Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark III - test aparatu

14 maja 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 268

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Jeśli chodzi o gabaryty, nie ma dużej różnicy pomiędzy 5D Mark III a jego poprzednikiem. Porównując oba aparaty pod tym względem (5D Mark III: 152×116.4×76.4 mm, 5D Mark II: 152×113.5×75 mm) widać, że nowy model jest około 3 mm wyższy i niecałe 1.5 mm grubszy. Kształt też nie zmienił się znacząco, aczkolwiek można zauważyć, że 5D Mark III nabrał nieco bardziej obłych kształtów, co najwyraźniej widać w okolicy obudowy pryzmatu.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność



----- R E K L A M A -----

Pod względem jakości wykonania nie mamy w zasadzie zastrzeżeń do nowego 5D. Trzeba pamiętać, że aparat jest skierowany do zaawansowanych i wymagających użytkowników, dla których będzie on nierzadko narzędziem pracy, a zatem wysoka jakość i wytrzymałość są bardzo istotną kwestią. Obudowa aparatu została wykonana w znacznej części ze stopów magnezu, a jej poszczególne elementy są dobrze do siebie dopasowane. Cała rękojeść, prawa część tylnej ścianki oraz lewa przednia część zostały wyłożone dodatkowo gumowym chropowatym materiałem. Konstrukcja aparatu zachowuje należytą sztywność, a duża waga (niemal kilogram z akumulatorem i kartą) dodatkowo utwierdza nas w przekonaniu, że trzymamy w ręku solidny i wysokiej klasy sprzęt. Warto również dodać, że korpus posiada uszczelnienia mające go chronić przed kurzem i wilgocią.


Zasilanie i gniazda

Nowy model Canona 5D zasilany jest tym samym akumulatorem co jego poprzednik, czyli LP-E6 o pojemności 1800 mAh. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarką LC-E6 trwa około 2.5 godziny. Wydajność w pełni naładowanego akumulatora, według specyfikacji aparatu, wynosi około 950 zdjęć przy fotografowaniu z wykorzystaniem wizjera lub 200 zdjęć w trybie LV (dane dotyczą pracy w temperaturze pokojowej). Podczas testowania aparatu na pełnym akumulatorze byliśmy w stanie wykonać około 1300 zdjęć. Jeśli do aparatu podłączymy dedykowany pionowy uchwyt BG-E11, wówczas będziemy mieli możliwość zasilania aparatu dwoma akumulatorami LP-E6. Stałe zasilanie aparatu zapewnia opcjonalny zasilacz sieciowy ACK-E6.

Canon 5D Mark III współpracuje z kartami pamięci CF (typu I, zgodne z UDMA mode 7) oraz kartami SD, SDHC i SDXC. Gniazda na oba rodzaje kart znajdują się po prawej stronie aparatu pod wspólną plastikową klapką. W menu ustawień aparatu odnajdziemy odpowiednie opcje pozwalające skonfigurować proces zapisywania zdjęć w przypadku korzystania z dwóch kart jednocześnie. Jedna z opcji obejmuje zapis na jedną kartę z automatycznym przełączeniem się na drugą, w przypadku zapełnienia pierwszej. Można również wybrać zapis odrębny i na jednej karcie zapisywać RAW-y, a na drugiej JPEG-i. Opcja z zapisem wielokrotnym umożliwia zapisywanie każdego zdjęcia na obu kartach jednocześnie.

W Canonie 5D Mark III mamy do dyspozycji następujące złącza:

  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • złącze PC,
  • złącze typu N3 na wężyk spustowy (na przykład RS80-N3),
  • gniazdo słuchawek,
  • wyjście audio/wideo połączone ze złączem cyfrowym USB 2.0 Hi-Speed,
  • złącze HDMI typu C.
Złącza znajdują się po lewej stronie aparatu i ułożone są w dwóch kolumnach po trzy elementy, a każda kolumna zabezpieczona jest oddzielną gumową zaślepką. Zaślepki bardzo dobrze przylegają do obudowy zatem powinny zapewnić wystarczające zabezpieczenia nawet przy niesprzyjających warunkach zewnętrznych.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność



Przyciski

Układ przycisków w 5D Mark III jest po części połączeniem tego z 5D Mark II oraz modelu 7D, jednak pojawiły się również nowe elementy, których we wspomnianych aparatach nie było. Przyjrzyjmy się zatem bliżej z czym mamy do czynienia w najnowszym EOS-ie 5D, zaczynając od górnej części aparatu.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po lewej stronie odnajdziemy pokrętło trybów pracy aparatu, które posiada następujące pozycje:

  • tryb w pełni automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • Tv – preselekcja czasu,
  • Av – preselekcja przysłony,
  • M – tryb ustawień manualnych,
  • B – tryb Bulb,
  • C1, C2, C3 – nastawy własne.
Pokrętło posiada w środku automatyczny przycisk blokujący i dopiero jego wciśnięcie umożliwia obrócenie pokrętła na wybrany tryb. Bezpośrednio przy pokrętle znajduje się włącznik aparatu i jest to rozwiązanie znane między innymi z modeli 7D czy 60D. Przechodząc na prawą stronę wizjera widzimy duży monochromatyczny ekran LCD, bezpośrednio nad którym znajduje się rząd czterech przycisków. Są one identyczne jak w modelu 5D Mark II i obejmują kolejno: pomiar światła i balans bieli, tryb pracy AF i tryb wykonywania zdjęć, ISO i kompensacja błysku oraz podświetlanie LCD. Po wciśnięciu jednego z tych dwufunkcyjnych przycisków, przypisane mu nastawy zmienia się pokrętłem, albo kołem sterującym. Przechodząc wyżej trafiamy na wspomniane pokrętło sterujące oraz znany z 7D mały przycisk funkcyjny M-Fn. Za jego pomocą można między innymi wybierać tryb wyboru obszaru AF. Całości dopełnia tradycyjny spust migawki. Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przyciski znajdujące się po lewej stronie przypominają swym układem te z modelu 7D, jednak funkcje obsługiwane przez niektóre z nich są inne. Na samej górze znajdują się przyciski MENU oraz INFO. Ten drugi służy głównie do zmiany wyświetlania informacji widocznych na głównym ekranie LCD oraz do włączania przewodnika funkcji podczas przeglądania menu aparatu. Poniżej odnajdziemy przycisk, którego do tej pory w systemie EOS nie było i obsługuje on w sumie trzy funkcje. W trybie fotografowania daje szybki dostęp do wyboru stylów obrazu oraz ustawień trybu wielokrotnej ekspozycji i HDR. Podczas odtwarzania zdjęć umożliwia wyświetlanie dwóch obrazów na ekranie LCD oraz wykorzystywany jest do bezpośredniego drukowania. Dalej znajduje się kolejny nowy przycisk RATE, umożliwiający w zależności od ustawień, ocenianie zdjęć lub włączenie ochrony podczas ich odtwarzania. Poniżej odnajdziemy przycisk oznaczony symbolem lupy, który również stanowi nowość w systemie EOS, choć po raz pierwszy pojawił się w modelu 1D X. Podczas odtwarzania zdjęć umożliwia powiększanie lub przechodzenie do trybu miniaturek, a w trybie LV kolejne jego wciśnięcia powodują powiększanie wybranego fragmentu kadru (5x i 10x). Pozostałe dwa przyciski po lewej stronie to standardowy tryb odtwarzania oraz usuwanie zdjęć. Warto jeszcze wspomnieć (choć nie są to elementy sterujące), że po lewej stronie pod ekranem LCD znajdziemy głośnik oraz czujnik światła wykorzystywany przy automatycznej regulacji jasności wyświetlacza.

Przechodząc na prawą stronę tylnej ścianki, bezpośrednio obok wizjera zauważymy element znany z modelu 7D. Jest on włącznikiem trybu Live View (START/STOP), będący jednocześnie przyciskiem rozpoczynającym nagrywanie wideo oraz przełącznik pomiędzy trybem LV, a trybem filmowania. Przechodząc niżej znajdujemy standardowy dżojstik wykorzystywany w wielu sytuacjach podczas obsługi aparatu. Niewielki przycisk Q (znany również między innymi z modelu 7D, choć jest w nim umieszczony w innym miejscu) uruchamia na wyświetlaczu aktywny panel z nastawami aparatu. Na tylnej ściance szczególnie wyróżniającym się elementem jest duże koło sterujące wykorzystywane w wielu sytuacjach i posiadające jednocześnie funkcję dotykowych przycisków (więcej szczegółów w opisie trybu filmowania). Przycisk SET pośrodku koła służy między innymi do zatwierdzania dokonywanych ustawień. W 5D Mark II pod kołem sterującym umieszczony był włącznik aparatu połączony z blokadą koła. W najnowszym modelu zastosowano rozwiązanie znane chociażby z 7D i pod kołem pozostał jedynie przełącznik blokujący działanie koła sterującego, natomiast włącznik aparatu, jak wspominaliśmy wcześniej, powędrował na górę w bezpośrednie sąsiedztwo pokrętła trybów. W prawym górnym narożniku górnej ścianki odnajdziemy jeszcze trzy przyciski, a są nimi przycisk autofokusu AF-ON, blokada AE oraz przycisk wyboru obszaru AF.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Do omówienia pozostała nam przednia część obudowy aparatu, na której znajduje się przycisk blokady bagnetu oraz przycisk podglądu głębi ostrości, który w porównaniu do 5D Mark II został przeniesiony z lewej na prawą stronę mocowania obiektywu.


Menu

Menu w Canonie 5D Mark III uległo pewnym zmianom w stosunku do tego znanego z wcześniejszych EOS-ów. Wciąż mamy do czynienia z podziałem na typowe dla Canona kategorie, jednak w tym przypadku znajdują się one w pojedynczych zakładkach, a te dzielą się na odpowiednią liczbę stron zależną od liczby elementów. Zachowano ten sam schemat kolorystyczny i poziome ułożenie kolejnych zakładek. Pomiędzy kolejnymi stronami możemy przechodzić za pomocą przedniego pokrętła sterującego lub dżojstika (z ostatniej strony danej kategorii przechodzimy bezpośrednio do pierwszej strony następnej kategorii). Pomiędzy samymi zakładkami możemy przełączać się natomiast przyciskiem Q. Tylne pokrętło lub dżojstik używamy do poruszania się w zakresie elementów danej strony. Warto także wspomnieć, że w stosunku do poprzedniego modelu, nowością jest osobna kategoria zawierająca ustawienia autofokusu.

Zobaczmy zatem, jak w trybach P, Tv, Av, M oraz B, przedstawiają się poszczególne zakładki oraz elementy w nich zawarte.

Menu fotografowania (4 strony):

  • jakość obrazu – możliwość wyboru RAW, mRAW, sRAW oraz osobno JPEG (w dwóch stopniach kompresji i trzech rozmiarach: L, M, S1 + oddzielnie S2 i S3),
  • sterowanie czasem kontrolnego wyświetlania zdjęć,
  • włączenie sygnału dźwiękowego,
  • włączenie możliwości wykonywania zdjęć bez karty pamięci,
  • włączenie korygowania jasności brzegów oraz aberracji chromatycznej,
  • sterowanie zewnętrzną lampą błyskową,
  • wstępne podniesienie lustra,
  • korygowanie ekspozycji / bracketing,
  • nastawy czułości ISO (czułość, zakres ISO, zakres Auto ISO, min. czas naświetlania),
  • automatyczny optymalizator jasności,
  • balans bieli,
  • balans bieli według wzorca,
  • korekta i bracketing balansu bieli,
  • przestrzeń kolorów (sRGB, Adobe RGB),
  • styl obrazu: Auto, Standard, Portrety, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny, Użytkownika (1, 2, 3),
  • redukcja szumu przy długich czasach,
  • redukcja szumu przy wysokich ISO,
  • priorytet jasnych partii obrazu,
  • wykonywanie mapy kurzu na matrycy,
  • wielokrotna ekspozycja,
  • tryb HDR,
  • fotografowanie Live View,
  • tryb AF (tryb Live, tryb Live z wykrywaniem twarzy, tryb szybki),
  • wyświetlanie siatki w trybie LV,
  • format obrazu (3:2, 4:3, 16:9, 1:1),
  • symulacja ekspozycji,
  • ciche zdjęcia,
  • timer pomiarowy.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie filmowania na czwartej i dodatkowej piątej stronie menu fotografowania pojawiają się opcje dotyczące filmów:

  • wielkość nagrywanego filmu – wybór rozdzielczości, liczby kl/s oraz rodzaju kodowania,
  • nagrywanie dźwięku – opcje związane z rejestracją dźwięku podczas filmowania,
  • kod czasowy – ustawienia dotyczące kodów czasowych dodawanych do nagrywanego filmu,
  • ciche sterowanie – opcje związane z dotykową funkcją tylnego pokrętła,
  • przycisk filmowania (tylko przycisk START/STOP lub dodatkowo spust migawki).

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu AF (5 stron)

  • case 1 – nastawa uniwersalna do wielu zastosowań,
  • case 2 – stałe śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód,
  • case 3 – natychmiastowe ostrzenie obiektów w obrębie obszaru AF,
  • case 4 – obiekty szybko przyspieszające i zwalniające,
  • case 5 – obiekty w chaotycznym szybkim ruchu w dowolnym kierunku,
  • case 6 – obiekty w chaotycznym ruchu ze zmienną szybkością,
  • priorytet 1.zdj. AI Servo – charakterystyka działania AF i czas zwalniania migawki dla pierwszego zdjęcia w trybie AI Servo AF (priorytet wyzwalania, priorytet równoważny, priorytet ostrości),
  • priorytet 2.zdj. AI Servo – charakterystyka działania AF i czas zwalniania migawki podczas ciągłego wykonywania zdjęć po pierwszym zdjęciu w trybie AI Servo AF (priorytet szybkości wyzwalania, priorytet równoważny, priorytet ostrości),
  • ręczne ustawianie ostrości dla obiektywów wyposażonych w elektroniczny pierścień ustawiania ostrości (włącz po One-Shot AF, wyłącz po One-Shot AF, Wyłącz w trybie AF),
  • oświetlenie wspomagające AF,
  • priorytet wyzwalania w trybie One-Shot AF (priorytet wyzwalania, priorytet ostrości),
  • praca AF przy utracie ostrości,
  • wybieralne punkty AF,
  • tryb wyboru pola AF,
  • metoda wyboru obszaru AF,
  • powiązanie punktu AF z orientacją,
  • wzór ręcznego wyboru pola AF (do krawędzi, ciągłe),
  • wyświetlanie punktów AF przy nastawianiu ostrości (wybrane (stałe) / wszystkie (stałe) / wybrane (w stanie gotowości, z ostrością) / wybrane (z ostrością) / wyłączenie wyświetlania),
  • podświetlenie punktów AF i siatki w wizjerze po ustawieniu ostrości (AUTO, ON, OFF),
  • mikroregulacja AF.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu Odtwarzania (3 strony):
  • ochrona obrazów przed usunięciem,
  • obracanie obrazu pionowego,
  • usuwanie obrazu,
  • polecenie wydruku,
  • kopiowanie obrazów pomiędzy kartami,
  • obróbka obrazu RAW,
  • zmiana rozmiaru,
  • ocena,
  • automatyczny pokaz zdjęć,
  • kopiowanie obrazów do komputera,
  • ustawienie skoku w trybie przeglądania zdjęć,
  • włączenie alarmu o prześwietleniu,
  • włączenie punktów autofokusu,
  • siatka odtwarzania,
  • określenie rodzaju histogramu (RGB lub jasność),
  • licznik czasu odtwarzania filmów,
  • wybór początkowego powiększenia,
  • sterowanie przez HDMI.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu Nastawy (4 strony):
  • ustawienia dotyczące zapisu zdjęć na kartach,
  • opcje numeracji plików,
  • nazwa plików,
  • włączenie autoobracania na wyświetlaczu i komputerze,
  • formatowanie karty,
  • ustawienia karty Eye-Fi,
  • zmiana automatycznego czasu wyłączania aparatu,
  • zmiana jasności LCD,
  • ustawienie daty i czasu,
  • wybór języka,
  • wyświetlanie siatki w wizjerze,
  • nastawy odbiornika GPS (sprzedawany osobno),
  • standard TV (NTSC lub PAL),
  • dane akumulatora,
  • czyszczenie matrycy,
  • opcje wyświetlania przy używaniu przycisku INFO.,
  • funkcja przycisku RATE (ocena lub ochrona),
  • włączenie automatycznego czyszczenie matrycy,
  • ustawienia komunikacji (przy korzystaniu z opcjonalnego przekaźnika WFT-E7),
  • zapis indywidualnych ustawień aparatu (C1, C2, C3),
  • przywrócenie domyślnych ustawień,
  • informacje o prawach autorskich,
  • wersja firmware.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu funkcji indywidualnych C.Fn (4 strony):
  • przyrost nastaw ekspozycji,
  • przyrost nastaw czułości ISO,
  • autokasowanie sekwencji bracketingu,
  • kolejność zmian w sekwencji bracketingu,
  • liczba zdjęć w sekwencji bracketingu,
  • bezpieczne przesuwanie ekspozycji,
  • ostrzeżenia w wizjerze,
  • wyświetlanie obszaru rejestracji w LV przy zdjęciach w proporcjach 4:3, 16:9, 1:1,
  • kierunek obrotu pokrętła sterującego,
  • ustawienie blokady na pokrętła sterujące i dżojstik,
  • ustawienia własne – możliwość konfigurowania niektórych pokręteł i przycisków,
  • dodawane informacji o przycięciu do zdjęć,
  • domyślna opcja (usuń lub anuluj) podczas usuwania zdjęć,
  • kasowanie nastaw funkcji C.Fn.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Ostatnia, zielona zakładka w menu 5D Mark III, to tradycyjne Moje menu, służące do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. To bardzo praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza przy bogatym menu. Dodatkowo mamy opcję, która powoduje, że Moje menu jest domyślną zakładką, która pojawia się po wciśnięciu przycisku MENU.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacze

Canon 5D Mark III posiada 3.2-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1 040 000 punktów. Jasność wyświetlacza można kontrolować w 7-stopniowej skali. Do dyspozycji mamy również tryb automatycznej regulacji jasności, który w oparciu o znajdujący się pod ekranem czujnik dopasuje jasność obrazu do jasności otoczenia, w którym fotografujemy. W trybie tym można dodatkowo regulować jasność w 3-stopniowej skali.

Obraz na wyświetlaczu ma bardzo dobrą jakość. Jego jasność w trybie automatycznym przy maksymalnym ustawieniu jest wystarczająca do tego, aby wygodnie pracować nawet przy ostrym świetle słonecznym. Ustawiając maksymalną jasność w trybie ręcznym obraz rozjaśnia się dodatkowo zapewniając jeszcze większy komfort obsługi. Pozytywny wpływ na pracę przy ostrym świetle ma również wysokiej klasy powłoka antyodblaskowa. Dzięki niej odbicia otoczenia, które mogą pojawić się w wyświetlaczu przy ostrym słońcu są słabo widoczne i nie nastręczają problemów.

Podczas fotografowania z użyciem wizjera, główny wyświetlacz LCD można użyć do wyświetlania różnych informacji lub zmiany parametrów pracy. Kolejne wciśnięcia przycisku INFO. powodują wyświetlenie ekranu z ustawieniami aparatu, elektronicznej poziomicy oraz panelu kontrolnego z ustawieniami fotografowania. W przypadku tego ostatniego, wciśnięcie któregoś z przycisków odpowiadających za ustawianie konkretnych parametrów, powoduje wyświetlenie odpowiedniego ekranu i umożliwia dokonywanie ustawień na głównym wyświetlaczu.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Ponadto, podczas fotografowania z użyciem wizjera, wciśnięcie przycisku Q wyświetla aktywny panel sterowania, który pozwala na dokonywanie ustawień parametrów fotografowania. Pomiędzy kolejnymi elementami przechodzimy dżojstikiem, a ustawień dokonujemy pokrętłami.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie przeglądania zdjęć przycisk INFO. również odpowiada za wyświetlanie różnych informacji. Aktualne zdjęcie można przeglądać w czterech trybach:
  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje,
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram (Y lub RGB do wyboru),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogramy (Y oraz RGB).

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można także powiększać, lub oglądać z poziomu miniaturek.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można również odtwarzać parami, co ułatwia bezpośrednie porównywanie dwóch zdjęć. W tym celu wystarczy wcisnąć przycisk znajdujący się na samej górze po lewej stronie wyświetlacza LCD. Aktualnie zaznaczony obraz zostaje otoczony niebieską ramką. Pomiędzy obrazami możemy przełączać się przyciskiem SET. Kołem sterującym natomiast, wybieramy aktywny obraz. W trybie tym możemy również powiększać zdjęcia, aczkolwiek powiększany jest zawsze obraz aktywny. Wciśnięcie przycisku Q powoduje ustawienie tego samego powiększenia w tym samym obszarze dla drugiego obrazu. Przyciskiem INFO. można zmieniać informacje wyświetlane dla obu obrazów.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W 5D Mark III podobnie jak w innych zaawansowanych EOS-ach znalazł się dodatkowy, monochromatyczny wyświetlacz LCD, wyświetlający najważniejsze informacje o ustawieniach aparatu. W porównaniu do poprzedniego modelu jest on nieco większy i wyświetla trochę więcej informacji. Schemat monochromatycznego ekranu LCD z opisem wyświetlanych informacji prezentujemy poniżej.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W Canonie 5D Mark III tryb Live View uruchamiamy tak samo jak w 7D, czyli przyciskiem START/STOP, znajdującym się po prawej stronie wizjera. W menu fotografowania znajdują się różne opcje związane z pracą w trybie podglądu na żywo. Znajdziemy tam między innymi włączanie wyświetlania siatki (3 rodzaje) oraz symulacji ekspozycji, czyli zmienianie jasności obrazu na wyświetlaczu LCD wraz ze zmianą parametrów ekspozycji. W tym ostatnim przypadku możemy wybrać, by symulacja była aktywna cały czas lub uruchamiała się tylko po wciśnięciu przycisku podglądu głębi ostrości. Można także aktywować dwa tryby cichych zdjęć. W pierwszym z nich aparat pracuje o wiele ciszej niż w trybie normalnym i istnieje możliwość wykonywania zdjęć seryjnych. W drugim natomiast, naciśnięcie spustu spowoduje wykonanie tylko pojedynczego zdjęcia. Ustawienie czasu trwania blokady AE umożliwia opcja Timera pomiarowego. Do wyboru są także ustawienia autofokusu w trybie LV: Tryb szybki (normalny pomiar AF po opuszczeniu lustra), Tryb live (metoda pomiaru kontrastu na matrycy) i Tryb live z wykrywaniem twarzy. Ostrość ustawiana jest przyciskiem AF-ON lub spustem migawki, a dociśnięcie spustu migawki wykonuje zdjęcie. W trybie LV można również wybrać inne niż 3:2 proporcje obrazu: 4:3, 16:9, 1:1. Mają one wpływ wyłącznie na zdjęcia zapisywane w formacie JPEG. Surowe pliki zapisują się zawsze z proporcjami 3:2, jednak informacja o proporcjach JPEG-ów może być zapisana w pliku RAW i wykorzystana przy późniejszej obróbce.

Szybkość ustawiania ostrości w Trybie szybkim jest zadowalająca. Minusem w tym przypadku jest jednak opadanie i podnoszenie się lustra, co poza chwilową przerwą w podglądzie, powoduje również hałas. Prędkość ustawiania ostrości w trybie detekcji kontrastu natomiast jest niestety stosunkowo wolna, bowiem trwa to zazwyczaj około 2–3 sekund. Czas ten zależy również od używanego obiektywu oraz od tego, jak bardzo kontrastowy jest obszar kadru na którym ustawiamy ostrość. Ustawienie ostrości może odbywać się również ręcznie. Proces precyzyjnego ostrzenia ułatwia bardzo szybkie 5- lub 10-krotne powiększenie obrazu po naciśnięciu przycisku lupy po lewej stronie wyświetlacza LCD.

W trybie Live View przyciskiem INFO. możemy wyświetlać na ekranie dodatkowe informacje: podstawowe parametry fotografowania, informacje o wybranych ustawieniach aparatu, histogram oraz poziomicę.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przycisk Q umożliwia natomiast ustawienie funkcji Auto Lighting Optimizer oraz kontrolę formatu i jakości zapisywanych na poszczególnych kartach zdjęć.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb wideo

W porównaniu do poprzednika, w 5D Mark III dość wyraźnie rozszerzono funkcjonalność trybu wideo. Poza większym wyborem w zakresie rozdzielczości i liczby klatek na sekundę, pojawiła się również możliwość korzystania z dwóch metod kompresji. Metoda wewnątrzklatkowa (ALL-I) dokonuje kompresji każdej klatki pojedynczo, dzięki czemu zyskujemy lepszą jakość i większą swobodę przy edycji filmu. Metoda międzyklatkowa (IPB) natomiast, dokonuje kompresji na wielu klatkach jednocześnie. W 5D Mark III mamy następujące możliwości w zakresie wyboru trybów filmowania:

  • Full HD 1920×1080 (30p / 25p / 24p) IPB (ok. 235 MB/min),
  • Full HD 1920×1080 (30p / 25p / 24p) ALL-I (ok. 665 MB/min),
  • HD 1280×720 (60p / 50p) IPB (ok. 205 MB/min),
  • HD 1280×720 (60p / 50p) ALL-I (ok. 610 MB/min),
  • VGA 640×480 (30p / 25p) IPB (ok. 78 MB/min).
Filmy możemy nagrywać w trybie całkowicie automatycznym, z preselekcją przysłony, z preselekcją migawki lub w trybie ręcznym. Czułość ISO można kontrolować jedynie w trybie ręcznym. Podczas filmowania autofokus nie działa na bieżąco. Można go jednak użyć w danej chwili wciskając przycisk AF-ON. W trakcie filmowania poziom nagrywanego dźwięku może być sterowany automatycznie przez aparat. Istnieje jednak również możliwość ręcznej kontroli w 64-stopniowej skali.

Wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie parametrami ekspozycji podczas nagrywania filmu. Służy do tego tylne pokrętło sterujące, które po włączeniu wspomnianej opcji staje się swego rodzaju dotykowym krzyżakiem. Dotykając palcem w odpowiednich miejscach możemy zmieniać aktualne wartości parametrów, które w danym trybie filmowania są dostępne. Dla zaawansowanych użytkowników zaimplementowano w nowym 5D obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze.

Przykładowe filmy

  • film 1 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 196.0 MB,
  • film 2 – 1920×1080 pix, 25p, IPB, 89.7 MB,
  • film 3 – 1920×1080 pix, 24p, ALL-I, 210.3 MB,
  • film 4 – 1920×1080 pix, 24p, IPB, 91.7 MB,
  • film 5 – 1920×1080 pix, 30p, ALL-I, 218.9 MB,
  • film 6 – 1920×1080 pix, 30p, IPB, 110.5 MB,
  • film 7 – 1280×720 pix, 50p, ALL-I, 248.9 MB,
  • film 8 – 1280×720 pix, 50p, IPB, 86.1 MB,
  • film 9 – 1280×720 pix, 60p, ALL-I, 195.1 MB,
  • film 10 – 1280×720 pix, 60p, IPB, 84.2 MB,
  • film 11 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 207.8 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 12 – 1920×1080 pix, 25p, IPB, 131.9 MB (film nagrany po zmroku).


Wizjer

Wizjer w 5D Mark III pokrywa około 100% pola widzenia. Jego powiększenie wynosi 0.71x, a odległość źrenicy wyjściowej 21 mm. Regulacja dioptrażu może odbywać się od −3 do +1 dpt. Wizjer został wyposażony w przepuszczalny ekran LCD, który służy między innymi do wyświetlania punktów AF oraz siatki kadrowania. W niektórych sytuacjach w wizjerze można również wyświetlać symbol ostrzeżenia. To, kiedy ma on się pojawiać konfigurujemy w menu ustawień własnych, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • w trybie monochromatycznym,
  • przy korekcji balansu bieli,
  • przy 1-przyciskowym ustawianiu jakości obrazu,
  • gdy używane jest rozszerzone ISO,
  • przy ustawieniu pomiaru punktowego.
W wizjerze możemy włączyć również elektroniczną poziomicę. Stopień wychylenia aparatu (w ograniczonym zakresie) przedstawiany jest przy pomocy punktów AF. W zależności do tego jak mocne jest odchylenie aparatu od poziomu, pojawiają się w wizjerze odpowiednie punkty AF.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Warto także dodać, że w 5D Mark III w przeciwieństwie do jego poprzednika nie ma możliwości wymiany matówki. Zaczerpnięty z instrukcji aparatu schemat elementów, ikon oraz informacji wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.

Canon EOS 5D Mark III - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wizjer zapewnia obraz dobrej jakości i jest wygodny w użytkowaniu. Jego wielkość oraz jasność są na odpowiednim poziomie, porównywalnym z wizjerem zastosowanym w Canonie 1Ds Mark III.