Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - test obiektywu

16 grudnia 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest poważnym problemem testowanego obiektywu. Jej niewielki wpływ daje się zauważyć w okolicach maksymalnego otworu względnego, ale trudno tutaj znaleźć powody do narzekań.

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W podobnym tonie możemy wypowiadać się o poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej zależność od wartości przysłony dla obu korpusów użytych w teście jest zaprezentowana poniżej.

----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki na poziomie 0.07–0.08%, z jakimi mamy do czynienia, to wartości wciąż małe, choć podchodzące pod poziom średni. Bardzo podobne rezultaty zanotowaliśmy w przypadku Panasonika 2.8/30 Macro. Tutaj też nie mamy więc powodów do niepokoju.

Olympus E-PL1, RAW, f/5.6 Olympus E-PL1, RAW, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Jeśli chodzi o wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem, to nie widzimy tam dużych różnic. W obrazie za ogniskiem obwódka na brzegu jest trochę bardziej intensywna i to w zasadzie jedyny objaw, który możemy zrzucić na barki lekko niedokorygowanej aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, f/3.5, przed Olympus E-M5 II, f/3.5, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna