami, czy domkami wychodzącymi za horyzont).

    Na analogu w krajobrazch stosowano filtr połówkowy. Ale taki filtr łatwo rozpoznać właśnie po obiektach które wychodzą ponad horyzont - są ciemniejsze.



  104. mgkiler
    mgkiler 24 lipca 2017, 20:00

    @baron13

    I widzisz. I akurat w takich zdjęciach EVF ma przewagę bo nie musisz dawać pomiaru punktowego i zgadywać czy EV dać +1, czy może +2 bo EVF Ci pokaże gdzie są przepały i bez odrywania oczy od EV palcem pokrętłem skorygujesz ile EV zmienić.

    To akurat zaleta EVF.
    Piszę to użytkownik lustrzanki... do tego Canona.

  105. mgkiler
    mgkiler 24 lipca 2017, 20:02

    bez odrywania oczu od EVF *


  106. baron13
    baron13 24 lipca 2017, 20:18

    @mgkiler: Zdjęcie lotniarza zrobiłem prawie przypadkiem. Usiłowałem sobie coś wyrzeźbić z zachodzącym słońcem i przez to miałem ustawiony tryb pomiaru światła. Usłyszałem lotniarza i złapałem ostrość, jak był na tle ciemnej chmury wysoko. Potem zrobił manewr gwałtownego schodzenia. Oceniam, że trwało to poniżej sekundy , od momentu gdy zaczął się zniżać do momentu, gdy znalazł się na tle jasnych chmur. Co bym widział w EVF? Prawdopodobnie jasny ekran, albo jakieś zamazane cienie. Przy tele 600 mm, masz na apsc równoważni 960 mm. Nie zgubisz? Obawiam się, że nic bym nie zrobił. A jak mierzysz na światła, to przepały masz wykluczone. Trzeba tylko z doświadczenia wiedzieć, ile ustawić, żeby dostać podczas obróbki, co się chce. W aparacie oczywiście nie masz takich ustawień, więc EVF nie pokaże jak to będzie wyglądało. Po pierwsze to bym zgubił lotniarza.

  107. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 20:24

    Lampa Łucz M1 w natarciu.

  108. PDamian
    PDamian 24 lipca 2017, 20:33
  109. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 21:27

    mgkiler
    Żąrtujesz ..? Przeciez ja ci mowie o tym ze masz zdjecie zrobione na Fuji Velvia i chcesz tego typu efekt symulować na cyfrze czyli co żeby ten efekt uzyskac to po prostu stosujesz jakies procedury które zwiekszaja kontrast ; mając do dyspozycji tylko trzy kolory umieszczone obok siebie jak chcesz zwiększyć kontrast zachowując te same kolory ..?

  110. 24 lipca 2017, 21:44

    A baron dalej pierdoli jak potłuczony o EVF nie mając bladego pojęcia o temacie.

  111. mate
    mate 24 lipca 2017, 21:44

    @SKkamil
    link

  112. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 21:45

    ps ..z tymi Rawami to tez chyba żart ..jaką trudnośc widzicie wywołaniu rawa..? Gwili wyjaśnienia Rawy z k20 dawno temu wywoływałem wProgramie pentaxa , corelu , ps i kilu innych polecanych na tym forum łącznie z gimpem hhii barona ; Fakt ze czasem się mniej przykłądałem i wywoływałem kilka jednoczesnie ...
    hhiiii ofensywa Rawiarzy , za chwilę wypowiedzą się nabywcy telefonów LG z super opcją Rawa w telefonie

  113. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 21:48

    mate
    no właśnie w tej symulacji jakos szczegółów w cieniach mniej ;

  114. mate
    mate 24 lipca 2017, 21:54

    @SKkamil
    Przy takiej ekspozycji, to velvia też dawała smołę w cieniach, co sam linkowałeś zresztą. Po drugie w takim zdjęciu z cyfry masz jeszcze zapas w cieniach, a odpowiednią obróbkę stosować dla świateł i półtonów.

  115. kubsztal
    kubsztal 24 lipca 2017, 21:55

    @SKkamil
    "Bo w cyfrze praktycznie mamy tylko trzy kolory obok siebie"
    W oku też :)

  116. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 22:04

    Oj tam oj tam ...nie zmienia to faktu ze jak dobrze slajd naswietlisz to powala i praktycznie robisz minimalne korekty przy skanowaniu

  117. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 22:05

    dobra cicho ...test A9 koniec plotek bijmy rekord ;

  118. mate
    mate 24 lipca 2017, 22:14

    @SKkamil
    "Oj tam oj tam ...nie zmienia to faktu ze jak dobrze slajd naswietlisz to powala i praktycznie robisz minimalne korekty przy skanowaniu"

    Nie zmienia to faktu, że z matrycy można wyciągnąć więcej.

  119. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 22:23

    mate
    Nie zmienia to tez faktu ze skoro nawet przy deklarowanym 12ev oka ludzkiego widzimy przepalenia np w podobnych motywach co zalinkowałem to pozostaje wybór ładniejszego przepalenia link
    i kazda cyfrowa matryca robi taki plaski na zdjęciu ja tu na dole strony ...plastki fantastik ;

  120. mate
    mate 24 lipca 2017, 22:46

    @SKkamil
    "to pozostaje wybór ładniejszego przepalenia"

    A słyszałeś o czymś takim jak kompresja dynamiki?

  121. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 22:56

    Słyszałem cyt " Głównie to (oraz brak ostrego ograniczenia pasma przenoszenia częstotliwości od góry) powoduje, że płyty winylowe w porównaniu z CD brzmią bardziej naturalnie lub mówiąc wprost: lepiej. Materiału muzycznego na płytę gramofonową, gdzie zapis i odczyt jest procesem czysto mechanicznym, nie można w dowolny sposób modyfikować elektronicznie, kompresować dynamiki (tak bardzo jak na CD), nagrania są więc bardziej naturalne w odsłuchu pod tym względem (muzyka z winyli nie męczy tak szybko słuchu jak z CD) "

    Mam taki programik do zapisywania w formacie mp3 i ta są różne możliwości ; stał przepływowość , kompresja ze zmienną przepływowością ...ale może masz coś innego na m ysli

  122. mate
    mate 24 lipca 2017, 23:03

    @SKkamil
    "ale może masz coś innego na m ysli"

    Tak, zmieszczenie dynamiki wejścia do medium docelowego. Zdjęcie może być bez przepaleń, mieć kilkanaście EV i można to pokazać. Po prostu z matrycą pracuje się nieco inaczej niż z filmem, więc to twoje gadanie plastik-fantastik świadczy raczej o nieznajomości tematu,.

  123. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 23:12

    czyli uważasz ze jedynie słuszne podejcie to uchwycenie całej tonalności sceny?

  124. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 23:17

    pierwsze lepsze zdjecie cyfrowe z dobrą matrycą link

  125. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 23:19

    link
    Jeśli nie dostrzegasz różnicy to ..trudno

  126. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 23:23

    Innymi słowy .cyfrowa fotografia wynikało by jest trudniejsza od analogowej .. bo ktoś nikonem 750 z jednym z lepszych pomiarów swiatła i super matrycą zrobił kaszanke ...no cóż bez komentarza

  127. kubsztal
    kubsztal 24 lipca 2017, 23:29

    @SKkamil
    Zważ, że obydwa zdjęcia oglądasz na tym samym monitorze, czyli widzisz jakieś pi*oko 6 EV w obydwu przypadkach :) Więc tak jak @mate pisze - kompresja dynamiki.

  128. SKkamil
    SKkamil 24 lipca 2017, 23:43

    ok ...nie sprzeczam się ...ale zważcie ze jednak coś tych przepaleniach z Velvi jest magicznego ; przecież nie będziemy dyskutowali nd tym ze Nikon ma dobra matrycę tylko nad tym jaki jest efket na wydruku lub monitorze , przyznaje ze początkowo myślałem ze chodzi mu o pracę w tak zwanych HDR ach trzydziesto ilus bitowych i potem zawężanie do jakiegoś zakresu ..nie to ze bym miał coś przeciwko cyfrze ale czasem efekty zaskakują na minus nawet osobę która miała matryce Samsunga do dyspozycji ;

  129. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 25 lipca 2017, 06:36

    uzöpSKkamil
    24 lipca 2017, 17:29 

    pokora
    nie o to chodzi po prostu w slajdzie nie ma odchyłek barwnych takie jakie są np w negatywach cyt " gęstości uboczne warstwy purpurowej i niebieskozielonej ..powodują zmiany barw " czyli addytywna metoda mieszania barw w slajdach powoduje ze mamy jednocześnie wysoki kontrast i
    -----------------------------


    w slajdach stosowana jest metoda subtraktywna.

    Jak pisalem - lepiej nie tlumaczyc innym rzeczy , ktorych sie nie zna , gdyz wychodza z tego banialuki .

  130. SKkamil
    SKkamil 25 lipca 2017, 07:15

    powiedzmy ze taka i taka bo w slajdach nastepuje inversja ( powtórne naświetlanie lub chemiczna )

  131. mate
    mate 25 lipca 2017, 08:22

    @SKkamil
    "pierwsze lepsze zdjecie cyfrowe z dobrą matrycą"

    No i czego to ma dowodzić? Chcesz powiedzieć, że nie dało się tego inaczej naświetlić?

    "Innymi słowy .cyfrowa fotografia wynikało by jest trudniejsza od analogowej"

    Nie jest, po prostu z matrycą trzeba trochę inaczej pracować. Zresztą matryce też są różne. Z taką SuperCCD od Fuji pracowało się trochę jak z filmem, ze względu na duży zapas jaki ta matryca miała w światłach.

    "czasem efekty zaskakują na minus nawet osobę która miała matryce Samsunga do dyspozycji"

    A ta matryca Samsunga to co, jakiś święty Graal krzemu?

  132. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 25 lipca 2017, 08:52

    baron13

    Nie. Zero to 18, lub 13% całego zakresu w skali liniowej .

    ---------------------------------

    q wa co za idiotyzmy wypisujesz. przeciez kompletnie nie rozumiesz o vzym chcesz pisac.


    EV to skala logarytmiczna .
    dokladnie 17,68% liniowo odpowiada polowie zakresu 1,5 logD co odpowiada (na monitorze/obrazie 8b) poziomowi szarosci ok 127
    (odpowiada tez strefie V systemu Adamsa)
    co to jest D to moze sobie poczytaj , bo cokolwiek napisac - to jak grochem o sciane.

    dynamika wyjscia matrycy nie jest rowna dynamice wyjscia monitora i nie pokrywaja sie we wspolnej dziedzinie symetrycznie wzgledem srodka calych zakresow

  133. SKkamil
    SKkamil 25 lipca 2017, 09:48

    mate
    no tak ..z ostaniego testu "Dla najniższej natywnej czułości, na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada 14 elektronów (niewidoczne na wykresie). Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 230 ke–. Taki wynik można uznać za nieco podejrzanie wysoki. Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 945, czyli dla ISO 1600. Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze. "

    Czyli ...? Jakie wnioski ..?

    Metoda niedoświetlania ma sens przy wysokich czułościach a przy niskich chcąc się zbliżyć do jakości slajdu musisz naświetlić w punkt ; Tym bardziej ze praktycznie jeśli skanujesz slajd czy negatyw to skaner pracuje zawsze z taką samą bitowoscią a matryca ze zmienną ;
    Czyli wniosek jeśli zastosujesz niską czułość chcąc mieć więcej bitów i niedoswietlisz to część tych bitów utracisz;

    Możesz się oczywiście nie zgodzić ale ..nie mam już czasu na dyskusje , co nie zmienia faktu ze cyfra daje spora wygodę ; pozdro

  134. baron13
    baron13 25 lipca 2017, 10:06

    @Pokoradlasztuki: "Zero " naswietlajac wedlug swiatlomierza nie odpowiada dokladnie srodkowi zakresu tonalnego matrycy - jest przesuniete ku swiatlom." :-) Jak sobie sam odpowiedziałeś , to jest znacznie mniej niż połowa zakresu. Więc jest na odwrót, jak napisałeś. Logarytmów radziłbym się nauczyć, zwłaszcza skali logarytmicznej i tego co ona oznacza. Netralna szarość nie ma wartości 127. I tak dalej...

  135. mate
    mate 25 lipca 2017, 10:17

    @SKkamil
    "Metoda niedoświetlania ma sens przy wysokich czułościach a przy niskich chcąc się zbliżyć do jakości slajdu musisz naświetlić w punkt"

    Raczej do prawej histogramu, ale generalnie tak się właśnie naświetla matrycę, w przeciwieństwie do filmu.

  136. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 25 lipca 2017, 11:30

    SKkamil
    25 lipca 2017, 07:15 

    powiedzmy ze taka i taka bo w slajdach nastepuje inversja ( powtórne naświetlanie lub chemiczna )
    ---------------------------------------------

    nie jest taka i taka -. jest konkretnie subtraktywna.

    nie ma sensu wyjasnianie czegokolwiek -zgadujac.

  137. SKkamil
    SKkamil 25 lipca 2017, 17:31

    KOlego ; konkretnie to jest tak że są trzy warstwy chlorowosrebrowe oddzielone warswami ochronnymi i kazda jesl uczulona na inny kolor : niebieski ,zielony i czerwony ale to są warstwy czarno białe które w czasie drugiego nabierają kolorów ( subtraktywnie) i potem tworzy się obraz z trzech warstw addytywnych , które możesz wyświetlać na ścianie skanować itp. W tym przypadku interesuje nas skanowanie - w czasie skanowania te trzy warstwy mieszają się addytywnie ; W materiale transparentnym nie moze być chyba inaczej?

  138. SKkamil
    SKkamil 25 lipca 2017, 17:32

    ps .w czasie drugiego wywoływania miało być

  139. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 26 lipca 2017, 08:18


    SKkamil
    25 lipca 2017, 09:48 ?



    Metoda niedoswietlania ma sens przy wysokich czulosciach a przy niskich chcac sie zblizyc do jakosci slajdu musisz naswietlic w punkt ;
    -----------------------------------------------------------------------


    moge po raz kolejny powtorzyc , nie ma sensu glosic teorii z sufiti , lepiej przeczytac jakis powazny podrechnik na ten temat.

    Mamy 3 sposoby pomiaru natezenia oswietlenia sceny

    1. " na swiatla "
    2. " na cienie"
    3. zrownowazony

    wyboru okreslonej metody dokonuje zawsze fotograf w zaleznosci od charakteru sceny.. To nie ma nic wspolnego z zastosowana czuloscia.

    ( juz pomijam fakt , ze ze wzrostem nastawionej czulosci Spada zakres tonalny matrycy , a wiec tolerancja na odchylki naswietlenia jest coraz mniejsza)

    ad 1. Stosujemy dla scen kontrastowych wowczas, kiedy powierzchnie zrodla swiatla/oswietlajace , lub powierzchnie bardzo jasne stanowia duza czesc kadru . Nie mozemy sobie pozwolic na wystepowanie duzych powierzchni przepalu w kadrze. Taka sytuacja wystepuje np. we wnetrzach z duzymi przeszkolnymi scianami , za ktorymi znajduje sie jasny krajobraz.

    link

    link

    ad2 , Stosujemy dla scen kontrastowych wowczas, kiedy powierzchnie zrodla swiatla , lub powierzchnie bardzo jasne stanowia niewielka czesc kadru , zas wiekszosc kadru i glowny motyw znajduja sie w strefie slabo oswietlonej . Nie mozemy sobie pozwolic na wystepowanie duzych powierzchni NIEdoswietlenia w kadrze. Taka sytuacja wystepuje np we wnetrzach z malymi zrodlami swialta , gdzie wiekszosc tematu znajduje sie w strefie "ciemnej"

    link

    ad3. NIe musze chyba dokladniej wyjasniac - wszedzie tam gdzie oswietlenie jest zrownowazone , nie wystepuja zbyt silne kontrasty . Ewentulane zrodla swiatla stanowia niewielka tylko czesc powierzchni zdjecia, mozna pozwolic sobie na przepal ( przepal w zrodlach swiatla jak np. slonce , silna lampa jest naturalny ). Chocby np. krajobrazy .

  140. mate
    mate 26 lipca 2017, 08:54

    @Pokora
    "Ewentulane zrodla swiatla stanowia niewielka tylko czesc powierzchni zdjecia, mozna pozwolic sobie na przepal ( przepal w zrodlach swiatla jak np. slonce , silna lampa jest naturalny ). Chocby np. krajobrazy ."

    Krajobrazy często też naświetla się na światła, żeby pokazać chociażby mnogość odcieni nieba czy chmur, wtedy histogram do prawej.

  141. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 26 lipca 2017, 09:41

    zalezy od rozpietosci tonalnej sceny ( kontrastu ) - jesli w sloncu z chmurami to Kontrast bedzie duzy .Jjesli w dzien pochmurny , to Kontrast krajobrazu bedzie niski.

    fotograf musi ocenic i dokonac wyboru.

    przy okazji - zle sie wkleil przyklad ilustrujacy ad2.

    link

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.