Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc FA 43 mm f/1.9 Limited - test obiektywu

Pentax smc FA 43 mm f/1.9 Limited
5 maja 2011

1. Wstęp

U żadnej innej firmy nie znajdziemy tylu obiektywów o nietypowych parametrach, co u Pentaksa. Przykładowo, podczas gdy u większości firm jednym z typowych obiektywów portretowych jest 85-tka o świetle f/1.4 lub f/1.8, u Pentaksa taki obiektyw od pewnego czasu nie jest już oferowany, a mamy za to model o ogniskowej 77 mm i świetle f/1.8. Nie inaczej jest w przypadku obiektywów zmiennoogniskowych. Prawie wszyscy duzi gracze na rynku mają obiektyw klasy 70–200 mm, czasami i o świetle f/2.8 lub f/4.0, Pentax proponuje zaś nietypowy model smc DA* 60–250 mm f/4.0 ED [IF] SDM.

Kolejnym nietypowym obiektywem jest Pentax smc FA 43 mm f/1.9. To obiektyw pełnoklatkowy, który można uznać za odpowiednik standardu, który w przypadku innych firm ma parametry 1.8/50. Tyle, że to porównanie jest zupełnie luźne, bo tak naprawdę więcej te obiektywy dzieli niż łączy. Klasyczna 50-tka daje kąt widzenia 46.8 stopnia, tymczasem Pentax 53.4 stopnia. Oczywiście pod warunkiem, że używamy go z analogową lustrzanką, bo w przypadku cyfrowej jesteśmy skazani tylko na matryce formatu APS-C/DX, na których kąt widzenia wynosi już 36.5 stopnia. Klasyczne 50-tki mają przeważnie światło f/1.8 (czasami f/1.7, a w przeszłości często mieliśmy nawet f/2.0), Pentax ma f/1.9. Obecne na rynku modele 1.8/50 to tanie i czasami bardzo słabe mechanicznie konstrukcje. Pentax należy do topowej serii Limited, jest solidnie wykonany i kosztuje 5–6 razy więcej. Wszystkie te własności powodują, że jest to bardzo ciekawy instrument optyczny – nic więc dziwnego, że zdecydowaliśmy się przyjrzeć mu uważniej.

Obiektyw do testów wypożyczył sklep Fotozakupy.pl.

----- R E K L A M A -----

Zapraszamy też do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule „Jak testujemy obiektywy?”. A gdy to nie wystarczy, proponujemy jeszcze zapoznanie się z  działem FAQ.

Pentax smc FA 43 mm f/1.9 Limited - Wstęp



Poprzedni rozdział