Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark IV - test aparatu

12 grudnia 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 161

5. Balans bieli

Canon 5D Mark IV oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto, (3000–7000K),
  • Dzień słoneczny (5200K),
  • Cień (7000K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3200K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Światło lampy błyskowej (6000K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
W przypadku trybu automatycznego mamy dodatkową opcję „priorytet bieli”, po wybraniu której zmniejsza się intensywność ciepłego zabarwienia na zdjęciach wykonanych przy świetle żarowym. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.84 99.18
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 9.38 103.2
Pochmurny dzień Auto 3.8 97.27
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 3.62 97.47
3000K Auto 18.2 121.2
3000K Auto (priorytet bieli) 11.1 102.5
3000K Żarówki 7.83 95.21
3000K 3000K 7.3 91.15
5500K Auto 6.07 106.4
5500K 5500K 11.1 115
Lampa błyskowa Auto 3.52 88.06
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.48 87.51



----- R E K L A M A -----

W Canonie 5D Mark IV nie obserwujemy szczególnych problemów z pracą balansu bieli. Przy pochmurnej pogodzie oraz dla światła lampy błyskowej błędy koloru dla automatycznego balansu bieli są niewielkie i porównywalne z tymi dla ustawień dedykowanych. Przy świetle słonecznym wynik dla automatyki jest na całkiem dobrym poziomie, ale może dziwić dość spora wartość błędu dla ustawienia dedykowanego. O tej porze roku jednak, słońce utrzymuje się nisko nad horyzontem, a z tego powodu jego światło jest cieplejsze. Dla standardowego trybu Auto w świetle żarowym dostajemy tradycyjnie sporą wartość parametru dC na poziomie 19%, a obraz charakteryzuje się wyraźną ciepłą tonacją. Włączenie opcji priorytetu bieli pozwala zauważalnie ograniczyć ten efekt, choć błąd koloru można wciąż uznać za całkiem wyraźny. Dla uzyskania „bielszej bieli” przy świetle żarowym lepiej jest wybrać tryb dedykowany, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową ręcznie. Z nasyceniem kolorów w testowanej lustrzance nie obserwujemy większych problemów. W większości przypadków odchyłki od 100% są niewielkie lub utrzymują się na rozsądnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(priorytet bieli)
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli Canon EOS 5D Mark IV - Balans bieli