Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM - test obiektywu

8 maja 2006

6. Dystorsja

Dystorsja to bardzo poważny problem dla wszystkich szkieł szerokokątnych. Dobre zrozumienie tego zagadnienia wymaga małego zagłębienia się w kilka pojęć związanych z odwzorowaniami stosowanymi w obiektywach. Żeby się nie powtarzać, odeślemy Czytelnika do jednego z naszych artykułów. Tutaj dodamy tylko, że w uproszczeniu stosuje się dwa podejścia. Pierwsze, które ma miejsce w przypadku zwykłych obiektywów, to zastosowanie odwzorowania, które zachowuje linie proste (czasami nazywanego też odwzorowaniem gnomonicznym). Drugie podejście, używane w obiektywach typu „rybie oko” nie wymaga już od linii prostych aby po uwiecznieniu na zdjęciu były wciąż proste.

Konstruktorzy Canona 10–22 mm zdecydowali się wybrać pierwsze podejście. Dzięki czemu, mimo zastosowania ekstremalnie dużych kątów widzenia, dystorsja (jeśli poprzez to pojęcie rozumiemy tylko zakrzywianie linii prostych) jest niewielka i to nawet dla ogniskowej 10 mm, w której dysponujemy polem ponad 107 stopni! Przejdźmy do konkretów. Dla 10 mm widać zauważalną dystorsję beczkową o wartości −2.4%. Problem prawie całkowicie znika dla wyższych ogniskowych. Dla 17 mm występuje śladowa dystorsja poduszkowa o wartości 0.1%, a dla 22 mm wzrasta ona do równie niezauważalnego poziomu 0.2%.

Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM - Dystorsja

Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM - Dystorsja

Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM - Dystorsja


----- R E K L A M A -----

Jeśli pod pojęcie dystorsji podciągniemy wszelkiego rodzaju zniekształcenia geometryczne (nie tylko zakrzywienia linii) to sytuacja jest już diametralnie inna. Z lekcji geografii pamiętamy być może mapę świata stworzoną w odwzorowaniu gnomonicznym, w którym wszystkie południki i równoleżniki są liniami prostymi. O ile w okolicach równika i zwrotników zniekształcenia powierzchni kontynentów i państw były niewielkie, to zawsze raziły monstrualne rozmiary na przykład położonej blisko bieguna Grenlandii, która na zwykłym globusie wyglądała inaczej.

U Canona 10–22 mm (szczególnie dla 10 mm) jest podobnie jak w tej mapie. Linie są wciąż zachowane jako proste, lecz na brzegach powierzchnie płaszczyzn ustawionych nierównolegle do matrycy są mocno zniekształcone. Żeby nie być gołosłownym posłużymy się przykładem. Przed drzwiami umieściliśmy aparat i wykonaliśmy trzy zdjęcia. Za każdym razem aparat znajdował się w takiej samej odległości od ściany. W pierwszym przypadku był ustawiony idealnie na wprost drzwi, w drugim przesunęliśmy go nieco w prawo zachowując równoległość płaszczyzny matrycy i płaszczyzny drzwi, a w trzecim ustawiliśmy aparat pod niewielkim kątem do drzwi. Efekt widać od razu. Powierzchnia drzwi została poważnie zniekształcona. Stanie się tak z każdym obiektem umieszczonym z dala od centrum kadru, dlatego mówienie, że Canon EF-S 10–22 mm pomimo tego, że dysponuje szerokim kątem, nie wprowadza zniekształceń geometrycznych jest pewnego rodzaju nadużyciem.

Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM - Dystorsja