Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G - pierwsze wrażenia

27 maja 2017
Marcin Czajkowski Komentarze: 75
Komentarze czytelników (75)
  1. handlowiecupc
    handlowiecupc 27 maja 2017, 19:12

    W obu opisach jest ta sama plansza słoika 16-35.
    Czekamy na testy.

  2. PDamian
    PDamian 27 maja 2017, 19:16

    Piszą, że Sony wciąż na trzecim miejscu na świecie wśród producentów aparatów z wymienną optyką i obiektywów (z udziałem 14% rynku),
    pierwsze miejsce w bezlusterkowcach,
    i drugie miejsce (23% rynku) w kompaktach (pierwsze w kompaktach z dużą matrycą)
    link

  3. PDamian
    PDamian 27 maja 2017, 19:31

    Nie robiliście nimi zdjęć?
    ...bo na fotopolis są zdjęcia przykładowe

  4. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 27 maja 2017, 20:59

    "wraz z premierą Sony A9, producent przejął 25% rynku aparatów z matrycą pełnoklatkową w ogóle" - no prosze, premiera i od razu taki skok. Troche to dziwi, bo przeciez w dniu premiery zakup byl niemozliwy, alezapewne chodzi tu od definicje rynku. Np. rynek potencjalny, rynek uzytkownikow optyczne.pl, rynek pracownikow Sony itp.

  5. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 27 maja 2017, 21:09

    czytam dalej 4 kolejne zdania:
    "W przypadku 12-24 f/4 nie możemy przyczepić się zupełnie do niczego."
    "pierwsze wrażenie, jakie zostawia obiektyw po wykonaniu kilku zdjęć, jest naprawdę świetne"
    " Inżynierowie Sony ponownie wykonali świetną robotę."

    Powinno wam raczej zalezec na swietnosci wrazenia wywolanego na czytelnikach. Takie bałwochwalcze pianie przed testem... Napiszcie jeszcze 3 razy ze jest siwetmnie, zeby sony nie zapomnialo zafundowac pobytu w kolejnej egotycznej lokalizacji.


  6. PDamian
    PDamian 27 maja 2017, 21:35

    Za zaproszenie?
    -Nie bądź śmieszny.

    Redaktor teraz płynie tym jeziorem wpław do Locarno w Szwajcarii z pełnym Zero Halliburton żeby zdeponować w banku kapuchę od Sony.
    Kartę ze zdjęciami przykładowymi ma w kąpielówkach. ;)

  7. Szabla
    Szabla 27 maja 2017, 22:06

    Baveno i Lago Maggiore - super miejsce. :)

  8. PDamian
    PDamian 27 maja 2017, 22:12

    O matko,
    to z 50 km wpław.

    W Brissago jest bank.

  9. wojtek1963
    wojtek1963 27 maja 2017, 22:17

    nie było pod ręką spawarki, żeby sprawdzić szczelność bagnetu ?

    Cytat:
    " Za prezentowany instrument przyjdzie nam zapłacić 2700 euro lub 2300 funtów, co wydaje się ceną wygórowaną, jednak porównywalną do cen obiektywów innych producentów."

    Przyjemny wyjazd sponsorowany i jak widać ceny Sony już nie takie odstraszające?

    Czyży Optyczne miały zauważyć innowacyjność Sony ? Co prawda 2 lata po fakcie ale to zawsze coś.

  10. wojtek1963
    wojtek1963 27 maja 2017, 22:33

    Cytat:
    "Jest ciężki, ale przy tym nie ciąży w ręku, a wydaje się po prostu solidny."

    Używam Sony 7R, kibicuje S ale to co powyżej to już zakrawa na wazeliniarstwo.

  11. krewzszafy
    krewzszafy 27 maja 2017, 22:40

    a to niespodzianka od sony, jest ciężkie i nie ciąży zarazem... ale jednak solidny się tylko wydaje! a mi się wydaje że to niefajne cisnąć takie teksty

  12. PDamian
    PDamian 27 maja 2017, 22:45

    Sądząc po "szybującym mechanizmie nastawiania ostrości" -to Szabla to pisał. ;)

  13. focjusz
    focjusz 27 maja 2017, 23:01

    Szczerze powiedziawszy to po ostatnich premierach Sony myślę ma spore szanse przeskoczyć z 3 na 1 miejsce. Oczywiście może ( kwestia bazy i przyzwyczajeń ) nie w profesjonalnych wypożyczalniach itp ale gdybym miał teraz kompletować system od nowa to Sony jest naturalnym wyborem i jedynym bez większych braków ( super tele to NIE jest główne obszar zarabiania na foto)

  14. ciszy
    ciszy 28 maja 2017, 01:28

    "Jako ciekawostkę warto dodać, że w na rynku niemieckim system bezlusterkowy marki Sony jest najlepiej sprzedającą się "pełną klatką".
    Jak to by baron powiedział w kraju którym jest ponad 80mln a większość z fotografów używających FF wybiera sony nie może się mylić co do wyboru,
    Widzisz baronie jak to jest gdy się patrzy tylko na pewien kraj?
    Man nadzieje, że teraz skończysz gadać o tych 63% Japończyków.

  15. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 28 maja 2017, 09:48

    "Jest ciężki, ale przy tym nie ciąży w ręku"

    Dziecko w ramionach matki?

  16. beata_k
    beata_k 28 maja 2017, 09:58

    Nawet jak na optyczne pewne granice w szerzeniu propagandy zostały przekroczone :) gratuluje :)
    Ciekawy sposób narracji "dowiedziliśmy się", "mieliśmy okazje", znaczy wszyscy na własnej skórze, czy tylko Pan Marcin Czajkowski?
    To są odczucia, opinie, wrażenia redaktorów lub pracowników portalu, czy to są wrażenia Pana Marcina? Pan Marcin na stałe zagości na portalu? Czy Pan Marcin napisał tego potworka pod dyktando od tak w ramach chałtury?
    Ten artykuł to dzieło Pana Marcina czy jednak praca wspólna z redakcją?

    Bo "my" czytelnicy "dowiedzielśmy się" i "odnieśliśmy wrażenie" niezłego kiczu w formie pisemnej mimo iż sprzęt testowany pewnie zacny :)

  17. beata_k
    beata_k 28 maja 2017, 10:04


    @MaciekKwarciak, dobre :)


    ""Jest ciężki, ale przy tym nie ciąży w ręku"

    to zdanie równie brawurowe jak w skeczu u Pakosy:

    "ręka tego człowieka była ślizga jak ręka węża"

  18. tripper
    tripper 28 maja 2017, 10:09

    @focjusz

    A to nie słyszałeś, że Sony już jest na 2-gim miejscu?*

    * pod względem wartości sprzedaży**

    ** małoobrazkowych aparatów z wymienną optyką***

    *** na rynku amerykańskim****

    **** w miesiącach styczeń-luty*****

    ***** w porównaniu do roku poprzedniego

    Wkrótce Sony wyczerpie światowe zasoby przypisów dla informacji prasowych i materiałów marketingowych :-)

  19. Szabla
    Szabla 28 maja 2017, 10:39

    @PDamian: właśnie po tym widać, że nie zajmuję się już pisaniem takich rzeczy :)

  20. wojtek1963
    wojtek1963 28 maja 2017, 10:46

    " Ciekawy sposób narracji "dowiedziliśmy się", "mieliśmy okazje", znaczy wszyscy na własnej skórze, czy tylko Pan Marcin Czajkowski? "

    czyli Zdrowie Wasze w gardła Nasze :)

  21. PDamian
    PDamian 28 maja 2017, 11:21

    Jak kąpielówki nie były bawełniane i na gumkę to może jeszcze zobaczymy jakieś zdjęcia.

  22. wojtek1963
    wojtek1963 28 maja 2017, 11:56

    PDamian
    28 maja 2017, 11:21
    Jak kąpielówki nie były bawełniane i na gumkę to może jeszcze zobaczymy jakieś zdjęcia.

    Ale koniecznie z wyostrzeniem - 3 :)

  23. thorgal
    thorgal 28 maja 2017, 12:17

    Czy "uchodźcy" was zaatakowali?

  24. focjusz
    focjusz 28 maja 2017, 12:35

    Myślę że "baronierzy" powinni wreszcie zamiast zaklinać rzeczywistość obrazkami z przeszłości zacząć wymagać od swej ukochanej firemki aby zaczeła poważneij traktować tych którzy w tym biznesie oczekują nie tylko kontynuacji.
    Nawet juz VW doszedł do jedynie słusznego wniosku że era diesla dobiega końca - Canon jak widać potrzebuje podobnego wstrząsu.

  25. Doc1965
    Doc1965 28 maja 2017, 13:05

    Wiadomo, Sony, sonotrolle się zleciały...
    @beata_k
    logika... Pan Czajkowski nie był jedynym zaproszonym na tę imprezę. I właśnie dlatego taka forma narracji?

  26. r2mdi
    r2mdi 28 maja 2017, 13:06

    Autor artykułu napisał tak:
    "Jak przystało na UWA, propozycja firmy Sony na 12 mm dość silnie winietuje i prezentuje oznaki silnej dystorsji. Nie jest to nic, czego byśmy się nie mogli spodziewać przy takiej ogniskowej. Przy zmianie do 24 mm wady stają się mniej zauważalne, a przy przymknięciu przysłony praktycznie znikają. "

    Jeśli obie wady praktycznie znikają to czy to oznacza, że silna dystorsja znika przy przymknięciu obiektywu?

  27. beata_k
    beata_k 28 maja 2017, 15:02

    @Doc1965, wiesz dokładnie kto? Marketing sony? Organizatorzy wyjazdu? Reszta redaktorów? Czy konkretnie redaktorzy portalu optyczne.pl?

    Logika podopowiada, że opisując swoje pierwsze wrażenia należy używać liczby pojedynczej.

    @Doc1965 logika ci podpowiedziała, że jak ktoś nie lubi takiej propagandy, bo aż w oczy kłuje to jest sonotrolem?

  28. Doc1965
    Doc1965 28 maja 2017, 15:43

    @beata_k
    Logika mi podpowiada, że jak człowiek czegoś nie lubi, to raczej trzyma się z daleka... chyba, że to praca... Ale zawsze można zmienić 😉

  29. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 28 maja 2017, 15:47

    @r2mdi - wszystkie wady znikaja gdy domkniesz obiektyw wieczkiem.

    @Dov1965 - w koncu spotkalem czlowieka ktory nie oglada filmow ktorych nie lubi (a to wie zanim je obejrzy, bo trzyma sie od nich z daleka), nie krytykuje polityki, nie narzeka na pogode (bo trzyma sie od niej z daleka) i generalnie ma fantasyczne zycia z daleka od planty zamieszkanej przez reszte z nas. Jak widac prawda jest ze w internecie mozna znalezc wszystko, nawet ciebie.

  30. wojtek1963
    wojtek1963 28 maja 2017, 15:49

    @beata_k
    Logika mi podpowiada, że jak człowiek czegoś nie lubi, to raczej trzyma się z daleka... chyba, że to praca... Ale zawsze można zmienić 😉

    No widzisz, a Optyczne Sony nie lubią ( czego wielokrotnie dali wyraz ) ale jak się trafił fajny wyjazd to nagle okazuje sie , że chłopaki potrafią napisać ociekająca lukrem laurkę.

  31. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 28 maja 2017, 15:51

    @focjusz - VW nie doszedl do takiego wniosku, tylko zaostalo mu to zakomunikowane przez znajomkow z niemieckiego rzadu. Disle same z siebie sie nie koncza, wykanczaja je nowe regulacje.

  32. PDamian
    PDamian 28 maja 2017, 16:04

    Co oni zrobią z olejem napędowym z rektyfikacji ropy dla pozyskania benzyny?

  33. beata_k
    beata_k 28 maja 2017, 17:15

    @Doc1965, ta logika co ci coś tam podpowiada to chyba mały trol w głowie, takie podejście to można mieć do lubienia albo nie lubienia przetworów mlecznych.


    @wojtek1963(napisał:)
    "@beata_k
    Logika mi podpowiada, że jak człowiek czegoś nie lubi, to raczej trzyma się z daleka... chyba, że to praca... Ale zawsze można zmienić 😉 "

    @wojtek1963, pomyliłeś się, takiej bzdury bym nie napisała, cytujesz kogoś innego.


    @wojtek1963(napisał)
    "No widzisz, a Optyczne Sony nie lubią ( czego wielokrotnie dali wyraz ) ale jak się trafił fajny wyjazd to nagle okazuje sie , że chłopaki potrafią napisać ociekająca lukrem laurkę. "


    To też, wyssane z palca, redakcja raczej jest w kwestiach systemowych neutralna, dlatego taki artykuł tym bardziej dziwi.

  34. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 28 maja 2017, 18:38

    @beatak_k - no nie wiem jak to z ta neutarlnoscia, przejrzyj testy aparatow olympusa m43 (i tylko olympusa). Bija na glowe wszelkie palnoklatkowce, a w tabeli zawsze pelno wyczarowanych punktow za pochodzenie, tfu, za wszelkiego rodzaju niemierzalmne czynniki typu jakosc nadruku loga, poziom lansu, krzywizna bagnetu...

  35. wojtek1963
    wojtek1963 28 maja 2017, 20:01

    beata_k
    " To też, wyssane z palca, redakcja raczej jest w kwestiach systemowych neutralna, dlatego taki artykuł tym bardziej dziwi. "

    tak, tak neutralna :)
    nie żartuj sobie i odpowiedz mi na pytanie jaki inny aparat niż Sony A7R i był badane na okoliczność czy świecąc mocnym światłem między bagnet a obiektyw da naświetlić matrycę.
    Albo punktacja Optycznych dająca badziewiu Panasonika za 2000 zł wiecej punktów niż A7r bodajże.
    Albo cały test Sony Alpha 900 gdzie niejaka kasia11009 pozamiatała redakcją podłogę i poprawki w teście były wprowadzane na goraco po każdym wpisie tej dziewczyny.
    link: link
    Często w komentarzach Arek dawał upust swojej niechęci do S że aż w końcu zaproponowałem mu w imieniu korporacji pracę w Zarządzie S bo przecież taki geniusz nie może się marnować :)
    link;
    link

    Optyczne odstawiają regularny hejt cenowy na Sony np według Arka Sony_Carl_Zeiss_Sonnar_T*_FE_35_mm_f_2.8 za 4 koła powinien kosztować cytat z Arka :) " żeby było w miarę normalnie powinno być jakieś 1999 zł sugerowana i trochę taniej na półkach w sklepie." to tylko przykład bo Optyczne przysrywają każdemu czy to obiektywowi czy body w temacie ceny :)

    Wiele by pisać :)

  36. ikit
    ikit 28 maja 2017, 22:09

    Tyle hejtu wynikającej z zazdrości o dwa fajne szkiełka że nawet posiadacze telewizorów sony mogą się pławić w dumie z jakiegokolwiek związku z tą firmą:D:D:D

    Swoją drogą przy obecnych cenach fotosprzętu niedługo jednymi z bardziej pożądanych artykułów na fotostronach będą rankingi najlepszych pożyczek bankowych i systemów ratalnych:p

  37. baron13
    baron13 28 maja 2017, 22:58

    Hi,hi, jak się czyta komenty, to niemal widać, te wylewające się kompleksy. Ja tylko się zastanawiam jak bardzo trzeba mieć narąbane pod czachą, żeby się entuzjazmować, które miejsce w której konkurencji zajęła moja firma... To już niedługo towarzystwo będzie łazić z szalikami i prać posiadaczy sprzętu wrażych firm. No i jak bardzo trzeba być łatwowiernym by nie rozumieć marketingowego bełkotu. Oczywiście, że na spotkaniu promocyjnym firma będzie się chwalić. A co, powie prawdę, że na spotkaniu zarządu dział foto dostał trzy kwartały na osiągnięcie zysków, albo nastąpi zamknięcie? A jak słyszymy takie określenie "najlepiej się sprzedający produkt" to ruszmy głową, czemu nie powiedziano "sprzedaliśmy najwięcej" albo "mamy największy procentowy wzrost sprzedaży"? Bo, nie ma żadnego konkretnego parametru oznaczającego "najlepiej".
    Niestety błędne założenia w prorokowaniu przyszłości fanboyów jedynie słusznej firmy. Nikon ma kłopoty, ale z powodu jakiś koszmarnych błędów w zarządzaniu. Cwanon? Cwanon ma się chyba najlepiej ze wszystkich firm foto. Nie jestem historykiem branży, ale coś mi się zdaje, że mamy po raz pierwszy tak wyraźną dominację jednaj marki na całym świecie. Sam się drapię po głowie, z czego ta przewaga się bierze. Rozwiązania jakie proponują, są dobre dla firmy. Ale nie dla klienta. Z pewnością, nie dla takiego chudopachołka, jak ja, ale jak pokombinować, to korpus Cwanona, szkła może od Sigmy, tyle, że nie wszystkie. Jakoś Cwanon zawsze tak wykombinuje, że oskubie. Nie wiem, czy to dobrze, czy źle, ale niezależnie od tego warto przyjąć do wiadomości tę prostą prawdę, że Cwanon ma ponad połowę rynku foto, ma się dobrze i nic nie zapowiada zmian. Było by dobrze dla klientów gdyby Sony zagroziła Cwanonowi choćby tylko w jakimś segmencie, ale Sony na własne życzenie stawia się w kręgu producentów gadżetów. I aby nie było to o ile pamiętam Cwanon sprzedawał kubki w kształcie elek. Każdy chce zarobić na największym g...

  38. wojtek1963
    wojtek1963 28 maja 2017, 23:00

    Baron szkoda czasu na twe bajania

  39. beata_k
    beata_k 29 maja 2017, 07:00

    @wojtek1963, tabelki są jak oglądanie plików jpg, to specyfika tego portalu.
    Troche podchodzisz z uprzedzeniami, podobne komentarze są też pod szkłami canona czy nikona.


    @baron13(napisał:)
    "Ja tylko się zastanawiam jak bardzo trzeba mieć narąbane pod czachą, żeby się entuzjazmować, które miejsce w której konkurencji zajęła moja firma..."

    Baronie przecież ty tak robisz :) Zresztą większość producentów też.

    Tu nie ma krytyki marketingu sony, bo ten w kategorii "klient indywidualny" zawsze był beznadziejny, żeby nie mnożyć przykładów z lat poprzednich, pamiętam wlepki do angielskojęzycznej wersji NG "sony free", tu raczej mowa o tym, że ten portal schodzi na psy, takimi artykułami.
    Baron, zastanowiłeś się jaka grupa docelowa przeczyta ten bełkot Pana Czajkowskiego? Myślisz, że to będzie szeregowy zjadacz zestawu kitowego?
    To będzie raczej zaawansowany foto amator lub profi uzytkownik, czyli pewnie dość wąski procent użytkowników sprzętu foto, taki artykuł to żadna reklama. Pomijam brak zdjęć albo takie zdjęcia jak na fotopolis, co słusznie ktoś zauważył, zrobione tak aby nie dało się ocenić dystorsji.

  40. baron13
    baron13 29 maja 2017, 08:01

    @beata_k: Nie wiem czy zauważyłaś, ale ja się nigdy pierwszy nie odzywam w temacie wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi. Zawsze najpierw są długie tyrady fanboyów o rychłym końcu lustrzanek. Nie wychwalam Cwanona, tylko pokazuję jak bardzo fanowski świat jest wydumany. Może nie powinienem prostować mitów dla entuzjastów, lecz czasami widzi mi się, że potok fantazji , która udaje rzeczywistość doprowadzi do kolejnej walki z globalnym ociepleniem i masowej budowy wiatraków. Aby nie było, PiS-u nie popieram uważam za szkodników. Ale to jest właśnie takie coś, że się wymyśli nieistniejący problem i potem nie zwracając uwagi na to, że jest nie prawdziwy (w odróżnieniu od "nieprawdziwy") zaczyna toczyć działania wojenne. A, że Cwanon wtopi na tym ignorowaniu bezluster, bo bezlustro wielkim wynalazkiem jest. Rzecz w tym, że bezlustro to opitolona lustrzanka z mniejszymi przez to możliwościami. Kiedyś pracowicie wykazałem licząc zdjęcia na portalu, gdzie powinny być średnio zdjęcia ze wszystkich typów aparatów w naturalnej reprezentacji, że nie ma ich zestawów lustrzany Samyang i bezlustro. Są najnowszych Cwanonów i Nikonów, z bezluster nie ma. Co pokazuje dokładnie jak bardzo EVF przeszkadza robić focie takim zestawem. I jak bardzo generalnie przy długich tele wadzi częstość ramki i migotanie obrazu.
    Dowcip z tym moim trollowaniem na tym polega, że bardzo łatwo podłożyć nogę takiemu rozpędzonemu entuzjazmowi do jakiegoś potłuczonego rozwiązania technicznego i entuzjaści bardzo się wściekają, jak im przypomnieć, że po pierwsze na ten przykład bezlustro ma potężne wady i to jest przyczyna dla której Cwanon nie pcha się w bardzo złą technologię. Jak się fanboye "martwią" o przyszłość Cwanona, to wystarczy przypomnieć, że jest to firma, której jak na razie wiedzie się najlepiej na rynku i już ich trafia szlag, bo cały wywód poleciał w kosmos. Pytanie teraz, czy sprowadzanie z obłoków do twardej rzeczywistości jest paskudnym trollowaniem?

  41. wojtek1963
    wojtek1963 29 maja 2017, 08:21

    beata

    Czy przesadzam?
    Nie sądzę. Obserwuję temat od 13-14 lat. Z rozbawieniem patrzę na histerię , która dotyczy produktów S. Co poniektórzy dostają piany na ustach i białej gorączki na myśl, że S ma jednak przemyślaną koncepcję rozwoju, że jest inowacyjna i niestety ale coraz trudniej obśmiewać kolejne propozycje samemu nie narażając się na śmieszność

  42. johndoe
    johndoe 29 maja 2017, 09:07

    @baron13
    >>>
    Ja tylko się zastanawiam jak bardzo trzeba mieć narąbane pod czachą, żeby się entuzjazmować, które miejsce w której konkurencji zajęła moja firma..
    ---
    63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, 63%, szyśdziesiont czy procent..........

  43. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 10:15
  44. komor
    komor 29 maja 2017, 10:40

    @baron13, rzadko się włączam w te onetowe dyskusje, które się odprawiają w komentarzach pod artykułami, czasem kibicuję Twojemu torowi myślenia, czasem nie. Tym razem nie.
    Obawiam się, że od bezlustra nie ma odwrotu, a wszelkie wady wieku niemowlęcego konsekwentnie znikają, zalety pozostają, a czasem pojawiają się nowe, a takie Sony A9 jest kolejnym krokiem w tym kierunku. Sam używam Canona i nie zamierzam w przewidywalnej przyszłości tego zmieniać, ale nazywanie bezluster potłuczonym rozwiązaniem jest bardzo krótkowzroczne. Nie wiem czy lustrzanki zostaną całkowicie wyparte, czy zostaną tylko w profi-segmencie (albo wręcz przeciwnie, w najtańszym?), ale przyszłość należy raczej do wizjera elektronicznego, elektronicznej migawki itd.

  45. mmatja
    mmatja 29 maja 2017, 11:14

    W perspektywie kilku lat nie widać powodu dla którego aparaty bez lustra miałyby w czymkolwiek ustępować lustrzankom. Już teraz jest to mocno wyrównana konkurencja.
    Rozwój "bezluster" w głównej mierze zależy od postępów w elektronice. W przypadku lustrzanek jest większa zależność od mechaniki. Mechanika to zawsze najtrudniejsze, najdroższe i najsłabsze ogniwo.

  46. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 11:48


    Samopowrotne lustro wymyślono dla szybszego podglądu przez obiektyw w czasie fotografowania (między zdjęciami).
    -Zdejmowanie matówki lub wsuwanie pod nią kasety z filmem zajmowało dużo czasu.

    Świat przyśpieszył i okazuje się, że ruch lustra w górę i jego powrót na swoje miejsce nie nadąża z możliwościami elektroniki w rejestracji obrazu.
    Lustro spowalnia możliwości zapisu zdjęć, utrudnia zarówno śledzenie ostrością jak i obserwację przez wizjer tego co się dzieje.
    W dzisiejszych czasach samopowrotne lustro to równie przestarzałe rozwiązanie jak kiedyś matówka w osi optycznej obiektywu którą na czas robienia zdjęcia zastępowało się materiałem światłoczułym.

    Tutaj w 2005 roku Mike Johnston ( w latach 1994-2000 redaktor naczelny magazynu PHOTO Techniques, 1988-1994 redaktor (bardzo fajnego) Camera & Darkroom) pisze:
    "Dobre aparaty zostaną wyposażone w duże wyświetlacze LCD lub VGA podobne do tego, który zamontowano w wielofunkcyjnym przenośnym banku pamięci Epson P-2000. To one będą wizjerami i ekranami, na których się ogląda, a nawet edytuje zdjęcia jednocześnie. Jasność będzie się automatycznie dostosowywała do oświetlenia, co umożliwi korzystanie z nich w każdych warunkach.

    Czy aparaty wciąż będą miały wizjery, do których trzeba przyłożyć oko (optyczne lub elektroniczne)? Pewnie tak, bo są sytuacje, w których fotograf nie chce używać jasnego, emitującego światło wyświetlacza. Natomiast nie zaryzykuję teorii na temat, jakie rozwiązanie zwycięży (wiem jedynie, że nie będzie to samopowrotne lustro)." link

  47. Betelgeuse
    Betelgeuse 29 maja 2017, 15:19

    Na każdym etapie rozwoju danej technologii następuje etap kiedy danemu rozwiązaniu należy powiedzieć "Dziękuję, Twój czas minął", bo blokujesz/uniemożliwiasz wejście na wyższy poziom w danej dziedzinie. W tej chwili w dziedzinie fotoobrazowania jest to klepiące lustro i migawka. O ile trzymanie tego drugiego ma jeszcze jakieś uzasadnienie, to lustro już dawno powinno przejść w niebyt. Blokuje optyke, blokuje kompaktowość, blokuje poprawnie naświetlone zdjęcia i wiele innych.
    A Baron niech swoje klepie - on jest jak taki stary uczelniany piernik, który od 30 lat powtarza studentom swoje skoroszytowe wypociny, na których oparł swoją karierę i puścić, ani zaktualizować jej nie zamierza. Jemu jest dobrze w ciepłym domku z lustereczkiem. Wyjdzie sobie wieczorkiem na balkonik, zrobi zdjęcie w świetle ulicznej latarni, w duchu pomyśli "Hoho, znowu dzięki lustrzance wyszło w takich słabych warunkach", pochwali się tym na Optycznych, a ludzi którzy to robią milion razy lepiej zignoruje.

  48. baron13
    baron13 29 maja 2017, 17:11

    Jak poczytać to stałem się wręcz całym stronnictwem na Optycznych :-) A dyskutuje się ze mną albo mniej czy bardziej eleganckim pokazywaniem języka zza płota, ignorowaniem argumentów, które przytoczyłem, czasami ciut merytorycznie. :-)
    @komor: Czy udaje się przezwyciężać choroby wieku dziecięcego EVF? Moim zdaniem jest troszkę lepiej, ale bardzo daleko od tego, jak by się chciało. Co więcej jak na razie w technologii nie widać sposobów, by miało dojść do stanu w którym można by spokojnie wywalić tor optycznego podglądu. A to ze wzgledu na niesamowite własności oka, które prawdopodobnie jest jednym z zasadniczych elementów ewolucyjnego sukcesu człowieka. Wiadomo, że białko odpowiedzialne za widzenie (dobra, zapomniałem nazwy) reaguje na pojedyncze fotony. O ile opisy róznych eksperymentów z początku XX wieku są prawdziwe, a raczej są, bo dały te same wyniki co późniejsze, prowadzone z pomocą bardzo dobrych fotopowielaczy, człowiek widzi te pojedyncze fotony. O ile zrobienie fotopowielacza z taką czułością jest od dawna opanowane, to matrycom do takich osiągów bardzo daleko. Ale jest inny problem: sposób rejestracji obrazu. W oku odbywa się to w ciągle bez rozdziału na "ramki" bez czasu naświetlania określonego dla całej siatkówki. Daje to dramatyczną różnicę w efektach gdy się np obserwuje kadr swoim ślepiem bezpośrednio i poprzez EVF. Przy długiej ogniskowej obraz zostanie wyświetlony taki jaki został zarejestrowany. Czyli w najlepszym razie widzimy lecącego ptaka tam gdzie był 1/60 sekundy wcześniej. W gorszym, mamy obraz zniekształcony ruchem obiektywu, który zwłaszcza przy włączeniu lupy jest zwykle porównywalny, albo nawet szybszy od czasu rejestracji. Spokojnie można przenieść obiektyw o rozmiar kadru w czasie rzędu 1/60 -1/100 sekundy. Ponieważ pozycja tego co jest wyświetlane jest opóźniana w stosunku do rzeczywistej pozycji obiektywu diabli biorą naturalną pętlę sprzężenia zwrotnego, dzięki której ręce korygują wycelowanie. I tak się na przykład gubi ptaki w locie. Oko ma komórki wyspecjalizowane w wyłapywaniu ruchu. Jednak warunkiem ich działania jest płynność obrazu. Bo reagują na pochodną natężenia światła. Jeśli traktujemy jest cały czas migotaniem, wyłączą się. Można sprawdzić, że na skraju pola widzenia widać migotanie rtęciówek, w telewizorze nie ma szans zobaczyć tego, ponieważ migocze cały obraz. Wykrywanie ruchu jest potrzebne, gdy się strzela jakieś dynamiczne zdjęcia. O problemach z dynamiką toru EVF pisałem wiele razy. Jak na razie nie widać, jak by tu sobie poradzić z tymi problemami.

  49. komor
    komor 29 maja 2017, 17:29

    Jakoś w telewizyjnych kamerach radzą sobie z tymi problemami, jak kręcą kolejną Krystynę Czubównę czy tam Davida Attenborough. :) Owszem, masz rację, że opóźnienie wizjera elektronicznego jest jednym z jego największych problemów i potencjalnie zawsze opóźnienie będzie większe niż dla toru optycznego (i tego nie przeskoczymy), ale czy to ma aż takie zasadnicze znaczenie dla większości z nas? Skoro już o Sony mowa: "The A9 has a 1280x960px resolution viewfinder that runs at 120 fps with very low latency." Olympus OM-D E-M1: "Display time lag significantly reduced (0.016 sec.)". Fuji X-T2: "Częstotliwość odświeżania obrazu wynosi 60 kl/s, a po podpięciu pionowego uchwytu w trybie Boost wzrasta nawet do 100 kl/s."

    Następne będą jeszcze lepsze, szybsze, itd.

  50. baron13
    baron13 29 maja 2017, 18:58

    @komor: Jak to działa można się przekonać już przy popularnych obiektywach 300 mm na apsc. Jesli nawet nie stosujesz lupy zamiast ruchu obserwowanych obiektów widzisz sieczkę kolejnych wyświetlanych ramek. Zapewne przy jakiejś częstotliwości obraz stałby się płynny, ale niestety, nie możesz skracać dowolnie czasu rejestracji obrazu bo trzeba podnieść czułość. Jest też ograniczenie transmisji danych, ale odłóżmy to. Zasadniczą sprawą jest fizyczne ograniczenie czułości. Gorsze oświetlenie zawsze doprowadzi do zwiększenia czasu naświetlania. W wypadku gdy chcesz z jakiś powodów użyć lupy z ogniskowej o równoważniku 800 mm robi się 8000 mm. Efekt jest taki, że obraz tańczy nawet po zamocowaniu obiektywu na mocnym statywie. Nie ma mowy np o wyostrzaniu. Kiedyś tu podawałem wyliczenia kątowe. Jak coś nie pochrzaniłem masz przy 800 mm kąt widzenia ok 1,6 stopnia, trochę wyobraźni mechanika i widać co się może dziać.

  51. Doc1965
    Doc1965 29 maja 2017, 20:18

    Już nie mogę... baron, czy myślisz, że jak naświetlam nocne kadry, z czasem 60 sekund, wyświetlacz odswierza mi się co minutę??? Jeżeli tak jest w Twoim Cwanonie, zmień aparat. Świat poszedł do przodu!!!

  52. baron13
    baron13 29 maja 2017, 20:48

    @Doc1965: Ciekawe, skąd Ci się wzięło te 60 sekund ? :-)))

  53. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 20:58

    Pacz baron,
    link -taki cudak jak ty.
    [filmik na dole]

  54. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 21:00
  55. beata_k
    beata_k 29 maja 2017, 21:49



    @baron13(napisał)
    "Gorsze oświetlenie zawsze doprowadzi do zwiększenia czasu naświetlania. "

    wydłużenia masz na myśli .......no chyba że podbicia iso. Dawno temu w straych evf na slt bardziej przeszkadzało smużenie albo odbicia przy kontrstowym oswietleniu. Teraz bardziej przeszkadza ciemny wizjer 6d, ty oczywiście baron tego nie ogarniesz bo biegasz po nocach próbując fotografować ptaki na 400mm na apsc na nowych bezlustrach sony. No i cała reszta musi to czytać pod beznadziejnym artykułem sponsorowanym od słowoklety Czajkowskiego na optycznych, który popełnił zwykłą chałturę by dorobić poza ślubnym budżetem. Ot cała filozofia.
    Zamiast skupić się na klepaniu o lagach, wyłacz adblock'a bo od jutra redakcja zacznie żyć tylko z takich gównoartykułów.

  56. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 21:55

    d'Argent

  57. baron13
    baron13 29 maja 2017, 22:11

    @beata_k: Niewątpliwie jest tak, że aparatach Sony jest i nieskończone iso i nieskończona częstotliwość ramki. A skutek jest taki, że jak kiedyś pokazałem długich tele nikt do tych aparatów nie podpina.
    @PDamian: No właśnie: "jak w kinie".

  58. PDamian
    PDamian 29 maja 2017, 22:26

    baron13,
    używam czasami Rokkor 600mm i Telyt 560mm (do kompresowania).

  59. baron13
    baron13 29 maja 2017, 22:49

    @PDamian: A ja do tego jeszcze czasami coś se pstryknę:
    link
    ;-)

  60. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 30 maja 2017, 00:14

    @PDamian - ten twoj Mike Johnston to niezly wizjoner skoro w 2005 wieszczy nadejcie LCd w aparatach. I pomyslec za ja rok wczesniej kupilem Pentaxa ist DS ktory, wait for it, ma ekran LCD. Lepiej, takie naprawde dobre aparaty jak Sony R1 (bezlusterkowiec APS-C!), olypus 8080, minolta a2 juz wyszly.

    Wiec po co cytujesz tego "proroka"?

  61. Szabla
    Szabla 30 maja 2017, 08:33

    Chodzi chyba o 1995, a nie 2005.

  62. PDamian
    PDamian 30 maja 2017, 19:26

    Zdjęcia przykładowe będą?

  63. Betelgeuse
    Betelgeuse 31 maja 2017, 10:48

    @Baron tu jest przyszłość AF: link
    Obejrzyj od 5 minuty

  64. Tornvald
    Tornvald 31 maja 2017, 12:05

    Ten chińczyk to jakiś nadczlowiek! Jakim cudem złapał w kadrze piłkę w locie na lagujacym ekranie/EVF... Baron pisał,że się nie da ;P

  65. dARTi
    dARTi 31 maja 2017, 14:08

    On przewidział uwzględniając laga, że piłka znajdzie się po ustalonej wcześniej ilości milisekund w odpowiednim miejscu i zawczasu tak skierował obiektyw :D
    Kwestia wprawy i ultra szybkich obliczeń w głowie :P

  66. dARTi
    dARTi 31 maja 2017, 14:10

    Baron takie rzeczy robi przy śniadaniu ostrząc ręcznie Samyangiem 500mm ma 110% trafień w punkt ;)

  67. Szabla
    Szabla 1 czerwca 2017, 13:31

    Nie w punkt, tylko w ptaka ;)

  68. PDamian
    PDamian 1 czerwca 2017, 14:08

    Szabla, czy redaktor powrócił już z tego jakże pięknego zakątka Włoch (ze zdjęciami przykładowymi)?

    Wzięliście go do niewoli?

  69. dARTi
    dARTi 1 czerwca 2017, 14:29

    @Szabla

    Perwers

    ;)

  70. Tornvald
    Tornvald 1 czerwca 2017, 15:10

    Chyba w ptaszka ..takiego małego...wróbelka;P

  71. Szabla
    Szabla 1 czerwca 2017, 15:17

    @PDamian: kontakty z dziennikarzami to kompletnie nie moja działka. :)

  72. PDamian
    PDamian 1 czerwca 2017, 15:22

    Coraz bardziej tajemniczy jest ten brak zdjęć przykładowych z Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G.

    Może trzeba zgłosić zaginięcie?

  73. dARTi
    dARTi 1 czerwca 2017, 22:16

    Brak wtyczki do korygowania dystorsji ;)

  74. needle
    needle 17 czerwca 2017, 18:17

    niby taki rozwój, niby taki postęp, automatyzacja, robotyzacja, komputeryzacja i parę jeszcze innych zacji a ceny jak u jubilera za rękodzielnictwo artystyczne uznanych twórców. sorry ale wszystko to jest g warte. rzeczywista cena tego jest o rząd wielkości niższa ale target ma zdolność kredytową to można windować.

  75. niePISmienny
    niePISmienny 22 czerwca 2017, 16:33

    Needle, mylisz dwa pojęcia: cena i wartość - one są wprawdzie ze sobą powiązane ale czasem bardzo luźno :-)
    Ale w ogólności masz rację - wartość ciągle maleje a cena ciągle rośnie - taki rynek...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział