Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - test obiektywu

17 grudnia 2012

8. Winietowanie

Choć Pentax 1.8/50 jest obiektywem przeznaczonym na matrycę APS-C/DX, gabarytami nie odstaje mocno od pełnoklatkowych odpowiedników. Nie spodziewaliśmy się więc żadnych poważnych problemów z winietowaniem. Jak jest w rzeczywistości, możemy przekonać się zerkając na poniższe miniaturki.

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym obiektyw traci w rogach 26% światła (−0.85 EV) i jest to wynik umiarkowany. Przymknięcie przysłony do wartości f/2.0 prawie nie poprawia sytuacji, bo winietowanie zmniejsza się o około 1%. Dopiero zastosowanie przysłony f/2.8 powoduje, że problem znika, bo wada ta sięga już tylko poziomu 7% (−0.21 EV).

----- R E K L A M A -----

Patrząc na dane zawarte w poniższej tabeli, widać, że Pentax świetnie sobie radzi nawet na tle pełnoklatkowych konkurentów. Jedyny obiektyw, który wypada od niego nieznacznie lepiej, to pełnoklatkowy i spory gabarytami Canon. Oba Nikkory oraz Sony muszą uznać wyższość Pentaksa.


Pentax
1.8/50
Sony
1.8/50
Nikkor
1.8/50G
Nikkor
1.8/50D
Canon
1.8/50
Minolta
1.7/50
f/1.8
26%
38%
28%
35%
26%
33%
f/2.0
25%
31%
21%
29%
20%
25%
f/2.8
7%
13%
6%
12%
6%
11%



Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Winietowanie