Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A58 - test aparatu

26 czerwca 2013
Maciej Latałło Komentarze: 294

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Zanim zaprezentujemy wycinki ze zdjęć wykonanych w formacie RAW, chcielibyśmy pokazać wykres szumu dla zdjęć JPEG. Maksymalne wartości na wykresie (dla ISO 16000) sięgają zaledwie 2%, obserwujemy także kilka załamań. Ponadto, poszczególne składowe szumu przyjmują podobne wartości. Nie mamy wątpliwości, że wszystko to świadczy o silnych procesach odszumiających włączających się od ISO 400.

Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A58 nie ma możliwości całkowitego wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: niskie, normalne i wysokie. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko dla JPEG-ów. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. Po aktywowaniu powyższej funkcji zyskujemy jeszcze wyższą czułość: 25600. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich czterech sposobów odszumiania dostępnych w A58, dla najwyższych czułości.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie niskie
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie wysokie
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie niskie
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie wysokie
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wraz ze wzrostem ilości usuniętego szumu, kolejne stopnie redukcji zakłóceń przynoszą oczywiście spadek szczegółowości zdjęć. Z kolei „wieloklatkowa redukcja szumów” powoduje zauważalną utratę ostrości zdjęć, aczkolwiek rzeczywiście usuwa znaczną część zakłóceń.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A58 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon 650D oraz Nikon D3200. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Ostrość obrazu z A58 na bazowej czułości jest bardzo wysoka i można z czystym sumieniem stwierdzić, że w tej kategorii Alpha przewyższa konkurencję z zestawienia. Zapewne udział w tym ma fakt znacznego osłabienia (lub nawet całkowitego usunięcia) filtra AA, co pokazaliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości. Filtry antyaliasingowe w D3200 i 650D także są nieco osłabione, jednak znacznie mniej niż ma to miejsce w przypadku A58.

Jeśli chodzi o poziom szumu, łatwo zauważyć, że nowa Alpha ustępuje konkurentom, a także modelowi A57. Ich przewagę widać już od ISO 400, a więc dość szybko, biorąc pod uwagę szeroki zakres czułości. Od ISO 6400 szum dość mocno przeszkadza w odbiorze zdjęć.

Spójrzmy jeszcze na wyniki pochodzące z programu Imatest.

Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Zmierzone wartości szumu pokazują przewagę Nikona, która wynosi od 1 i 1/3 do 1 i 1/2 EV. W przypadku Canona jest ona nieco mniejsza i maksymalnie sięga 1 i 1/3 EV. Tym samym można powiedzieć, że wizualna ocena wycinków zdjęć ma wyraźne odzwierciedlenie w pomiarach.

Wykres sporządzony dla 48-bitowych RAW-ów pokazuje podobne różnice pomiędzy opisywanymi modelami.

Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku A58 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
16000 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki pochodzące z plików RAW wyglądają podobnie jak z innych aparatów tego producenta. W aparacie zastosowano dodatkowy sygnał (bias) o wartości 128. Statystyka szumu zachowuje się właściwie – dla większości czułości rozkłady nie są pościnane, a lekka asymetria wskazuje, że mamy do czynienia z rozkładem Poissona, który właściwie opisuje szum elektroniki. Wyniki pomiarów zaprezentowane w tabelce poniżej pokazują, że nawet dla najwyższych ISO wartości odchylenia standardowego nie przekraczają średniej wartości sygnału. Do samych darków trudno mieć szczególne zastrzeżenia – wprawdzie na najwyższych czułościach dostrzegamy mocniejsze naświetlenie brzegów matrycy, jednak nie jest ono specjalnie niepokojące.

Firma Sony w tej kwestii jest konsekwentna i akurat ta konsekwencja bardzo nam się podoba. Mamy rozsądnie dobrany poziom bias i niezmanipulowany sygnał, a jednocześnie brak bandingu oraz wyraźnie świecących fragmentów matrycy – trudno wymagać więcej.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 127.907 0.823
200 127.758 1.318
400 128.264 2.403
800 127.710 5.550
1600 124.969 11.434
3200 125.283 21.134
6400 117.315 42.406
12800 115.838 83.057
16000 123.028 98.609

Obserwacja prądu ciemnego na podstawie plików JPEG pokazuje, że podobnie jak w plikach RAW, mamy do czynienia z niejednorodnym naświetleniem matrycy. Szum, który dostrzegamy na przykładach poniżej został oczywiście poddany procesowi jego usuwania, którego nie możemy całkowicie wyłączyć.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW
16000 Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A58 - Szumy i jakość obrazu w RAW