Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - test obiektywu

26 września 2016

10. Ustawianie ostrości

Ustawianie ostrości odbywa się przy pomocy wygodnego pierścienia o zakresie pracy 145 stopni. Jak na dobrej klasy obiektyw manualny jest to trochę za mała wartość. Dla porównania u ciemniejszego Samyanga było to 250 stopni, a manualne Zeissy potrafią dochodzić do wartości na poziomie 300 stopni. Przez mniejszy niż u konkurentów zakres pracy pierścienia, mniej użyteczna jest też skala głębi ostrości, która zawiera znaczniki tylko dla wartości f/16, f/11 i f/8.0, podczas gdy konkurenci potrafią mieć znaczniki nawet dla przysłony f/2.8.

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Ustawianie ostrości


Trudno jednak nie docenić starań producenta w podniesieniu komfortu użytkowania obiektywu. Mamy znaczniki odległości hiperfokalnej, mamy znacznik nieskończoności w podczerwieni, pierścień do ustawiania ostrości możemy blokować, a dodatkowo mamy wyczuwalny przeskok na pierścieniu, gdy przekraczamy nieskończoność. Trzeba jednak pamiętać, że służy on tylko do ogólnej orientacji, bo przecież dokładna wartość położenia nieskończoności zależy od temperatury i długości fali. Z drugiej strony, Irix jako jedyny producent oferuje możliwość samodzielnego skalibrowania skali ostrości, dzięki czemu pozycja na skali (znaczek) oraz i kliknięcie (infinity click!) zawsze wskazują faktyczną nieskończoność dla danych warunków pracy.

----- R E K L A M A -----

Warto tutaj jeszcze zaznaczyć, że praca z Irixem jest naprawdę prosta. Głębia ostrości dawana przy tych parametrach jest na tyle duża, że wybacza błędy fotografa i mniejszy niż u konkurentów zakres pracy pierścienia. Przecież nawet na maksymalnym otworze względnym wystarczy ustawić ostrość na ciut powyżej 3 metrów, aby cieszyć się ostrym obrazem od 1.6 metra do nieskończoności. Na przysłonie f/5.6 o kręceniu pierścieniem możemy w zasadzie zapomnieć. Ustawienie go na wartość 1.4 metra zapewni nam ostry obraz w zakresie od 70 cm do nieskończoności.