Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Nie kumam. Kamerki sportowe Sony tez maja w komplecie obudowy podwodne ze sferycznym szklem i obraz nie jest ostry pod woda. Trzeba kupowac specjalna obudowe z plaskim oknem. A tu jest ostro???
no wlasnie dlatego, ze port kopulkowy wymaga ostrzenia na wirtualny obraz. w przypadku kamerek sportowych, gdzie promien tego portu jest rzedu 1-2 cm to to wirtualny obraz znajduje sie jakies 3-6 cm przed obiektywem. kamerki nie sa w stanie wyostrzyc na tak mala odleglosc i dlatego trzeba stosowac port plaski. rybie oko olympusa ostrzy od 12 cm, a port ma srednice okolo 5 cm, wiec witualny obraz znajduje sie jakies 15 cm od soczewki, a wiec polu ostrosci.
Światło przechodząc przez płaskie szkło do ośrodka o większej gęstości jakim jest woda załamuje się. Dlatego używa się portów kopułowych bo z obiektywu 16mm robi nam się nagle 24mm z płaską soczewką. Nurkując uczysz się że ryby pod wodą widziane przez maskę są troszkę większe niż w rzeczywistości. Aparatem z autofocusem nie ma problemu ostrzyć w porcie kopułowym. Może dla kamerki ze sferycznym szkłem różnice są tak duże że nie łapie się to w zakresie regulacji AF małej kamerki ...? Może odległości ostrzenia się zmieniają ....
Na samym początku artykułu wymienione były dwa obiektywy fisheye i Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14 mm f/2.8 PRO. O ile pierwszy został wyjaśniony o tyle o drugim już do końca artykułu nic nie wspomniano. Czy można korzystać z opisanego portu kopułkowego ? Jeśli nie to co (nazwy) należałoby kupić. Zoom jest funkcjonalniejszy od fisheye'a i będzie jak sądzę częściej kupowany. Pod wodą raczej także powinien się spisać.
Swego czasu byłem w Sharm i tam jeden z miejscowych robił podwodne fotki turystom komórką zamkniętą w torebkę strunową oklejoną taśmą... Oczywiście większość osób była szczęśliwa, że ma wspaniałe zdjęcia z rybkami, jednak gdy zobaczyłem te dzieła to pozostało mi opowiedzieć... interesujące.
Z tego co wiem, to dzięki kopule nie zmienia się kąt widzenia a z portem płaskim obraz jest zawężony ,i tak ze 170 stopni w gopro pod woda robi się jakieś 90 +~. .ale nie wiem jak to wyglada w rzeczywistości ,bo robiłem zdjęcia tylko w oryginalnej obudowie z gopro ,z płaskim portem,.choc mam ochotę zabrać lumixa gx7 pod wodę ,ale obudowy strasznie drogie .Fotki fajne.pozdrawiam nurków .
Ale 95% zaprezentowanych fotek to ISO 200 i f w okolicach 4 i stosunkowo niskie czasy ekspozycji. Wniosek taki że pod wodą nie ma aż tak ciemno i jest jeszcze duży zapas czasu, iso i przesłony, czyli wszystkiego. Piszę to tak odnośnie tego najjaśniejszego na świecie obiektywu.
@+tof w artykule jest link do PDF gdzie widać, że do MZD 7-14 f/2.8 używa się innej kopuły PP0-E04. Na pewno jest większa. Taki zoom UWA nie jest funkcjonalniejszy pod wodą bo ma kłopoty z ostrymi brzegami. Z moich doświadczeń ZD 7-14 i Lumix 7-14 wymagał przymykania do f/8. Natomiast obraz z FE jest zawsze ostry w całym kadrze. MZD 8mm f/1.8 bardzo mi się podoba bo pozwala na zejście o 2EV w stosunku Lumixa 8mm f/3.5, niemniej brakuje mi mocowania do filtra, który ma Lumix. W filmach trudno jest się ustawić WB pod wodą a z filtrem to nawet z RAW-a można więcej wyciągnąć.
11 listopada 2015, 20:47
Dobry artykuł. Dużo się dowiedziałem, ciekawych rzeczy.
11 listopada 2015, 21:08
Cena.
wy byście dali 300 zł.
A to jest dla zachodnich ludzi nie w PL, i ceny są dla zachodu czy Azji.
Nas nie stać, żyjemy w 3 świecie. Jak ktoś kupi aparat to jest gość, przeważnie gospodarstwa domowe kupują jedzenie i zbierają na auto... jak zdadzą prawo jazdy.
A na zachodzie..... Ich stać na wyjazdy na wyspy hula gula fotki pod wodą... i takie tam...
Na zachodzie też się mocno zastanowią czy wydać ~4000 EUR na kompletny zestawa do zdjęć podwodnych Olympusa, szczególnie mając na uwadze wodoszczelne komórki, tablety i kompaktowe aparaty.
Ja nurkuje z zestawem E-PL7 + PT-EP12 + szerokątny INON + makro Mega zestaw, mam UWA i makro i nie muszę planować co będę robił pod wodą bo zabieram ze sobą oba konwertery.
@dialmo. Albo nowy zestaw np Sony rx100 + obudowa + lampa, później jakiś konwerter albo używany zestaw. Obudowy ikelite nie zabijają cena a u nas na Recsea jest taka za 3000 jeśli zależy Ci na małym rozmiarze i wadze
@Marq Jak mówię o sobie to staram się używać pierwszej osoby liczby pojedynczej a nie mnogiej, bo to może mylić innych. @dialmo: Olympus xz2 + pt-054 (razem wydałem 2300), planuje dokupienie konwertera. Można mieć frajdę i nie wydawać fortuny.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Nie kumam. Kamerki sportowe Sony tez maja w komplecie obudowy podwodne ze sferycznym szklem i obraz nie jest ostry pod woda. Trzeba kupowac specjalna obudowe z plaskim oknem. A tu jest ostro???
no wlasnie dlatego, ze port kopulkowy wymaga ostrzenia na wirtualny obraz. w przypadku kamerek sportowych, gdzie promien tego portu jest rzedu 1-2 cm to to wirtualny obraz znajduje sie jakies 3-6 cm przed obiektywem. kamerki nie sa w stanie wyostrzyc na tak mala odleglosc i dlatego trzeba stosowac port plaski. rybie oko olympusa ostrzy od 12 cm, a port ma srednice okolo 5 cm, wiec witualny obraz znajduje sie jakies 15 cm od soczewki, a wiec polu ostrosci.
Światło przechodząc przez płaskie szkło do ośrodka o większej gęstości jakim jest woda załamuje się. Dlatego używa się portów kopułowych bo z obiektywu 16mm robi nam się nagle 24mm z płaską soczewką. Nurkując uczysz się że ryby pod wodą widziane przez maskę są troszkę większe niż w rzeczywistości. Aparatem z autofocusem nie ma problemu ostrzyć w porcie kopułowym. Może dla kamerki ze sferycznym szkłem różnice są tak duże że nie łapie się to w zakresie regulacji AF małej kamerki ...? Może odległości ostrzenia się zmieniają ....
Na samym początku artykułu wymienione były dwa obiektywy fisheye i Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14 mm f/2.8 PRO.
O ile pierwszy został wyjaśniony o tyle o drugim już do końca artykułu nic nie wspomniano. Czy można korzystać z opisanego portu kopułkowego ? Jeśli nie to co (nazwy) należałoby kupić. Zoom jest funkcjonalniejszy od fisheye'a i będzie jak sądzę częściej kupowany. Pod wodą raczej także powinien się spisać.
Swego czasu byłem w Sharm i tam jeden z miejscowych robił podwodne fotki turystom komórką zamkniętą w torebkę strunową oklejoną taśmą... Oczywiście większość osób była szczęśliwa, że ma wspaniałe zdjęcia z rybkami, jednak gdy zobaczyłem te dzieła to pozostało mi opowiedzieć... interesujące.
Z tego co wiem, to dzięki kopule nie zmienia się kąt widzenia a z portem płaskim obraz jest zawężony ,i tak ze 170 stopni w gopro pod woda robi się jakieś 90 +~.
.ale nie wiem jak to wyglada w rzeczywistości ,bo robiłem zdjęcia tylko w oryginalnej obudowie z gopro ,z płaskim portem,.choc mam ochotę zabrać lumixa gx7 pod wodę ,ale obudowy strasznie drogie .Fotki fajne.pozdrawiam nurków .
Ale 95% zaprezentowanych fotek to ISO 200 i f w okolicach 4 i stosunkowo niskie czasy ekspozycji. Wniosek taki że pod wodą nie ma aż tak ciemno i jest jeszcze duży zapas czasu, iso i przesłony, czyli wszystkiego. Piszę to tak odnośnie tego najjaśniejszego na świecie obiektywu.
ktoś się orientuje jaki jest koszt takiego zestawu?
@dialmo
Niestety, "porzućcie wszelką (nadmierną) nadzieję, wy, którzy tu wchodzicie":
link
link
@+tof
w artykule jest link do PDF gdzie widać, że do MZD 7-14 f/2.8 używa się innej kopuły PP0-E04. Na pewno jest większa. Taki zoom UWA nie jest funkcjonalniejszy pod wodą bo ma kłopoty z ostrymi brzegami. Z moich doświadczeń ZD 7-14 i Lumix 7-14 wymagał przymykania do f/8. Natomiast obraz z FE jest zawsze ostry w całym kadrze.
MZD 8mm f/1.8 bardzo mi się podoba bo pozwala na zejście o 2EV w stosunku Lumixa 8mm f/3.5, niemniej brakuje mi mocowania do filtra, który ma Lumix. W filmach trudno jest się ustawić WB pod wodą a z filtrem to nawet z RAW-a można więcej wyciągnąć.
Dobry artykuł. Dużo się dowiedziałem, ciekawych rzeczy.
Cena.
wy byście dali 300 zł.
A to jest dla zachodnich ludzi nie w PL, i ceny są dla zachodu czy Azji.
Nas nie stać, żyjemy w 3 świecie. Jak ktoś kupi aparat to jest gość, przeważnie gospodarstwa domowe kupują jedzenie i zbierają na auto... jak zdadzą prawo jazdy.
A na zachodzie.....
Ich stać na wyjazdy na wyspy hula gula fotki pod wodą... i takie tam...
@Marq
już nie demonizuj...
Na zachodzie też się mocno zastanowią czy wydać ~4000 EUR na kompletny zestawa do zdjęć podwodnych Olympusa, szczególnie mając na uwadze wodoszczelne komórki, tablety i kompaktowe aparaty.
Na optyczne.pl zawsze można się "poedukować" na różne tematy i zaspokoić ciekawość świata. Bardzo fajny artykuł. Serdeczne dzięki.
Czyli w sumie jakieś 17 tyś zł. W co najlepiej zainwestować, w temacie fotografii podwodnej, mając do dyspozycji "skromne" 8-9 tyś?
@Dialmo
Ja nurkuje z zestawem E-PL7 + PT-EP12 + szerokątny INON + makro
Mega zestaw, mam UWA i makro i nie muszę planować co będę robił pod wodą bo zabieram ze sobą oba konwertery.
@dialmo. Albo nowy zestaw np Sony rx100 + obudowa + lampa, później jakiś konwerter albo używany zestaw. Obudowy ikelite nie zabijają cena a u nas na Recsea jest taka za 3000 jeśli zależy Ci na małym rozmiarze i wadze
@Marq
Jak mówię o sobie to staram się używać pierwszej osoby liczby pojedynczej a nie mnogiej, bo to może mylić innych.
@dialmo: Olympus xz2 + pt-054 (razem wydałem 2300), planuje dokupienie konwertera.
Można mieć frajdę i nie wydawać fortuny.
A może by tak Lumix lx100 i obudowa Meikon (2700 zł + 700 zł)? Co sądzicie o takim zestawie? Do zdjęć i filmowania :)