Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu

7 lutego 2013
Maciej Latałło Komentarze: 105

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Panasonika GH3, prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200, najnowszy bezlusterkowiec Panasonika notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 5.8 EV. Dla ISO 125 wynik jest nieco wyższy (6.3 EV), aczkolwiek należy pamiętać, że jest to czułość rozszerzona. W tej kategorii, GH3 nie ma się specjalnie czym chwalić w porównaniu do konkurencji. Przypomnijmy: OM-D E-M5 osiągnął wartość 6.6 EV, Samsung NX-20 6.3 EV, a Sony NEX-7 – 6.5 EV (dla dwóch ostatnich modeli podane wyniki dotyczą ISO 100). Biorąc jednak pod uwagę inne aparaty Panasonika, GH3 góruje nad poprzednikiem a także nad modelami GX1 i G5.


----- R E K L A M A -----

Rozważając pozostałe kryteria obrazu, testowany bezlusterkowiec ustępuje Olympusowi OM-D E-M5 dość nieznacznie, natomiast nad NEX-em 7 wykazuje nawet niewielką przewagę.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
125 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
125 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Olympusem E-PL1.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
GH3
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
E-PL1
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
1600 ISO
GH3
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
E-PL1
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny

Po rozjaśnieniu obrazu z Panasonika ilość wydobytych szczegółów jest znacznie większa niż w Olympusie, zarówno przy ISO 200 jak i 1600. Faktem jest, że zaszumienie obrazu przy wyższej czułości jest w obu aparatach bardzo duże, jednak na zdjęciach z GH3 (w przeciwieństwie do tych z E-PL1) jesteśmy w stanie dostrzec pewne detale.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.

200 ISO
0 EV
−4 EV
GH3
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
E-PL1
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
1600 ISO
GH3
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny
E-PL1
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH3 - Zakres tonalny