Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D300 - test aparatu

15 grudnia 2007
Krzysztof Mularczyk, Arkadiusz Olech, Konrad Szaruga Komentarze: 36

5. Balans bieli

Nikon D300 posiada następujące nastawy balansu bieli:

  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień zachmurzony,
  • Światło Żarowe,
  • Światło jarzeniowe,
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca,
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Dzięki odpowiedniemu przyciskowi na obudowie i dwóm pokrętłom sterującym można w łatwy sposób zmienić balans bieli bez wchodzenia do menu. Nawet ustawienie wzorca bieli może odbyć się bez zbędnego zerkania na LCD.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest przy zastosowaniu różnego oświetlenia i odpowiednich nastaw.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło 3000 K. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli 3000 K. Światło 3000 K. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło mieszane. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej. Nikon D300 - Balans bieli Nikon D300 - Balans bieli

Na szybkie podsumowanie pozwala tabela poniżej. Wyniki prezentują się na dobrym poziomie. Nieco lepiej pod tym względem wypadał Canon 40D, który notował niższe błędy kolorów przy świetle słonecznym. Analogiczny błąd rozpoznania kolorów w D300 wynoszą około 6-8. Bardzo dobrze jest w przypadku światła lampy błyskowej i odpowiedniego balansu bieli. Odrobinę gorzej, jeśli użyjemy automatycznego balansu bieli. Niewątpliwie cieszą pomiary prawidłowego nasycenia kolorów, z bardzo małym zastrzeżeniem do nasycenia przy balansie lampy błyskowej i dużo większym jednak przy udziale światła żarówki o temperaturze 3000 K.

Jak to zwykle w lustrzankach bywa, zmorą okazuje się światło żarówki. W D300 balans Auto również kiepsko sobie z tym radzi, ale jeśli ustawimy odpowiednią temperaturę barwną to problem znika. Jeśli nie znamy temperatury barwowej światła można użyć wzorca bieli.

Balans bieli: Auto Słońce Auto 3000K Auto Auto Błysk
Światło: Słońce Słońce 3000K 3000K mieszane Błysk Błysk
dC D300 6.75 8.18 20.3 6.21 23.2 6.75 4.84
S[%] D300 104.1 104.9 131.4 102.5 125.8 105.7 92.93