Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G 14 mm f/2.5 ASPH. - test obiektywu

15 listopada 2010

6. Dystorsja

Firmy Olympus i Panasonic, w przypadku większości obiektywów systemu Mikro 4/3, zupełnie darowały sobie korygowanie dystorsji za pomocą optyki. Zadanie to w całości zostało powierzone oprogramowaniu aparatu. Jak pisaliśmy w teście Panasonika 1.7/20, czasami jest to mądra taktyka. Trzeba pamiętać jednak, że obraz po skorygowaniu dystorsji jest przycinany, a przez to zmniejsza się pole widzenia tak skorygowanego obiektywu. W przypadku 1.7/20 cena tej operacji jest bardzo mała. Mało kto będzie się przejmował tym, że jego obiektyw, który ma spełniać rolę szerszego standardu, jest odpowiednikiem pełnoklatkowego sprzętu klasy 42 mm, a nie 40 mm, tak jak podaje specyfikacja.

Gdy przechodzimy do szerokich kątów widzenia, sytuacja ulega zmianie. Kupując Panasonika 2.5/14 liczę, że będę miał 75 stopni pola widzenia, bo po to kupuję obiektyw szerokokątny, żeby mieć jak najszerszy kąt. Każde jego ograniczenie witam więc z dużą niechęcią. Dlatego, przyznam się szczerze, liczyłem, że Panasonic spróbuje tutaj skorygować dystorsję choć trochę. Niestety poddał się bez walki. Robiąc zdjęcia na plikach RAW musimy liczyć się z monstrualną dystorsją beczkową, której wartość zmierzyliśmy na −6.37%.

Oczywiście możemy robić zdjęcia w JPEG-ach lub korygować dystorsję w komputerze. Problem w tym, że wtedy nasze pole widzenia nie wynosi już 75.4 stopnia, ale mniej. Zgrubny szacunek oparty o nasze tablice testowe pokazuje, że nawet 5 stopni mniej. Obiektyw staje się więc wtedy odpowiednikiem pełnoklatkowych nie 28 mm, ale prawie 31 mm.

----- R E K L A M A -----


Uwaga! Ważne! Dodano 20.11.2010

Pisząc powyższe akapity założyłem, że ogniskowa obiektywu i jego pole widzenia mają być ściśle związane z optyką, a nie z obrazem skorygowanym przez korpus. Różne korpusy mogą mieć przecież różne algorytmy korygujące, a przez to wynikowe pole widzenia może się różnić, a nie powinno, jako że podajemy je dla danego i konkretnego obiektywu.

Wobec kontrowersji jakie wzbudziło nasze założenie, zdecydowaliśmy się dokładnie sprawdzić wartość pola widzenia testowanego obiektywu. W tym celu wykonaliśmy zdjęcie rozgwieżdżonego nieba i opierając się o metodę Turnera wyznaczyliśmy współczynniki transformacji przejścia z układu (x,y) w pikselach na pliku JPEG do współrzędnych równikowych gwiazd na niebie. Zastosowanie prostych wzorów trygonometrii sferycznej pozwoliło nam bezpośrednio obliczyć pole widzenia obiektywu po jego przekątnej. Wynik jaki otrzymaliśmy to 75.1 stopnia z błędem wynoszącym 0.2 stopnia. Okazuje się więc, że firma Panasonic faktycznie podaje pole widzenia już skorygowanego obrazu, a pole przed korektą wynosi aż około 80 stopni, sugerując iż rzeczywista ogniskowa obiektywu jest bliższa 13 mm niż podawanym 14 mm.

Czytelników najmocniej przepraszamy za zamieszanie.


Olympus E-PL1, JPEG
Panasonic G 14 mm f/2.5 ASPH. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW
Panasonic G 14 mm f/2.5 ASPH. - Dystorsja