Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty
30 listopada 2016

1. Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Z całą pewnością użytkownicy systemu Mikro Cztery Trzecie nastawieni na wykonywanie zdjęć zmiennoogniskowym teleobiektywem i potrzebujący szkła o dobrych parametrach optycznych nie mogą obojętnie przejść obok M.Zuiko ED 40-150 mm f/2,8 PRO. Zdecydowanie jest to obiektyw przeznaczony właśnie dla wszystkich, którzy potrzebują długoogniskowych obiektywów, a od obiektywu wymagają dobrej jakości i jasności. Obiektyw jest ostry zarówno na 40 jak i na 150 mm, mamy też możliwość uzyskania płytkiej głębi ostrości korzystając z w pełni otwartej przysłony. Z kolei w połączeniu z najnowszym korpusem czyli OM-D E-M1 Mark II autofokus pokazuje swą zupełnie nową twarz i działa fenomenalnie szybko i fenomenalnie celnie bardzo sprawnie śledząc poruszające się obiekty w trybie C-AF.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Obiektyw skonstruowany jest podobnie do pozostałych z serii PRO czyli metalowy solidny i uszczelniany. Pozwala na swobodną pracę w trudnych warunkach atmosferycznych, w miejscu gdzie pełno wilgoci, kurzu, pyłu.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Obiektyw to dobra propozycja dla tych użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie, którzy tęsknią za płytką głębią ostrości i zajmują się na przykład fotografią ludzi, dzieci i ślubów. Tak jak wspominałem w jednym z wcześniejszych artykułów - korzystając z długoogniskowych jasnych obiektywów mamy możliwość ładnego rozmycia tła. Owszem musimy się trochę bardziej namęczyć niż w przypadku aparatów małoobrazkowych, ale jest to do osiągnięcia, zwłaszcza jeśli w systemie mamy jasne szkła.

----- R E K L A M A -----


Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Obiektyw pozbawiony jest stabilizacji. Dla użytkowników Olympusa nie ma to znaczenia, ponieważ matryca w aparacie jest stabilizowana, natomiast użytkownicy Panasonica, w którym producent nie zdecydował się na stabilizowanie matrycy niestety otrzymają obiektyw bez stabilizacji. Jeszcze parę lat temu system Mikro Cztery Trzecie pozbawiony był wysokiej jakości obiektywów długoogniskowych. Owszem M.Zuiko Digital 40-150 mm f/4-5.6 na rynku jest bardzo długo, ale nie jest to produkt przeznaczony dla zaawansowanych amatorów czy profesjonalistów. Pewnego rodzaju półśrodkiem było stosowanie obiektywów od lustrzanek Olympusa i mocowanie ich do bezlusterkowców za pomocą przejściówki. Niestety związane to było z wolniejszą pracą autofokusa. Dla wielu był to jeden z argumentów przemawiający przeciwko przesiadce na bezlusterkowce Mikro Cztery Trzecie. Obiektyw miał premierę podczas Photokiny w 2014 roku i od tamtego czasu jest alternatywą dla jasnych długoogniskowych zoomów z innych systemów.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko DIgital 40–150 mm PRO to kolejny ze zmiennoogniskowych obiektywów serii PRO będący uzupełnieniem szkieł M.Zuiko Digital 12–40 mm ED f2.8 PRO M.Zuiko Digital ED 7–14 mm f2.8 PR i M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4. Zgodnie z zapewnieniami prasowymi serię PRO ma charakteryzować wysoka wydajność optyczna, odporność na kurz i zachlapania oraz stosunkowo nieduże rozmiary i waga. Stosunkowo niewielkie - tak, ale porównując do lustrzanek – zaś w systemie Mikro 4/3 w zasadzie wszystkie szkła z serii PRO są znacząco większe niż pozostałe obiektywy systemu. Nic jednak dziwnego, bowiem w parze z uszczelnieniami i jakością optyczną idzie również rozmiar. Tak czy siak 40-150 mm f/2.8 PRO jest mniej więcej o połowę mniejszy i lżejszy niż odpowiadający mu kątem widzenia i jasnością obiektyw przeznaczony pod matrycę 24x36 mm

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Budowa, rozmiar i wykonanie

Mimo że to jeden z największych obiektywów z dostępnych w systemie Mikro 4/3 (większy jest tylko M.Zuiko Digital 300 mm PRO), to sprawia on wrażenie dość niedużego jak na kąt widzenia, który oferuje. Gdy trafił w me ręce chwilę po premierze, byłem dość zaskoczony ponieważ nastawiałem się na zdecydowanie większy obiektyw oceniając rozmiar na podstawie zdjęć dostępnych w internecie. Oczywiście pytanie do jakiego obiektywu będziemy to porównywać. Porównując do M.Zuiko 40-150 mm f4.0–5.6 nowy obiektyw będzie wydawał się bardzo duży. Porównując zaś do takich szkieł jak 70–200 mm gabaryt już tak nie odstrasza. Jeśli komuś zależy na bardzo małym i lekkim szkle ma w systemie 40–150 mm f/4–5.6. Oczywiście będzie to obiektyw tani, ciemny i plastikowy, czyli z zupełnie innej półki niż 40–150 mm PRO. Jeśli komuś zależy na jakości zdjęcia sięgnie po ciut większe i cięższe szkło.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Uszczelnienia – to kolejny atut tego obiektywu. Zwłaszcza jeśli zapniemy go do uszczelnionych aparatów - Olympus E-M5 / E-M5II lub E-M1/E-M1II. Bez najmniejszego wahania mogę uszczelniany zestaw zabrać na pływanie kajakiem morskim, gdzie cały sprzęt jednak jest mokry od chlapiącej wody z wioseł. Oczywiście wywrotka czy eskimoska raczej spowodowałaby bezpowrotną utratę sprzętu, ale po kilku godzinach na kajaku mój sprzęt ociekał słoną wodą i nijak to nie wpływało na jego pracę.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Obiektyw jest wykonany solidnie – analogicznie do 12–40 mm lub 7-14 mm jest wyposażony w jeden guzik funkcyjny umieszczony po lewej stronie tubusu oraz dające się zdemontować mocowanie do statywu (stopkę). Przyciskowi Fn, podobnie jak w innych obiektywach serii PRO, możemy przypisać funkcje, do których chcemy mieć szybki dostęp.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Pierścień ogniskowej chodzi z bardzo przyjemnym oporem, a zmiana z ogniskowej 40 mm na 150 mm wymaga obrócenia pierścienia o około 90 stopni. Dodatkowy pierścień to pierścień manualnego ustawiania ostrości. Jest on dwupozycyjny umożliwiający szybkie przełączenie z trybu AF lub AF+M na tryb MF. Podobnie jak w innych obiektywach PRO - przesuwając ten pierścień w przód tył przełączamy się błyskawicznie między trybem MF a trybem AF.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Osłona

Osłona przeciwsłoneczna na ogół nie zajmuje w opisach wiele miejsca. Rozwiązanie zastosowane w tym obiektywie jest dość ciekawe. Zamiast zwykłego tulipana, który podczas chowania czy wyjmowania z torby należy zdjąć obrócić o 180 stopni ponownie zapiąć na obiektyw tu mamy osłonę założoną cały czas, w której przypadku zastosowano dosyć ciekawy sposób wysuwania i chowania . Należy delikatnie przesunąć pierścień blokujący osłonę i można ją wówczas wysunąć bądź schować przesuwając przód - tył. Jest to wygodne i pozwala to na zaoszczędzenie troszkę czasu gdy wyjmujemy aparat z torby

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Osłona jest raczej ciężka (120 g), czyli waży w zasadzie prawie tyle, co systemowy obiektyw M.Zuiko Digital 9–18 mm (150 g). W parze z wagą idzie też cena tego rozwiązania. Kosztuje ona powyżej 200 PLN. Dość dużo i warto o tym pamiętać obchodząc się z obiektywem. Osobiście z powodu wagi i dość skomplikowanej konstrukcji nie przepadam za takim typem osłony. Zdecydowanie wolę proste rozwiązania, w których nie ma co się popsuć. Zwykłe sprawdzone tulipany wykonane z jednego kawałka plastiku przemawiają do mnie bardziej ale to oczywiście kwestia gustu.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Waga

Sam obiektyw bez stopki i osłony to 750 gramów, zaś wraz z akcesoriami waży on ciut poniżej kilograma. Jak na szkło z systemu Mikro 4/3 i wagi oraz rozmiary obiektywów, do których przyzwyczaił nas Olympus to dość sporo. Jeśli jeszcze zapniemy to do E-M1 z gripem HLD-7 sprzęt wagą i gabarytami zaczyna przypominać już lustrzankę. Oczywiście cały czas jest to dużo mniejszy zestaw niż profesjonalnej małoobrazkowej lustrzanki, ale chcąc skorzystać z tego obiektywu kilogram do torby należy dorzucić.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Mimo wszystko – porównując to do analogicznej klasy obiektywu dedykowanego dla lustrzanki o identycznej jasności i mniejszym zakresie ogniskowych (70–200 mm) cały czas szkło z systemu Mikro 4/3 jest o połowę lżejsze. Konstrukcje klasy 70–200 mm f2.8 ważą około 1.5 kg. Oczywiście są tacy co będą twierdzić, że te 600–800 g różnicy to tak niewielka waga, że nie ma o co walczyć. Można również gdzieniegdzie wyczytać opinie, że zatraca się idea Mikro, a obiektyw jest duży i ciężki. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że samo ocenianie wagi jednego obiektywu ma umiarkowany sens. Są w systemie obiektywy większe jak 300 mm czy 40-150 mm ale są i maleńkie jak M.Zuiko Digital 12 mm czy M.Zuiko Digital 45 mm. Wszystko to kwestia doboru odpowiedniego sprzętu do odpowiedniego wyjazdu.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

W moim odczuciu należy jednak patrzeć na wagę systemu przez pryzmat tego, co oferuje system. Chcemy lekko - da się lekko. Jeśli jadę wspinać się zimą w Alpy albo jeździć na nartach zdecyduję się na zabranie M.Zuiko ED 14‑150 mm f/4.0‑5.6 czy nowego M.Zuiko ED 12‑100 mm f/4.0 IS PRO. Nie będę miał jak zmieniać obiektywów, będę szukał najlżejszego rozwiązania. Gdy jadę fotografować i tylko fotografować zabiorę M.Zuiko ED 40‑150 mm f/2.8 PRO bo nie przeszkadza mi że jest większy i cięższy, a bardziej będzie mi zależało na jakości zdjęć. Jak zwykle wszystko to kwestia doboru odpowiedniego narzędzia do odpowiedniego zlecenia.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Sam obiektyw wyposażony jest w 16 soczewek w 10 grupach z czego oczywiście część to soczewki o poważnie brzmiących nazwach jak EDA, Super ED albo HD. Konstrukcja jest też wyposażona w nowy sposób ustawiania ostrości, co ma zapewniać szybką pracę autofokusa. Ciekawe jest, również, że minimalna odległość ogniskowania to około 50 cm od przedniej soczewki. Nie jest to wprawdzie obiektyw makro, ale już daje nam możliwość wykonywania zdjęć “pseudo makro”. Mała minimalna odległość ogniskowania jest około 3 razy mniejsza. niż w przypadku większości konstrukcji 70–200 f2.8. Skala odwzorowania z kolei nie przekracza 0.5x.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Autofokus

Obiektyw jest cichy, szybki i pewny. Mało błądzi, rzadko przeostrza. W porównaniu do modelu ZD 50–200 mm z przejściówką MMF-1 nowa konstrukcja działa błyskawicznie. Sam obiektyw w zestawieniu z najnowszym korpusem czyli E-M1 Mark II w trybie C-AF bez najmniejszego problemu potrafił śledzić drapieżnego ptaka lecącego w stronę obiektywu. W zestawieniu z najnowszym korpusem ten autofocus pokazuje pazur.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Jakość obrazu

Obiektyw oferuje dobrą jakość w całym zakresie ogniskowych. Nie widać zbyt wielkiej różnicy między fotografiami wykonanymi na ogniskowej 40, 75 czy 150 mm. Zakres przysłon f/2.8-11 uważam za w pełni użyteczny. Winietowanie, czy wady optyczne nie są jakąś słabą stroną tego obiektywu, choć tu zachęcam do zapoznania się z testami czy samplami. Pod względem jakości wykonania, czy jakości optycznej na niewiele rzeczy mogę narzekać. Obok obiektywu M. Zuiko 7-14 mm f/2.8 jest to drugi najczęściej używany przeze mnie obiektyw. Korzystam z niego zarówno przy fotografowaniu krajobrazów jak i dzikich zwierząt, a jasność f/2.8 w połączeniu ze stabilizacją matrycy sprawia, że nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych często po niego sięgam.

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty - Olympus M.Zuiko 40-150 mm f/2.8 ED PRO okiem profesjonalisty

Artykuł powstał na zlecenie firmy Olympus Polska Sp. z o.o.



Poprzedni rozdział