Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D4 - test aparatu

11 czerwca 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 116

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Nikona D4 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF otrzymanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Nikon D4 - Zakres tonalny

Trzeba przyznać, że wynik zakresu tonalnego, jaki Nikon D4 notuje dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100, jest całkiem imponujący. Osiągając wartość 8.3 EV pokonuje swojego poprzednika o 1 EV (D3s osiągnął najlepszy wynik dla ISO 200, będącego najniższą natywną czułością w jego przypadku). Co więcej, jego przewaga nad 1D Mark IV jest jeszcze większa, bowiem lustrzanka Canona może pochwalić się jedynie wynikiem na poziomie 6.5 EV. Warto także zauważyć, że wartości dynamiki tonalnej D4 dla czułości ISO 50 oraz 200 są również na bardzo dobrym poziomie. Co ciekawe jednak, już przy ISO 400 widać dość wyraźny spadek, aczkolwiek wynik na poziomie 6.8 EV trudno uznać za zły w tym przypadku.


----- R E K L A M A -----

Również wartości zakresu tonalnego dla dobrej jakości zdjęcia (punkty zielone) osiągają wysoki i wart pochwały poziom dochodzący do 10 EV. Na maksymalne wyniki dla pozostałych kryteriów obrazu także trudno narzekać. Nie możemy niestety bezpośrednio ich porównać do poprzedniego modelu, bowiem w przypadku jego testu zakres tonalny wyznaczany był starą metodą. Pokusić się jednak można o porównanie do testowanego niedawno pełnoklatkowego Canona 5D Mark III. Zauważymy wówczas, że przewaga Nikona w zasadzie dla wszystkich kryteriów jest na poziomie od 1 do 2 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
50 Nikon D4 - Zakres tonalny
100 Nikon D4 - Zakres tonalny
200 Nikon D4 - Zakres tonalny
400 Nikon D4 - Zakres tonalny
800 Nikon D4 - Zakres tonalny
1600 Nikon D4 - Zakres tonalny
3200 Nikon D4 - Zakres tonalny
6400 Nikon D4 - Zakres tonalny
12800 Nikon D4 - Zakres tonalny
25600 Nikon D4 - Zakres tonalny
51200 Nikon D4 - Zakres tonalny
102400 Nikon D4 - Zakres tonalny
204800 Nikon D4 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Nikon D4 - Zakres tonalny
100 Nikon D4 - Zakres tonalny
200 Nikon D4 - Zakres tonalny
400 Nikon D4 - Zakres tonalny
800 Nikon D4 - Zakres tonalny
1600 Nikon D4 - Zakres tonalny
3200 Nikon D4 - Zakres tonalny
6400 Nikon D4 - Zakres tonalny
12800 Nikon D4 - Zakres tonalny
25600 Nikon D4 - Zakres tonalny
51200 Nikon D4 - Zakres tonalny
102400 Nikon D4 - Zakres tonalny
204800 Nikon D4 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Nikon D4 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D4
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
D3x
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1600 ISO
D4
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
D3x
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny

Dla czułości ISO 100, po rozjaśnieniu ciemnych partii obrazu efekt końcowy wygląda nieco lepiej w przypadku Nikona D3x. W D4 bowiem, dość mocno uwydatniła się niebieska składowa szumu. Warto jednak zauważyć, że mimo iż zdjęcia wykonywane były w tym samym czasie i przy tym samym oświetleniu, oryginalny obraz w D3x jest trochę jaśniejszy, zatem miał on już przewagę na starcie. To dodatkowo wskazuje na fakt, że skale ISO w obu aparatach nie są jednakowo skalibrowane. Najgorzej z całej trójki wypada Canon 1Ds Mark III, jednak w jego przypadku oryginalny obraz jest najciemniejszy.

Przy ISO 1600 sytuacja wygląda nieco inaczej. Mimo że w D4 szum dość mocno uwydatnił się po rozjaśnieniu, to jednak wydaje się, że w jego przypadku udało się odzyskać nieco więcej szczegółów niż w D3x. Najgorzej z całej stawki wypada ponownie 1Ds Mark III, choć warto zauważyć, że o ile w lustrzankach Nikona widać pewne zarysy obrazu na oryginalnych zdjęciach, o tyle w Canonie praktycznie w ogóle ich nie widać.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obu zaprezentowanych lustrzanek Nikona. Różnice co prawda są widoczne, jednak wynikają one głównie z różnej jasności obrazów wyjściowych. Porównanie w tym przypadku do 1Ds Mark III utrudnia ponownie fakt, że jasność oryginalnego zdjęcia z lustrzanki Canona jest wyraźnie niższa niż z lustrzanek Nikona.

100 ISO
0 EV
−4 EV
D4
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
D3x
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1600 ISO
D4
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
D3x
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Nikon D4 - Zakres tonalny Nikon D4 - Zakres tonalny