Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon EOS R

Canon EOS R
5 września
2018 09:45

Canon zaprezentował dzisiaj wyczekiwany od pewnego czasu pełnoklatkowy bezlusterkowiec EOS R. W środku aparatu znajdziemy matrycę o rozdzielczości 30.3 Mpix z technologią Dual Pixel CMOS AF.

Niedawno Nikon, a teraz Canon dołączył do swojej oferty aparat bezlusterkowy wyposażony w pełnoklatkową matrycę i nowe mocowanie obiektywowe - pod bagnet RF.

Canon EOS R

Dzięki odpowiednim adapterom (są ich trzy rodzaje, w tym jeden ze slotem na filtry) aparat jest kompatybilny z obiektywami EF i EF-S.

Canon EOS R

Znajdujący się modelu EOS R sensor ma rozdzielczość 30.3 Mpix, z rozmiarem pojedynczego piksela 5.36 µm. Obsługuje ISO 100-40000. Są też tryby rozszerzalne ISO 50, 51200 oraz 102400. Działający w oparciu o detekcję fazy autofokus (z technologią Dual Pixel CMOS AF) oferuje maks. liczbę punktów 5.655. Tryb seryjny zdjęć to maks. 8 kl./s.

Canon EOS R

Canon EOS R to aparat pełnoklatkowy, ale ma też opcję korzystania z trybu „crop” (1.6x, 4176 x 2784 px) podczas fotografowania. Może także nagrywać filmy w 4K przy 30 kl./s. Aparat wyposażono w dotykowy ekran LCD oraz elektroniczny wizjer OLED o rozdzielczości 3.69 mln punktów. Znajdziemy też tutaj m.in. złącze USB typu C (3.1), moduł Wi-Fi oraz Bluetooth 4.1.

Canon EOS R

Wymiary Canona EOS R to 135.8 x 98.3 x 84.4 mm, a waga wraz z akumulatorem i kartą pamięci to ok. 660 g.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:

Canon EOS R

Canon EOS R

Razem z aparatem, Canon zaprezentował dzisiaj cztery nowe obiektywy z bagnetem RF - 28-70 mm f/2L USM, 50 mm f/1.2L USM, 35 mm f/1.8 Macro IS STM oraz 24-105 mm f/4L IS USM.

Informacja prasowa

Canon zaprezentował nowy aparat pełnoklatkowy oraz linię obiektywów jako część rewolucyjnego nowego system EOS R.

Warszawa, Polska, 5 września 2018 – Canon, światowy lider w rozwiązaniach do obrazowania, w dniu dzisiejszym poszerzył swoją linię aparatów bezlusterkowych prezentując nowy model aparatu EOS R, który jest jednocześnie pierwszym aparatem z rewolucyjnym mocowaniem obiektywów RF. Wyposażony w najszybszy autofokus na świecie oraz pierwszy na świecie aparat z możliwością ustawiania ostrości w słabych warunkach oświetleniowych, od -6EV. Jest to doskonałe narzędzie pozwalające uzyskać profesjonalne efekty dla każdego ujęcia. Cała linia nowych obiektywów RF powstała bazując na wiedzy i doświadczeniach Canon i zawiera dodatkowe akcesoria oferujące fotografom i twórcom filmowym większe niż kiedykolwiek wcześniej możliwości kreatywne i indywidualizację pracy.

EOS R

Zbudowany od podstaw, pionierski System EOS R to zupełnie nowy poziom innowacji, umożliwiający uzyskanie bogatszych, bardziej szczegółowych obrazów o niezrównanych poziomach ostrości i szczegółowości. Aparat EOS R to pierwszy aparat z mocowaniem obiektywów typu RF z 12 stykami elektrycznymi, 20 mm odległością pomiędzy matrycą a mocowaniem obiektywu oraz średnicą mocowania obiektywu 54mm co daje więcej możliwość w projektowaniu bardziej doskonałych obiektywów.

Dzięki połączeniu doskonałych obiektywów z nowym mocowaniem RF, matrycy CMOS 35 mm oraz blisko 30.3 milionom efektywnych pixeli, a także najnowszego procesora DIGIC 8, aparat EOS R umożliwia tworzenie obrazów o wysokiej jakości. Digital Lens Optimizer (Cyfrowa Optymalizator Obiektywu) koryguje aberracje soczek, współpracuje jeszcze lepiej z obiektywami EOS R i przesyła informacje o korekcie do korpusu aparatu minimalizując wpływ na prędkość wykonywania zdjęć seryjnych.

Aparat posiada najszybszy na świecie autofokus, zdolny do ustawiania ostrości w zaledwie 0.05 sekundy Jest zdolny do szybkich zdjęć seryjnych z prędkością 8 kl/s z blokadą AF oraz 5 kl/s w trybie śledzenia AF. EOS R umożliwia pewność i niezawodność pracy. Aparat posiada sterowanie Touch and Drag AF (Przeciągnij i Upuść) i intuicyjny wybór z 5,655 punktów AF, więcej niż jakikolwiek aparat w tej klasie. Jako pierwszy na świecie aparat oferuje prace autofokusa w słabym świetle od -6 EV oraz zoptymalizowany do tego elektroniczny wyświetlacz (EVF) z 3,69 milionami punktów oraz 100 % pokryciem kadru co pozwala zobaczyć obiekty w dokładnie odwzorowanej kolorystyce w nieomal ciemności.

EOS R oferuje całkowicie cichy tryb fotografowania co może stanowić zaletę dla pracy w otoczeniu wymagającym dyskrecji, jak fotografia ślubna, reporterska czy przyrodnicza.

EOS R to znakomite narzędzie do tworzenia filmów, zapewniające wspaniały materiał filmowy o rozdzielczości 4K, pełne sterowanie dźwiękiem, obrotowy ekran i peaking do ręcznego ustawienia ostrości. Dodatkowo filmowcy mogą na wyjściu HDMI otrzymać materiał 10 bitowy w Canon Log z 12 stopniowym zakresem dynamicznym przy ISO 400 co pozwala na większą swobodę w post-produkcji i uzyskanie większej ilości szczegółów i wiernych kolorów w światłach i cieniach.

Niemal całe sterowanie aparatem można skonfigurować indywidualnie, co zapewnia użytkownikom EOS nowy poziom personalizacji i kontroli. Sprawdzona i poprawiona ergonomia korpusu EOS, w tym odporna na warunki atmosferyczne solidna obudowa ze stopu magnezu z wygodnym gripem i intuicyjnym układem przycisków oraz dotykowym ekranem pozwala użytkownikowi na długą i komfortową pracę. Zaprojektowany do pracy mobilnej posiada zawsze włączony Bluetooth umożliwiający stałe połączenie z urządzenia i smart oraz rejestrację informacji GPS w obrazach.

Jako pierwszy aparat z serii EOS , EOS R posiada programowalny wielofunkcyjny dotykowy pasek (multifunction touch bar). Można go programować przesuwając po nim lub dotykając kciukiem, ustawiając takie preferowane parametry jak czułość ISO. Jeszcze bardziej kreatywne możliwości zapewnia zdalne fotografowanie przy pomocy aplikacji Canon Camera Connect.

Po raz pierwszy we wszystkich obiektywach RF wprowadzono programowalny pierścień kontrolny przy pomocy, którego użytkownicy mogą ustawić przysłonę, czas naświetlania , ISO lub kompensację ekspozycji – co oznacza, że nie trzeba odrywać wzroku od wizjera i ryzykować utraty obiektu i koncentracji.

Nowoczesna optyka

Mocowanie RF pozwala na radykalnie nową konstrukcję obiektywów. 20 milimetrowa odległość matrycy od mocowania obiektywu i szeroka 54 mm średnica mocowania umożliwiły inżynierom Canon stworzenie obiektywów takich jak nigdy wcześniej.

Na bazie obiektywów które stanowią podstawę systemu EOS Canon zaprojektował i ogłosił dziś 4 nowe obiektyw dla modelu EOS R, które zwiększają obecne możliwości optyczne.

Obiektyw RF 50mm f/1.2L USM ustanawia nowy standard jakości i szybkości w klasie obiektywów 50mm oferując niespotykany poziom detali I ostrości, niezwykle małej głębi ostrości i pracy w słabym oświetleniu. RF 24-105mm f/4L IS USM to pierwszy pełnoklatkowy obiektyw zoom z serii L z wbudowanym silnikiem Nano USM. Oferuje doskonałą kontrolę i płynne śledzenie obiektu podczas jego oddalania się lub zbliżania do aparatu. Jest nieduży, lekki i łatwy w obsłudze, ze stałą jasnością f / 4. Szybki, cichy autofokus i 5-stopniowa stabilizacja obrazu sprawiają, że idealnie nadaje się do filmowania.

Bardzo jasny i uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy RF 28-70mm f/2L USM oferuje nowy poziom kreatywności. Staje się pierwszym na świecie pełnoklatkowym standardowym obiektywem typu zoom oferując jasność f / 2 w całym zakresie. Ponadto tubus obiektywu ma mechanizm pochłaniania wstrząsów, zapewniając doskonałą odporność na uderzenia, wytrzymałość i trwałość. Ostatni z obiektywów to RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM- bardzo jasny f/1.8 idealny do fotografii ulicznej, podróżniczej i macro fotografii. Oferuje naturalny szeroki kąt widzenia, ostrzenie z bliskiej odległości oraz hybrydową stabilizację obrazu (Hybrid IS).

Współpraca ze wszystkimi obiektywami Canon

Canon przedstawia trzy nowe adaptery umożliwiając połączenie innowacyjnego aparatu EOS R z ponad 70-cioma obiektywami EF i EF-S. Firma dodaje nowe możliwości przy jednoczesnym zachowaniu ulubionych przez fotografów parametrów. Dzięki temu zachowujemy wysoką jakość i funkcjonalność, jak z dotychczas używanymi lustrzankami EOS.

Jeden z adapterów posiada pierścień kontrolny taki jak w obiektywach RF i zapamiętuje ustawienia użytkownika niezależnie od tego czy używamy obiektywów RF, EF czy EF-S. Drugi adapter z miejscem na filtry drop-in umożliwia stosowanie filtrów polaryzacyjnych lub filtrów szarych. Jest idealny dla filmowców, którzy używają obiektywów gdzie trudno dodać filtry. Z filtrem szarym można lepiej kontrolować ekspozycję a kołowy filtr polaryzacyjny redukuje refleksy i zwiększa nasycenie kolorów. Obydwa są idealne do filmowania i zdjęć wymagających warunkach projektowych. Canon oferuje również adapter z podstawowymi funkcjami łączenia aparatu EOS R z obiektywami EF i EF-S.

Ustal własne standardy pracy na każdym etapie

Szeroka gama innowacyjnych akcesoriów dla EOS R obejmuje wydajny i wszechstronny grip oraz lampę błyskową. Uchwyt pionowy BG-E22 umożliwia pracę z dwoma bateriami LP-E6N oraz dodatkowo umożliwia pracę jako zewnętrzna ładowarka przez adapter USB. Takie rozwiązanie poprawia komfort pracy podczas długiego fotografowania, zwłaszcza w pozycji pionowej. Grip posiada wbudowane gniazdo synchronizacji (PC terminal) do kreatywnej pracy z przewodowymi lampami studyjnymi, których chcemy użyć z aparatem EOS R. Wśród akcesoriów znajduje się także lekka, kompaktowa i o dużej mocy lampa Speelite EL-100 z trybem automatycznym, który umożliwia komunikację z kompatybilnymi aparatami aby poprawić jakość zdjęć w trudnych warunkach oświetleniowych. Jej zaletą jest możliwość odbijania światła od ścian i sufitów w celu uzyskania bardziej miękkiego efektu - podobnie jak w naturalnym oświetleniu.

Digital Photo Professional Express (DPP Express)

Aby maksymalnie wykorzystać możliwości zdjęć zrobionych w formacie RAW i rozszerzyć możliwości pracy w obróbce, Canon wprowadza dziś Digital Photo Professional Express (DPP Express) dla urządzeń iPad®. Intuicyjny i łatwy w użyciu DPP Express jest bardzo wydajnym programem do przeglądania i edycji plików RAW zarówno dla aparatów EOS jak i EOS R. Zdjęcia można importować przez aplikację Camera Connect i bezpośrednio edytować na urządzeniu iPad®, poczynając od ustawień balansu bieli i zmiany charakterystyki tonalnej do ustawień zakresu dynamicznego. DPP Express RAW może wyświetlać zdjęcia wykorzystując przestrzeń barwną PQ (Perceptual Quantization) czyli format HDR przeznaczony do filmowej produkcji i dystrybucji. Oprogramowanie umożliwia edycję i wyświetlanie wysokiej jakości zdjęć w szerokim zakresie dynamicznym.

Wszystko od wejścia do wyjścia twórczego procesu

W dniu dzisiejszym Canon wzmocnił swoją ofertę prezentując nowe oprogramowanie do druku. Przy użyciu nowego oprogramowania Professional Print & Layout zdjęcia obrobione przy użyciu Digital Photo Professional ( DPP) mogą być wydrukowane zachowując najważniejsze parametry takie jak tonalność ostrość i dokładność kolorów. Zawarta w oprogramowaniu nowa funkcja DPRAW umożliwia wydruk w najwyższej rozdzielczości. Ta funkcja posiada zdolność do obróbki pogłębionych informacji z plików DPRAW pozwalając na reprodukcję ostrych szczegółów i tekstur zgodnie z oczekiwaniami fotografa. Taki wydruk oddaje wrażenie trójwymiarowości wydrukowanego zdjęcia.

Dodano również nową funkcję wydruku HDR, która lepiej reprodukuje obszary w światłach na wydrukowanych zdjęciach. Co więcej funkcja Exhibition Lighting Optimisation (Otymalizacja do światła wystawowego) rozszerzyć zakres dynamiczny wydrukowanego zdjęcia, które będzie prezentowane w jasnym oświetleniu w galeriach lub przestrzeniach wystawowych. Skupiając się na systemie EOS R Canon zbudował szereg narzędzi opartych na potrzebach fotografów i filmowców przyszłości, poszerzając jednocześnie możliwości obrazowania. EOS R i nowe obiektywy RF oraz akcesoria zwiększają kreatywność i możliwości jak nigdy dotąd w ekscytującej przygodzie fotograficznej. Nowe obiektywy EF-M 32mm f/1.4 STM – innowacyjny obiektyw 32mm do systemu EOS M– oraz EF 400mm f/2.8L IS III USM i EF 600mm f/4L IS III USM – dwa niezwykle lekkie profesjonalne obiektywy super-tele zapewnią profesjonalnym fotografom dostęp do najlepszych narzędzi i pozwalają opowiadać ich historie.

EOS R SYSTEM - wspólne cechy

  • Wyższy poziom wydajności optycznej oraz projektowania obiektywów dla osiągania kreatywności fotografowania i filmowania
  • Lepsza komunikacja i przesyłanie informacji pomiędzy korpusem aparatu a obiektywami
  • Pełna kompatybilność z istniejącymi obiektywami EF, EF-S oraz akcesoriami
  • Wyjątkowa praca w słabym oświetleniu

EOS R - Kluczowe funkcje

  • Połączenie doskonałych obiektywów RF, matrycy CMOS 35 mm z blisko 30.3 milionom efektywnych pixeli xi a także najnowszego procesora DIGIC 8
  • AF od -6 EV– pierwszy na świecie aparat z ustawieniem ostrości w tak słabym oświetleniu
  • Najszybszy na świecie autofokus - 0.05 sekundy
  • Digital Lens Optimizer – Cyfrowa Optymalizacja Obiektywu
  • Sterowanie Touch and Drag AF (Przeciągnij i Upuść) oraz intuicyjny wybór z 5,655 punktów AF
  • Cicha migawka
  • 10 bitowe Video 4K na wyjściu HDMI

RF 50mm f/1.2L USM - kluczowe funkcje

  • Super jasny f/1.2 standardowy obiektyw dający najwyższą jakość zdjęć
  • Szybki i precyzyjny w pracy
  • Legendarna jakość obrazu i trwałość serii L
  • Zaprojektowany do profesjonalnego użytku

Canon EOS R

RF 24-105mm f/4L IS USM - kluczowe cechy

  • Uniwersalny, praktyczny oraz profesjonalny zoom
  • Stabilny i poręczny w pracy profesjonalisty
  • 5-stopniowa stabilizacja obrazu
  • Szybki, płynny i cichy autofocus ze stabilizacją Nano USM oferuje idealne warunki dla fotografowania oraz filmowania
  • Jakość legendarnej serii L oferująca szczegóły, głębię i ostrość zdjęć

Canon EOS R

RF 28-70mm f/2L USM - kluczowe cechy

  • Pierwszy na świecie pełnoklatkowy standardowy obiektyw typu zoom, oferujący jasność f / 2 w całym zakresie.
  • Redefiniuje oczekiwania względem standardowych obiektywów
  • Płynne,i prawie bezgłośne ustawienia ostrości dzięki technologii Canon USM
  • Inteligentna kontrola i intuicyjna ergonomia zapewniająca szybkie i wygodne fotografowanie
  • Wywodzący się z legendarnej serii L , wzbudzający zaufanie

Canon EOS R

RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM - kluczowe cechy

  • Doskonała jakość obrazu i naturalnie szeroki kąt w niewielkich rozmiarach
  • Świetny do pracy przy słabym oświetleniu, pomaga uchwycić atmosferę nawet w ciemnych warunkach
  • Powiększenie makro z 5-stopniową stabilizacja obrazu pozwala uchwycić najdrobniejsze szczegóły
  • Lekki w podróży, pozwala robić zdjęcia instynktownie i skupić się na kreatywności

Canon EOS R

Adaptery Canon (adapter EF-EOS R, adapter kontroli pierścienia EF-EOS R oraz adapter na filtry drop-in EF-EOS R)

  • Możliwość użycia obiektywów EF oraz EF-S z aparatem Canon EOS R
  • Zmiana ustawień aparatu z użyciem adaptera kontroli pierścienia
  • Użycie filtrów typu drop-in (tylko z adapterem filtrów drop-in ) – zarówno kołowego filtra polaryzacyjnego jak i filtra szarego ND
  • Zaprojektowane do profesjonalnego użytku

Battery Grip BG-E22 - kluczowe cechy

  • Dłuższa praca z aparatem EOS R
  • Lepszy komfort pracy w pozycji pionowej
  • Lekki – 330g
  • Wbudowane gniazdo synchronizacji (PC terminal) z lampami studyjnymi

Canon EOS R

Lampa Speedlite EL-100 - kluczowe cechy

  • Łatwe robienie zdjęć z użyciem lampy
  • Tworzenie naturalnego światła za pomocą odbicia
  • Uczy bardziej kreatywnego podejścia do oświetlenia
  • Członek rodziny EOS

Canon EOS R

Digital Photo Professional (DPP) Express

  • Nowy program dla plików RAW - kompatybilny z CR3
  • Intuicyjny i łatwy w użyciu interfejs użytkownika z dotykową obsługą
  • Historia zmian edycji obrazu
  • Wyświetlanie zdjęć z wykorzystaniem przestrzeni barwnej PQ (Perceptual Quantization) xxx standard HDR używany przy filmowej produkcji i dystrybucji
  • Dedykowany dla urządzeń iPad®
  • Współpraca z aplikacją Canon Camera Connect Professional Print & Layout
  • Odtwarza świat takim jakim go widzisz
  • Dokładna reprodukcja kolorów
  • Ostrość szczegółów
  • Przejrzystość tonalna w światłach i cieniach


Komentarze czytelników (142)
  1. MajkTajson
    MajkTajson 5 września 2018, 09:48

    Bardzo fajny, nie to co jakiś nikon.

  2. romeczek
    romeczek 5 września 2018, 09:49

    Wszystko pięknie ale brak stabilizacji w matrycy to dla mnie dealbreaker. Taka szkoda... szkło Canon RF 28-70 mm f/2L USM smakowite.

  3. vulkanwawa
    vulkanwawa 5 września 2018, 09:52

    System EOS na starcie wygląda świetnie szczególnie z tymi bardzo jasnymi szkiełkami- faktycznie szkoda że nie ma IBIS.
    Czekamy jeszcze na FF od Panasonica :) może tam będzie IBIS.

  4. Tekilos
    Tekilos 5 września 2018, 09:54

    Jeden slot na karty ... bardzo szkoda

  5. Mickey66
    Mickey66 5 września 2018, 09:56

    Czy on naprawdę ma wyłącznik po lewej stronie, w kompletnie niedostępnym miejscu?

  6. 5 września 2018, 10:04

    Zgodnie z tradycją, co trzy lata Canon prezentuje trzyletni aparat. Ale przynajmniej szkła ciekawe.

  7. mikmac
    mikmac 5 września 2018, 10:05

    cena? Bo powyzej tych 1900$ o których była mowa to ten aparat to żart.
    brak IBIS, brak dual slot, brak fhd120, 5kl/s z AF, bateria strasznie słaba (choć to dobry ep6), brak eye-AF.
    Jako entry level z dobrą puszką pro w przyszłości - fajny start. Tylko że ten entry level nie dorasta a7iii w zadnym calu...

    Dolary przeciw orzechom, że wszystko to przez strasznie gowniane digici. Ani C ani N nie ma dobrych proców, a dziś jest to jeden z ważniejszych elementów.
    Przeciez mają migawki i po 14kl/s, tylko proc nie wyrabia z trackingiem.
    Podobnie video - braki mocy obliczeniowej, Eye-AF to samo.

  8. komor
    komor 5 września 2018, 10:05

    Brak stabilizacji - fail. Pierwsze szkła - dość ciekawe, tak trochę wszystkiego po trochu. Proponuję dyskusję o braku drugiego slotu zostawić. Pod newsem o Nikonach Z6/Z7 każdy już przedstawił argumenty za i przeciw. :)

  9. archangelgabrys
    archangelgabrys 5 września 2018, 10:08

    Ciekawi mnie, jak bedzie prezentowal sie pod katem ergonomii. Podobnie nowe bezlustro Nikona. Sony A7x nie jest wzorem, gdy mamy podpiete duze obiektywy. A do pelnej klatki obiektywy sa duze.

  10. komor
    komor 5 września 2018, 10:08

    @mikmac, no właśnie, procki. Skoro to ma mieć 5 tysięcy punktów AF, to przecież nie po to, żeby je ręcznie wybierać, tylko dla polepszenia rozpoznawania 3D sceny. A skoro procesor nie wyrabia i tak zwalnia kl/s, to nie lepiej było zrobić mniej tych punktów?

  11. zbitooko
    zbitooko 5 września 2018, 10:09

    To prawda, że obiektywy zachęcające. Cóż, aparat ma na starcie plusy i minusy, ale my - canonierzy, jesteśmy do tego przyzwyczajeni ;).

  12. Youkin
    Youkin 5 września 2018, 10:10

    @mikmac

    nie marudź, idź kup se 1Dx - on ma wszystko ;-))

    jako drugi aparat do posiadanych szkieł - kupię.

  13. 5 września 2018, 10:11

    @vulkanwawa

    A co takiego wygląda świetnie? Przeciętne na tle konkurencji body bez stabilizacji matrycy.

  14. Youkin
    Youkin 5 września 2018, 10:12

    uczepili się stabilizacji jak rzep psiego ogona;
    mam szkła wszystkie ze stabilizacją

  15. Cichy
    Cichy 5 września 2018, 10:12

    Super. Ale moje komentarze do tego wypustu znajdują już się w niedzielnych plotkach, więc nie będę powtarzał :)

  16. Cichy
    Cichy 5 września 2018, 10:14

    Przypomnę, że ten 28-70 jest gabarytów Sigmy 85 A i waży prawie półtora kg.

  17. ikit
    ikit 5 września 2018, 10:15

    Zaraz się okaże że drugi slot był potrzebny tylko w soniakach, a jak C&N już ich nie wypuszczają to jest zbędny gadżet:D

  18. Bordzisz
    Bordzisz 5 września 2018, 10:18

    @mikmac
    A gdzie jest potwierdzone, że nie ma eye-af? W tym aparacie jest DIGIC8 tak samo jak w M50, a ten budżetowy aparat ma eye-af (chociaz tylko w trybie single shot). M50 też nie miał wyszczególnionego eye-af w swoim data sheet.

  19. Cichy
    Cichy 5 września 2018, 10:18

    Aaa i 28-70 nie jest pierwszym na świecie pełnoklatkowym zoomem że światłem f/2.

  20. wzrokowiec
    wzrokowiec 5 września 2018, 10:18

    Wreszcie Canon poprawił swój błąd i będzie można podpinać obiektywy niepełnoklatkowe. Brawo! Lepiej późno niż wcale!

  21. 5 września 2018, 10:18

    Jak zwykle najsłabszy pod wglądem specyfikacji belusterkowiec FF na rynku ale wystarczy, że ma napis Canon i już wszyscy pieją z zachwytu.

  22. CWhitePL
    CWhitePL 5 września 2018, 10:19

    Osobiście czekam z niecierpliwością na pierwsze testy.
    Moim zdaniem będzie sztos ;)

  23. espresso
    espresso 5 września 2018, 10:20

    Przecież z opisu prezentującego aparat wynika że wszystko ma naj, naj, naj. Albo pierwszy na świecie... więc skąd te malkontenctwa?

  24. mate
    mate 5 września 2018, 10:26

    @mikmac
    "cena?"

    $2300 za korpus.

  25. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 10:26

    Canon RF 28-70mm F2L USM nie ma stabilizacji więc w puszce by się przydała.

  26. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 10:29

    The EF-M 32mm f/1.4 STM will be available for purchase in late September 2018 for an estimated retail price of $479.99*. link

  27. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 10:31

    Canon officially announces the EF 400mm f/2.8L IS III & EF 600mm f/4L IS III. The worlds lightest lenses of their kind link

  28. maverick
    maverick 5 września 2018, 10:31

    Tylko gdzie ten IBIS ?

  29. Youkin
    Youkin 5 września 2018, 10:31

    $2299 (body only), $3399 (w/24-105 F4L lens)

  30. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 10:36



    EYE DETECTION AF link


  31. waldi72
    waldi72 5 września 2018, 10:37

    @PDamian
    No rzeczywiście to EF 400mm f/2.8L IS III USM to jest coś. Lżejsze o jakiś 1kg w stosunku do poprzednika (nawet lżejsze od nowego Sony), ostrzy z bliższej odległości i stabilizacja 5 stopni. No cóż, trzeba składać pieniądze :-)

  32. matzll
    matzll 5 września 2018, 10:40

    Tutaj jest spore lobby antyIBISowe, ale dla mnei to też "dealbreaker". Ja z niej korzystam non stop (np. wczoraj przez kilka godzin strzelanie z ręki 90mm macro, na czasie 1/30sek, na samej stabilizacji z obiektywu mogę sobie zredukować czas do 1/100s co najwyżej...)

    A co do tego Canona to czuję, że sprzeda się lepiej niż NIkony. Jest dual pixel af, jest gibany ekranic, są "canonowe kolorki", zaraz połowa youtube'owej elyty będzie tym vlogowala, a całe masy podążą.

    Ja też chętnie spawdzę. Podobają mi się też szkła, bardzo ciekawa propozycja na strart systemu. Zobaczymy jak bateria, jak bufor. Realne testy pokażą dopiero czy i ile Sony zdołało wypracować sobie przewagi przez te lata.

  33. romeczek
    romeczek 5 września 2018, 10:41

    Canon EOS R i nowe jasne obiektywy pokazują, że nawet tak skostniała i konserwatywna firma przekonała się, że lustrzanki muszą odejść do lamusa.

  34. RobKoz
    RobKoz 5 września 2018, 10:42

    @mikmac

    "cena? Bo powyzej tych 1900$ o których była mowa to ten aparat to żart."

    To prawda. To jest średniak jeśli będą chcieli go sprzedawać w cenie czegoś lepszego to mogą mieć problem. Z drugiej strony jeśli AF będzie tak szybki jak obiecują to może się powtórzyć historia z początków systemu EOS gdy profesjonaliści używali średniaka Canona ze względu na AF.

    "Jako entry level z dobrą puszką pro w przyszłości - fajny start. Tylko że ten entry level nie dorasta a7iii w zadnym calu... "

    Serio? Ja poczekam na test. Już obecny system DPAF był w wielu sytuacjach lepszy niż Sony A7III (A9 to inna liga) więc jest spora szansa że pod tym względem będzie dokładnie odwrotnie niż piszesz. Dalej gibany ekranik, touch bar, dodatkowy pierścień na obiektywach i przejściówce... na razie wszystko wskazuje że ergonomia będzie o rząd wielkości lepsza niż w przypadku Sony.

    Nie samym IBIS żyje fotograf :-)



    Dolary przeciw orzechom, że wszystko to przez strasznie gowniane digici. Ani C ani N nie ma dobrych proców, a dziś jest to jeden z ważniejszych elementów.
    Przeciez mają migawki i po 14kl/s, tylko proc nie wyrabia z trackingiem.
    Podobnie video - braki mocy obliczeniowej, Eye-AF to samo.

  35. tripper
    tripper 5 września 2018, 10:43

    No i pozamiatane.

  36. RobKoz
    RobKoz 5 września 2018, 10:46

    Przepraszam post mi się za szybko wysłał.

    Ostatni paragraf należy do oryginalnej wypowiedzi mikmac'a.

  37. waldi72
    waldi72 5 września 2018, 10:46

    @Romeczek
    I dlatego właśnie wypuściła świetne pod EF 400f/2,8 i 600f/4.
    Dla mnie wiadomość o nowym 400 f/2,8 jest o wiele ważniejsza, niż ta o Canon R i wielu focących przyrodę i sport się ze mną zgodzi. Lżejszy o 1kg, ostrzy z bliższej odległości i stabilizacja 5 stopni.

  38. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 10:52


    @baron13

    coś dla ciebie
    link

  39. mate
    mate 5 września 2018, 10:54

    @waldi72
    "I dlatego właśnie wypuściła świetne pod EF 400f/2,8 i 600f/4."

    Które mogą być używane również na bagnecie RF dając zestaw z AF i pokryciem kadru niedostępne dla jakiejkolwiek lustrzanki Canona. Rzecz w tym, że wypuszczane teraz szkła z bagnetem EF będą kompatybilne z dwoma bagnetami, więc Canon nie musi się od razu odcinać od osób preferujących wizjer optyczny, jednocześnie wypuszczając puszki z mocowaniem RF może przekonywać coraz większe rzesze fotografów do nowego "standardu".

  40. Featinwe
    Featinwe 5 września 2018, 10:54

    @waldi72
    "No rzeczywiście to EF 400mm f/2.8L IS III USM to jest coś. Lżejsze o jakiś 1kg w stosunku do poprzednika (nawet lżejsze od nowego Sony)"
    Tak, całe 50 gramów xD ciekawe co zeszlifowali żeby wyprzedzić Sony :P

  41. waldi72
    waldi72 5 września 2018, 11:02

    @mate
    Zgadzam się z tobą, że mogą być używane w 2 systemach, ale już niedawno pisałem, dlaczego dla fotografujących przyrodę lustrzanki sprawdzają się lepiej: można wisieć na wizjerze przez godziny nie męcząc wzroku, plus to, że bateria prawie tego nie odczuje.

  42. deel77
    deel77 5 września 2018, 11:03

    Ceny adapterów mi się podobają. Najprostsze po 100$. Według mnie fajnym rozwiązaniem jako "ochrona przed brudem dla matrycy" jest adapter z filtrami ND (ten niestety trochę droższy, ale i tak tańszy niż Metabonsy do Sony).

  43. makalu84
    makalu84 5 września 2018, 11:06

    Aż dziw że to Canon, Specyfikacja i rozwiązania są ciekawe:
    - dodatkowy pierścień kluczowych ustawień na obiektywie? Bomba.
    - ciekawe jaka bedzie wygoda tej płytki dotykowej. Ciekawy pomysł.
    - AF od -6ev? Do tego szybki. No tutaj to wogóle nie do poznania ta firma. Brawo.
    - ekstra lineup szkieł i to na dzień dobry. Szkoda ze duże i ciężkie.
    - prawdopodobnie znakomity interfejs dotykowy

    Natomiast po Canonowemu tradycyjnie, trochę dali, ale i trochę nie dali, bo po co:
    - brak stabilizacji, da się przeżyć, ale jednak BRAK
    - 1 slot? Tu jest duży smutek. Nawet że to SD nic nie pociesza. 5Div i 1Dx muszą się przecież sprzedawać.
    - zdjecia na 1 baterii, na papierze słabo, mam nadzieję w praktyce będzie lepiej. Oby.

  44. waldi72
    waldi72 5 września 2018, 11:07

    @mate
    A i żeby nie być posądzonym o to, że jestem zatwardziałym fanbojem lustrzanek, to moje druga pasja to fotografia uliczna, gdzie używam Mikro Cztery Trzecie - sprawdza się równie znakomicie, co lustrzanki przy fotografowaniu ptaszków i nielatających zwierzątek.

  45. kris@79
    kris@79 5 września 2018, 11:08

    wygląda na to że Canona projektował ten sam artysta albo sprzątaczka co NIkona, wygląda tragicznie . Prawie 700g poważnie, gdzie ten zysk? plus te szkła 1.2, 0.95 lub zoomy 2.0 sumarycznie to będzie większe i cięższe niż jedynki w N i C i z oczywistych względów te zestawy będą dużo droższe od luster :)
    Do wszystkich,którzy zapowiadają upadek luster i to że taki Nikon i Canon juz się przestawili na bezlustra , te firmy nadal wypuszczają więcej szkieł pod lustrzanki ba, swoje kluczowe obiektywy robią i będą robić tylko pod lustra przez najbliższe lata. Za długo tłumaczyć dlaczego pro nie przejdą na "bez....w C i N".

    Zestaw obiektywów na pewno na wejściu ciekawszy niż u nikona. Nie wiem czy dobrze widzę, ale chyba zrezygnowali z joysticka ...geniusze :D

  46. mate
    mate 5 września 2018, 11:08

    @deel77
    "ten niestety trochę droższy, ale i tak tańszy niż Metabonsy do Sony"

    A co ma Sony do ceny adapterów Metabones? Firmowy adapter Sony LA-EA3 kosztuje $148, więc to też nie jest majątek.

  47. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 5 września 2018, 11:19

    @mate,

    "Rzecz w tym, że wypuszczane teraz szkła z bagnetem EF będą kompatybilne z dwoma bagnetami, więc Canon nie musi się od razu odcinać od osób preferujących wizjer optyczny, jednocześnie wypuszczając puszki z mocowaniem RF może przekonywać coraz większe rzesze fotografów do nowego "standardu"."

    lub Sony.

    @kris@79,

    "Do wszystkich,którzy zapowiadają upadek luster i to że taki Nikon i Canon juz się przestawili na bezlustra , te firmy nadal wypuszczają więcej szkieł pod lustrzanki ba, swoje kluczowe obiektywy robią i będą robić tylko pod lustra przez najbliższe lata"

    jeszcze przez max dwa lata, jeżeli są jakieś lustrzankowe obiektywy w pipeline, tyle chyba trwa stworzenie od podstaw obiektywu/aparatu. Potem trzeba Sony gonić. Widziałeś Nikona roadmapę? W 2021 mają wypuścić 8 obiektywów pod Z, myślisz, że tam jest miejsce jeszcze na obiektywy do lustrzanek?

    "Za długo tłumaczyć dlaczego pro nie przejdą na "bez....w C i N"."

    Spróbuj, baronowi się udaje.

  48. kris@79
    kris@79 5 września 2018, 11:21

    @Cichy - "Przypomnę, że ten 28-70 jest gabarytów Sigmy 85 A i waży prawie półtora kg. "
    nieprawda, ten Canon jest większy od Sigmy ;) link

  49. thorgal
    thorgal 5 września 2018, 11:25

    Brak IBIS natychmiast skreśla u mnie ten aparat.

    Ale przynajmniej wygrali wojnę na ilość punktów AF :)

  50. BlindClick
    BlindClick 5 września 2018, 11:26

    O tak, bez zapowiedzi, czekania ???
    Lepiej niz Nikon, ale ta rama liga, robimy wstep i kosimy frajerow badz potrzebujacych, za rok dodamy 2 slot, a za 2 lata IBIS...
    ech.

  51. thorgal
    thorgal 5 września 2018, 11:26

    No i Nikony Z wyglądają teraz całkiem dobrze.

  52. kris@79
    kris@79 5 września 2018, 11:29

    @grzegorz_maj - spróbuj przekonać użytkowników D5 i D850 (1D) i 600/4,400/2.8, 70-200/2.8, 200/2 24-70/2.8 że mają wy....ć swój sprzęt którym obsługują największe wydarzenia na świecie że to co teraz oferuje N i C to pierwsza liga i swoje obiektywy mają podpinać to właśnie tego co teraz zaoferował N i C :)

  53. Solfernus
    Solfernus 5 września 2018, 11:35

    kris@79 - Stylistycznie to chyba akurat najładniejsza puszka z tego segmentu na rynku, w dodatku spójna z resztą canonowskich klamotów. Jednak rzeczywiście wielkiego zysku w masie w kontrze do pełnoklatkowych lustrzanek nie widzę.

  54. deel77
    deel77 5 września 2018, 11:41

    @mate
    pisałem w swoim imieniu i dla mnie adapter Sony jest bezużyteczny, dlatego go pominąłem. Natomiast adapter do optyki Canona dla mnie jest wręcz niezbędny i gdybym rozważał zakup aparatu Sony to tylko z takim "wynalazkiem".

    Z drugie strony masz rację cena adaptera Sony też jest akceptowalna:)

  55. kris@79
    kris@79 5 września 2018, 11:43

    @Solfernus - wybacz ale mam zupełnie odmienne zdanie jako projektant ;) Canon jest równie ładny jak fiat multipla 1. Nikon wygląda jakby każdy fragment projektował ktoś inny i nie widział co robi reszta. Natomiast sony , może się podobać w swej prostocie lub nie , ale jest pewna konsekwencja i to akurat dobrze wygląda. Aparat to nie motor nie musi być aerodynamiczny , wystarczy że grip jest dobrze wyprofilowany.

  56. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 12:02


    kris@79 -kolo który się zachwyca po wszystkimi testami klocowatych Sigm Art
    płacze nad 700 gramami i masą tych obiektywów ???

  57. Stivenson
    Stivenson 5 września 2018, 12:09

    link
    Wszystkim tym co uważali że Canon nie zrobi tego aparatu życzę smacznego :D

  58. handlowiecupc
    handlowiecupc 5 września 2018, 12:11

    No to jeszcze tylko przejściówka na bagnet E i rynek może te obiektywy zaakceptuje.

  59. zelik76
    zelik76 5 września 2018, 12:15

    Trochę przyciężki, ledwie 100g. lżejszy od 6D Mark II. Cena pewnie będzie podobna jak nie wyższa. Czekam na ceny obiektywów. Widzę tylko jedną zaletę przesiadki z lustra - DPAF w wizjerze. W moim 80D działa to GENIALNIE, ale tylko na LV. Przez moment myślałem by przejść na M50 ale z obiektywami trochę słabo, ta 32 1.4 wygląda ciekawie. Poczekam jeszcze i zobaczę jak sytuacja się rozwinie. Jak wycenią tą 32 tak samo jak inne szkła STM to będzie dla mnie kusząca opcja.

  60. mancebo
    mancebo 5 września 2018, 12:21

    AF od -6 EV - nie wierzę.
    To jest niemożliwe.

  61. Bordzisz
    Bordzisz 5 września 2018, 12:25

    @zelik76
    Sugerowana cena 32/1.4 jest już znana. 479$

  62. thorgal
    thorgal 5 września 2018, 12:26

    @mancebo

    Sprytny zbieg marketingowy Canona: -6EV ale przy f1.2.

  63. zelik76
    zelik76 5 września 2018, 12:27

    @Bordzisz
    No i to jest sensownie wyceniony obiektyw.

  64. mate
    mate 5 września 2018, 12:29

    @zelik76
    "Czekam na ceny obiektywów."

    Przecież ceny samej puszki jak i obiektywów już są znane.

    "Przez moment myślałem by przejść na M50 ale z obiektywami trochę słabo"

    Przecież do M50 możesz podpiąć każde szkło EF/EF-S.

    "Jak wycenią tą 32 tak samo jak inne szkła STM to będzie dla mnie kusząca opcja."

    Przecież cena tego szkła również już jest znana.

  65. rockatansky
    rockatansky 5 września 2018, 12:41

    "koryguje aberracje soczek"
    o jakim soczku tam w redakcji myślicie? ;)

  66. Solfernus
    Solfernus 5 września 2018, 12:43

    kris@79 - Z tą Multiplą to kolega poszedł po całości. O niech Cię :). Co do soniacza, to coś w nim jest. Tylko nie wiem, czy jest w rzeczywistości, czy już się do tego stylu przyzwyczaiłem :) . NIkon Z - straszydło nad straszydła i dyskusji na ten temat nie podejmę :) . Tym bardziej, że i tak póki co jestem wyznawcą typowych SLR, ze względu na... analogowy widok w wizjerze.

  67. mate
    mate 5 września 2018, 12:44

    @mancebo
    "AF od -6 EV - nie wierzę. "

    To nie jest kwestia wiary, tylko rozumienia co się czyta.

  68. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 5 września 2018, 12:50

    @kris@79,

    "spróbuj przekonać użytkowników D5 i D850 (1D) i 600/4,400/2.8, 70-200/2.8, 200/2 24-70/2.8 że mają wy....ć swój sprzęt którym obsługują największe wydarzenia na świecie że to co teraz oferuje N i C to pierwsza liga i swoje obiektywy mają podpinać to właśnie tego co teraz zaoferował N i C :)"

    no i? Co ma piernik do wiatraka, ci zawodowi fotoreporterzy "obsługują największe wydarzenia na świecie" to jest promil rynku, istotny dla firm fotograficznych tylko ze względów marketingowych, a nie przychodu. I nawet ci "obsługują największe wydarzenia na świecie" zaczną za jakiś czas używać bezlusterkowców, kiedy lustrzanki będą wygaszane.

  69. rockatansky
    rockatansky 5 września 2018, 12:52

    "Za długo tłumaczyć dlaczego pro nie przejdą na "bez....w C i N". "
    Czyli że jak tym "pro" linie produkcyjne zamkną to przestaną focić tak mam to rozumieć? To w sumie nawet i dobrze by zrobiło całej branży jak by te samozwańcze betony "pro" wreszcie wywiało.

  70. mate
    mate 5 września 2018, 12:57

    @kris@79
    "spróbuj przekonać użytkowników D5 i D850 (1D) i 600/4,400/2.8, 70-200/2.8, 200/2 24-70/2.8 że mają wy....ć swój sprzęt"

    Przecież taka zmiana nie zadzieje się z dnia na dzień. Nikt nic nie musi wyrzucać. Ale sprzęt się z czasem wymienia na nowszy i następnym wyborem może już być jakiś korpus ML ze szkłem do tego, zwłaszcza że będzie wstecznie kompatybilny z posiadanymi już szkłami i tak małymi krokami dokona się zmiana.

  71. SKkamil
    SKkamil 5 września 2018, 12:57

    Oczywiście ,ze to jest kwestia wiary jeśli chodzi o parametry , jeśli np producent deklaruje jakąs wartość to przecież nie deklaruje 100 % powtarzalności

  72. Moriarty
    Moriarty 5 września 2018, 12:58

    Szefostwo Sony może z ulgą wytrzeć pot z czoła i napełnić miseczki sake. No, może jeszcze Panasonic ma szansę ich trochę postresować konkurentem serii A7s, ale generalnie trzymają się mocno.

    Trochę żałuję, liczyłem na większy napór konkurencji. Nie rozumiem, dlaczego odpuścili IBIS :/.

  73. audioart
    audioart 5 września 2018, 12:59

    @mikmac
    Dlaczego twierdzisz, że nie ma Eye-AF? Ustawiłem "Pupil AF" na "Enable" i działa :-)

  74. mate
    mate 5 września 2018, 12:59

    @SKkamil
    Jak nie rozumiesz kontekstu wypowiedzi to daj sobie spokój.

  75. JacekR
    JacekR 5 września 2018, 13:10

    Na *uj ten touch bar? Miałem kiedyś taki touch button w jakiejś Noki I było to absolutnie zbędne, wręcz denerwujące; dało się wyłączyć na całe szczęście.
    Dodatkowe pierścienie na obiektywie do sterowania aparatem? To I'm miejsca na body zabrakło do dodatkowego kółka czy jak? Na wszystkich obiektywach będą te pierścienie? Bo ja ktylko na niektórych to lipa, człowiek się przyzwyczai a potem nagle będzie brakować. I aż 3 adaptery? Chyba do żonglowania. Nie dało się zrobić jednego dobrego czy jak? Brak stabilizacji skreślił by go gdybym się nad nim zastanawiał. Brak 2 slotu na karty to też cieniutko. Mają co dodawać w następnych modelach, oj mają. Premierowe Nikony Z prezentują się lepiej pod prawie każdym wzgędem

  76. JdG
    JdG 5 września 2018, 13:16

    Tak, czy owak, niniejsza premiera powoduje, że do niedawna żarliwe tutaj dyskusje o przewagach lustrzanek chyba straciły aktualność.

    Baronowi usuwa się grunt spod nóg w jego dyskusjach o przewagach OVF, a tutejszy troll m43 być może nie będzie już ględził o porażce/opuszczeniu lustrzanek 4/3 przez Olympusa (przynajmniej bez zadawania bólu logice).

    W sumie, chłodno patrząc, to te wyroby CiN - biorąc pod uwagę rozmiary bagnetów i obiektywów - są jakby odpowiedzią na Fujifilm GFX 50S (i analogicznego Hasselblada). Ciekawe, czy optyka między tymi systemami będzie w jakimś stopniu wymienna?

  77. mate
    mate 5 września 2018, 13:20

    @JacekR
    "Dodatkowe pierścienie na obiektywie do sterowania aparatem?"

    Nie dodatkowe, tylko konfigurowalne. Coś podobnego było już w systemie NX Samsunga.

    "I aż 3 adaptery? Chyba do żonglowania. Nie dało się zrobić jednego dobrego czy jak?"

    A kto Ci każe żonglować? Wybierasz taki, który potrzebujesz i używasz. Jak nie potrzebujesz dodatkowej funkcjonalności to bierzesz najprostszy i pozostałymi nie zawracasz sobie głowy.

  78. 5 września 2018, 13:23

    @Moriarty

    Panasonic to nikogo nie postresuje aparatem, do którego nie ma optyki.

  79. SKkamil
    SKkamil 5 września 2018, 13:23

    mate
    No właśnie z tego zdania zrozumiałem ze facet nie wierzy ze przy 6 ev będzie to skuteczne ;

  80. konczako
    konczako 5 września 2018, 13:26

    Obiektywy zapowiadają się imponunąco. Co do puszki to znowu próbowali skopiować Nikona tak żeby wyglądał jak Canon... no wlaśnie... "próbowali":).

  81. mate
    mate 5 września 2018, 13:27

    @SKkamil
    "No właśnie z tego zdania zrozumiałem ze facet nie wierzy ze przy 6 ev będzie to skuteczne"

    Nadinterpretujesz. Facet nie wierzy, że zakres zaczyna się od -6 EV, bo nie rozumie, że ten parametr podaje się dla określonego ISO i przysłony.

  82. NikonD
    NikonD 5 września 2018, 13:53

    Mam canona M6 i chcialem FF ale brak 2 gniazd na karty, seryjne z AF-C tez nie powalajace i cena 2300$ to troche smiech na sali. Poczekam na mark II lub M5 mark II.

  83. dARTi
    dARTi 5 września 2018, 14:15

    Nie uważacie, że sterowanie tym to jakiś żart?
    Przecież wyższość dedykowanych kół nastaw jest bezdyskusyjna.
    A tu poszli jeszcze krok dalej w stronę zastąpienia tego najszybszego i najbardziej intuicyjnego rozwiązania poprzez "menu do wszystkiego"

    Trzymając w łapie A7 z okiem w wizjerze używam aż 5 kół sterowania (włącznie z wybierakiem obrotowym do ISO)
    A canon wymyślił, że na jednym z kół obrotowych zrobi... włącznik :O a w miejsce drugiego podobnie jak Nikon wstawi bezsensowny w bezlustrze ekranik... tylko po to, zeby zdublować informacje w wizjerze. O tyle bez sensu, że korzystając z podglądu ekspozycji i tak patrzymy w wizjer a nie w ten kretyński ekranik.

    Naciśnij przycisk funkcyjny, wybierz jednym wybierakiem rodzaj funkcji, steruj drugim wybierakiem.. Ergonomia godna smartfona..

    Sony nie idź w tym kierunku bo jak patrzę na kierunek w którym zmierza dzisiejszy sprzęt mam coraz większą ochotę założyć film do starego Zenita :(

    Jeszcze ze dwie edycje i będzie z tyłu jeden wielki touchpad z wszystkimi swoimi wadami i milionem ukrytych funkcji :/

  84. dARTi
    dARTi 5 września 2018, 14:18

    O właśnie wziąłem z półki bardzo starą cyfrowa małpkę. Pamiętam, że, żeby cokolwiek w niej ustawić trzeba było wejść w menu. No kurła jota w jotę :O

  85. tomek67
    tomek67 5 września 2018, 14:23

    Super dwa obiektywy 28-70mm i 50mm 1.2.
    Ale body trochę odstaje,
    Brak eye-AF oraz stabilizacji w aparacie.
    Ten aparat to technologicznie jakby 5D IV z "wyciętym" lustrem i dołożonym wizjerem elektronicznym.

  86. BlindClick
    BlindClick 5 września 2018, 14:50

    Bo jakby byl bez wad ludzie by lustra wyrzucili na smietnik w tydzien

  87. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 14:53

    Nowością technologiczną jest adapter z możliwością włożenia filtrów. Chociaż generalnie funkcje filmowe nie zachwycają to jednak konkurencja nie ma takiego rozwiązania, gdzie jeden mały filtr szary lub polar wystarczy do używania ze wszystkimi obiektywami

  88. mate
    mate 5 września 2018, 14:53

    @BlindClick
    "Bo jakby byl bez wad ludzie by lustra wyrzucili na smietnik w tydzien"

    Co Canonowi akurat byłoby na rękę. Cena wyższa niż taki 6D MkII, koszty produkcji niższe.

  89. MatthiasWro
    MatthiasWro 5 września 2018, 14:55

    To się porobiło... Pod koniec roku miałem w końcu wymieniać d750 na pełnoklatkowe bezlustro, żeby poziomem komfortu używania mój "duży" aparat w końcu dorównał małemu EM1ii. Planowałem A7iii z zimowym cashbackiem, ale widzę, że trzeba będzie poczekać.
    Bardziej podobają mi się puszki Nikona, ale za to Canon ma fajniejsze obiektywy. Gdyby zaprezentowali jeszcze bezlustrowego 85 1.8 miałbym praktycznie wszystko czego potrzebuję. A tu jeszcze podobno Panasonic ma pełną klatkę zaprezentować... Ciekawe czasy, nie ma co.

  90. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 14:55

    Co do braku IBIS to jest kwestia dyskusyjna. Panas np. wyciął IBIS ze swojego najnowszego GH5S. Może jednak filmowcy nie potrzebują go aż tak bardzo

  91. mate
    mate 5 września 2018, 14:58

    @ad1216
    "Nowością technologiczną jest adapter z możliwością włożenia filtrów. Chociaż generalnie funkcje filmowe nie zachwycają to jednak konkurencja nie ma takiego rozwiązania"

    Taa... dostępne od dawna:
    link
    link

  92. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 15:07

    MatthiasWro: Myślę, że stary ale bardzo tani Canon 85mm. f/1.8 będzie współpracował bezproblemowo, najprostsza przejściówka Canona jest pewnie tylko przedłużeniem styków (jak w przypadku przejściówki do systemu M), bez żadnej elektroniki do AF jak w przypadku Sigmy MC-11, Metabones itp.

  93. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 15:11

    mate: ale to są jakieś wynalazki dziwnej firemki bez przenoszenia AF i innych funkcji

  94. mate
    mate 5 września 2018, 15:11

    @ad1216
    "Co do braku IBIS to jest kwestia dyskusyjna. Panas np. wyciął IBIS ze swojego najnowszego GH5S."

    Tylko GH5s to korpus dedykowany stricte filmowcom, z założenia używany na osprzęcie typu gimbale, rigi itd. W pozostałych korpusach ogólnego przeznaczenia IBIS pozostał. Ten Canon to też ma być uniwersalna fotograficzno-filmowa puszka konkurująca z A7III czy Z6, a te stabilizację matrycy mają.

  95. jarekzon
    jarekzon 5 września 2018, 15:12

    Po tym co zaprezentował Nikon i Canon, Sony może spokojnie spać.

  96. mate
    mate 5 września 2018, 15:14

    @ad1216
    "ale to są jakieś wynalazki dziwnej firemki bez przenoszenia AF i innych funkcji"

    Mowa była o samej koncepcji filtrów drop-in w adapterze, która nie jest niczym nowym. Przy szkłach filmowych AF jest zbędny, bo szkła filmowe i tak praktycznie w 100% są manualne.

  97. dARTi
    dARTi 5 września 2018, 15:19

    Raczej spać nie będzie. Ptaki ćwierkają, że A7SIII ma być bombą atomową. Zobaczymy.. Ja miałem wrażenie z A7SII przespali bo wniósł w sumie jedynie stabilizację podczas gdy A7RII odskoczył od pozostałych modeli potężnie. Teraz być może faktycznie czas na skok w wykonaniu A7SIII. Ciekaw jestem matrycy bo plotki sugerują, że ma to być coś w stylu A9 ze sczytywaniem równoległym, K4 60kl i nowy wizjer.

  98. Moriarty
    Moriarty 5 września 2018, 15:21

    @Borat
    "Panasonic to nikogo nie postresuje aparatem, do którego nie ma optyki."

    No ale tego nie wiemy jeszcze przecież. Może pokażą jednocześnie parę kluczowych szkieł i przedstawią ciekawe zapowiedzi.

    Poza tym, skoro do aparatów Sony można przez przejściówkę podpinać choćby szkła Canona z AF, dlaczego Panasonic nie miałby podążyć podobnym tropem?

  99. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 15:22

    mate: pogubiłeś się, najpierw argumentujesz, że system R jest uniwersalną puszką a później piszesz o podłączaniu do niej profesjonalnych manualnych obiektywów filmowych. Dobierasz sprzeczne ze sobą argumenty w zależności od tezy jaką chcesz udowodnić ;))

  100. JacekR
    JacekR 5 września 2018, 15:23

    Sony już nie może spokojnie spać. Jeszcze kilka dni temu było jedynym producentem bezlusterkowców FF. Teraz jest ich trzech. Za kilka dni będzie czterech. Niezależnie od poziomu jaki te nowe puszki prezentują siłą żeczy Sony będzie miało mniejszą sprzedaż.
    Wygląda na to, że sytuacja na rynku robi się zdrowsza.

  101. mate
    mate 5 września 2018, 15:25

    @ad1216
    "pogubiłeś się, najpierw argumentujesz, że system R jest uniwersalną puszką a później piszesz o podłączaniu do niej profesjonalnych manualnych obiektywów filmowych. "

    Przecież jedno nie wyklucza drugiego. Kto powiedział, że uniwersalna puszka nie może mieć dopracowanych trybów fotograficznych i filmowych i nie można jej używać z profi szkłami filmowymi?

  102. JacekR
    JacekR 5 września 2018, 15:25

    *siłą RZeczy
    Nie wiem jak to mi się napisało...

  103. staytuned
    staytuned 5 września 2018, 15:29

    Taak. Aparat jest w tyle za Sony z możliwościami video i nie ma IS. I tak na szybko, to byłoby na tyle z wad. Zaskakuje na plus pewna "innowacyjność" na dzień dobry, czyli pierścień do zmiany parametrów ( ehh Samsung,) gładzik, czułość i ilość punktów af. To najładniejszy IMO bezlusterkowiec z wielkiej trójki FF i szykuje się prawdopodobnie wspaniały system.

  104. Flash69
    Flash69 5 września 2018, 15:36

    Wszystko cacy ale jakie ceny?

  105. ad1216
    ad1216 5 września 2018, 15:45

    mate: poza tym spójrz na komentarze i pytania do produktów, do których dałeś linki, prawie nikt tego nie kupuje i duża część nabywców twierdzi, że one zupełnie do niczego się nie nadają. Dziękuję za taką technologię :)

  106. JacekR
    JacekR 5 września 2018, 15:48

    Aby go tylko nie krytykować to duży plus muszę mu przyznać za gibany ekranik. Fajne obiektywy też dostał na start.
    Ciekawe kto będzie miał prędzej adapter do obiektywów konkurencji. Nikon do Canona lub Sony czy Canon do Nikona lub Sony?

    Nie widzę informacji o uszczelnieniach. Posiada?

  107. mate
    mate 5 września 2018, 15:48

    @ad1216
    Poczekajmy na popyt na Canonowy adapter do filtrów.

  108. mate
    mate 5 września 2018, 15:51

    @JacekR
    "Ciekawe kto będzie miał prędzej adapter do obiektywów konkurencji. Nikon do Canona lub Sony czy Canon do Nikona lub Sony?"

    Jeżeli pisząc o obiektywach konkurencji masz na myśli szkła z mocowaniem RF, FE i Z, to adaptera na Szkła Nikona i Sony do korpusu Canona nie będzie.

  109. kris@79
    kris@79 5 września 2018, 15:52

    odnoszę wrażenie że tu 90% to znudzeni sprzedawcy , swoje niestworzone historie rozpisują, co by zaczarować rzeczywistość, yo magicy proponuje sprawdzić udział luster w rynku zanim zaczniecie pisać po raz milionowy o końcu luster ( mam na myśli C i N ) :)

    Sam fakt tego że trzeba zmieniać obiektywy dla wielu zawodowców jest upierdliwy czy wręcz nie do akceptacji dlatego nosi się kilka body a wy będziecie teraz mi wmawiać że z kolegami będziemy jeszcze przejściówki nosić o tym że wszystko będzie działać wstecz itd to se możecie pomarzyć, bo znając działania Ci i N jest na 100% pewne że po jakimś czasie, momencie jeżeli faktycznie rynek zdominują bezlustra będą celowo wprowadzać "błędy" w kolejnych puszkach aby zmusić również do wymiany obiektywów , wcale nie na lepsze , ale na nowe i rzecz jasna droższe.

    Dla mnie na ta chwilę jedyne plusy w stosunku do luster to pokrycie AF . Cichy jest juz D850 . Filmów nie kręcę , nie potrzebuję jaśniejszych szkieł niż 1.4 . Połączenie tego światła i jakości Sigm oraz matryc Nikona deje mi możliwość robienia zdjęc koncertów przy 1 świecy .

    Nie twierdze że wszystkie te funkcje sa złe, po prostu w pracy dla wielu zawodowców sa zbędne. Tak samo jak były zbędne 100 , 50 , czy 10 lat temu. Fotografia to myślenie. Jest tak samo prosta i jednocześnie skomplikowana jak na samym początku jej stworzenia.

  110. mate
    mate 5 września 2018, 15:55

    @kris@79
    "proponuje sprawdzić udział luster w rynku zanim zaczniecie pisać po raz milionowy o końcu luster"

    A ja proponuję zastanowić się chwilę, skąd ten udział się wziął oraz sprawdzić jak ten udział się zmienia w ostatnich latach.

  111. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 5 września 2018, 15:56

    @JacekR,

    "Niezależnie od poziomu jaki te nowe puszki prezentują siłą rzeczy Sony będzie miało mniejszą sprzedaż.
    Wygląda na to, że sytuacja na rynku robi się zdrowsza."

    Albo większą. Ci którzy chcieli migrować ale czekali na Nikona i Canona teraz wiedzą gdzie iść. To jest też wyraźny sygnał dla użytkowników DSLR: w jakim kierunku zmierza sprzęt.

  112. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 5 września 2018, 16:02

    @kris@79,

    "proponuje sprawdzić udział luster w rynku zanim zaczniecie pisać po raz milionowy o końcu luster"

    Marketshare to lagging indicator - pokazuje przeszłość.

    "In the third quarter of 2007, Nokia's market share was 48.7 percent. By the second quarter of 2013 the company's market share had slipped to just 3.1 percent."

  113. 5 września 2018, 16:06

    Canon i Nikon ma bezlustra podobnych rozmiarów:
    link

  114. rockatansky
    rockatansky 5 września 2018, 16:21

    @kris@79
    NiC dopiero wprowadziły swoje bezlustra a Ty już w tej sekundzie chcesz zamykać interes z lustrami? Historia jak zwykle nas uczy że niczego nas nie uczy.

  115. thorgal
    thorgal 5 września 2018, 16:55

    @staytuned

    Brak IBIS i video z poprzedniej epoki to bardzo duże wady tego Canona. Ich nowym firmware nie naprawisz.

  116. Myszowor
    Myszowor 5 września 2018, 18:07

    Przegrywa z Nikonem na matrycę, wagę i szkła, 28-70 f2 to ciekawostka której nikt nie kupi ze względu na wagę i cenę, u nikona wiadomo co wyjdzie a w canonie wielka niewiadoma.

  117. gamma
    gamma 5 września 2018, 19:15

    Spostrzezenia

    1. Narzekalem na wielkosc szkiel pod sony i liczylem ze wielcy (nikon, canon) beda w stanie zrobic male szkla optymalizujac srednice bagnetu i rejestr. Tak sie nie stalo ;-(

    2. Np. szkla 24-105 F4 w bezlustrze ma 11cm zamiast 12cm w dslr i wazy 0.7kg zamiast 0.8kg - roznice marginalne.

    3. Uwazam, ze zapowiedzi szkiel 1.2 czy 0.95 to machanie szabelka. 50mm 1.2 Canona 11cm i 1kg. Cena 2200 eur podczas gdy 1.4 mozna miec za 350 eur. Wiem wiem... to nie to samo, ale cena zabija. Widac roznice w GO?
    link
    link

    4. Ile beda wazyc szkla 1.2 o innych ogniskowych? Ile beda wazyc szkla 0.95F? Ile sie tego sprzeda? Czy jest zatem sensownie robic tak wielki bagnet (nikon)?

    5. Fajne jest szklo 35mm 1.8 - chyba najfajniejsze szklo tej premiery - choc za te cene mona kupic samyanga 1.4 pod sony.

    Aparat

    6. Dziwaczny wlacznik po lewej. Myslalem, ze to dodatkowe kolo nastaw.
    7. Brak pokretla trybow PASM.
    8. Czy te ekraniki oled sa potrzebne? Jezeli foci sie przez EVF to na ekranik sie nie patrzy. A jesli przez tylny lcd, to na ten maly ekranik tez sie nie patrzy. Dla mnie to strata miejsca.
    9. Aparat dosc ciezki.
    10. Bardzo duzy crop w 4K.
    11. Fajnie ze porzadny EVH.
    12. Fajnie, ze odchylany ekran.
    13. Stylistyka srednia - bardzo podobny do dslr.
    14. Inne rzeczy czyli AF, bateria, wyjda w testach.

    Na pewno bedzie robil bardzo dobre zdjecia, tak jak nikon i sony. Ceny zabijaja.

  118. PDamian
    PDamian 5 września 2018, 19:45
  119. gamma
    gamma 5 września 2018, 20:42

    15. Fajny jest dodatkowy pierscien sterujacy na obiektywie

  120. grigri
    grigri 5 września 2018, 21:22

    4k to cudo nagrywa w croppie 1.8x czyli z super mowego obiektywu 28-70 f2 robi się 50-126 f3.6 dodajmy stary kodek mjpeg i nieużyreczne 720p w 120kps.

  121. mgkiler
    mgkiler 5 września 2018, 21:37

    @PDamian:

    "Kiedy będzie można kupić normalną systemową pięćdziesiątkę lub niedrogą portretówkę?

    Dwudziestopięcioletnie EF 50/1.4 i 85/1.8 przez adapter ??? "

    Nie zapominaj o 50 1.8 STM

  122. ag
    ag 6 września 2018, 09:25

    Tylko biadolenie i własne niespełnione oczekiwania w tych komentarzach. Chętnie bym kupił tego Canona z wszystkimi szkłami do niego, ale mnie finansowo na to nie stać. I to dla mnie jedyny problem. Ten model na pewno będzie się dobrze sprawować i zdjęcia technicznie z niego będą do rzeczy, a na pewno lepsze od moich chociażby z powodu innej nowszej matrycy.
    Co do zamiany body Canona na Sony i używania obiektywów Canona - to nie jest to to samo. Owszem można, ale Canon jednak lepiej współpracuje z własnymi szkłami.
    I jeszcze jedno - nie toczę wojny systemowej, ani nie chcę jej wywoływać, ale używałem i używam sprzętu Canona i Sony, mój brat używa Sony. I sprzęt nie jest to taki sam pod względem trwałości, jeśli chodzi o korpusy. To moje doświadczenie.

  123. Szabla
    Szabla 6 września 2018, 10:40

    A co, zepsuł się czy masz takie odczucie?

  124. dARTi
    dARTi 6 września 2018, 12:10


    ag
    "Chętnie bym kupił tego Canona z wszystkimi szkłami do niego, ale mnie finansowo na to nie stać. I to dla mnie jedyny problem."

    To generalnie jest spory "problem"

    "Co do zamiany body Canona na Sony i używania obiektywów Canona - to nie jest to to samo. Owszem można, ale Canon jednak lepiej współpracuje z własnymi szkłami."

    Porównywałeś? Nie sądzę ;) Nowe sony bardzo fajnie współpracuje ze szkłami Canona a w kwestii ciągłego Eye AF w ogóle brak dyskusji i argumentów. Odnoszę wrażenie, że to co Canon zaprezentował w temacie Eye AF to nieznacznie rozwinięta wersja tego ficzera z pierwszej generacji A7


    "mój brat używa Sony. I sprzęt nie jest to taki sam pod względem trwałości, jeśli chodzi o korpusy. To moje doświadczenie."

    Moi znajomi używają Nikonów z poodklejanymi gumami. Mam podobne wrażenie w stosunku do nich jednak poza estetyką takie wrażenia są o dupę potłuc. Warto też wziąć pod uwagę segment w jakim pozycjonowane jest dane body bo tam potrafią być duże różnice choć głównie "organoleptyczne". Mój A7 ma ponad 100 tyś klatek i nawet raz się nie zawiesił. Z mojego punktu widzenia to sprzęt wysoce niezawodny mając tez na uwadze ile razy utopiłem go w ulewie albo ile razy wylądował w piachu czy w błocie.

    Popisałeś i nic z tego nie wynika.
    A konkrety pokazują co pokazują. Słabe ISO, archaiczne wideo i 4K z mega kropem, jeden slot na karty, bateria wg CIPA na 370 zdjęć, cicha migawka ale tylko w trybie single shot, niby 8kl/s ale bez trackingu AF, niby śledzenie oka ale bez trybu ciągłego. To są tematy które wylazły bez testu. Być może uratuje się tym rewelacyjnie czułym AF tylko, że fotografowanie w -6EV to jakaś mega egzotyka.. Sterowanie niby chwalą.. ja chyba jednak jestem stary i "gładziki" do mnie nie gadają. Z jakiegoś powodu w kokpitach samolotów do wszystkiego jest milion przełączników i pokręteł zamiast ekranu z touchpadem.. Wszystko to pachnie wyskokowym gadżetem a nie profesjonalnym narzędziem.

  125. JacekR
    JacekR 6 września 2018, 12:14

    @mate
    Jeżeli pisząc o obiektywach konkurencji masz na myśli szkła z mocowaniem RF, FE i Z, to adaptera na Szkła Nikona i Sony do korpusu Canona nie będzie.
    ------------------
    Chodzilo mi o adapter pod Nikon F
    Szkla od Sony nie podejdą? Oj...

  126. dARTi
    dARTi 6 września 2018, 12:26

    Myślę, że wszystkie "mirrorlessy" FF nie będą w stanie wymieniać się pomiędzy sobą szklarnią. Chyba zbyt małe różnice we odległości rejestrowej, żeby dało się zbudować przejściówki z przeniesieniem elektroniki.

  127. mate
    mate 6 września 2018, 12:36

    @JacekR
    "Chodzilo mi o adapter pod Nikon F"

    No szkła z mocowaniem F obecnie można podpinać do Sony i Nikona, do Canona teoretycznie też, a czy powstanie taki adapter to czas pokaże, technicznie nie ma przeszkód.

    "Szkla od Sony nie podejdą? Oj..."

    Które szkła? Te z E czy z A? I pod co? Szkła z mocowaniem A też teoretycznie będzie można podpiąć pod Canona czy Nikona, pytanie tylko po co.

  128. mate
    mate 6 września 2018, 12:47

    @dARTi
    "Myślę, że wszystkie "mirrorlessy" FF nie będą w stanie wymieniać się pomiędzy sobą szklarnią. Chyba zbyt małe różnice we odległości rejestrowej, żeby dało się zbudować przejściówki z przeniesieniem elektroniki."

    Oprócz odległości rejestrowej istotna jest też średnica bagnetu. Elektronika nie potrzebuje dużo miejsca. I tak:
    - szkieł z mocowaniem Z (najmniejszy rejestr i największa średnica bagnetu) nie będzie można podpiąć ani pod Sony ani pod Canona;
    - dla szkieł z mocowaniem E powinno się dać spokojnie zaprojektować adapter na bagnet Z, co prawda różnica rejestru to tylko 2 mm, ale różnica średnicy bagnetów to 10 mm, więc jest zapas, natomiast szkieł z mocowaniem E raczej się nie podepnie do bagnetu RF, bo różnica średnic już mniejsza i dodatkowo RF ma większy rejestr, więc trzeba by wpuszczać szkło do środka. Może nie wystarczyć miejsca;
    - dla szkieł z mocowaniem RF też najprawdopodobniej da się stworzyć adapter na Z, gorzej z adapterem na E.

    To tyle teorii, czy w praktyce powstaną takie adaptery to zależy od wielu innych czynników, niekoniecznie technicznych.

  129. JacekR
    JacekR 6 września 2018, 13:28

    mate, gdybym kiedykolwiek kupował dla siebie aparat Sony to tylko i wyłącznie dla tego obiektywu: Sony G Master 100 mm f/2.8 STF.
    Coś mi się bardzo spodobało w zdjęciach przykładowych i chciałbym mieć możliwość porobić sobie nim zdjęcia.
    Było by świetnie gdyby kiedyś dało się go podpiąć do bezlusterkowca Nikona.
    Nie będę przecież zmieniał systemu dla jednego szkła.

  130. mate
    mate 6 września 2018, 13:48

    @JacekR
    "Było by świetnie gdyby kiedyś dało się go podpiąć do bezlusterkowca Nikona."

    Jak pisałem wyżej, czysto teoretycznie jest miejsce na stworzenie adaptera dla tej kombinacji, natomiast czy takowy powstanie to już inna para kaloszy. Nikon czy Sony z pewnością takiego nie zrobią. Musiałaby to zrobić jakaś firma trzecia, a żeby to zrobić to musiałaby mieć chociażby zasoby do rozpracowania nowego bagnetu (Z). Bagnet E jest otwarty, więc tutaj sprawa prostsza.

  131. komor
    komor 6 września 2018, 14:24

    @dARTi, już pod którymś poprzednim newsem pisałeś o braku kółek w EOS R. Chyba nie przyjrzałeś się dokładnie temu korpusowi. Tam są dwa kółka sterujące, jak zawsze w Canonie, tylko tylne, charakterystyczne dla C w postaci pionowej tarczy, teraz jest takie samo, jak zwykle w korpusach N, S, P lub innych bezlusterkowcach, czyli blisko szczytu korpusu. Plus ten dotykowy gładzik. Na guzikologię tego modelu bym nie narzekał. No, być może przyzwyczajenie się do braku dedykowanego przycisku ISO (to jest najczęściej używany przeze mnie przycisk) może być kłopotliwe, ale ISO można przypisać do tego gładzika.

  132. mate
    mate 6 września 2018, 15:08

    @komor
    "Tam są dwa kółka sterujące, jak zawsze w Canonie,"

    Tylko pod jedno z tych kółek też jest podpięty tryb PASM, który w pozostałych Canonach (bezlustrach i lustrzankach, za wyjątkiem 1-ek) ma osobne pokrętło.
    Miałem okazję używać M5 i uważam, że tam ergonomia jest dużo lepiej rozwiązana. Jedno kółko sterujące wokół spustu migawki, drugie pod kciukiem u góry, tuż obok trzecie z kompensacją ekspozycji i po lewej czwarte z trybami.
    Ile tutaj zajmie zwykła zmiana np. z A na S? Mode->kółko->Mode->kółko?

  133. cedrys
    cedrys 6 września 2018, 15:41

    Na obiektywach RF jest jeszcze jeden pierścień, z samego przodu, którym można ustawiać różne parametry. Na CR jest link do pobrania white paper systemu R.
    link
    Radzę poczytać, gdyż wyobrażenia na temat możliwości tego systemu są bardzo odbiegające od prawdy, mówiąc delikatnie.

  134. mate
    mate 6 września 2018, 15:49

    @cedrys
    "Na obiektywach RF jest jeszcze jeden pierścień, z samego przodu, którym można ustawiać różne parametry"

    Jakbyś nie zauważył, to już wczoraj pisałem o tym w komentarzach. Jednak nie jest powiedziane, że każde szkło będzie miało ten konfigurowalny pierścień (podobnie jak w systemie NX Samsunga), a już z pewnością nie będą go miały obiektywy firm trzecich, o ile takie powstaną.

  135. dARTi
    dARTi 6 września 2018, 16:26

    @komor
    Być może da się to jakoś skonfigurować, tak, żeby działało bez wybierania funkcji którą chce się sterować. Ja mówię o tym co widzę na filmach reklamowych. I o tym, że mam duże przyzwyczajenie do pokręteł. PASM bez przyglądania się na wyświetlacz co aktualnie wybrałem (tak domyślam się, że właśnie do tego niezbędny jest ten wyświetlacz), kółko do czasu, kółko do przysłony, kółko do kompensacji ekspozycji, obrotowy wybierak do ISO. W starym modelu jedyne co muszę aktywować to punkt ostrości a w nowych jest do tego joystick. Nie potrafię sobie wyobrazić jak można to wszystko ogarniać w sposób prostszy choć nie zagłębiałem się w możliwości konfiguracyjne. Być może..

  136. mate
    mate 7 września 2018, 00:20

    @dARTi
    "kółko do czasu, kółko do przysłony, kółko do kompensacji ekspozycji, obrotowy wybierak do ISO."

    Dokładnie. Nie da się chyba już prościej. Zresztą Canon w M5 miał właśnie taką filozofię obsługi i sprawdzało się to dobrze.

  137. cyba
    cyba 7 września 2018, 07:46

    Pracuję sprzętem Canona od wieków lecz za grosz nie mam szacunku do tej firmy. Powiedzcie, jak można zaproponować użytkownikowi bezlustro z prędkością 8kl./sek.? Odbieram to za skrajny debilizm canona lub perfidnie przemyślaną strategię (za rok będą oferowali "o 10 więcej", stosując metodę kija i marchewki). ŻENADA. Żadne inne bajery typu najszybszy AF nie przekonują mnie. Dziękuję, tyle mam do powiedzenia. Niech się wypowie jakiś "orzeł" z canona ;-).

  138. 7 września 2018, 10:30

    Wygląda na to że pozazdrościli Fuji udanego XH-1 i postanowili powtórzyć jego sukces tyle że na FF... Ale jak widać to nie takie proste... :D

  139. ag
    ag 9 września 2018, 12:16

    @cyba
    Orłem nie jestem, ale dla mnie liczy się AF, a nie 100 zdjęć na sekundę. Skopana ostrość niszczy wszystkie zdjęcia i szybkostrzelność nic tu nie pomoże. I tak jak wcześniej pisałem o innych, przekładasz swoje potrzeby na opinię o tym modelu. Proponuję kompakt Casio sprzed kilku lat, miał chyba kilkaset klatek na sekundę.

  140. Szabla
    Szabla 9 września 2018, 17:24

    Są jednak aparaty, które robią 20 kl/s ustawiając precyzyjnie ostrość.
    Fakt, nie mają lustra.

  141. ag
    ag 10 września 2018, 09:57

    @Szabla
    Zgoda, tylko to już absolutnie nie mój przedział cenowy. Nie zarabiam na fotografii, ani nie pracuję za kilkadziesiąt tysięcy na miesiąc, więc te wynalazki (sprzęt) jest poza moim zasięgiem. Jak większość amatorów mam do utrzymania rodzinę i to jest priorytet. Gdybym miał nieograniczone dochody, to jest kilka modeli aparatów i kamer, które bym sobie kupił. Niestety.

    Dalej twierdzę, że większość opinii dotyczących sprzętu jest propagacją własnych potrzeb osób piszących na tym portalu, a nie realnej oceny sprzętu. Zaczynałem focić w czasach analogów i jak pewnie większość rówieśników, od smieny, zorki, feda, zenita, praktici, itd . Jakieś porównanie tego sprzętu do tamtego? Nie da się zrobić zdjęć? Możemy tutaj się zastanawiać, czy za te pieniądze nie można kupić czegoś, co jest bardziej opłacalne, ale nie pisać nierozsądnie, ze ten Canon jest do d..., bo ma tylko jeden slot na kartę. Cyframi fotografuję od 2002 roku i nigdy nie padła mi karta, ani zapis. Moim znajomym też nic takiego się nie przytrafiło. Ale nikt z nas nie używa kart za 12 PLN sprzedawanych w internecie. I nikt nie używa kart, które nie nadają się do zapisu filmów właśnie do nagrywania filmów. Padły w modelach innych producentów (dziwne, że nie u Canona) włączniki, dżojstiki (może kumpel miał za ciężką rękę?), przełączniki, raz migawka (fakt, nikt z nas nie zrobił 200000 zdjęć na puszce) po 10-ciu latach pracy (to u Canona). Za to rozwaliłem osobiście kilka obiektywów do Canona.
    Więc podsumowując, osobiście ten aparat mi się podoba, ale jest dla mnie za drogi. I oczywiście, mógł być kilka lat temu przedstawiony i wtedy byłby niewątpliwie hitem dla posiadaczy większej ilości gotówki. Teraz przywykliśmy do bezluster Sony, Olympusa, Fuji i Panasa i zbiór tych funkcji w Canonie nie robi wrażenia. Pozdrawiam

  142. Szabla
    Szabla 10 września 2018, 15:39

    To tylko kwestia czasu. Za kilka lat będzie to w amatorskich aparatach małoobrazkowych. :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.