Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A9 - test aparatu

24 lipca 2017

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Od razu w czy rzuca się fakt, że procentowa obecność wszystkich składowych szum RGBY na wszystkich czułościach ISO, poza najwyższą, podobna. Oznacza to, że zaszumienie jest redukowane. Z pierwszym, niewielkim, załamaniem wykładniczego charakteru krzywej spotkamy się dla ISO 800. Drugą wartością czułości, dla której wyraźnie widać kompensację zaszumienia jest ISO 12800. Nie możemy pochwalić takiego zachowania oprogramowania A9 – przy wyłączonym parametrze odszumienia jego redukcja nie powinna mieć miejsca. Zwłaszcza w tak wysoko pozycjonowanym aparacie. Sprawdźmy zatem, jak testowana lustrzanka radzi sobie z programowym odszumianiem zdjęć JPEG. Przewidziano trzy stopnie redukcji szumu: wyłączony, niski oraz standardowy. Efekt działania wszystkich stopni przetestowaliśmy na nastawach ISO 12800 oraz 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie w testowanym aparacie działa całkiem nieźle. Oprogramowanie A9 dobrze radzi sobie z redukcją szumu kolorowego, a spadek szczegółowości nie jest wysoki nawet przy standardowej nastawie. Skutkiem odszumiania jest jednak lekkie kolorystyczne „wypranie” wycinków.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 1D X Mark II i Nikona D5. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wycinki zdjęć z Sony A9 robią dobre wrażenie. Co prawda, ich ostrość jest nieco niższa, niż z D5, faktem jest jednak, że charakteryzują się wysoką szczegółowością. Już od ISO 800 zauważyć można niewielką przewagę konkurentów pod względem ilości szumów, Od ISO 6400 róznica, zwłaszcza w stosunku do D5, staje się wyraźna Można ocenić, że od czułości ISO 25600 szum staje się wycinkach bardzo wyraźny i przeszkadza w odbiorze fotografowanej sceny. Najwyższą nastawą, jaka wydaje się dawać akceptowalny w niektórych sytuacjach obraz jest ISO 51200. Z dwóch rozszerzonych czułości raczej nie ma sensu korzystać.

Sprawdźmy, jak wygląda procentowa obecność szumu na surowych plikach RAW przekonwertowanych do 24-bitowych TIFFów.

Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Warto zaznaczyć, że w całym zakresie czułości podstawowych (czyli do ISO 51200) krzywa zachowuje wykładniczy charakter, a wraz z kolejnymi nastawami zwiększa się odległość pomiędzy składowymi RGBY. Oznacza to, że w tym przedziale nie spotkamy się z odszumianiem. Inaczej wygląda sprawa przy dwóch najwyższych, rozszerzonych czułościach. Przy ISO 102400 można zauważyć wyraźne załamanie. Oznacza to, że obie te nastawy są prawdopodobnie programowo odszumiane.

Sprawdźmy, jak plasuje się Sony A9 na tle swojego pośredniego poprzednika i konkurentów. Zakres czułości Nikona D5 ograniczyliśmy do wartości ISO 409600.

Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Podkreślić należy dwie rzeczy – Sony A9 szumi aż o 1 EV mniej, niż A7 II, co, przy tym samym zagęszczeniu pikseli, jest świetnym wynikiem oraz lustrzanki Canona i Nikona radzą sobie pod względem zaszumienia nieco lepiej. W całym zakresie czułości Nikon D5 notuje wyniki o 1 i 1/3 EV lepsze, Canon 1D X Mark II notuje obecność szumu o 2/3 EV niższą. Sytuacja zmienia się oczywiście powyżej ISO 51200, gdzie wkracza odszumianie surowych plików przez oprogramowanie Sony, tego przedziału więc nie oceniamy. Warto jednak mieć na uwadze, że aparat Canona jest nieco mniej „upakowany”, co częściowo wyjaśnia przewagę 1D X Mark II nad testowanym bezlusterkowcem.

Tradycyjnie, przedstawiamy również poziom szumu RGBY na plikach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów

Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sony A9 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
W zakresie ISO 50–25600 wygląd histogramów przypomina rozkład Poissona. Sytuacja zmienia się przy ISO 51200, od tej wartości bowiem maksimum sygnału wypada w zerze. Od ISO 102400 natomiast odchylenie standardowe zaczyna przekraczać wartość sygnału. Bias, podobnie jak w lustrzance A99, ustalony został na około 512.

Do samego wyglądu darków możemy mieć pewne zastrzeżenia. Na zdjęciach można bowiem zauważyć pewne nieregularności w poziomie ekspozycji na całym kadrze – prawy dolny róg wydaje się wyraźnie jaśniejszy. Taki wygląd jest prawdopodobnie skutkiem nagrzewania się elementów elektronicznych położonych w sąsiedztwie sensora. Na trzech najwyższych czułościach zauważymy również oznaki bandingu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512.601 2.191
100 512.434 2.284
200 512.394 3.604
400 512.679 6.153
800 512.846 8.392
1600 513.170 17.452
3200 514.128 50.829
6400 515.152 66.889
12800 517.458 140.181
25600 522.542 272.719
51200 544.250 472.319
102400 678.137 777.672
204800 1327.683 1387.670

Dla porządku, prezentujemy również darki w formacie JPG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 - Szumy i jakość obrazu w RAW