Sharp dołączył do standardu Mikro Cztery Trzecie
Na początku tego roku pisaliśmy o pracach firmy Sharp nad bezlusterkowcem nagrywającym wideo w 8K z mocowaniem obiektywowym M4/3. Niewykluczone, że premiera urządzenia nastąpi już wkrótce.
Do powołanego w 2008 r. przez Olympusa i Panasonica standardu Mikro Cztery Trzecie dołączył Sharp - jako kolejna firma wspierająca to rozwiązanie. W informacji na ten temat zapowiedziano, że już wkrótce w ofercie Sharpa pojawią się produkty korzystające z tego mocowania obiektywowego.
Pierwszym z nich będzie zapewne bezlusterkowiec, którego prototyp pojawił się na targach CES 2019. W urządzeniu znalazła się ponoć stabilizowana matryca Mikro Cztery Trzecie. Aparat może nagrywać materiały wideo w standardzie 8K przy 30 kl./s (z kodekiem H.265).
Oprócz tego urządzenie wyposażono w pojedynczy slot na kartę pamięci SD. Znajdziemy tu także całkiem spory - 5-calowy, uchylny ekran. Jest również dużo złączy: USB typu C, HDMI, słuchawkowe i mikrofonowe, a także mini XLR dla wejścia audio.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nareszcie nowe wielordzeniowe procki będą miało co robić przy obróbce wideo!
Ciekawe jaki bitrate uda się utrzymać.
Klasyczne 4K to 8mln pix, 8K to już 33mln.
Pierwszy Kwietnia już był ;)
W zasadzie to chyba odpowiedni moment, w końcu nowe tv Samsunga mają już 8k.
Ale fakt faktem, nie za bardzo widzę jak miałoby to działać. To musiałaby być nowa matryca, a jakoś nie wydaje mi się żeby wykonalne było zrobienie matrycy m4/3 33 MP.
@Ryuhoshi
"To musiałaby być nowa matryca, a jakoś nie wydaje mi się żeby wykonalne było zrobienie matrycy m4/3 33 MP."
Gdyż?
@Ryuhoshi
a co w tym niewykonalnego?
@Ryuhoshi
"W zasadzie to chyba odpowiedni moment, w końcu nowe tv Samsunga mają już 8k. "
Poza tym nie wiem skąd u niektórych to ciągłe przekonanie, że rozdzielczość wyjścia musi się równać rozdzielczości wejścia i że nie można wykorzystać nadmiarowych danych w innym celu.
taaaa...
do smartfona da się zrobić 48 megapikesli ale do m4/3 nie da się 33 :-P
link
@mate
W tym właśnie rzecz, że tutaj chcemy by rozdzielczość wyjściowa była 8k. A jak rozdzielczosć wejściowa (czyli optyczna po uwzględnieniu dyfrakcji itp) będzie powiedzmy 5K... To 8K wyjściowe nie będzie wyglądać jakoś dużo lepiej niż 4K.
To trochę bez sensu. O to tu chodzi.
Co z tego, że telefony miały matryce z 48Mpix jak zdjęcia z nich jakoś nie wyglądały lepiej od 12Mpix 1 calowych, nie mówiąc o m43, czy APS-C, FF.
Dziwne, bo słyszałem od niektórych tu na forum, że m4/3 umiera śmiercią naturalną.
Niech zrobią odtwarzacz :)
ale to bedzie z nastawieniem na video nie foto.
No niby samsung posiada dydki SSD 2T
@mgkiler
"W tym właśnie rzecz, że tutaj chcemy by rozdzielczość wyjściowa była 8k"
Jedni chcą 8K, inni mogą chcieć 4K na wyjściu plus zapas na postproces, dokładnie tak samo jak w relacji 4K->FHD. Po drugie różnica między 8 K a 4K już będzie trudniejsza do wychwycenia niż między 4K a FHD.
"A jak rozdzielczosć wejściowa (czyli optyczna po uwzględnieniu dyfrakcji itp) będzie powiedzmy 5K... To 8K wyjściowe nie będzie wyglądać jakoś dużo lepiej niż 4K. "
Dużo nie duzo, ale będzie lepiej, po drugie 4K z nadpróbkowania też będzie wyglądać lepiej, plus wspomniany zapas danych na różne inne myki.
"To trochę bez sensu. O to tu chodzi. "
Jak się wie co i po co, to nie jest bez sensu.
@mate:
Ja wiem po co jest nadpróbkowanie, ale tutaj to trochę co innego.
Jak masz matryce RGGB to nadpróbkowanie się bardzo przydaje, gdyż taka matryca nie daje takiej ostrości jak np Foven.
I nagrywając w 4K w RGGB i interpolując do 2K mamy super jakosć.
Ale to przy założeniu, że na 4K aparat daje rade. A tutaj na 8K dyfrakcja i inne optyczne wady zjedzą ostrość, więc tu jakość z 8K nie będzie jakoś specjalna.
A do tego TV Sharp ma 8K - więc oni chcą nie 8K->4K tylko na wyjściu 8K mieć.
@mgkiler
"Ale to przy założeniu, że na 4K aparat daje rade. A tutaj na 8K dyfrakcja i inne optyczne wady zjedzą ostrość"
To nie jest tak, że na 4K daje radę, a na 8K nie. Niezależnie od rozdzielczości matrycy realna rozdzielczość układu matryca-obiektyw zawsze będzie niższa niż hipotetyczny maks wynikający z rozdzielczości matrycy. Przykładowo taka Sigma 35/1.4 na matrycy 5Ds R osiąga liniowo ok. 65% rozdzielczości matrycy. Ta sama Sigma na 1Ds MkIII osiąga ok. 60% rozdzielczości matrycy, choć wydawać by się mogło, że powinna oscylować dużo wyżej. Przy tym samym obiektywie realna rozdzielczość z gęściej upakowanej matrycy zawsze będzie większa niż z tej mniej upakowanej.
"A do tego TV Sharp ma 8K - więc oni chcą nie 8K->4K tylko na wyjściu 8K mieć. "
Ale to nie Sharp będzie kupować te urządzenia, więc to nabywcy będą decydować co chcą mieć.
@mgkiler (A tutaj na 8K dyfrakcja i inne optyczne wady zjedzą ostrość, więc tu jakość z 8K nie będzie jakoś specjalna):
za dużoś się chłopie tego forum naczytał, stąd Twój problem. Ja bym wstępnie założył sobie, że ci konstruktorzy, którzy zrobili to cudo, jednak znają się na tym, co robią.
JdG:
Użyj kalkulatora dyfrakcji i zobacz jaki jest limit rozdzielczości np dla f:5.6 na matrycy m43.
@mgkiler
"Użyj kalkulatora dyfrakcji i zobacz jaki jest limit rozdzielczości np dla f:5.6 na matrycy m43. "
No ale można używać jaśniejszych, prawda? Zwłaszcza że szkła filmowe to przeważnie jasne stałki.
@mgkiler
znaczy to, że Sharp jeszcze nie zaczął, a już wdepnął w g..., a mógł zasięgnąć opinii u wyjadaczy forum Optyczne.pl
> Użyj kalkulatora dyfrakcji i zobacz jaki jest limit rozdzielczości np dla f:5.6 na matrycy m43. [mgkiler]
akurat używam aparatów z tą matrycą i nie widzę żadnych problemów, kłopoty z dyfrakcją to może po przekroczeniu F/11 się zaczynają.
Może raczej oświeć tym kalkulatorem firmę Sharp? przecież to ona zbudowała tę kamerę. Chociaż, z tego co piszą, to teraz mają problem czy na tych 8K osiągną 30, czy 60 fps.
.
Ze względu na radykalną różnicę proporcji kadru 4/3 potrzebowałoby nie 33mpix
Tylko 44 Mpix przy proporcjach 16:9 a nie 4:3... [bez użycia obiektywów anamorficznych]
Pomińmy nawet że teraz najbardziej rozdzielcze matryce m4/3 mają 20 mpix (a nie 44mpix)
ale na jakiej przysłonie szczegółowość tych zdjęć była w większym stopniu zżarta przez dyfrakcję?
8K jest po to żeby był bardziej szczegółowy materiał, a nie więcej nic nie znaczących pikseli matrycy bez brania po uwagę czy obiektyw "wyrabia"...
> 4/3 potrzebowałoby nie 33mpix Tylko 44 Mpix przy proporcjach 16:9 a nie 4:3...
Wychodzi na to, że na forum Optycznych video 8K na matrycy m4/3 jest niemożliwe.
Pozostaje tylko zawiadomić firmę Sharp, że popełniła fatalny błąd wybierając akurat taki sensor. I parę innych firm, które go wykorzystują, zresztą od dawna. W tym Panasonic. A nawet Olympus E-M10 III też był chwalony za video właśnie, a to przecież "ikoniczny" m4/3.
@PDamian
"Ze względu na radykalną różnicę proporcji kadru 4/3 potrzebowałoby nie 33mpix
Tylko 44 Mpix przy proporcjach 16:9 a nie 4:3... [bez użycia obiektywów anamorficznych"
Ale wiesz że matryca może mieć inne proporcje, vide Blackmagic PCC 4K?
Niestety często firmy robią urządzenia pod niezorientowanego klienta i im więcej pikseli na zdjęciu czy filmie tym lepiej bo klient nasz pan!!! Co z tego że jakość wcale nie będzie lepsza od nadmiaru pikseli na małej matrycy? Liczy się marketing i zysk! Sam ostatnio poznałem faceta, który ciągle używa starej Nokii z aparatem 48 mln pikseli, jest z tego bardzo dumny i chwali się wszystkim wokół, że ma najlepszy na Świecie aparat w telefonie :)
ta stara Nokia 808 ma chyba 41 mln. pikseli, ale to niewiele zmienia :)
@ad1216
"Niestety często firmy robią urządzenia pod niezorientowanego klienta i im więcej pikseli na zdjęciu czy filmie tym lepiej"
To że ty nie umiesz tego wykorzystać, to nie znaczy że każdy tak ma.
"Co z tego że jakość wcale nie będzie lepsza od nadmiaru pikseli na małej matrycy?"
Po przeskalowaniu do rozmiaru tej mniejszej będzie. A nadmiar danych można wykorzystać jeszcze w inny sposób.
"Sam ostatnio poznałem faceta, który ciągle używa starej Nokii z aparatem 48 mln pikseli, jest z tego bardzo dumny i chwali się wszystkim wokół, że ma najlepszy na Świecie aparat w telefonie :)"
Ale wiesz, że ten facet ma rację, bo Nokia 808 PureView z 2012 r. wciąż rozkłada na łopatki większość współczesnych telefonów i właściwie tylko nowe Huaweie typu P20 Pro czy P30 Pro mogą z nią konkurować?
@Jdg:
link
"Zdjęcia mają 48 Mpix natywnie. Dopiero po aktywowaniu AI (główny aparat rozpoznaje 22 sceny i obiekty) do głosu dochodzą algorytmy, które obniżają maksymalną rozdzielczość do 12 Mpix. "
mate: życzę udanych z zdjęć z Nokii 808 ;) Ciekawe tylko dlaczego profesjonalne Nikony D5 i Canony DxII mają po 20 mln. pikseli na FF? To przecież obciach robić zdjęcia takim badziewiem ;))
mate: ponadto poczytaj jak dyfrakcja wpływa rozdzielczość i dowiesz dlaczego pakowanie kolejnych dziesiątek milionów pikseli na malutkie matryce nie ma sensu
@ad1216, napisał:
5 kwietnia 2019, 15:04
mate: życzę udanych z zdjęć z Nokii 808 ;) Ciekawe tylko dlaczego profesjonalne Nikony D5 i Canony DxII mają po 20 mln. pikseli na FF? To przecież obciach robić zdjęcia takim badziewiem ;))
zrozumiałeś coś z tego co do ciebie napisano?
Wiesz o tym że na m43 są jaśniejsze szkła niż f5.6? Życzę więcej zrozumienia z tego co się czyta :)
@mate, napisał:
"Poza tym nie wiem skąd u niektórych to ciągłe przekonanie, że rozdzielczość wyjścia musi się równać rozdzielczości wejścia i że nie można wykorzystać nadmiarowych danych w innym celu. "
To jeszcze z czasów @barona :)
-----------------------------------
@trol JdG, napisał:
"akurat używam aparatów z tą matrycą i nie widzę żadnych problemów, kłopoty z dyfrakcją to może po przekroczeniu F/11 się zaczynają."
Bo nie raz udowodniłeś, że masz poważne kłopoty ze wzrokiem oraz z fizyką. Nie galopuj pokaż nam jakieś zdjęcie dla przykładu tego samego kadru w pełnej rozdziałce na f4 i f11, skoro to prawda. Przecież to nie może być trudne dla kogoś kto "nie widzi żadnych problemów" ....................... :D
@PDamian
"Ze względu na radykalną różnicę proporcji kadru 4/3 potrzebowałoby nie 33mpix Tylko 44 Mpix przy proporcjach 16:9 a nie 4:3..."
Jest też opcja, że wsadzą tam matryce o innych proporcjach. JVC do swojej kamery Micro 4/3 wsadził matrycę formatu Super 35.
"Pomińmy nawet że teraz najbardziej rozdzielcze matryce m4/3 mają 20 mpix (a nie 44mpix)"
Eeeeh, skoro są firmy, które zademonstrowały już prototypy kamer 8K formatu Micro 4/3, to chyba logiczne, że taka matryca istnieje, nawet jeżeli na chwilę obecną nie jest w masowej produkcji.
"ale na jakiej przysłonie szczegółowość tych zdjęć była w większym stopniu zżarta przez dyfrakcję?"
Poniżej f/8.
f/4.6
@ad1216
"życzę udanych z zdjęć z Nokii 808 ;)"
Co było niejasne w stwierdzeniu, że ta Nokia to wciąż jeden z najlepiej obrazujących TELEFONÓW?
"Ciekawe tylko dlaczego profesjonalne Nikony D5 i Canony DxII mają po 20 mln. pikseli na FF?"
Hmm, bo chodzi o szybkość i niezłe osiągi out of the box bez zaawansowanego przetwarzania obrazu?
U Nikona czy Sony najlepiej obrazującymi puszkami nie są D5 czy A9, ale D850 czy A7r III.
"ponadto poczytaj jak dyfrakcja wpływa rozdzielczość i dowiesz dlaczego pakowanie kolejnych dziesiątek milionów pikseli na malutkie matryce nie ma sensu"
Ale jakich kolejnych dziesiątek? W przypadku tego m4/3 mówimy o wzroście z 20 do 33 Mpix. Do f/4 wciąż jesteśmy poniżej limitu dyfrakcyjnego.
Poza tym nawet jak już będziemy powyżej limitu i nie będzie realnego przyrostu rozdzielczości, to lepiej mieć na tym samym obszarze matrycy informacje z 4 senseli RGGB niż z jednego dającego wycinek pasma widzialnego. Dokładnie taka idea przyświecała twórcom owej Nokii 808 jak i współczesnych Huawei i dlatego te telefony obecnie nie mają sobie równych pod kątem jakości obrazu. Nadpróbkowanie sygnału to rzecz od dawna wykorzystywana w audio celem poprawy jakości, a niektórzy wciąż nie mogą zrozumieć, że w foto to działa tak samo.