Optyczne.pl

Partnerzy


proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.



Artykuły

Zarządzanie kolorem, część III - Robimy zdjęcia

8 marca 2017
Komentarze czytelników (18)
  1. Piter
    Piter 8 marca 2017, 20:17

    Bardzo potrzebna publikacja. Ale trzeba zaznaczyć, że inne firmy mają podobne rozwiązania. Wszystkie są oczywiście równie pomocne

  2. tomcio.13
    tomcio.13 8 marca 2017, 21:01

    Pytanie laika w tym temacie, można czymś zastąpić spyder checkera.

  3. Lipen
    Lipen 9 marca 2017, 09:18

    No i tutaj widać wyższość fotografii analogowej nad cyfrową. Kiedyś nie było tyle problemów z odwzorowaniem kolorów. I co ciekawe ludzie byli zadowoleni. Teraz wszyscy nagle maja problem z kolorami..Tzn. nie mają, ale właśnie takie artykuły utwierdzają ludzi, że właśnie mają. Dlatego producenci wymyślają coraz nowsze oprogramowanie, nowsze monitory, kalibracje itd. Wszystko po to żebyśmy wydawali coraz więcej kasy. I fotografia cyfrowa staje się droższa od analogowej. Jak to jest, że kiedyś powstawały piękne albumy i fotografie, które w ogóle nie były obrabiane cyfrowo? Zdobywały nagrody na wystawach itd..Teraz wszyscy maja problem z kolorami..Kasa, kasa, kasa..I o to w tym wszystkim przede wszystkim chodzi. Nie zaprzeczam, że artykuł jest bez sensu. Bo tak nie jest. Tyle, że robi się z igły widły, żeby napędzić rynek..Jest to moje zdanie, każdy może mieć swoje.

  4. mate
    mate 9 marca 2017, 09:55

    @Lipen
    Bzdurzysz jak potłuczony.

    "Kiedyś nie było tyle problemów z odwzorowaniem kolorów."

    Było i to znacznie więcej, a właściwie znacznie trudniej korygowalnych.

    " I co ciekawe ludzie byli zadowoleni."

    Z cz-b telewizorów (czy też fotografii) również. Zresztą obecnie też znakomita większość jest zadowolona z jpg z puszki albo z podstawowej edycji raw.

    "I fotografia cyfrowa staje się droższa od analogowej.
    Kasa, kasa, kasa..I o to w tym wszystkim przede wszystkim chodzi."

    No tak, bo w czasach analogowych nie było droższych materiałów światłoczułych, które lepiej radziły sobie z odwzorowaniem barw, nie używało się droższej chemii aby poprawić efekt finalny, prawda?

    "Jak to jest, że kiedyś powstawały piękne albumy i fotografie, które w ogóle nie były obrabiane cyfrowo?"

    Były obrabiane, tyle że np. robił to laboludek za ciebie, a jak szło do publikacji, to skaner bębnowy i korekta przed puszczeniem na offset. Teraz po prostu ten proces jest znacznie łatwiejszy.

  5. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 marca 2017, 09:59

    Lipen
    9 marca 2017, 09:18

    No i tutaj widać wyższość fotografii analogowej nad cyfrową. Kiedyś nie było tyle problemów z odwzorowaniem kolorów.
    -----------------------------------------------------

    byly , byly , byly i to znacznie wieksze , tylko ze nie bylo mozliwosci przeciwdzialania takich jak dzisiaj.

  6. cedrys
    cedrys 9 marca 2017, 10:08

    Marudzisz @Lipen. To co było, minęło. Czas zmienia ludzi, ich kryteria estetyczne. W czasach kliszowych były rzeczy, które się podobały względem innych wzorców, np. fiat 126p względem syreny 102 albo warszawy dolnozaworowej. A tymczasem jest tak, że jak potrafisz odróżnić jedno od drugiego i nazwać różnicę to problem sprowadza się do tego czy tego koniecznie potrzebujesz i do czego. Czasem nie chodzi o rozdzielczość czy wierne kolory, ale by się pochwalić przed wirtualną społecznością.
    Ja uważam ten artykuł za świetnie napisany i daję mu 4,5 gwiazdki. Pół gwiazdki potrącam za pytanie "Czy automatyka się myli?" Automatyka nigdy się nie myli, myli się tylko człowiek.

  7. maggotsic
    maggotsic 9 marca 2017, 11:29

    Ludzie lubią kolorowe zdjęcia, żywe barwy i takie najlepiej mieć na papierze. Jak się zgadza z tym co jest na monitorze, to już duży sukces. Na drugim miejscu są filtry analogowe, na trzecim czerń i biel. I to się chyba nie zmieni.
    A zabawa w obróbkę jednego zdjęcia przez pół dnia, kalibrowanie na to, tamto, monitory za 10 k - to dotyczy raczej nielicznych.

  8. mate
    mate 9 marca 2017, 11:38

    @maggotsic
    "A zabawa w obróbkę jednego zdjęcia przez pół dnia, kalibrowanie na to, tamto, monitory za 10 k - to dotyczy raczej nielicznych"

    A po co chcesz obrabiać każde zdjęcie przez pół dnia? Profil kolorystyczny robisz raz na podstawie wzorca i aplikujesz go później do zdjęć.
    Ale zgadzam się, że nie każdemu to potrzebne.

  9. Marek B
    Marek B 9 marca 2017, 12:25

    cedrys ....
    Automatyka ułatwia pracę. Jednak ciągle trzeba ja ręcznie korygować i to w przypadku większości zdjęć. Więc najlepszą jest automatyka taka, którą da się wyłączyć ...

  10. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 marca 2017, 12:53

    jesli ktos mysli , ze dzieki colorchecker bedzie potrafil prawidlowo dokonac balansu bieli to sie myli.
    CC tego nie zalatwia - nie temu sluzy - decyduja oczy i doswiadczenie.
    dla kazdego profilu barwnego jaki wprowadzimy do programu przy pomocy CC i tak dobiera sie jakosc tam balans bieli do okreslonego motywu, dokladnie w ten sam sposob jak bez CC.

  11. cedrys
    cedrys 9 marca 2017, 13:22

    @Marek B, pełna zgoda, ale nie dotyczy to fotografa - ten lepiej żeby baśki nie wyłączał :)

  12. Nissin
    Nissin 10 marca 2017, 10:58

    @Marek B - Wiekszosc aparatow ma mozliwosc manualnego ustawienia temperatury swiatla.

  13. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 12 marca 2017, 18:14

    colorchecker sluzy do czegos innego - ma tyle wspolnego z balansem bieli co szara kartka papieru. Ma inne zadania , ktorych nie da sie rozwiazac za pomoca szarej kartki,

  14. canonik83
    canonik83 14 marca 2017, 16:52

    Kalibracja kolorów jest przydatna ale to jak wydawanie kasy w błoto chyba że ktoś na tym zarabia.Wczoraj dostałem przesyłke ze Spyder5pro kalibratorem.Fakt,poprawił kolory i tylko tyle,jest to zabawka która tylko ustawia i kalibruje kolory na monitorach itd.tych na których obecnie pracujemy.Osoby mające monitory bez kalibracji nie będą widzieć tego co jest widoczne na moim monitorze DELL ultrasharp U2415 itd.Dodając zdjęcia np: do FB nikt nie zobaczy tego co ja widzę,oglądajać zdjęcia na telefonach będzie to samo i tak bez konca.Kolejną sprawą jest drukowanie,po kalibracji wydrukowałem zdjęcie i wyglądało jak przed kalibracją,czyli wychodzi na to że drukarke też muszę kalibrowac i resztę innych monitorów itd.żeby widzieć to co jest widoczne na DELLu.Jednym słowem jest to ciekawe urzadzenie ale tak faktycznie widoczne tylko na sprzecie który jest po kalibracji.Zrobiłem też inny test,ustawiłem monitor na star profil i zapisałem RAW w JPEG,pozniej zmieniłem na profil po kalibracji zrobiłem to samo raw do jpeg,zgrałem foty na telefon i co,zdjęcia takie same.Więc pytanie po co tak faktycznie jest to kalibrowanie skoro na innych wyświetlaczach itd .widać to co było przed kalibracją.Zapłaciłem 150 funtów i mogę odsprzedać za 100f jeśli jest ktoś zainteresowany ;-) .Dla mnie jest to zbędne urzadzenie , a monitor pokrywa 100%sRGB i 98%ADOBE i widac delikatną poprawę która dla normalnego oka jest prawie nie widoczna....

  15. grabskim
    grabskim 14 marca 2017, 23:49

    jak dla mnie obecność takich artykułów oraz narzędzi do korekcji balansu czy kolorów jednak świadczy o tym, że jest jakiś problem

  16. canonik83
    canonik83 15 marca 2017, 17:26

    grabskim

    Zgadzam się z Tobą,ale obecnie to wszytso to biznes,wymyślanie pzedziwnych zabawek które kosztują kupe kasy i tak faktycznie są bardzo przydatne jeśli robimy zdjęcia w JPEG i dajemy odrazu do gazet itd.które muszą być na NOW!!!.To wszytsko co jest napisane na temat tych korekcji itd.można zrobić obecnie programami na zdjęciach zapisanych w RAW.To jest moje zdanie ;-)
    Pozdrawiam !!!!

  17. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 18 marca 2017, 08:21

    canonik83
    15 marca 2017, 17:26 

    i tak faktycznie są bardzo przydatne jeśli robimy zdjęcia w JPEG i dajemy odrazu do gazet itd.które muszą być na NOW!!!.
    -------------------------------------------------------------------------------

    jesli robisz zdjecia w jpeg to sie tego w ogole nie da zastosowac.
    sluzy nie temu.
    czenu sluzy ?

    1. stworzenia profilu kolorystycznego aparatu , po to by skorygowac bledy systematyczne odwzorwania barwy przez aparat . Taki "uniwersalny" Profil tworzy sie w swietle 5500 K o mozliwie wysokim RA , czyli widmie mozliwie bliskim naturalnemu dla 5500 K

    2. Stworzenie profilu dla okreslonego rodzaju oswietlenia , pomieszczenia itp . W ten sposob mozna np oprofilowac oswietlenie w Studio , czy jakiekolwiek inne - np charakteryzujace sie nieciaglasia widma oswietlenie ..

    w kazdych innych warunkach oswietleniowych stworzony Profil nie musi byc prawidlowy.

    jesli porownac zdjecia tablicy testowej to roznice pomiedzy obrazami z dodatkowym profilem lub bez sa dosyc duze . Wydaje sie ze rzeczywiscie , kolory beda z profilem znacznie blizsze prawdziwym. W rzeczywistopsci takie czyste kolory jak na tablicy testowej w naturze raczej nie wystpuja . Kolory rzeczywiste sa ich jakas tam mieszanina. Roznice sie usredniaja. W sumie trudno jednoznacztnie powiedziec , czy roznica wprowadzone przez oprofilowanie jest korzystna czy tez nie - trudno sie zdecydowac. W praktyce fotografii ogolno - domowej - bez wioekszego znaczenia.

    Niezaleznie od dodatkowego profilu i tak nalezy zastosowac balans bieli , tak samo jak dla kazdego innego profilu.

    To ma sens jesli zalezy na wiernym oddaniu kolorow np w fotografii technicznej , reprodukcji. W takim przypadku oddaje kolosalna pomoc - ale to nie jest fotografia ktora sie robi w jpegu wprost z aparatu.
    Raczej nie nalezy oczekiwac , ze stosujac CC w fotografii ogolnej dostaniemy kolor wyzszej jakosci. O tym decyduje jakosc urzadzenia wyjscia - czyli moinitora , drukarki , pigmentow itp.

  18. jausmas
    jausmas 31 marca 2017, 00:26

    @Lipen
    "Teraz wszyscy nagle maja problem z kolorami..Tzn. nie mają, ale właśnie takie artykuły utwierdzają ludzi, że właśnie mają."

    Abstrahując od profesjonalnej obróbki, po prawdzie jest jak piszesz :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział