Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu

7 lutego 2013
Maciej Latałło Komentarze: 105

6. Jakość obrazu JPEG

Panasonic GH3 zapisuje zdjęcia JPEG z maksymalną rozdzielczością 4608×3456 pikseli. Po dołączeniu kompatybilnego obiektywu 3D, trójwymiarowe fotografie rejestrowane są jako pliki MPO. W menu dostępne są dwa stopnie jakości zdjęć (wysoka i standardowa) oraz cztery proporcje obrazu:
  • proporcja obrazu 4:3:
    • L – 4608×3456 pikseli,
    • M – 3264×2448 pikseli,
    • S – 2336×1752 pikseli,
    • w trybie zdjęć 3D – 1824×1368 pikseli,
  • proporcja obrazu 3:2:
    • L – 4608×3072 pikseli,
    • M – 3264×2176 pikseli,
    • S – 2336×1560 pikseli,
    • w trybie zdjęć 3D – 1824×1216 pikseli,
  • proporcja obrazu 16:9:
    • L – 4608×2592 pikseli,
    • M – 3264×1840 pikseli,
    • S – 1920×1080 pikseli,
    • w trybie zdjęć 3D – 1824×1024 pikseli,
  • proporcja obrazu 1:1:
    • L – 3456×3456 pikseli,
    • M – 2448×2448 pikseli,
    • S – 1744×1744 pikseli,
    • w trybie zdjęć 3D – 1712×1712 pikseli.

Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. W Panasoniku GH3 podobnie jak w modelu GX1 czy G3 dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret,
  • Własne (Custom).
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmienić w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym.


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu GH2 oraz Olympusa OM-D E-M5. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG

Pierwsze co rzuca się w oczy przy porównaniu zdjęć JPEG, to niski stopień wyostrzania tych plików w testowanym aparacie. To niewątpliwie wpływa na wizualny odbiór obrazów. Jak pisaliśmy w rozdziale czwartym, obrazy JPEG generowane przez aparaty systemu Mikro 4/3 były zazwyczaj mocno wyostrzane, nawet przy wyborze minimalnej intensywności tego procesu. Jak widać na powyższym zestawieniu, projektanci Panasonika GH3 oparli częściowo się tej tendencji. Dlaczego tylko częściowo? Po dokładnym przyjrzeniu się wycinkom widzimy, że wspomniane niskie wyostrzanie nie dotyczy całego zakresu czułości. Wygląda na to, że od czułości ISO 3200 zdjęcia są mocniej wyostrzone, a różnica w stosunku do np. ISO 1600 jest łatwo dostrzegalna.

Poziom szumu na zdjęciach z porównywanych aparatów jest podobny do czułości ISO 1600. Powyżej tej wartości model GH2 ustępuje swojemu następcy. Bardzo chwalony przez nas Olympus OM-D E-M5 nie wykazuje specjalnej przewagi nad testowanym Lumixem. Na najwyższych czułościach zdjęcia z obu aparatów charakteryzują się sporą degradacją szczegółów, toteż niełatwo jest wyłonić faworyta spośród tych dwóch modeli. Podobnie sytuacja wygląda z Sony NEX-7.


Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −5, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +5. Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest małe, choć obecne (co udowodniliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0 lub nieco wyższym.

Panasonic GH3, ISO 200
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG


Zdjęcia HDR

GH3 posiada funkcję wykonywania zdjęć HDR, którą aktywujemy w menu nagrywania. Po wciśnięciu spustu migawki, aparat wykonuje trzy naświetlenia, po czym automatycznie składa finalną fotografię. Możemy określić krok z jakim wykonywane będą zdjęcia (1, 2, 3 EV lub auto) oraz to czy obrazy mają być automatycznie wyrównywane. Warto pamiętać, że użycie tej ostatniej funkcji powoduje niewielkie zmniejszenie pola widzenia.

HDR OFF
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1EV
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2EV
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3EV
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG


Kreatywne sterowanie

Warto również wspomnieć o funkcji cyfrowych filtrów efektowych. Odnajdziemy je na kole trybów pracy aparatu pod pozycją „Kreatywne sterowanie”, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Mocny obraz,
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny.
Filtry w GH3 nie są niestety dostępne w trybach PASM, a zatem nie mamy pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji. Możliwe jest ustawienie kompensacji ekspozycji oraz regulacja fleksji programu, nie mamy za to dostępu do ustawień czułości ISO.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Jakość obrazu JPEG


Wielokrotna ekspozycja

Panasonic GH3 posiada tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie kilku zdjęć (maksymalnie 4) w jeden obraz. Jedną z opcji tego trybu jest tzw. „autowzmocnienie”. Jeśli jest ona włączona, wówczas wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych zdjęć. Dostępna jest także możliwość łączenia zdjęć w formacie RAW.