Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

14 sierpnia 2013

11. Podsumowanie


Zalety:
  • bardzo solidna obudowa,
  • rozsądne gabaryty jak na oferowane parametry,
  • świetna jakość obrazu w centrum kadru,
  • dobra jakość obrazu na brzegu kadru,
  • niezauważalna podłużna aberracja chromatyczna,
  • dobrze korygowany astygmatyzm,
  • rozsądnie małe winietowanie jak na tą klasę sprzętu,
  • dobry stosunek jakości i możliwości do ceny.

Wady:
  • bardzo duża aberracja chromatyczna w całym zakresie ogniskowych,
  • fatalna praca pod ostre światło,
  • głośna praca mechanizmu ustawiającego ostrość.


Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11–16 mm f/2.8 to obiektyw, który ma naprawdę sporo do zaoferowania. Przede wszystkim unikalne parametry – takiego kąta widzenia przy świetle f/2.8 nie oferuje żaden inny z ultraszerokokątnych obiektywów przeznaczonych na małe matryce. Do tego mamy jeszcze świetną jakość obrazu w centrum kadru oraz najmniejsze w tej klasie winietowanie. Jeśli więc pozytywnie wypowiadaliśmy się o poprzedniku, trudno nam narzekać na nową wersję.

Problemy jednak są i trudno pominąć je milczeniem. Ostatnie ładnych kilka lat przyniosło nam sporo świetnych obiektywów. Widać, że wiele firm w pełni korzysta z możliwości, jakie daje im współczesna optyka i elektronika. Tokina 11–16 mm wyróżniała się na tle konkurentów w roku 2007. Obecnie też się wyróżnia, ale jej wady kłują w oczy jakby mocniej. W dobie komputerowego projektowania optyki można przecież zaprojektować obiektyw, który nie będzie miał monstrualnej aberracji chromatycznej. Można skonstruować taką obudowę i dobrać takie powłoki, żeby praca pod ostre światło nie była tragiczna. W czasach gdy prawie wszyscy producenci oferują ultradźwiękowy napęd autofokusa, można zadbać, by nowa wersja udanego obiektywu miała to, co oferują bezpośredni konkurenci i nie odstawała od nich znacząco. Zmiany, jakie wniosła nowa wersja, są jednak kosmetyczne – znacznie mniejsze niż oczekiwaliśmy, tym bardziej, że było co poprawiać.

----- R E K L A M A -----

Tokinę ratuje jej bardzo dobre światło. Nadal żaden z bezpośrednich konkurentów nie oferuje otworu f/2.8. Jeśli ktoś takiego potrzebuje, nie ma do wyboru nic innego. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11–16 mm f/2.8 odwdzięczy mu się ostrym obrazem w centrum kadru, solidną obudową i ceną dobrze dobraną do swoich możliwości. Na wady trzeba będzie przymknąć oko i poczekać do wersji nr 3.



Obiektyw do testów wypożyczył sklep:

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Podsumowanie Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Podsumowanie