Optyczne.pl

Partnerzy


proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.




Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO

9 stycznia 2017

11. Podsumowanie

Zalety
  • solidna, metalowa i uszczelniona obudowa,
  • bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru,
  • dobra jakość obrazu na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego,
  • umiarkowana podłużna aberracja chromatyczna,
  • praktycznie zerowa dystorsja,
  • winietowanie wyraźnie mniejsze niż u konkurentów,
  • koma wyraźnie mniejsza niż u konkurentów,
  • cichy, błyskawiczny i celny autofokus.

Wady:
  • poprzeczna aberracja chromatyczna korygowana gorzej od konkurentów,
  • zauważalna aberracja sferyczna,
  • zbyt duży astygmatyzm,
  • problemy w pracy pod ostre światło.


Nasz test dość wyraźnie pokazał, że Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO to obiektyw, w którym konstruktorzy skupili się nie na biciu rekordów, lecz na zagwarantowaniu równych osiągów w całym kadrze. Olympusowi udało się więc to, z czym nie poradzili sobie jego konkurenci. Daje on obraz w pełni akceptowalny na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego. Co więcej, lepiej od konkurentów koryguje komę, winietowanie i dystorsję.

Nie wszystko jest jednak idealne. Biorąc pod uwagę skomplikowaną konstrukcję optyczną liczyłem, że testowany obiektyw pokona konkurentów także w kwestii astygmatyzmu oraz aberracji chromatycznej. To się nie udało, a owa skomplikowana konstrukcja optyczna i związana z nią duża liczba granic powietrze-szkło okazała się, zgodnie z przewidywaniem, słabym punktem przy pracy pod ostre światło.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kolejnym problemem jest cena. Olympus, kosztując ponad 5500 zł, jest ponad 3000 zł droższy od Panaleiki 1.4/25 i około 1500 zł droższy od Voigtlandera 0.95/25. Skoro jednak Canon za swój jasny standard, czyli model EF 50 mm f/1.2 USM, który jest słaby optycznie i bardzo „mydlany” w okolicach maksymalnego otworu względnego, jest w stanie żądać także kwoty przekraczającej 5000 zł, to chyba Olympus nie musi mieć żadnych kompleksów. Nie zmienia to jednak mojego wniosku, że chcąc osiągnąć większy udział w rynku, powinien rozważyć obniżenie ceny.


Obiektyw do testów wypożyczyła firma:

Olympus Polska

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl.
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie