Optyczne.pl

Partnerzy



proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.


Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH5

Panasonic Lumix DMC-GH5
6 kwietnia 2017
Maciej Smyl, Marcin Czajkowski Komentarze: 141

1. Wstęp

Prezentacja prototypu nowego bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-GH5 miała miejsce we wrześniu 2016 roku, przy okazji targów Photokina. Oficjalna premiera odbyła się natomiast w styczniu bieżącego roku. Specyfikacja następcy GH4 prezentuje się niezwykle obiecująco, aparat umożliwia bowiem między innymi zapis filmów w jakości 4K 25/24p 4.2.2 10-bit LongGOP oraz 4K 60/50p 4.2.0 8-bit LongGOP (po aktualizacji przewidzianej na drugą połowę roku 2017 4K 60/50p 4:2:2 10-bit ALL-INTRA) bez straty kąta widzenia (cropa), a także wykonywanie zdjęć seryjnych w formacie 6K z klatkażem 30 kl/s. Dodatkowo, najnowszy model Panasonika, wraz z aktualizacją przewidzianą na lato 2017, roku ma oferować, jako pierwszy bezlusterkowiec na rynku, nagrywanie anamorficznego obrazu w jakości 6K z prędkością 24 kl/s, a także w Full HD 180 kl/s. Japoński producent zachowa więc miano pioniera – Lumix GH4 był pierwszym bezlusterkowcem pozwalającym filmować w 4K.

Panasonic Lumix DMC-GH5 - Wstęp

Udoskonalenia w stosunku do GH4 wprowadzono na praktycznie każdej płaszczyźnie, rozpoczynając od wyglądu, ergonomii i funkcjonalności, a kończąc na matrycy Live-MOS o rozdzielczości 20.3 megapikseli pozbawionej filtra dolnoprzepustowego, która obsługiwana jest przez nowy procesor Venus Engine. Poza tym, GH5 posiada pięcioosiową stabilizację matrycy, a wraz z dedykowanymi obiektywami oferuje podwójną stabilizację obrazu, która ma – według producenta – pozwolić na wydłużenie ekspozycji o 5 EV. Warto wspomnieć również o unowocześnionym systemie automatycznego ustawiania ostrości, który charakteryzuje się obecnością 225 pól (GH4 oferował ich 49).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

To jednak nie koniec modyfikacji, jakie japoński producent wprowadził w stosunku do poprzednika, którego oficjalna premiera miała miejsce nieco ponad 3 lata temu. Nie dziwi jednak, że Panasonic, chcąc zachować miano producenta jednych z najlepszych aparatów bezlusterkowych przeznaczonych do filmowania, wprowadził do nowego modelu sporo nowości. Pozostałe ulepszenia zostaną wymienione i szczegółowo przeanalizowane w toku testu, do którego przeczytania zapraszamy.

Panasonic Lumix DMC-GH5 - Wstęp

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Panasonic Lumix DMC-GH5 - Wstęp

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu GH5 z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Aparat do testów użyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix DMC-GH5
Data premiery 2017-01-04
Liczba pikseli 20.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3888 px
• 3712 x 2784 px
• 2624 x 1968 px
• 4992 x 3744 px (6K PHOTO)
• 3328 x 2496 px (4K PHOTO)
• 5184 x 3456 px (3:2)
• 5184 x 2920 px (16:9)
• 3888 x 3888 px (1:1)
• Dostępne są też inne rozdzielczości dla proporcji 3:2, 16:9, 1:1
Rozdzielczość matrycy 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 21.77 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu Venus Engine
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3)
RAW, JPEG+RAW, JPEG+MPO
Rodzaje JPEG: Fine/Standard
• Filmy: MOV, MP4, AVCHD
• Dźwięk: LPCM (MOV), Dolby Audio 2 kanały (MP4, AVCHD)
Zakres ISO Auto, Inteligentne ISO, 200 - 25600 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV,
Tryb rozszerzony ISO 100
W trybie filmowania: do ISO 12800
Migawka Szczelinowa
• 60 s - 1/8000 s, Bulb
• Elektroniczna do 1/16000 s
• Żywotność migawki: ok. 200.000 zdjęć
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1,
obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M,
obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • C4K: 4096 x 2160 px, 24 kl./s
• 4K: 3840 x 2160 px, 60, 50, 30, 25, 24 kl./s
• Full HD: 1920 x 1080 px, 60, 50, 30, 25, 24 kl./s
• Funkcje 6K PHOTO i 4K PHOTO, MP4 (H.265/HEVC, format audio: AAC / H.264/MPEG-4 AVC, format audio: AAC (2 kan.))
• Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon DMW-XLR1
• Czas nagrywania: m.in. AVCHD (FHD/60p) około 75 min (wyświetlacz tylny), MP4 (4K/60p) około 50 min (wyświetlacz tylny)
• Poziom funkcji Master Pedestal: 31 kroków
• Styl fotograficzny (filmy): Cinelike D / Cinelike V / Like709 / V-LogL
• Wybór czasu nagrania, pozostałego czasu nagrywania, tryb znacznika czasu (pomijanie klatek, bez pomijania klatek)
• Funkcja skanowania synchronizacji
• Można nagrywać bez przerywania, gdy rozmiar pliku przekroczy 4 GB lub 30 minut (plik z filmem zostanie podzielony na nagrywane i odtwarzane osobno części)
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF, 225 punktów
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Tryb elastyczny (AFF), Manual Focus (MF)
• Strefy AF: Wykrywanie twarzy/oczu, Śledzenie, 225-obszarowy, tryb Custom Multi, 1-obszarowy, funkcja Pinpoint
• One Shot AF, Shutter AF, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, Quick AF, stale mierzony AF (podczas nagrywania filmów), Eye Sensor AF, AF+MF, MF Assist, Touch MF Assist, Focus Peaking, funkcja Touch AF/AE, Touch Pad AF, migawka dotykowa
• Blokada AF: przycisk AF/AE LOCK
• Technologia DFD
• Post Focus
• Focus Stacking
• Zakres detekcji od -4 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda
Pomiar światła System pomiaru 1728 -strefowy,
Tryby pomiaru:
• Wielopunktowy
• Centralny ważony
• Punktowy
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (f/2.0, ISO100)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli Auto / AWBc, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 4 ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K z krokiem co 100 K),
• Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) i bracketing balansu bieli (3 klatki)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV (+/- 3.0 EV dla filmów)
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV
Programy Program AE, Priorytet przysłony AE, Priorytet migawki AE, Manualny
• Tryb Kreatywne: Ekspresja, Retro, Stara fotografia, Wysokie tony, Niskie tony, Sepia, Czarno-białe, Dynamiczne czarno-białe, Impresja, Dynamika, Filtr filmowy, Aparat zabawkowy, Toy Pop, Wybielanie, Efekt miniatury, Rozmycie, Fantazja, Gwiazdki, Jeden kolor, Słońce
• Style zdjęć: Standard, Żywy, Naturalny, Monochromatyczny, L. monochromatyczny, Sceneria, Portret, Niestandardowy 1, 2, 3, 4, Cinelike D, Cinelike V, Like709, V-LogL (w niektórych przypadkach wymagany jest klucz aktualizacji oprogramowania - sprzedawany oddzielnie)
Zdjęcia seryjne Przysłona mechaniczna:
• AFS/MF: H: 12 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFF/AFC: H: 9 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Przysłona elektroniczna:
• AFS/MF: H: 12 kl.k/s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFF/AFC: H: 9 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Lampa błyskowa Zewnętrzna
• Synchronizacja do 1/250 s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: Auto, auto/redukcja czerwonych oczu, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie
• Synchronizacja na 1. kurtynę migawki, Synchronizacja na 2. kurtynę migawki
• Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia)
Karta pamięci Podwójny slot, Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne z UHS-I
LCD Odchylany i obrotowy, 3.2-calowy (proporcje 3:2), dotykowy, kolorowy OLED, 1.620.000 punktów, 100% pokrycie kadru,
regulowana jasność, kontrast i kolorystyka (w 7 poziomach)
Wizjer Elektroniczny, kolorowy OLED, 3.680.000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x0.76 (ekwiwalent dla formatu 35 mm), korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 21 mm, czujnik zbliżenia oka
Komunikacja i złącza Złącze USB 3.1 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, wejście na wężyk spustowy o średnicy 2.5 mm, wyjście słuchawek stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, Gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac
• Obsługa NFC-F (Near Field Communication) ISO/IEC 18092
• Bluetooth 4.2
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1,
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie • Akumulator litowo-jonowy 7.2 V, pojemność 1860 mAh, wydajność ok. 410 zdjęć (monitor tylny)
• Opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) DMW-BGGH5
Akcesoria Ładowarka, akumulator, osłona korpusu, osłona gorącej stopki, muszla oczna, osłona gniazda synchronizacji lampy błyskowej, osłona złącza uchwytu z akumulatorem, kabel USB, pasek na ramię, uchwyt na kabel
Waga 645 g (bez akumulatora i karty pamięci)
725 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 138,5 x 98,1 x 87,4 mm
Dodatkowe informacje • Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
• Języki: Japoński, angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski, czeski, węgierski, rumuński, holenderski, turecki, portugalski, fiński, duński, szwedzki, grecki
• Stabilizacja: 5-osi, Dual I.S. (zgodność z systemem Dual I.S. 2)


Poprzedni rozdział