Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 7D - test aparatu

25 listopada 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 267

5. Balans bieli

Canon 7D posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3000–7000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (7000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3200 K),
  • Światło jarzeniowe (4000 K),
  • Światło lampy błyskowej (6000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Jest to analogiczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 50D. Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka) poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od zerowego położenia.

Szybką zmianę balansu bieli umożliwia przycisk na korpusie. Uciążliwa może być jedynie zmiana temperaturowej skali, bo tego dokonać możemy tylko wchodząc do menu. W Nikonach klasy D200 i wyższej jest to rozwiązane o wiele lepiej, bo jednym kołem sterującym wybieramy typ balansu, czyli skalę temperaturową, a drugim kołem konkretną temperaturę.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło 5500 K
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli 5500 K
Światło 5500 K
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło lampy błyskowej
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa
Światło lampy błyskowej
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000 K
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli Światło żarowe
Światło 3000 K
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli
Balans bieli 3000K
Światło 3000 K
Canon EOS 7D - Balans bieli Canon EOS 7D - Balans bieli


W Canonie 7D większych problemów z balansem bieli nie ma. Jedynie zastrzeżenia mamy jak zwykle do kombinacji światła żarowego i automatycznego balansu bieli. W takim przypadku kolory są mocno zafałszowane dając żółty obraz. Z pomocą przychodzi skala temperaturowa lub ustawienie balansu Światło żarowe o temperaturze 3200 K. Nawet jednak przy tych ustawieniach błąd koloru jest bliski 10, a powinien być mniejszy.

Przy standardowym oświetleniu, bliskim słonecznemu, automatyczny balans bieli działa bardzo dobrze. Z reguły lepiej jest go stosować niż przestawiać na nastawę Światło słoneczne, czy starać się ustawić konkretną temperaturę barwową lampy. Testując przy lampie o temperaturze barwowej 5500 K, uzyskaliśmy lepszy wynik na nastawie automatycznej niż przy ustawieniu odpowiedniej temperatury. W przypadku oświetlenia wbudowaną lampą błyskową i nastaw automatycznej i dedykowanej, znaczących różnic w wielkości błędu i nasycenia nie widać. Można więc z powodzeniem używać automatycznego balansu bieli przy korzystaniu z wbudowanego błysku.

Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.69 99.87
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.43 104.5
5500 K Auto 5.42 106.1
5500 K 5500 K 8.12 108.4
Błysk Auto 4.22 93.07
Błysk Błysk 3.66 91.95
3000 K Auto 20.9 129.7
3000 K Żarówka 9.21 97.97
3000 K 3000 K 9.63 93.09