Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-70 - test aparatu

20 lipca 2017
Maciej Latałło Komentarze: 69

5. Balans bieli

Pentax K-70 posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Wielokrotny automatyczny balans bieli,
  • Światło dzienne (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Zachmurzenie (6000 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
  • Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która powoduje silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Dodatkowo, dostępna jest także opcja dotycząca balansu bieli określająca, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podłączeniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB Auto wielokrotny. Warto jeszcze pokrótce wspomnieć o wielokrotnym automatycznym balansie bieli. Instrukcja aparatu sugeruje, że ma on zastosowanie przy fotografowaniu scen oświetlonych różnymi rodzajami światła. Pomiary przeprowadzone przy okazji testu modelu K-S1 pokazały, że błąd koloru dla tego trybu jest porównywalny z tym otrzymanym dla zwykłego ustawienia automatycznego.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.09 101.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.79 103.6
Pochmurny dzień Auto 4.45 97.57
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.49 101.2
3000K Auto (silna korekcja) 16.7 117.4
3000K Auto (lekka korekcja) 17.4 118.3
3000K Żarówki 12.3 98.29
3000K 3000K 7.28 98.34
5500K Auto 5.6 108
5500K 5500K 11.9 114.8
Lampa błyskowa Auto 4.12 89.67



----- R E K L A M A -----

W świetle naturalnym zanotowaliśmy niewysokie błędy kolorów. Automatyka dobrze wypadła także przy lampach 5500 K oraz błysku. W świetle żarowym natomiast, opcja Auto WB nadaje zdjęciom wyraźnie ciepłego zabarwienia niezależnie, czy użyjemy "silnej" czy "lekkiej" korekcji dla tego typu warunków. Warto zatem pamiętać o użyciu odpowiedniego wzorca, a jeszcze lepiej - samodzielnie podać wartość temperatury barwowej.

Najwyższe nasycenie kolorów obserwujemy w świetle żarowym przy aktywnej automatyce. Przy lampie błyskowej mamy z kolei do czynienia z zauważalnym niedosyceniem. W pozostałych przypadkach odchyłki od 100% są raczej niewielkie.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (silna korekcja)
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (lekka korekcja)
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax K-70 - Balans bieli Pentax K-70 - Balans bieli