Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D810 - test aparatu

1 września 2014
Maciej Latałło Komentarze: 175

5. Balans bieli

Nikon D810 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000K):
    • Normalny,
    • Zachowanie ciepłej barwy światła,
  • Dzień słoneczny (5200K),
  • Cień (8000K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200K),
    • Lampy sodowe (2700K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000K),
    • Białe jarzeniowe (3700K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500K),
    • Lampy rtęciowe (7200K),
  • Światło lampy błyskowej (5400K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki dedykowanemu przyciskowi. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.31 102.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.48 103.2
Pochmurny dzień Auto 4.54 100.9
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.54 99.81
3000K Auto1 22.3 122.9
3000K Auto2 22.2 123.2
3000K Żarówki 6.24 91.66
3000K 3000K 6.39 92.86
5500K Auto 5.99 108.3
5500K 5260K 11.3 114.7
Lampa błyskowa Auto 4.66 90.07
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.86 89.55

W świetle naturalnym odwzorowanie kolorów nie daje praktycznie żadnych powodów do narzekań. Tak samo automatyka, jak i nastawy dedykowane zapewniają prawidłowe wyniki. Niskie błędy kolorów zaobserwowaliśmy także przy błysku flesza, aczkolwiek nieco zaniżone jest wówczas nasycenie. Pewne problemy pojawiają się tradycyjnie w świetle żarowym przy wykorzystaniu automatyki (wzorzec oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej dają dobre wyniki). D810 posiada wprawdzie dwie opcje pracy automatyki: normalna i zachowanie ciepłej barwy światła, jednak w naszym teście nie uwidoczniły się pomiędzy nimi żadne istotne różnice. Przy normalnych zdjęciach, daje się niekiedy zauważyć różnicę pomiędzy kolorystyką zdjęć wykonanych przy obu tych ustawieniach. Spójrzmy na poniższe przykłady.

Automatyczny balans bieli: Normalny
Nikon D810 - Balans bieli
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła
Nikon D810 - Balans bieli

Jak widać na podstawie zamieszczonych zdjęć, na górnym uzyskaliśmy całkiem naturalną kolorystykę sceny, z kolei na dolnym – zgodną z zastosowanym ustawieniem. Gdy jednak zmienimy otoczenie fotografowanego obiektu, a w tle zaczyna dominować biel, sytuacja zmienia się diametralnie. Spójrzmy na kolejny przykład.

Automatyczny balans bieli: Normalny
Nikon D810 - Balans bieli
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła
Nikon D810 - Balans bieli

Po zamianie czarnego tła na białe, kolorystyka obu zdjęć jest bliźniaczo podobna, pomimo zastosowania dwóch różnych ustawień automatyki balansu bieli.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5260K
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D810 - Balans bieli Nikon D810 - Balans bieli