Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung NX20 - test aparatu

8 października 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 63

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Samsunga NX20 prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy także całkowity zakres tonalny, który policzony został na podstawie plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Samsung NX20 - Zakres tonalny

W Samsungu NX20 zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu osiągnął maksymalną wartość na poziomie 6.3 EV. Jest to całkiem niezły wynik i porównywalny z tym zanotowanym przez model NX200. Porównując maksymalne osiągi NX20 w tej kategorii z OM-D oraz X-Pro1 zauważymy jednak, że mają one przewagę na poziomie 0.3 EV nad Samsungiem. Co więcej, wartość 6.6 EV zanotowały one dla ISO 200, a przy tej czułości NX20 może „pochwalić się” wynikiem na poziomie zaledwie 5.6 EV. W tej kategorii bezlusterkowiec Samsunga niemal remisuje z Sony NEX-7, który zaliczył wartość 6.5 EV. Przegrywa natomiast bardzo wyraźnie z Pentaksem K-01, który zanotował wynik na poziomie 7.5 EV.


----- R E K L A M A -----

Spójrzmy jeszcze na maksymalne wyniki dla mniej wymagających kryteriów jakości obrazu. W tym przypadku NX20 wypadł minimalnie lepiej niż model NX200, aczkolwiek maksymalną różnicę rzędu 0.5 EV widać jedynie dla dobrej jakości obrazu. Przy porównaniu do OM-D czy X-Pro1 sytuacja przedstawia się różnie w zależności od kryterium, aczkolwiek nieznaczną przewagę NX20 nad oboma aparatami daje się zauważyć dla SNR na poziomie 1.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Samsung NX20 - Zakres tonalny
200 Samsung NX20 - Zakres tonalny
400 Samsung NX20 - Zakres tonalny
800 Samsung NX20 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX20 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX20 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX20 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX20 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Samsung NX20 - Zakres tonalny
200 Samsung NX20 - Zakres tonalny
400 Samsung NX20 - Zakres tonalny
800 Samsung NX20 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX20 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX20 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX20 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX20 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Samsung NX20 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX20
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
NX10
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX20
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
NX10
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu dla ISO 100 efekt końcowy z obu aparatów jest dość trudny do porównania. Warto zauważyć, że na oryginalnym zdjęciu z NX20 widać mniej szczegółów obrazu niż w przypadku NX10. Z drugiej jednak strony całkiem sporo szczegółów udało się odzyskać. Również na zdjęciu z NX10 sporo elementów obrazu stało się widocznych, jednak w tym przypadku dość wyraźnie dał się we znaki szum, który psuje efekt końcowy. Przy ISO 1600 sytuacja po rozjaśnieniu jest równie beznadziejna w NX20 i w NX10. W tym przypadku szum, który się uwydatnił, skutecznie uniemożliwił odzyskanie jakichkolwiek szczegółów.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobne efekty w przypadku obu aparatów, choć daje się zauważyć pewne różnice, i w szczególności można by stwierdzić, że NX20 wypadł nieznacznie lepiej. Należy jednak brać pod uwagę fakt, że w tym procesie nawet niewielkie różnice w jasności oryginalnego obrazu przekładają się dość wyraźnie na efekt końcowy. Również w tym przypadku można zauważyć, że oryginalne zdjęcia z obu aparatów różnią się nieznacznie jasnością.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX20
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
NX10
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX20
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny
NX10
Samsung NX20 - Zakres tonalny Samsung NX20 - Zakres tonalny