Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu

21 stycznia 2013

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Korpus nowej Alphy w dużej mierze przypomina model A77. Oczywiście nowy aparat jest nieco większy i cięższy, ale osoby przesiadające się właśnie z A77 będą czuły się jak w domu. Podobieństwa dotyczą nie tylko wyglądu, ale przede wszystkim układu przycisków i pozostałych elementów sterujących. Główny wyświetlacz w A99 również zainstalowano na ruchomym ramieniu, umożliwiając tym samym dużą swobodę w jego ustawieniu.

Pod względem jakości wykonania nie mamy zastrzeżeń do A99. Korpus zabezpieczono przed wpływem niekorzystnych czynników atmosferycznych (takich jak kurz i wilgoć), a jego szkielet wykonano ze stopów magnezu. Elementy obudowy są dobrze spasowane, a cała konstrukcja zachowuje odpowiednią sztywność. Wszystkie te cechy oraz duża rękojeść, wyłożona chropowatym gumowym materiałem (o dobrej przyczepności) sprawiają, że mamy wrażenie obcowania ze sprzętem wysokiej klasy.


----- R E K L A M A -----

Zasilanie i gniazda

Aparat zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym NP-FM500H (znanym choćby z A57) o pojemności 1650 mAh i napięciu 7,2 V, który teoretycznie pozwoli na wykonanie 500 zdjęć przy korzystaniu z ekranu LCD (lub 410 gdy używamy wizjera). Dołączona do zestawu ładowarka oznaczona jest symbolem BC-VM10. W wizjerze bądź na wyświetlaczu widzimy procentowy wskaźnik stopnia naładowania akumulatora. Opcjonalnie dostępny jest także zasilacz sieciowy o symbolu AC-PW10AM oraz uchwyt do zdjęć pionowych z pojemnikiem na baterie VG-C99AM. Po podpięciu „gripa” mamy miejsce na dodatkowe 2 akumulatory, które ponadto możemy wymieniać w trakcie filmowania.

Na spodzie korpusu znajduje się komora na wspomniany akumulator, zamykana pod plastikową klapką. Producent nie zastosował na niej gumowych uszczelek – wg instrukcji obsługi, aparat został zabezpieczony przed wilgocią i pyłem, nie jest natomiast odporny na zachlapanie. W podstawie aparatu znajdziemy również wtyk przeznaczony do podłączenia „gripu” VG-C99AM (zabezpieczony gumową uszczelką).

Na lewej ściance korpusu zgromadzono szereg gniazd i złączy komunikacyjnych. Patrząc od góry i od lewej strony natrafimy na:

  • gniazdo synchronizacji lamp błyskowych a także gniazdo wężyka spustowego (oraz pilota zdalnego sterowania RM-L1AM),
  • wejście mikrofonu stereo oraz wyjście słuchawkowe,
  • gniazdo zewnętrznego zasilacza,
  • wyjście HDMI (typu C) oraz gniazdo USB.
Wszystkie złącza ochraniane są przez dobrze przylegające gumowe zaślepki. Na opisywanej lewej ściance korpusu widzimy także otwór głośnika aparatu oraz piktogram modułu GPS, w który została wyposażona testowana Alpha.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Sloty kart pamięci zlokalizowano na prawej ścianie korpusu, zamykane pod dużą plastikową klapką. Pierwszy slot umożliwia umieszczenie w nim karty SD (SDHC, SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo i PRO-HG Duo), natomiast drugi obsługuje tylko karty SD.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

Opis przycisków i przełączników zaczniemy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z lewej strony znajduje się pokrętło trybów pracy aparatu z blokującym je przyciskiem pośrodku. Wciśnięcie go jest niezbędne aby zmienić pozycję pokrętła. Kółko zawiera następujące pozycje:

  • AUTO – tryb automatyczny (do wyboru Inteligentna auto oraz Lepsza automatyka),
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – priorytet przysłony,
  • S – priorytet migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • 1, 2, 3 – nastawy własne,
  • Film,
  • Szybkie zdjęcia seryjne,
  • Zdjęcia panoramiczne,
  • SCN – programy tematyczne (Portret, Sporty, Makro, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Z ręki o zmierzchu, Nocny portret).
Po prawej stronie gorącej stopki (będącej jednocześnie złączem akcesoriów) znajduje się przycisk FINDER/LCD, przełączający wyświetlanie obrazu pomiędzy ekranem LCD a wizjerem EVF. Nad wyświetlaczem monochromatycznym umieszczono guzik trybu pracy migawki (zdjęcia normalne, seryjne, samowyzwalacz, bracketing) oraz balansu bieli. W pobliżu prawego górnego rogu małego LCD znajduje się przycisk uruchamiający podświetlenie tego panelu. Nad nim rozlokowano klawisze zmiany kompensacji ekspozycji oraz czułości ISO. Przycisk spustu migawki otacza włącznik aparatu. Ponad nim znajduje się przednie pokrętło sterujące. Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z lewej strony wizjera zlokalizowano przycisk MENU, uruchamiający główne menu aparatu. Po prawej stronie celownika, znajdują się trzy przyciski. Pierwszy z nich – MOVIE – włącza rejestrację klipu filmowego. Drugi – AF/MF po wciśnięciu w trybie AF pozwala na szybkie skorzystanie z ręcznego doostrzenia, a w trybie MF – aktywację autofokusa. W trybie przeglądania zdjęć, guzik ten powiększa aktualnie wybrany obraz. Trzeci przycisk (AEL) umożliwia zablokowanie ekspozycji oraz włączenie trybu synchronizacji błysku z długimi czasami ekspozycji. W trybie przeglądania przełącza widok zdjęcia na miniaturki. Dodatkowo, istnieje możliwość zdefiniowania funkcji tego guzika w menu aparatu. Dostępne są następujące możliwości:

  • Kompensacja ekspozycji,
  • Tryb pracy,
  • Tryb błysku,
  • Tryb ostrości,
  • Obszar AF,
  • Uśmiech,
  • Wykrywanie twarzy,
  • Automatyczne kadrowanie portretowe,
  • ISO,
  • Tryb pomiaru,
  • Korekcja błysku,
  • Balans bieli,
  • DRO,
  • Auto HDR,
  • Strefa twórcza,
  • Efekt wizualny,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • Blokada AEL,
  • Przełączanie AEL,
  • Blokada AEL (dla pomiaru punktowego),
  • Przełączanie AEL (dla pomiaru punktowego),
  • Pamięć blokady FEL,
  • Zmiana blokady FEL,
  • Śledzenie obiektu,
  • Blokada regulacji AF/MF,
  • Zmiana regulacji AF/MF,
  • Blokada AF,
  • Autofokus wyłączony,
  • Podgląd przysłony,
  • Podgląd zdjęcia,
  • Powiększenie,
  • Pamięć MR.

W prawym górnym rogu tylnej ścianki umieszczono drugie pokrętło sterujące. Poniżej przycisku AEL zlokalizowano wybierak wielokierunkowy. Zrealizowany on został w formie dżojstika, z możliwością wciśnięcia go. Pod nim znajduje się przycisk Fn, uruchamiający menu funkcyjne (podręczne) aparatu. W zależności od trybu pracy aparatu (ustawionego na kółku trybów), opcje w nim zawarte zmieniają się, a znajdziemy wśród nich następujące pozycje:
  • Tryby pracy migawki,
  • Tryb błysku,
  • Tryb ostrości,
  • Obszar AF,
  • Śledzenie obiektu,
  • Uśmiech/Wykrywanie twarzy,
  • Automatyczne kadrowanie portretowe,
  • ISO,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Korekcja błysku,
  • Balans bieli,
  • DRO/Auto HDR,
  • Strefa twórcza,
  • Efekt wizualny.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Nieco poniżej i na prawo od wybieraka umieszczono przycisk DISP. Jego rola polega na zmianie ilości i formy informacji wyświetlanych podczas kadrowania oraz oglądania wykonanych zdjęć. Pod przyciskiem Fn zlokalizowano guzik inteligentnego zoomu cyfrowego, który dodatkowo można zaprogramować. Lista dostępnych opcji jest identyczna jak w przypadku klawisza AEL. Ostatnie dwa przyciski na tylnej ściance to guzik wejścia do trybu przeglądania zdjęć, a także przycisk AF RANGE. Ten drugi pozwala na ograniczenie zakresu odległości pracy autofokusa. Menu aparatu przewiduje także zmianę funkcji tego guzika – alternatywą jest włączenie przewodnika po aparacie.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przodzie korpusu także umieszczono kilka elementów sterujących. Pomiędzy bagnetem obiektywu a rękojeścią, znajduje się przycisk Podgląd, który nie został oznaczony żadnym piktogramem. Jego domyślną funkcją jest uruchomienie poglądu głębi ostrości (przymknięcie przysłony), można go również samodzielnie skonfigurować (dostępne opcje są takie same jak te dotyczące guzika AEL). Po lewej stronie bagnetu umieszczono programowalny przycisk C (lista funkcji j.w.), blokadę mocowania obiektywu oraz tzw. cichy kontroler. Cichy kontroler to połączenie pokrętła sterującego z przyciskiem. Aby skorzystać z funkcji pokrętła, należy uprzednio wcisnąć znajdujący się pośrodku niego guzik. Pokrętło pracuje bezstopniowo, a jego głównym założeniem jest umożliwienie bezgłośnej zmiany wybranego parametru w trakcie nagrywania klipu filmowego. Funkcję kontrolera można zdefiniować przyciskając i przytrzymując guzik pośrodku. Dostępne są następujące opcje:

  • Tryb ostrości,
  • Poziom nagrywania audio (tylko w trybie filmowania),
  • Obszar AF,
  • Wybierz obszar AF,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • ISO,
  • Tryb pomiaru.


Menu

Menu A99 nie odbiega w swojej konstrukcji od innych lustrzanek tego systemu. Jest dość przejrzyste, a widoczne na ekranie funkcje nie wymagają przewijania w pionie. Zostały poukładane w siedem grup zakładek: ustawienia fotografowania (4 zakładki), ustawienia filmowania (2 zakładki), opcje aparatu (6 zakładek), ustawienia przeglądania (2 zakładki), ustawienia karty pamięci (2 zakładki), ustawienia zegara oraz konfiguracja aparatu (4 zakładki). Wszystkie dostępne opcje w poszczególnych zakładkach wypisano poniżej.

Menu fotografowania:

  • Rozmiar obrazu: L [24 Mpix], M [10Mpix], S [4.6 Mpix],
  • Format obrazu – 3:2 lub 16:9,
  • Jakość zdjęć – możliwość wyboru zapisu: RAW, RAW + JPEG, JPEG (bardzo wysoka, wysoka i standardowa jakość),
  • Panorama (rozmiar): standardowy, szeroki,
  • Panorama (kierunek): w lewo, w prawo, w górę, w dół,
  • Wyraźny zoom obrazu: wł., wył.,
  • Zoom cyfrowy: wł., wył.,
  • Redukcja szumów długich czasów naświetlania: wł., wył.,
  • Redukcja szumów przy wysokich ISO: Normalna, Niska, Wył.,
  • Regulacja błysku (Błysk ADI, Przedbłysk TTL),
  • Wspomaganie AF: automatyczne, wył.,
  • SteadyShot – stabilizacja obrazu,
  • Prędkość AF – duża, mała,
  • Przestrzeń barw: sRGB lub AdobeRGB,
  • Cichy kontroler,
  • Krok ekspozycji – 0.3 lub 0.5 EV,
  • Nast. priorytety – Autofokus, wyzwalanie,
  • AF ze spustem – wł., wył.,
  • AEL z naciśnięciem spustu – wł., wył.,
  • Pamięć MR – wyświetlenie ustawień i aktywnych funkcji własnych nastaw.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień filmowania:

  • Format filmu: AVCHD, MP4,
  • Ustawienie nagrywania,
  • SteadyShot – stabilizacja obrazu,
  • Czas śledzenia AF – niski, średni, wysoki,
  • Automatyczna wolna migawka – wł., wył.,
  • Cichy kontroler,
  • Nagrywanie dźwięku: wł., wył.,
  • Redukcja szumu wiatru: wł., wył.,
  • Poziom nagrywania audio,
  • Wyświetlanie poziomu dźwięku – wł., wył.,
  • Czas przesyłania audio – na żywo, synchronizacja dźwięku.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień aparatu:

  • Eye-Start AF – uruchamianie autofokusa przy zbliżeniu oka do wizjera,
  • Ustawienie przełączania widoku wizjer/ekran LCD: automatyczny lub ręczny,
  • Redukcja czerwonych oczu: wł., wył.,
  • Wyzwalanie migawki bez obiektywu: aktywne, nieaktywne,
  • Zdjęcia seryjne w AUTO+: automatyczne, wyłączone,
  • Pojedyncze zdjęcie w AUTO+: automatyczne, wyłączone,
  • Wyświetlanie linii siatki kadrowania: siatka 3×3, siatka kwadratowa, siatka przekątnych + kwadratowa, wył.,
  • Regulacja czasu auto podglądu (10, 5, 2 s, wył.),
  • Przycisk DISP monitor – ustawienie wyświetlania parametrów ekspozycji na ekranie LCD,
  • Przycisk DISP wizjer – ustawienie wyświetlania parametrów ekspozycji w wizjerze,
  • Przycisk AF RANGE – konfiguracja przycisku,
  • Asysta kontroli zakresu AF – wł., wył.,
  • Poziom zarysu – uwydatnienie określonym kolorem zarysu obszarów z ustawioną ostrością,
  • Kolor zarysu – ustawienie koloru wykorzystywanego w przypadku funkcji uwydatniania zarysu (czerwony, żółty, biały),
  • Wyświetlanie efektu ustawień przy podglądzie na żywo: wł., wył.,
  • Przycisk AEL,
  • Przycisk ISO,
  • Przycisk AF/MF,
  • Przycisk Własne,
  • Przycisk Podgląd,
  • Przycisk Zoom cyfrowy,
  • Przycisk blokady ostrości,
  • Przycisk Movie – zawsze, tylko tryb film,
  • Nast. pokr. ster. – zmiana funkcji pokręteł – czas naświetlania i przysłona,
  • Komp. eksp. pokr. – regulacji kompensacji ekspozycji za pomocą kółka (przedniego bądź tylnego) w trybach półautomatycznych,
  • Kolejność bracketingu,
  • Redukcja winietowania: automatyczna, wył.,
  • Redukcja aberracji chromatycznej: automatyczna, wył.,
  • Redukcja dystorsji: automatyczna, wył.,
  • Pierwsza kurtyna migawki: wł., wył.,
  • Priorytet śledzenia twarzy,
  • Rejestracja twarzy.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

  • Wybierz zdjęcie/film,
  • Kasowanie,
  • Odtwarzanie zdjęć lub filmów,
  • Pokaz zdjęć (zdjęcia lub filmy z odpowiednim interwałem czasowym),
  • Indeks obrazów: 2×2 lub 3×3 szt.,
  • Ochrona zdjęć,
  • Ustawienie wydruku,
  • Wybierz nośnik odtwarzania (slot 1 lub slot 2),
  • Kopiuj media pomiędzy kartami pamięci,
  • Nastawy głośności przy odtwarzaniu filmu,
  • Automatyczne obracanie zdjęć.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu karty pamięci:

  • Wybierz nośnik nagrywania,
  • Tryb nagrywania:
    • Normalny – tylko na wybrany uprzednio slot kart pamięci,
    • Rejestrowanie zdjęć na obu kartach pamięci,
    • Rejestrowanie filmów na obu kartach pamięci,
    • Rejestrowanie zdjęć oraz filmów na obu kartach pamięci,
    • Sortowanie – zapis zdjęć JPEG na pierwszą (wybraną) i RAW na drugą kartę pamięci,
    • Sortowanie – zapis zdjęć na pierwszą (wybraną), a filmów na drugą kartę pamięci,
  • Formatowanie,
  • Numeracja plików,
  • Nazwa katalogu,
  • Wybór katalogu nagrywania,
  • Nowy katalog,
  • Odzyskiwanie bazy danych obrazów dla filmów,
  • Wyświetlanie możliwej do wykonania liczby zdjęć oraz czasu nagrania filmu w wybranej jakości na karcie pamięci.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień zegara:

  • Ustawienia daty i czasu,
  • Ustawienia lokalizacji.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji:

  • Start menu: główne lub poprzednie,
  • Potwierdzenie kasowania – domyślna pozycja kursora na pozycji „Kasuj” lub „Anuluj”,
  • Pomoc pokrętła trybu – wł., wył.,
  • Jasność LCD: automatycznie, ręcznie w 5-stopniowej skali lub „słoneczny dzień”,
  • Jasność wizjera: automatycznie lub ręcznie w 3-stopniowej skali,
  • Temperatura barwowa wizjera – w 5-stopniowej skali,
  • Ustawienia GPS,
  • Tryb ekonomiczny: standardowy lub maksymalny,
  • Oszczędzanie energii (10 s, 20 s, 1 min, 5 min, 30 min),
  • Rozdzielczość HDMI (automatycznie, 1080p, 1080i),
  • Sterowanie przez HDMI: wł., wył.,
  • Wyświetlanie informacji HDMI,
  • Połączenie USB: automatyczne, pamięć masowa, MTP,
  • Ustawienia USB LUN – wiele, jeden,
  • Sygnały audio: wł., wył.,
  • Selektor PAL/NTSC,
  • Rejestrowanie w APS-C – automatyczne, wł.,
  • Regulacja AF,
  • Wersja oprogramowania aparatu,
  • Język,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Tryb demonstracyjny,
  • Nastawy domyślne.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacze


Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Testowaną Alphę wyposażono w 3-calowy monitor LCD (Xtra Fine TFT) o rozdzielczości 1 228 800 punktów. Musimy przyznać, że wyświetlany przez niego obraz jest bardzo dobrej jakości, ostry i wyrazisty, a w typowych warunkach pozbawiony jakiegokolwiek smużenia. Jasność LCD można regulować w 5 stopniach lub zdać się na automatykę aparatu. W menu udostępniono także opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje maksymalne zwiększenie jasności monitora.

Ekran umieszczono na odchylanym ramieniu oraz obrotowym przegubie, co znakomicie zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 140 stopni w górę lub 180 w dół, a także obrotu o 180 stopni w prawo lub 90 w lewo.

Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępnych jest 6 wariantów:

  • obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami m.in. na temat rozdzielczości, jakości obrazu oraz proporcji boków rejestrowanych zdjęć, wskaźnik baterii oraz graficzne przedstawienie czasów naświetlania i wartości przysłony w formie poziomych osi,
  • obraz z parametrami ekspozycji oraz szereg ikon zajmujących prawą i lewą krawędź monitora, odnoszącymi się do wszystkich opcji dostępnych w menu funkcyjnym Fn,
  • czysty obraz z parametrami ekspozycji,
  • obraz, cyfrowa poziomica oraz parametry ekspozycji,
  • obraz, histogram oraz parametry ekspozycji,
  • brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w rozmiarze pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramami dla poszczególnych kanałów RGB oraz dla luminancji. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy (uruchamia on zoom 100%) oraz tylnego kółka sterującego (przednie służy wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu). Widok miniatur obejmuje siatkę 2×2 oraz 3×3 szt.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poniżej prezentujemy fragment instrukcji obsługi aparatu, pokazujący schemat wyglądu LCD oraz opis wszystkich ikonek i oznaczeń jakie mogą się na nim pojawić.

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

A99 wyposażono także w niewielki, monochromatyczny wyświetlacz LCD, znajdujący się na górnym panelu aparatu. Taki sam zastosowano w modelu A77. Przewidziano opcję włączenia jego podświetlenia przy pomocy niewielkiego przycisku, zlokalizowanego po prawej stronie ekranu. Schemat wyświetlacza oraz opis poszczególnych elementów, które mogą się na nim pojawić, prezentujemy na schemacie poniżej (zaczerpniętym z instrukcji obsługi aparatu).

Sony Alpha SLT-A99 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb wideo

Przycisk Movie umożliwia szybki dostęp do nagrywania filmów w każdym trybie fotografowania. Rejestracja odbywa się wówczas w trybie automatycznym, choć możliwa jest zmiana ISO (w zakresie 100–6400) oraz kompensacja ekspozycji (±2 EV). Co więcej, działa również kilka efektów kolorystycznych (np. aparat zabawka, kolor częściowy). Po wyłączeniu autofokusa i wejściu w dedykowany tryb filmowania (odpowiednia pozycja na kółku trybów) aktywują się trzy pozostałe tryby nagrywania: A, S, M (dostępne w menu Fn). Ich funkcjonalność jest analogiczna jak podczas fotografowania, czyli w trybie A sterujemy wartością przysłony, a w S – czasem naświetlania (również w trakcie nagrywania). W trybie M oczywiście ustawiamy wszystkie parametry ręcznie. Nie należy zapominać o funkcji nagrywania dźwięku, systemie stabilizacji obrazu oraz możliwości redukcji szumu wiatru (dostępne w menu, w zakładce dot. filmowania). Aktywowanie stabilizacji zmniejsza niestety kąt widzenia filmowanego obrazu. Aby uzyskać pełny kąt widzenia (taki sam jak dla zdjęć formatu 16:9) należy wyłączyć funkcję Steady Shot.

Podczas nagrywania w trybie automatycznym, autofocus aparatu działa w trybie AF-C (ciągłym), przy czym jedyną dostępną wówczas wartością przysłony jest f/3.5. Możliwa jest też zmiana punktu ostrości (w trybie lokalnym AF). Generalnie ustawianie ostrości odbywa się dość szybko i skutecznie, a w razie potrzeby możemy przełączyć się na ręczną regulację i wspomagać się funkcją „focus peaking”.

Filmy nagrywane są w dwóch formatach: AVCHD lub MP4 z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264. Dostępne są następujące tryby zapisu:

  • AVCHD:
    • 50i 24 Mbit/s (FX) (1920×1080 pix)
    • 50i 17 Mbit/s (FH) (1920×1080 pix)
    • 50p 28 Mbit/s (PS) (1920×1080 pix)
    • 25p 14 Mbit/s (FX) (1920×1080 pix)
    • 25p 17 Mbit/s (FH) (1920×1080 pix)
  • MP4:
    • 1440×1080 pix (12 Mbit/s)
    • 640×480 pix (3 Mbit/s)

Aparat rejestruje dźwięk w systemie Dolby Digital (AVCHD) lub AAC (MP4).

Przykładowe filmy nagrane testowaną Alphą prezentujemy poniżej. Wszystkie zostały zarejestrowane przy użyciu obiektywu Sony 35 mm f/1.4G.

Przykładowe filmy

  • film 1 – 1920×1080 pix 50i, 35.9 MB,
  • film 2 – 1920×1080 pix 50i, 24.6 MB,
  • film 3 – 1920×1080 pix 50p, 40.6 MB,
  • film 4 – 1920×1080 pix 25p, 31 MB,
  • film 5 – 1920×1080 pix 25p, 26.4 MB,
  • film 6 – 1920×1080 pix 50i, 56.5 MB,
  • film 7 – 1920×1080 pix 50i, 32.6 MB,
  • film 8 – 1920×1080 pix 50p, 57.4 MB,
  • film 9 – 1920×1080 pix 25p, 47.3 MB,
  • film 10 – 1920×1080 pix 25p, 29.5 MB,
  • film 11 – 1440×1080 pix 25p, 22.8 MB,
  • film 12 – 640×480 pix 25p, 3.7 MB,

Na kilku powyższych filmach (w szczególności numerach 6–10) można zauważyć artefakty na kontrastowych krawędziach. Najłatwiej to zaobserwować na przewodach jezdnych i linach nośnych trakcji tramwajowej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest najprawdopodobniej sposób sczytywania danych z matrycy podczas filmowania, polegający na zapisie co trzeciej linii pikseli. Taka metoda nosi nazwę line skipping i powoduje konieczność interpolowania brakujących danych. Podobna przypadłość charakteryzuje Canona 5D Mark II (w wersji Mark III dokonano ulepszeń i wspomniany efekt nie występuje).

Aby dokładniej zilustrować problem, zdecydowaliśmy się nagrać kilka krótkich klipów naszej tablicy testowej używanej do pomiaru rozdzielczości. Podczas tego testu przesuwaliśmy aparat w prawo i w lewo oraz w górę i w dół. Przykłady prezentujemy poniżej:

W trakcie przesuwania aparatu w poziomie, na filmach rzuca się w oczy wyraźna mora. Dla osób profesjonalnie zajmujących się filmowaniem może to być istotna kwestia, którą trzeba wziąć pod rozwagę.


Wizjer

W A99 zastosowano elektroniczny wizjer XGA OLED Tru-Finder o efektywnej rozdzielczości wynoszącej 2 359 296 punktów i rozmiarze 0.5 cala. Jest to ta sama konstrukcja znana z A77, a także NEX-ów 6 i 7. Jego powiększenie wynosi x0.71, pokrywa on ok. 100% kadru, a jego punkt oczny wynosi 27 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 3-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Przy wizjerze umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który automatyczne przełącza podgląd z wyświetlacza na wizjer po przyłożeniu do niego oka.

Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP. Co więcej, nie różnią się one od tych prezentowanych na LCD. Wyjątek stanowi tryb „wizjer” (tabelka z parametrami naświetlania), który z racji braku podglądu fotografowanego obrazu nie miałby w tym wypadku większego zastosowania. Naturalnie, korzystając z wizjera możemy zmieniać ustawienia w menu głównym i funkcyjnym, a także przeglądać wykonane fotografie.

Jakość wyświetlanego obrazu w EVF jest bardzo dobra. Na pewno do zalet można zaliczyć duży rozmiar wizjera a także korzystną z punktu widzenia fotografujących w okularach odległość punktu ocznego. Smużenie zaczyna być widoczne dopiero w całkiem ciemnym otoczeniu.

Osoby, które wyczekiwały następcy A900 mogą nie być do końca zadowolone z tego, co oferuje wizjer elektroniczny testowanej Alphy. W głównej mierze jest to kwestia przyzwyczajeń. Trudno jednak porównywać komfort korzystania z, bądź co bądź dobrego EVF, z klasycznym wizjerem optycznym.