Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test

Test drogich megazoomów 2012

29 października 2012

3. Fujifilm FinePix HS30 EXR

FinePix HS30 EXR to obok FinePix X-S1 najbardziej zaawansowany aparat kompaktowy z dużym zoomem wytwarzany przez firmę Fujifilm. Na tle konkurencji wyróżnia się możliwością zapisu plików RAW oraz specyficznym dla produktów Fujifilm elementem światłoczułym. Wyjątkowość matrycy HS30 EXR polega na zastosowaniu struktury BSI oraz nietypowym ułożeniu filtra barwnego. W odróżnieniu od konstrukcji konkurencyjnych, gdzie matryce posiadają zwykły filtr Bayera, w produkcie Fujifilm filtr jest obrócony o 45 stopni, a poszczególne elementy światłoczułe są odmiennie ułożone. Architekturę sensora EXR prezentuje poniższy rysunek.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Budowa matrycy Fujifilm EXR CMOS BSI: 1. mikrosoczewki, 2. filtr kolorów,
3. fotodiody, 4. obwód odprowadzający

Jednak cały pomysł nie kończy się tylko na wyjątkowej konstrukcji matrycy. Budowa sensora EXR jest ściśle powiązana z trybami pracy aparatu, jakie są oddane do dyspozycji użytkownika, ale o tym piszemy w dalszej części testu. Przetwarzaniem danych pochodzących z matrycy zajmuje się dwurdzeniowy procesor obrazu EXR Processor, a aparat potrafi zapisywać zdjęcia, filmy w standardzie FullHD, automatycznie tworzyć panoramy i wykonywać zdjęcia z prędkością 8 kl/s w pełnej rozdzielczości (do ośmiu JPG w serii).

Czułość z jaką można rejestrować zdjęcia to spory atut HS30 EXR ponieważ możemy skorzystać z parametrów w zakresie od 100 do 12800 ISO, z tym że przy 6400 ISO rozdzielczość ograniczona jest do 8 Mpix, a przy 12800 ISO do 4 Mpix. Migawka w trybie manualnym (M) może pracować w zakresie 30 s – 1/4000 s natomiast w trybach automatycznych 1/4 s – 1/4000 s. Aparat zapisuje zdjęcia i filmy na kartach Secure Digital SD/SDHC/SDXC, ale oprócz tego dysponuje stosunkowo niewielkim zasobem pamięci wewnętrznej wynoszącym ok. 25 MB.


----- R E K L A M A -----

Obiektyw Fujinon, który znajdziemy w HS30 EXR jest konstrukcją zawierającą w sobie 15 elementów w 11 grupach (jedna z soczewek jest wykonana ze szkła o niskiej dyspersji). Producent nie zastosował w nim optycznej stabilizacji obrazu, a zmiana ogniskowej następuje za pomocą dedykowanego pierścienia (manualnie). W zestawie z aparatem dołączona jest osłona przeciwsłoneczna, którą montuje się na bagnecie otaczającym przednią soczewkę. Zakres ogniskowych wynosi 4.2 – 126.0 mm (ekwiwalent: 24 – 720 mm dla filmu 35 mm) przy światłosile równej f/2.8 – 5.6. HS30 EXR oddaje nam do dyspozycji 30-krotny zoom, który z jednej strony zapewnia bardzo szeroki kąt widzenia, co jest istotne podczas fotografowania krajobrazów i we wnętrzach (24 mm), a z drugiej strony pozwala jednym ruchem ręki przeskoczyć na ekstremalnie długoogniskowy teleobiektyw (720 mm). O użyteczności tego rozwiązania nie trzeba nikogo przekonywać, a dużym plusem HS30 EXR jest manualny zoom. Ogniskową można zmienić o wiele szybciej, niż to ma miejsce u konkurentów, gdzie modyfikacja parametru ogniskowej dokonywana jest za pośrednictwem odpowiedniego silniczka napędzającego mechanizm zoomowania.

Budowa i jakość wykonania

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Korpus FinePixa HS30 EXR przypomina lustrzankę i charakteryzuje się wydatną obudową lampy błyskowej i wizjera, która góruje nad aparatem. Jakość wykonania można ocenić dobrze, choć od tej klasy sprzętu można oczekiwać czegoś więcej. Poszycie korpusu nie sprawia tak dobrego wrażenia jak to, które znajdziemy w Canonie SX40 HS. Dobrym pomysłem jest pokrycie znacznej powierzchni obudowy materiałem podobnym do gumy, który bardzo dobrze wpływa na wygodę trzymania aparatu. Pierścienie na obiektywie są wyłożone karbowaną gumą, przez co można je pewnie chwycić nawet w rękawiczkach. Tubus obiektywu złożony jest z pojedynczego wysuwającego się z obudowy elementu osadzonego z dość dużym luzem, czego nie znajdziemy u konkurentów. Jest to efekt zastosowania manualnego zoomowania i nie może być traktowany jako wada. Gdyby producent zdecydował się na zastosowanie zooma napędzanego silnikiem, to zapewne tego luzu by nie było.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Przednia ścianka oprócz obiektywu i uchwytu zawiera oświetlacz autofokusu oraz dwa niewielkie mikrofony usytuowane powyżej tubusu, a pod obudową lampy błyskowej.

Na górnej ściance korpusu znalazł się klawisz zwalniający blokadę lampy wbudowanej, stopkę ISO do lamp błyskowych oraz pokrętło z trybami pracy. Obok znajduje się pokrętło nastawcze, którym możemy zmieniać wybrane parametry w zależności od trybu pracy aparatu (przysłonę, czas migawki, korektę ekspozycji itd.). Następnymi elementami górnej ścianki są klawisze: korekty ekspozycji oraz przycisk wywołujący opcje zdjęć seryjnych. Powyżej umiejscowiony jest spust migawki i włącznik aparatu.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

W bocznej krawędzi uchwytu znajduje się klapka komory karty pamięci SD. Po przeciwnej stronie korpusu usytuowana jest klapka przykrywająca gniazda: mini HDMI, wyjście audio-wideo oraz USB. Obok znajduje się też niewielki głośnik.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR


Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Tylna ścianka przywołuje na myśl skojarzenia z wieloma lustrzankami cyfrowymi z powodu dużej liczby przycisków. Po lewej stronie korpusu znajduje się spory ich rząd i za ich pomocą możemy bezpośrednio wywoływać następujące ustawienia: czułości ISO, światłomierza, trybów pracy autofokusu oraz balansu bieli. Takie rozwiązanie bardzo usprawnia obsługę aparatu i pozwala na wykonywanie szybkich zmian w sposobie jego pracy.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Najwięcej miejsca z tyłu aparatu zajmuje 3.0 calowy, kolorowy ekran LCD charakteryzujący się rozdzielczością 460.000 pikseli i pokryciem ok. 100 % kadru. W przeciwieństwie do rozwiązania zastosowanego w Canonie SX40 HS ekran można regulować tylko w jednej płaszczyźnie - nie można go obracać na boki. Przegub, na którym jest umieszczony, umożliwia skierowanie go ku górze (90°) oraz w dół (45°) co przydaje się w momencie gdy chcemy wykonać niestandardowe ujęcia. Warto odnotować też spory kąt widzenia oraz dobrą widoczność w ostrym słońcu, gdy korzystamy z trybu światła słonecznego (Sunlight Mode), po włączeniu którego zwiększa się kontrast wyświetlanego obrazu oraz intensywność świecenia panelu, co niestety powoduje szybsze zużywanie energii w akumulatorze. Mankamentem ekranu jest niska rozdzielczość, co bardzo rzuca się w oczy, zwłaszcza po porównaniu osiągów konkurencyjnych produktów.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Powyżej panelu LCD umieszczony został kolorowy wizjer elektroniczny, którego ekran ma rozmiar 0.26 cala, rozdzielczości 920 000 pikseli i pokrycie 100% powierzchni kadru. Z lewej strony okna wizjera umieszczono pokrętło korekty dioptrażu (producent niestety nie podaje dokładnych paramentów tej regulacji), a po jego prawej stronie niewielki czujnik zbliżeniowy. Sensor ten powoduje, że po przyłożeniu oka do wizjera obraz zostaje automatycznie na nim wyświetlony, a gaśnie duży ekran LCD. Proces odwrotny następuje, gdy aparat zostaje odstawiony od twarzy. Przełączenie pomiędzy wizjerem a ekranem może być także wykonane manualnie z pomocą klawisza EVF/LCD leżącego z prawej strony wizjera. Obraz w nim wyświetlany niestety jest zaskakująco niskiej jakości – rozdzielczości podawanej w specyfikacji po prostu nie widać, a zamiast tego ma się wrażenie sporej „pikselozy”. Ponadto zauważalne jest smużenie i opóźnienie w wyświetlaniu obrazu, które co prawda nie ma znaczącego wpływu na proces fotografowania, niemniej jednak powoduje dyskomfort. Smużenie zanika, gdy skorzystamy z trybu 50 kl/s bo można taki wybrać w menu aparatu, jednak mimo to jest zauważalne, gdy znajdziemy się w miejscach o słabszym oświetleniu.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Po prawej stronie tylnej obudowy HS30 EXR umieszczono przycisk nagrywania wideo opatrzony charakterystyczną czerwoną kropką oraz klawisz AE/AF Lock pozwalający skorzystać z funkcji blokady ekspozycji i autofokusu. Pod nimi umiejscowiono wielofunkcyjny wybierak kierunkowy, który służy nie tylko do zmieniania parametrów pracy aparatu i poruszania się po jego menu, ale także w czasie fotografowania pozwala na wywołanie następujących ustawień: trybu makro, samowyzwalacza, lampy błyskowej, Fn (klawisz definiowalny z poziomu menu pod który można przypisać jedną z kilku funkcji). W centrum wybieraka znajduje się klawisz MENU/OK służący do wywołania głównego menu ustawień oraz potwierdzania zmiany.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Poniżej wybieraka w dolnej części obudowy mieszczą się dwa klawisze: DISP/BACK oraz odtwarzania oznaczony niebieską strzałką. Pierwszy z nich służy do zmiany sposobu wyświetlania informacji na ekranie LCD w trakcie fotografowania i przeglądania zdjęć (linie trójpodziału, histogram, obszar nagrywania HD) oraz do anulowania ustawień i poruszania się po menu. Drugi przycisk wywołuje podgląd zapisanych na karcie i w pamięci wewnętrznej plików.

Spód FinePiksa HS30 EXR jest zajęty przez mocowanie statywowe ustawione w dość nieoczekiwanym miejscu, bo nie w osi obiektywu, ale bliżej środka korpusu. Obok znajduje się klapka komory baterii blokowana zatrzaskiem przeciwdziałającym przypadkowemu otwarciu.

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Zasilanie odbywa się dzięki baterii NP-W126. Jest to akumulator litowo-jonowy charakteryzujący się pojemnością 1260 mAh. Do aparatu dołączona jest niewielka ładowarka BC-W126 pozwalając na ładowanie tego rodzaju baterii w czasie około 150 minut. Wydajność baterii NP-W126 w aparacie FinePix HS30 EXR producent określa na około 600 zdjęć i choć podczas testu nie udało się osiągnąć tego pułapu, to wyniki nie odbiegały znacząco od zapewnień wytwórcy.

Menu i użytkowanie

Główne menu aparatu jest zbudowane w sposób charakterystyczny dla niemal wszystkich aparatów Fujifilm. Podstawowym zarzutem jaki można skierować pod adresem menu HS30 EXR jest nieczytelność. Podobnie jak to ma miejsce w przypadku Canona SX40 HS tak i tutaj mamy w menu głównym tylko dwie zakładki: menu fotografowania i menu ustawień. Wiąże się to z tym, że każde drzewo opcji jest bardzo długie np. menu ustawień ma sześć ekranów i aż 32 pozycje (parametry) do regulacji. Czasem też nazewnictwo poszczególnych funkcji może wprawiać w zakłopotanie np. fotometria zamiast szeroko stosowanej nazwy pomiar światła. Oczywiście do takiego układu menu można się przyzwyczaić, a osoby mające doświadczenie z wcześniejszymi modelami aparatów Fujifilm nie będą miały najmniejszych kłopotów z szybkim i sprawnym poruszaniem się po zakamarkach opcji. Dla początkujących będzie to spora trudność.

Menu
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Bardzo pozytywną cechą FinePixa HS30 EXR jest rozmieszczenie przycisków oraz ich ilość. Niemal wszystkie potrzebne podczas fotografowania funkcje są dostępne bez pośrednictwa menu poprzez dedykowane klawisze. Niejedna produkowana obecnie lustrzanka nie może pochwalić się tak dobrze rozwiązaną ergonomią użytkowania i pomimo niezbyt czytelnego menu FinePix HS30 EXR obsługuje się szybko, sprawnie i z przyjemnością. Szkoda tylko, że aparat potrafi bardzo mocno „zwalniać” - następują opóźnienia we wprowadzaniu parametrów, wyświetlaniu zdjęć lub poruszaniu się po menu jeżeli wcześniej wykonaliśmy w szybkim tempie kilka zdjęć (zwłaszcza w RAW).

Tryby pracy aparatu
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

FinePix HS30 EXR może pracować w nastepujących trybach, które wybieramy z pomocą pokrętła usytuowanego na górnej ściance korpusu:

  1. P – tryb automatyczny gdzie możemy manualnie regulować parametry pracy aparatu (przysłona, ISO, balans bieli itd) jeżeli w danym momencie zapragniemy to zrobić.
  2. A – priorytet przysłony,
  3. S – priorytet czasu otwarcia migawki,
  4. M - tryb manualny,
  5. C (niestandardowe) – pod tym oznaczeniem kryje się pamięć ustawień, które użytkownik może szybko przywołać w razie potrzeby.
  6. Panorama – dedykowany do rejestrowania ujęć panoramicznych tryb pracy, który jest zupełnie zautomatyzowany. Użytkownik określa kierunek (dostępny jest pion i poziom) oraz kąt rejestrowania panoramy, a następnie naciska spust i podąża za instrukcjami wyświetlanymi na LCD.
  7. SP1 i SP2 – pod tymi pozycjami zgromadzone jest osiemnaście programów tematycznych, które pozwalają wybrać zestaw optymalnych ustawień dla konkretnego miejsca bądź sytuacji. Zalicza się do nich:
    • Naturalne & Błysk,
    • Światło naturalne,
    • Portret,
    • Wygładzanie,
    • Pies,
    • Kot,
    • Krajobraz,
    • Sport,
    • Noc,
    • Noc (ze statywu),
    • Fajerwerki,
    • Zachód słońca,
    • Śnieg,
    • Plaża,
    • Przyjęcie,
    • Kwiat,
    • Tekst.
  8. Adv. - zestaw trybów zaawansowanych do których zaliczamy:
    • Kontrola ostrości,
    • Tryb mało światła,
    • Wielokrotna ekspozycja,
    • Pojedyncza migawka 3D.
  9. Automatyczny – bardzo prosty, w pełni samoczynny program, w którym użytkownik tylko naciska spust migawki, a resztą zajmuje się aparat.
  10. EXR – zbiór trzech programów:
    • priorytetu rozdzielczości,
    • priorytet wysokiego ISO i niskich szumów,
    • priorytety dynamiki,
    • automatyczny.

Jak widać FinePix HS30 EXR dysponuje sporym arsenałem programów specjalnych (np. EXR) oraz tematycznych. Dzięki temu nawet początkujący fotoamator będzie miał możliwość skorzystania z wielu ciekawych technik fotograficznych (np. podwójnej ekspozycji) i z powodzeniem fotografować w przeróżnych warunkach. Dla osób o większym doświadczeniu fotograficznym też znajdzie się coś dobrego, bo przecież HS30 EXR może pracować w trybach PASM pozwalając wpływać na parametry ekspozycji jak na rasowy aparat przystało.

Ekran LCD podczas fotografowania
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Bardzo ciekawy z punktu widzenia fotografa wydaje się być tryb EXR, który jest oczywiście bezpośrednio związany z budową matrycy i oprogramowaniem aparatu. W produktach konkurencyjnych podobnych rozwiązań nie znajdziemy. Poniżej znajduje się zestawienie zdjęć tej samej scenki wykonanych z różnymi ustawieniem EXR.

Opcje EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

EXR priorytet rozdzielczości EXR wysokie ISO, niskie szumy
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Plik do pobrania Plik do pobrania
EXR priorytet dynamiki 100% EXR priorytet dynamiki 1600%
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Plik do pobrania Plik do pobrania
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Szczególna uwagę warto poświęcić trybowi EXR DR, który pozwala na skuteczne rozszerzenie dynamiki tonalnej zdjęcia co wyraźnie widać na powyższym zestawieniu, gdzie porównujemy ze sobą histogramy zdjęcia wykonanego przy DR100% oraz 1600%. W tym drugim przypadku w światłach pojawia się zdecydowanie więcej detali a histogram jest pełniejszy.

Tryb wysokiej rozdzielczości EXR Hi Res, to tak naprawdę maksymalna rozdzielczość matrycy jaką można osiągać i efekty nie odbiegają niczym od tego, co można zrobić w zwykłym trybie P. Tryb EXR wysokiej czułości i niskich szumów całą swoją siłę wydaje się opierać o to, że maksymalna rozdzielczość jaką uzyskujemy w tym trybie to odpowiednik 8 Mpix czyli o połowę mniejszą niż można z tej matrycy uzyskać. Wynika to ze sposobu pracy sensora światłoczułego EXR, który w trybach EXR (oprócz priorytetu rozdzielczości) nie korzysta ze wszystkich swoich pikseli jednakowo, czego efektem jest obniżona rozdzielczość.

Tryb panoramy daje bardzo przyzwoite efekty a ponadto dysponuje szeregiem opcji do wyboru. Można wybrać kierunek zapisu panoramy (prawo, lewo, góra, dół) oraz kat 120, 180 i 360 stopni. Po wybraniu interesujących nas parametrów i naciśnięciu spustu migawki aparat na swoim ekranie LCD pokazuje elektroniczną poziomicę ułatwiającą utrzymanie korpusu w jednym poziomie podczas wykonywania zdjęć, a także pasek postępu zapisu. Efektem pracy HS30 EXR jest gotowa panorama, na którą trzeba chwilę poczekać po zakończeniu zapisu. W większości sytuacji FinePix radzi sobie dobrze ze zszywaniem kolejnych ujęć i gdy tylko dopilnujemy prawidłowego trzymania aparatu i jego wypoziomowania, to efekty są zadowalające. Poniżej znajdują się przykłady zastosowania funkcji panorama w aparacie FinePix HS30 EXR.

Przykłady zastosowania programu panorama
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

W aparacie tym nie znajdziemy rozbudowanego menu filtrów artystycznych podobnych do tych, które stosowane są u konkurentów. Zamiast tego możemy skorzystać z opcji symulacji filmów a przykłady użycia tej funkcji znajdując się poniżej. Jak widać wybór nie jest duży, a wielu młodym fotoamatorom, którzy nie mieli kontaktu z diapozytywami Fujifilm nazwy Astia, Provia i Velvia niewiele mówią. Oprócz trzech wersji filmów barwnych można wybrać sepię oraz wersję czarno—białą.

Velvia Astia
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Czarno-białe Sepia
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Provia - standardowy
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Podkreślaną szeroko przez producenta cechą FinePix HS30 EXR jest jego zdolność do zapisu plików RAW. O ile taki zapis w aparatach o większych matrycach jest właściwie standardem, to RAW w aparacie kompaktowym jest jak na razie niezwykłym rarytasem. Pozostaje jednak pytanie, czy taka funkcjonalność ma dla użytkownika aparatu jakiekolwiek praktyczne znaczenie. Poniżej zamieszczone jest porównanie dwóch zdjęć. Pierwsze zostało zapisane w JPG bezpośrednio przez aparat, natomiast drugie wywołane z pliku RAW z pomocą dostarczanego wraz z HS30 EXR oprogramowaniem Silkypix RAW File Converter EX (bez dodatkowej obróbki).

JPG z aparatu JPG uzyskany z pliku RAW
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Plik do pobrania Plik do pobrania
JPG z aparatu JPG uzyskany z pliku RAW
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Plik do pobrania Plik do pobrania

Podstawowa korzyść jaka wynika z zastosowania RAW to o wiele większa rozpiętość tonalna pliku wywołanego w porównaniu do zwykłego JPG co widać na drugim przykładzie, gdzie na ścianie pojawia się nie tylko barwa ale i subtelne detale. Na przykładzie z JPG powierzchnia ściany jest praktycznie rzecz biorąc wypalona a zdjęcia nie pokazuje wszystkich detali w zacienionym miejscu.

Wspominaliśmy już wcześniej, że obiektyw FinePixa HS30 EXR nie posiada dedykowanego modułu optycznej stabilizacji obrazu. Stabilizacja realizowana jest z pomocą mechanizmu przesuwania matrycy oraz podnoszenia czułości ISO (CMOS Shift + High ISO). Poniżej zamieszczone filmy prezentują skuteczność pracy tego rozwiązania przy zastosowaniu najdłuższej ogniskowej.

Ogniskowa 126mm, stabilizacja
obrazu wyłączona
Ogniskowa 126 mm, stabilizacja
obrazu włączona
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Plik do pobrania Plik do pobrania

Po włączeniu stabilizacji obraz jest bardziej przyjemny dla oka jednak system zastosowany w HS30 EXR ma też swoje ujemne strony. Na drugim filmie widać bardzo wyraźne falowanie obrazu, które znacznie obniża jakość filmu i choć kadr nie podskakuje to widać charakterystyczny efekt „galarety” Optyczna stabilizacja obrazu wykorzystywana przez konkurencję takich ubocznych skutków nie daje.

Na koniec omówienia możliwości fotograficznych Fujifilm FinePixa HS30 EXR warto zwrócić uwagę na jego właściwości w zakresie fotografii makro. Poniżej umieszczone jest zdjęcie monety wykonane na maksymalnej skali odwzorowania, którą udało się osiągnąć. Producent podaje, że minimalna odległość ostrzenia wynosi 1 cm w trybie Super Makro jednak możliwe jest wykonanie zdjęcia z mniejszą odległością co widać na poniższym zdjęciu – odległość dzieląca powierzchnię monety i przednią soczewkę nie przekraczała 5 mm. Ma to jednak uboczne skutki i w warunkach plenerowych nietrudno o uszkodzenie optyki, o czym warto pamiętać. Drugi kłopot to niemożność skutecznego i równomiernego oświetlenia fotografowanego przedmiotu. co widać na zamieszczonym przykładzie. (obudowa aparatu i obiektywu zasłania światło).

Tryb makro
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR

Podsumowanie

Fujifilm FinePixa HS30 EXR na tle konkurencyjnych konstrukcji wyróżnia się unikatowym sensorem światłoczułym zbudowanym w technologii EXR. Poza tą jedną wyjątkową cechą jest szereg bardziej zwyczajnych właściwości, które mogą przyciągać uwagę. Mamy tu do dyspozycji obiektyw o ekwiwalencie ogniskowych 24-720 mm, szereg programów manualnych i automatycznych do wyboru, możliwość filmowania w FullHD oraz tryby EXR. Bardo dobra ergonomia użytkowania to także ogromna zaleta HS30 EXR, który zyskuje sporo dzięki dużej liczbie przycisków dających bezpośredni dostęp do najpotrzebniejszych funkcji oraz regulowanemu ekranowi LCD z dużym kątem widzenia. Dla osób, które chcą wykorzystać potencjał aparatu istotna będzie możliwość zapisu RAW, na co HS30 EXR pozwala.

Oprócz szeregu zalet, które posiada opisywany aparat istnieje jednak kilka poważnych wad. Pierwszym zarzutem jest niewydajna stabilizacja obrazu, która wyraźnie nie radzi sobie podczas fotografowania i filmowania z najdłuższymi ogniskowymi. W tej klasie sprzętu, czyli supoerzoomie, gdzie jedną z podstawowych zalet jest ogromny zasięg ogniskowych niemożność swobodnego korzystania z nich musi być oceniona negatywnie. Kolejna wada to zaskakująco słaba jakość obrazu w wizjerze, który pomimo dość dużej rozdzielczości prezentuje się przeciętnie. Dla początkujących fotoamatorów problemem może być mało czytelne i bardzo mocno rozbudowane menu, które w pierwszych chwilach dosłownie przytłacza ilością ustawień. Trzeba poświęcić sporo uwagi i czasu na to, aby nauczyć się rozkładu opcji i stron.

FinePix to generalnie rzecz ujmując udana konstrukcja zarówno pod względem budowy mechanicznej i jakości wykonania (choć tutaj osoby uwrażliwione na detale mogą poczuć się zawiedzione), jak i możliwości fotograficznych.

Zalety:

  • manualny zoom,
  • stopka ISO pozwalająca podłączać lampy błyskowe,
  • regulowane położenie ekranu LCD,
  • szeroki kąt widzenia LCD
  • duży wybór programów specjalnych i tematycznych,
  • zapis plików RAW,
  • sprawnie działający tryb panoramy,
  • użyteczny tryb EXR (zwłaszcza w priorytecie dynamiki),
  • duża wydajność baterii.

Wady:

  • stabilizacja obrazu daje „efekt galarety” przy korzystaniu z długich ogniskowych,
  • niska jakość obrazu w wizjerze,
  • brak filtrów artystycznych,
  • skomplikowane menu główne,

Zdjęcia przykładowe:

Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 23 mm, f/6.4, exp. 1/550 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.38 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/5.0, exp. 1/800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.67 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/4.5, exp. 1/900 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.93 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 66 mm, f/7.1, exp. 1/450 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.37 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 9 mm, f/3.6, exp. 1/200 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 6.03 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 49 mm, f/8.0, exp. 1/750 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.5 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/4.0, exp. 1/900 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.71 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 126 mm, f/8.0, exp. 1/1800 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.47 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/3.6, exp. 1/500 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.94 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 25 mm, f/5.6, exp. 1/400 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.11 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/2.8, exp. 1/220 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.2 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/170 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.95 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 47 mm, f/5.0, exp. 1/150 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.75 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 126 mm, f/5.6, exp. 1/280 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.31 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 24.9 mm, f/5.6, exp. 1/350 sek., ISO 200
Plik: JPEG, x pix, 5.21 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 10.1 mm, f/3.6, exp. 1/58 sek., ISO 1000
Plik: JPEG, x pix, 3.65 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/2.8, exp. 1/15 sek., ISO 640
Plik: JPEG, 3264 x 2448 pix, 3.23 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4.2 mm, f/2.8, exp. 1/12 sek., ISO 1600
Plik: JPEG, 3264 x 2448 pix, 3.37 MB
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Test drogich megazoomów 2012 - Fujifilm FinePix HS30 EXR
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 66.4 mm, f/4.5, exp. 1/160 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 4.99 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 126 mm, f/5.6, exp. 1/250 sek., ISO 1000
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 6.06 MB
Aparat: Fujifilm FinePix HS30 EXR
Parametry: 4 mm, f/3.6, exp. 1/500 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4608 x 3456 pix, 5.59 MB