Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - test obiektywu

23 listopada 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jasna optyka Nikona bardzo często ma problemy z podłużną aberracją chromatyczną. Tutaj też konstruktorzy Nikkora nie poradzili sobie idealnie. Wadę tę daje się zauważyć bez specjalnych problemów. Nawet po przymknięciu przysłony f/2.0 lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych wciąż występuje.

Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Wyraźnie lepsza sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, co jasno pokazuje poniższy wykres.

Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W znacznej większości przypadków uzyskane przez nas wyniki trzymają się wartości poniżej 0.04%, a to oznacza że z wadą tą nie będziemy mieli najmniejszych problemów.

Nikon D3x, RAW, f/1.4 Nikon D3x, RAW, f/4.0
Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcie w niniejszym rozdziale pokazuje, że po przejściu z f/1.4 do f/2.0 głębia ostrości przesunęła się delikatnie w kierunku większych odległości. Efekt nie jest jednak duży i właściwy cel wciąż jest ostry. Biorąc pod uwagę, że rozogniskowane krążki światła uzyskane przez i za ogniskiem wyglądają praktycznie identycznie, a jakość obrazu na przysłonie f/1.4 jest bardzo wysoka, trudno nazwać aberrację sferyczną inaczej niż szczątkową.

Nikon D3x, f/1.4, przed Nikon D3x, f/1.4, za
Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna