Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 12 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 12 mm, f/4.0, róg |
E-M5 II, 25 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 25 mm, f/4.0, róg |
E-M5 II, 60 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 60 mm, f/4.0, róg |
E-M5 II, 100 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 100 mm, f/4.0, róg |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 3.8%, czyli jest niewielki.
Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z obiektywem zmiennoogniskowym, do wyglądu nieostrości nie mamy poważnych zastrzeżeń. W oczy rzuca się tylko jaśniejsza obwódka oraz momentami ślad koncentrycznych kręgów. Warty podkreślenia jest mały wpływ winietowania mechanicznego.
E-M5 II, 50 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 50 mm, f/4.0, róg |
E-M5 II, 50 mm, f/5.6, centrum | E-M5 II, 50 mm, f/5.6, róg |
E-M5 II, 50 mm, f/8.0, centrum | E-M5 II, 50 mm, f/8.0, róg |
E-M5 II, 100 mm, f/4.0, centrum | E-M5 II, 100 mm, f/4.0, róg |
E-M5 II, 100 mm, f/5.6, centrum | E-M5 II, 100 mm, f/5.6, róg |
E-M5 II, 100 mm, f/8.0, centrum | E-M5 II, 100 mm, f/8.0, róg |