Optyczne.pl

Partnerzy





proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO

9 stycznia 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Dobre światło bardzo często jest przyczyną problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Olympus 1.2/25 ustrzegł się tutaj wpadki i wada ta jest ledwie zauważalna. O tym aspekcie możemy więc wypowiadać się w samych superlatywach.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Trochę inna sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Wszystko wyjaśnia poniższy wykres.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W okolicach maksymalnego otworu względnego wada ta sięga 0.14–0.15%, a więc wkracza na poziom uznawany przez nas za duży. Na szczęście już od f/2.0 możemy mówić o wynikach średnich, a po mocniejszym przymknięciu nawet o granicy poziomu średniego i małego. Niestety wyniki te nie wyglądają dobrze na tle konkurentów. Maksymalny wynik Panaleiki 1.4/25 przekraczał nieznacznie 0.08%, a w przypadku Voigtlandera 0.95/25 sytuacja była jeszcze lepsza, bo aberracja nigdzie nie przekraczała wartości 0.05%.

Olympus E-PL1, RAW, f/1.2 Olympus E-PL1, RAW, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna daje się we znaki testowanemu obiektywowi, co jednoznacznie pokazuje wygląd rozogniskowanych krążków świetlnych. Mamy tutaj wręcz klasyczny przypadek. Krążek przed ogniskiem ma rozmyte brzegi o jasności, która spada wraz z oddalaniem się od centrum. Krążek za ogniskiem ma za to jasną obwódkę na brzegu.

Omawiana wada trochę mniej akcentuje swoją obecność przez „pływanie” ogniska, ale też daje się zauważyć w ten sposób, szczególnie jeśli porównamy obrazy uzyskane na f/1.2 i na przysłonach z zakresu f/2.0–2.8.

Olympus E-M5 II, f/1.2, przed Olympus E-M5 II, f/1.2, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna