Optyczne.pl

 Zlot Czytelników

Partnerzy




proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.


Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.8 II

19 stycznia 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie, bo widać ją zarówno na f/1.8 jak i na f/2.5. W obu przypadkach nie jest to jednak efekt uciążliwy i nie mamy powodów, aby mocno narzekać.

Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dla fotografów nie lubiących kolorowych obwódek wokół kontrastowych krawędzi mamy dobrą wiadomość. Poprzeczna aberracja chromatyczna w Canonie 1.8/50 jest na bardzo niskim poziomie. Dla przysłon powyżej 2.8 jest ona niezauważalna, w okolicach 1.8–2.0 jest bardzo niewielka i naprawdę musimy dobrze się przyglądać, żeby ją znaleźć. Warto przy tym zaznaczyć, że wyniki uzyskane na brzegu matrycy APS-C i pełnej klatki są praktycznie takie same.

Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Poniżej mamy zaprezentowane fragmenty tablicy testowej ISO znajdujące się w odległości 65–70% od centrum pola. Zdjęcia zostały wykonane aparatem Canon EOS 5D Mk III przy maksymalnie otwartej przysłonie oraz dla wartości f/8.0. Jak widać, trudno tutaj dopatrzeć się jakichkolwiek śladów aberracji chromatycznej.

Canon 5D III, f/1.8 Canon 5D III, f/8.0
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Canon EF 50 mm f/1.8 II nie pokazywał efektu „pływania” ogniska, więc aberracja sferyczna nie może być bardzo duża. Trudno jednak powiedzieć, że wada ta jest korygowana idealnie lub bardzo dobrze. O istnieniu pewnych problemów w tej kwestii świadczą poniższe zdjęcia. Widać zauważalne różnice w wyglądzie krawędzi krążka – w jednym przypadku mamy obwódkę, a w drugim spadek jasności przy brzegu. To klasyczny objaw nie do końca skorygowanej aberracji sferycznej.

Canon 5D III, f/1.8, przed Canon 5D III, f/1.8, za
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna