Optyczne.pl

Partnerzy


proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.



Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO

9 stycznia 2017

3. Budowa i jakość wykonania

Tradycyjnie już, niniejszy rozdział rozpoczniemy od porównania testowanego obiektywu do jego bezpośrednich konkurentów. Umożliwi to nam następująca tabela. Widać wyraźnie, że w tym segmencie producenci niezależni potrafili zaproponować jaśniejsze i, co ciekawe, prostsze optycznie oraz mniejsze konstrukcje. Jeśli chodzi o wagę, to tylko całkowicie metalowy Voigtlander waży dokładnie tyle samo co Olympus. Reszta obiektywów w stawce jest lżejsza. Voigtlander pozytywnie wyróżnia się też minimalnym dystansem ustawiania ostrości. Warto jednak dodać, że Olympus 1.2/25 jest odporny na kurz, mróz oraz zachlapania.

Na poniższym zdjęciu testowany obiektyw stoi obok dwóch obiektywów zmiennoogniskowych z serii PRO, czyli Olympusów 12–40 mm f/2.8 i 12–100 mm f/4.0.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i tylną soczewkę o średnicy 19 mm. Soczewka wygląda na nieruchomą, a jej ranty i okolice są bardzo dobrze wyczernione. Na czarnym elemencie zawierającym styki znajdziemy informację, że obiektyw wyprodukowano w Japonii.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Właściwy korpus, który jest całkowicie metalowy, rozpoczyna się nieruchomym pierścieniem, na którym znajdziemy czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu, a nad nią nazwę i parametry modelu. Po drugiej stronie obiektywu niż kropka mamy jeszcze informacje o wodoodporności (SPLASH PROOF) i zakresie ustawiania ostrości (0.30m/0.98ft –∞). Zaraz dalej znajdujemy kolejny, czarny, nieruchomy i metalowy pierścień, który zawiera przycisk funkcyjny L-Fn.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Idąc dalej natrafiamy na pierścień do manualnego ustawiania ostrości, który ma szerokość 32 mm. W zależności od jego położenia może on pracować w różnych trybach. Gdy pierścień jest dociśnięty w kierunku przedniej soczewki, mamy przełożenie elektroniczne. Gdy dociśniemy go w kierunku bagnetu, odsłoni nam się skala odległości i pierścień zaczyna pracować mechanicznie. Jego pracy nie możemy nic zarzucić – jest płynna i odbywa się z właściwym oporem. Przebieg całego zakresu, w trybie mechanicznym, wymaga obrotu nim o kąt 100 stopni.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Następnie mamy nieruchomy fragment obudowy zawierający skalę głębi ostrości ze znacznikami dla f/5.6, f/8.0, f/11 i f/16, nazwę i parametry obiektywu, a także dwa cienkie pierścienie – niebieski i szary.

Przednia soczewka ma średnicę 43 mm i jest nieruchoma. Otacza ją nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 62 mm i bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy do czynienia z najbardziej skomplikowanym optycznie obiektywem stałoogniskowym, jaki przyszło nam testować. Zawiera on aż 19 soczewek ustawionych w 14 grupach. Imponuje też liczba elementów specjalnych. Mamy tutaj aż trzy soczewki ze szkła o wysokim współczynniku załamania (HR), dwie soczewki z niskodyspersyjnego szkła ED, jedną z niskodyspersyjnego szkła Super ED, jeden element asferyczny oraz jeden ze szkła o wyjątkowo wysokim współczynniku załamania Extra High Refractive Index (E-HR). Wewnątrz znajdziemy jeszcze kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/16.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz osłonę przeciwsłoneczną.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania