Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-5 - test aparatu

17 maja 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 165

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-5 w pełni odziedziczył korpus po swoim poprzedniku, modelu K-7. Szkielet aparatu zbudowany jest ze stali nierdzewnej i lekkich stopów magnezu. Uchwyt jest wygodny i dłoń dobrze do niego przylega. Pokryty jest okleiną z tworzywa sztucznego, która przypomina naturalną skórę. Ta sama okleina wypełnia obszar w miejscu spoczywania kciuka i z przodu, po lewej stronie aparatu.


----- R E K L A M A -----

Solidność korpusu K-5 podkreślają grube gumowe zaślepki zakrywające dostęp do większości gniazd oraz szczelne gumowe uszczelki przy klapie zasilania i pokrywie gniazda pamięci. W stosunku do K-7 pozostała nie zmieniona wykręcana mała, plastikowa zaślepka gniazda synchro. Jest to jedyna wada tej obudowy, bo używając często tego gniazda, prędzej czy później ta plastikowa nakrętka gdzieś się zawieruszy.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Zasilanie i gniazda

W tej kwestii nowy K-5 odziedziczył wszystkie rozwiązania po poprzedniku, modelu K-7. Na spodzie obudowy znajdują się dwa gniazda. Zamykane na „kluczyk” gniazdo na akumulator litowo-jonowy D-LI90 i zaślepione gumową zatyczką gniazdo na grip D-BG4 (zasilany dodatkowym akumulatorem albo sześcioma bateriami AA). W zależności od częstości używania systemu Live View i lampy błyskowej, jedno ładowanie akumulatora wystarcza na wykonanie około 800–900 zdjęć.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po prawej stronie od strony użytkownika znajdują się dwa gniazda: na kartę SD/SDHC i na wężyk spustowy. Slot na kartę SD zamykany jest plastikową zasuwaną klapką, pod którą znajduje się szeroka guma uszczelniająca całość po zamknięciu. Gniazdko na wężyk spustowy zamykane jest natomiast wciskaną gumową klapką. Oryginalny wężyk ma oznaczenie CS-205. Dodatkowo aparatem można sterować zdalnie za pomocą pilota F o zasięgu do 4 metrów lub wodoodpornego pilota O-RC1.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po lewej stronie możemy znaleźć wkręcaną zaślepkę gniazda x-sync, wciskaną gumową zaślepkę gniazda mikrofonu i dużą wciskaną gumową klapkę zakrywającą złącza HDMI, PC/AV i wejścia opcjonalnego zasilacza sieciowego K-AC50.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

Układ przycisków jaki posiadał K-7, został w całości przeniesiony na najnowszy model K-5. Wokół spustu migawki jest pierścień włączający aparat z dodatkową funkcją podglądu głębi ostrości. Obok, w zasięgu palca wskazującego, są: pokrętło sterujące oraz przyciski kompensacji ekspozycji i czułości ISO. Z kolei po drugiej stronie znajduje się koło trybów pracy aparatu, blokowane znajdującym się po środku przyciskiem. Należy go przytrzymać, aby pokrętło obrócić. Na kole trybów znajdują się następujące nastawy:

  • tryb filmowania,
  • tryb zielony,
  • P – Hyper Program,
  • Sv – priorytet czułości,
  • Tv – priorytet migawki,
  • Av – priorytet przysłony,
  • TAv – priorytet czasu i przysłony,
  • M – tryb manualny,
  • B – tryb Bulb,
  • X – synchronizacja 1/180 s,
  • User – ustawienia własne.

U podstawy koła trybów znajduje się pierścień ustawień pomiaru światła (trzy pozycje). W teście K-7 narzekaliśmy na brak oporu w położeniu pośrednim. W K-5 tę wadę poprawiono i teraz już, bez patrzenia, łatwo ustawić pomiar centralnie ważony. Bezpośrednio nad wizjerem znajduje się podłużny suwak do skorygowania diopriażu.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na tylnej ściance po lewej stronie są tylko dwa przyciski: podglądu i usuwania zdjęć. Po prawej stronie z kolei odnajdziemy drugie pokrętło sterujące, które dodatkowo służy do powiększania zdjęć w trybie podglądu obrazu. Obok jest także przycisk blokady ekspozycji AE-L. Poniżej, w zasięgu prawego kciuka, zgrupowano dużą ilość przycisków i przełączników. Tuż pod pokrętłem sterującym jest funkcyjny przycisk zielony, znany użytkownikom systemu Pentax. Pod nim znajduje się przełącznik wyboru pola autofokusu oraz przycisk AF do ustawiania ostrości. W dalszej kolejności wymienić należy przycisk uruchamiający Live View oraz klawisze funkcyjne i kierunkowe zarazem (balans bieli – lewo, tryb pracy migawki – góra, profile kolorów – prawo, tryb pracy lampy – dół), pośrodku których jest dwufunkcyjny przycisk. Jego pierwsza funkcja to potwierdzenie OK, druga zaś to przejście w tryb wyboru punktów autofokusu. Na samym dole umiejscowiono przyciski Info oraz MENU.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Całości dopełniają przyciski z przodu korpusu. Znajdziemy tam: wybór pracy autofokusa AFS/AFC/MF, przycisk RAW/Fx, przycisk podnoszący wbudowaną lampę błyskową.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Menu

Menu w K-5 jest niemal identyczne z menu K-7. Niektóre opcje zmieniły jedynie swoje położenie lub zostały pogrupowane. Takie porządki sprawiły, że zakładek jest mniej, ale funkcji nie ubyło. Łącznie mamy 14 zakładek ustawionych w czterech głównych grupach: fotografowanie, wyświetlanie zdjęć, narzędzia, zaawansowane ustawienia indywidualne.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W pięciu pierwszych, czerwonych zakładkach menu Fotografowanie odnajdziemy następujące pozycje:

  • Tryb ekspozycji – opcja tylko w programie USER,
  • Format plików – JPEG, RAW, RAW+,
  • Rozdzielczość JPEG – 14, 10, 6, 2 MPix,
  • Jakość plików JPEG – ****, ***, **, *,
  • Ustawienie Auto AF – 9 lub 11 punktów,
  • Korekta obiektywu – korekta dystorsji i aberracji chromatycznej,
  • Krosowanie,
  • Rozszerzony bracketing,
  • Filtr cyfrowy – szczegóły w rozdziale 6,
  • Zdjęcia HDR – wył., standard, silny,
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia z przedziałem czasu,
  • Dostosowanie kompozycji – szerzej w rozdziale 3,
  • Ustawienie zakresu dynamicznego – kompensacja prześwietlenia i kompensacja cienia,
  • Ustawienie Auto ISO,
  • Redukcja ziarna przy wysokich ISO,
  • Redukcja ziarna przy długich czasach – ON, OFF, AUTO,
  • Linia programu – AUTO, normalny poziom, priorytet wysokiej prędkości, priorytet dużej lub małej głębi ostrości, priorytet najlepszej przysłony dla danego obiektywu Pentax,
  • Przestrzeń barw – sRGB lub AdobeRGB,
  • Format plików RAW – PEF lub DNG,
  • Film – opcje ustawień dla filmu (patrz podrozdział „Live View i Wideo”),
  • Podgląd na żywo,
  • Wyświetlanie poziomu elektronicznego,
  • Korekcja horyzontu,
  • Shake Reduction – włączenie/wyłączenie stabilizacji matrycy,
  • Ogniskowa – podanie ogniskowej dla obiektywów bez CPU,
  • Natychmiastowy podgląd,
  • Podgląd cyfrowy,
  • Programowanie e-pokrętła,
  • Programowanie przycisków: RAW/Fx, AF, pokrętło podglądu, spust migawki do połowy,
  • Pamięć – ustawienia funkcji które maja być zapisane po wyłączeniu aparatu,
  • USER – ustawienia trybu USER.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Niebieska zakładka to menu Odtwarzania, w którym znajdziemy ustawienia:

  • Pokazu slajdów,
  • Szybki zoom,
  • Jasne/ciemne obszary,
  • Automatyczny obrót zdjęć,
  • Kasowanie wszystkich zdjęć.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Kolejne cztery zakładki to menu Narzędzi:

  • Język,
  • Ustawienie daty,
  • Czas na świecie,
  • Rozmiar tekstu,
  • Sygnał dźwiękowy,
  • Podpowiedzi,
  • Ekran stanu,
  • Poziom jasności LCD,
  • Dostrajanie koloru monitora LCD,
  • Wyjście wideo – NTSC lub PAL,
  • Wyjście HDMI – Auto, 1080i, 720p lub 576p,
  • Połączenie USB – MSC lub PTP,
  • Nazwa folderu,
  • Utwórz nowy folder,
  • Nazwa pliku,
  • Prawa autorskie – możliwość zapisania w EXIF-ie autora zdjęcia i właściciela praw autorskich,
  • Automatyczne wyłączanie,
  • Wybór baterii,
  • Reset ustawień,
  • Odwzorowanie pikseli,
  • Ostrzeżenie o kurzu,
  • Usuwanie kurzu,
  • Czyszczenie czujnika – uniesienie lustra,
  • Format karty SD.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Cztery zakładki oznaczone pomarańczową literą „C” tworzą menu Ustawień niestandardowych. Są one kolejno ponumerowane od 1 do 27:

  1. Krok ustawień ekspozycji,
  2. Krok ustawień czułości,
  3. Rozszerzona czułość – 6400 ISO,
  4. Czas pomiaru – czas blokady ekspozycji,
  5. Blokada ekspozycji przy zablokowanej ostrości,
  6. Powiązanie punktu automatycznej ostrości i ekspozycji,
  7. Automatyczna kompensacja ekspozycji,
  8. Kolejność autobracketingu,
  9. Bracketing jednym naciśnięciem,
  10. Zakres regulacji balansu bieli,
  11. Balans bieli podczas korzystania z lampy błyskowej,
  12. Automatyczny balans bieli przy sztucznym świetle,
  13. Krok temperatury barwowej,
  14. Nakładanie obszaru AF,
  15. Ustawienie AF.S,
  16. Ustawienie AF.C,
  17. Światło wspomagania automatyki ostrości,
  18. Automatyka ostrości w czasie zdalnego sterowania,
  19. Zdalne sterowanie w trybie B,
  20. Zwolnienie migawki podczas ładowania lampy błyskowej,
  21. Błysk w trybie bezprzewodowym,
  22. Podświetlanie wyświetlacza LCD,
  23. Zapis informacji o obrocie,
  24. Zapisz położenie menu,
  25. Przechwytywanie ostrości,
  26. Precyzyjna regulacja AF,
  27. Użycie pierścienia przysłony,
  28. Reset funkcji niestandardowych.


Wyświetlacz kolorowy

Pentax K-5 ma analogiczny jak jego poprzednik 3-calowy wyświetlacz TFT LCD złożony z 921 tysięcy punktów. Ekran jest kontrastowy, pozwala na pracę w pełnym słońcu i zapewnia szeroki kąt widzenia (170 stopni w pionie i w poziomie) przydatny zwłaszcza w trybie Live View.

Podczas robienia zdjęć wyświetlany jest ekran stanu, przedstawiający bieżące ustawienia aparatu. Po naciśnięciu przycisku INFO wyświetla się aktywny panel sterowania. W jego przypadku mamy mniej opcji niż na przykład w panelu lustrzanek Olympusa. Ekran stanu i panel sterowania obrazuje poniższa animacja.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania zdjęć na ekranie LCD możemy przełączać przyciskiem INFO wyświetlane informacje na 4 sposoby:

  • zdjęcie wraz z parametrami,
  • zdjęcie, parametry i histogram,
  • szczegółowy opis zdjęcia,
  • tylko zdjęcie.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacz monochromatyczny

Monochromatyczny wyświetlacz umieszczony na górze korpusu K-5 po prawej stronie zawiera większość potrzebnych podczas fotografowania informacji. Nadal jednak nie rozwiązano kwestii podświetlania ekranu. Tak jak w K-7 mamy do wyboru albo nie uruchamiać podświetlenia w ogóle, albo załączać je wraz z każdym wciśnięciem spustu migawki do połowy i do tego opcję tę schowano w menu. Wyłączanie nadal pozostało automatyczne, tak jakby producenta nie stać było na jeszcze jeden guzik na obudowie.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Live View i Wideo

Po uprzednim odznaczeniu w menu, na ekranie w trybie LV można wyświetlić trzy rodzaje pomocniczych siatek, informacje o ustawieniach aparatu, histogram i informacje o potencjalnych obszarach niedoświetlonych i prześwietlonych. Natomiast wciskając kolejno przycisk INFO w trybie LV można powiększyć obraz 2-, 4-, 6-, 8- lub 10-krotnie. Z kolei przycisk OK uaktywnia wybór pola autofokusu.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu aparatu pozwala wybrać jedną z trzech metod ustawiania ostrości w trybie podglądu obrazu na żywo. Dostępne są:
  • automatyka ostrości wykrywania twarzy – ostrość i parametry ekspozycji dobierane są automatycznie dla głównej wykrytej twarzy oznaczonej żółtą ramką,
  • kontrast automatyki ostrości – ustawianie ostrości na zasadzie detekcji kontrastu na matrycy,
  • automatyka ostrości różnicy fazy – na chwilę następuje opuszczenie lustra i ustawienie ostrości w standardowy sposób z wykorzystaniem czujnika AF.


Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wykrywanie twarzy działa bardzo dobrze jeśli fotografowana twarz jest skierowana do obiektywu. Bardzo dobre wrażenie zrobił na nas także system ustawiania ostrości w trybie LV. Mechanizm działania wiernie przypomina system z modelu K-r. Ostrość jest ustawiania bardzo szybko z wykorzystaniem czujnika AF jak i metody kontrastu. Przy dobrym oświetleniu ustawienie ostrości w obu przypadkach jest błyskawiczne. Problemy zaczynają się dopiero w bardzo słabym oświetleniu lub przy ustawianiu ostrości na w miarę jednorodnej powierzchni. Wtedy metoda kontrastu zawodzi albo ostrość jest ustawiana bardzo długo. Warto w takich warunkach przestawić się na tradycyjną metodę z użyciem lustra.

Pentax K-5 pozwala na nagrywanie filmów z dźwiękiem mono w maksymalnej rozdzielczości Full HD 1920×1080 pix (16:9) z szybkością 25 kl/s. Nagrywanie w mniejszych rozdzielczościach 1280×720 px (16:9) i 640×480 (3:2) odbywa się z szybkością 25 lub 30 kl/s. Jakość nagrywanego filmu określa się w trzystopniowej skali: jedną, dwoma lub trzema gwiazdkami. Po podłączeniu opcjonalnego mikrofonu można rejestrować dźwięk stereo.

W menu można włączyć redukcję drgań aparatu i ustawić nagrywanie filmów w trybie automatycznego lub ręcznego doboru przysłony. W pierwszym przypadku film kręcony jest tak, jakbyśmy używali trybu P, w drugim z priorytetem przysłony, przy czym nie można jej zmieniać w trakcie nagrywania filmu. Można jednak zmieniać kompensację ekspozycji, przez co wpływać na jasność nagrywanego obrazu. Niestety na filmie rejestrują się przy tym skwantowane ruchy koła sterującego.

Automatyczne ustawianie ostrości w trakcie filmowania nie działa. Filmy mogą być nagrywane z wykorzystaniem efektów kolorystycznych, takich jak krosowanie i filtry cyfrowe. O ile ustawienia krosowania w trybie filmowania są analogiczne jak podczas fotografowania, to rodzaje filtrów zostały ograniczone do:

  • aparat dziecinny – zmiana poziomu cieni, rozmycia i przełamania odcienia,
  • retro – ustawienie tonowania i rodzaju ramki,
  • wysoki kontrast – zmiana kontrastu,
  • ekstrakcja koloru – możliwość wyodrębnienia dwóch kolorów,
  • kolor – ustawienie dominującego odcienia.

Długość pojedynczego nagrania może wynosić maksymalnie 25 minut jeśli nagrywamy w rozdzielczości 640×480 px (VGA). Przy ustawieniu HD czas ten zmniejsza się do niecałych 9 minut, a przy Full HD do 5 minut i 20 sekund. Od temperatury aparatu zależy jednak, czy te czasy nie zostaną skrócone.

Sprawdziliśmy jak bardzo nagrzewa się matryca po niecałych 5 minutach nagrywania filmu Full HD. Na tyle bowiem pozwolił nam aparat. Wykonaliśmy 5-sekundowe darki przed i po nagraniu filmu, a po dłuższym czasie tak samo 3-minutowe darki. W obu przypadkach użyliśmy czułości ISO 1600. Z zarejestrowanych w ten sposób darków w formacie JPEG, otrzymaliśmy wycinki w skali 1:1, ze środka kadru, które prezentujemy w tabelce poniżej.

DARK, ekspozycja 5 sekund, ISO 1600 (crop 1:1)
przed nagraniem filmu po nagraniu filmu
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
DARK, ekspozycja 3 minuty, ISO 1600 (crop 1:1)
przed nagraniem filmu po nagraniu filmu
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przykładowe filmy

AVI 640×480 pix, 15 s, 13 MB
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVI 1920×1080 pix, 11 s, 59 MB, Filtr Retro
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVI 1920×1080 pix, 11 s, 57 MB
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVI 640×480 pix, 7 s, 6 MB, Filtr Ekstrakcja koloru
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVI 1280×720 pix, 12 s, 46 MB, regulacja kompensacji ekspozycji
Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wizjer

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-5 ma ten sam pentapryzmatyczny wizjer co K-7. Zapewnia on 100-procentowe pokrycie kadru z powiększeniem 0.92x. Odległość śrenicy wyjściowej wynosi 21.7 mm. Korekta dioptrii możliwa jest w zakresie od −2.5 do +1.5 1/m. Na dole wizjera wyświetlane są m.in. czas migawki, przysłona, wartość czułości ISO oraz poziom naświetlenia lub wartość kompensacji ekspozycji (w zależności od trybu fotografowania). W menu można odznaczyć, aby zamiast poziomu naświetlenia pojawiła się elektroniczna poziomica.


Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W K-5 można wymienić matówkę. W standardzie znajduje się matówka AF Frame (MF-60). Opcjonalnie można natomiast wyposażyć się w matówkę AF Divided (ML-60), AF Plain (ME-60) lub AF Scale (MI-60). Ich wygląd w kolejności MF-60, ML-60, ME-60 i MI-60 przedstawiamy poniżej.

Pentax K-5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność