Sony FDR-AX1E - konsumencka kamera 4K
Na targach IFA w Berlinie firma Sony zaprezentowała swój pierwszy konsumencki model kamery 4K - Handycam FDR-AX1E. Została ona wyposażona w przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1/2,3" i obiektywu Sony G z 20-krotnym zoomem optycznym (odpowiednik 31,5 - 630 mm dla pełnej klatki).
Informacja prasowa
- Rejestracja obrazu 4K Ultra HD z wykorzystaniem przetwornika obrazu CMOS Exmor R™, profesjonalnego procesora obrazu oraz obiektywu typu G o wysokiej jakości wyposażonego w zoom optyczny 20x i stabilizator SteadyShot
- Zapis materiału filmowego 4K w nowym, wydajnym formacie XAVC S
- Dwa gniazda na karty pamięci XQD umożliwiające nagrywanie w trybie naprzemiennym
- Wyświetlanie filmów 4K na telewizorach BRAVIA z wykorzystaniem jednego przewodu HDMI
- Profesjonalne możliwości dzięki rozbudowanym funkcjom ręcznego wyboru ustawień oraz gniazdom audio typu Cannon (XLR)
Firma Sony zaprezentowała swoją pierwszą kamerę 4K z segmentu elektroniki użytkowej: Handycam® FDR-AX1E. Od dziś pasjonaci wideofilmowania mogą więc nagrywać imponujący obraz w formacie 4K, uzyskując niezrównane bogactwo szczegółów i cudowną kolorystykę.
4 razy więcej szczegółów niż w formacie Full HD
Do nagrywania materiałów 4K i HD z kamery FDR-AX1E wykorzystywany jest format XAVC S i kontener multimedialny MP4. Do zapisu obrazu służy kodek MPEG-4 AVC/H.264 Long GOP, a do zakodowania dźwięku — format Linear PCM. Dzięki formatowi XAVC S nagrywanie materiałów 4K jest łatwiejsze i wygodniejsze: na karcie pamięci XQD o pojemności 64 GB mieszczą się blisko dwie godziny nagrania 4K. Po zmianie trybu zapisu na Full HD jedna karta wystarcza do nagrania niemal 3 godzin materiału w formacie 1920x1080 50p. W celu zapewnienia zgodności z obecnymi urządzeniami powszechnego użytku planowana jest aktualizacja formatu AVCHD, która będzie miała miejsce w pierwszej połowie 2014 r.Kamera FDR-AX1E jest wyposażona w przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1/2,3" o sprzętowej rozdzielczości 4K (3840 x 2160) — niezbędnej do uzyskania nadzwyczaj szczegółowego obrazu. Rejestrowany obraz zawiera cztery razy więcej szczegółów niż nagrania w formacie Full HD, a jego przepływność jest dostosowana do olbrzymiej ilości danych w strumieniu 4K 50 kl./s. Zaawansowany procesor obrazu, identyczny ze stosowanymi w profesjonalnych kamerach 4K, z dużą szybkością przetwarza sygnały z przetwornika CMOS i w czasie rzeczywistym generuje finalne klatki obrazu 50p.
Nieskazitelna jakość nagrań to także zasługa wysokiej jakości obiektywu Sony typu G. Konstruktorzy połączyli w nim soczewkę asferyczną ze specjalnym szkłem o bardzo małej dyspersji, uzyskując nadzwyczajne wyniki. Dzięki optymalizacji obiektywu pod kątem rejestracji szczegółów obrazu i kolorystyki, ten pionierski model Handycam® jest prawdziwą klasą dla siebie. Co więcej, 20-krotny zoom optyczny obiektywu umożliwia nastawianie ogniskowych z zakresu od 31,5 do 630 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), a stabilizator Optical SteadyShot utrzymuje stabilność obrazu nawet przy dużym zbliżeniu.
Twórcze możliwości i ergonomia godna sprzętu profesjonalnego
Kamera FDR-AX1E ma kilka funkcji ułatwiających twórcze kształtowanie wyglądu obrazu. Należą do nich trzy filtry ND, służące do korygowania ilości światła docierającego przez obiektyw do matrycy obrazu. Ich cztery ustawienia — wyłączony (przezroczysty), 1/4, 1/16 i 1/64 — dają użytkownikowi możliwość korekty warunków oświetlenia i nastawiania żądanego czasu migawki oraz przysłony nawet w jasne, pogodne dni. Dostępnych jest ponadto pięć funkcji przetwarzania obrazu (balans bieli, gamma, szczegółowość, szczegółowość skóry i macierz), których różne kombinacje pozwalają nadać filmowi oczekiwany charakter i kinowy wygląd.Z myślą o nadaniu filmowi oprawy dźwiękowej godnej imponującego obrazu 4K, kamera jest wyposażona w zaawansowany wewnętrzny mikrofon oraz w dwa gniazda typu Cannon (XLR), powszechnie stosowane w sprzęcie profesjonalnym. Te ostatnie służą do podłączenia zewnętrznych mikrofonów stereofonicznych, które zagwarantują zrównoważony, zsynchronizowany z obrazem dźwięk, który można miksować z sygnałem z wbudowanego mikrofonu.
Dla ułatwienia zdjęć kamera FDR-AX1E jest wyposażona w dwa dogodnie umieszczone przyciski rozpoczynania/zatrzymywania nagrywania oraz w umieszczoną na uchwycie dźwignię zoomu, szczególnie przydatną przy nagrywaniu z małej wysokości. Przewidziano też dedykowane elementy sterujące do automatycznego/ręcznego nastawiania ostrości oraz siedem przycisków programowalnych, do których użytkownik może przypisać wybrane przez siebie funkcje, między innymi wyświetlanie znaczników, wyświetlanie wzoru zebry, wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów obrazu (peaking), powiększanie obrazu przy nastawianiu ostrości, automatykę ekspozycji, SteadyShot, paski barw i sposób działania lampki nagrywania.
Nośnikiem danych w kamerze FDR-AX1E są karty pamięci XQD™, pozwalające na sprawny, szybki odczyt i zapis filmu 4K. Zastosowanie dwóch gniazd na nośniki danych umożliwia nagrywanie naprzemienne, czyli przełączenie nośnika w trakcie nagrania, bez obaw o wyczerpanie pojemności w środku sceny — jak w profesjonalnych kamerach Sony. Możliwa jest nawet wymiana pełnego nośnika „na gorąco”, gdy trwa zapis na drugiej karcie.
4K: nadzwyczajne wrażenia wizualne
Odtwarzanie nagrań z kamery FDR-AX1E to nic trudnego: do jej połączenia z kompatybilnym telewizorem 4K wystarcza jeden przewód HDMI. Odbiorniki telewizyjne Sony BRAVIA wydobywają pełną jakość nagrań 4K/50p, a wyświetlacz TRILUMINOS Display zapewnia rozszerzoną paletę żywych, realistycznie wyglądających barw.
Z myślą o posiadaczach telewizorów Full HD kamera pozwala także na reprodukcję obrazu 1920 x 1080 — konieczna jest jedynie prosta zmiana trybu wyjściowego.
Do obróbki niezwykle szczegółowego materiału HD nagranego kamerą można użyć dowolnego programu edycyjnego zgodnego z formatem 4K. Oferta takich programów stale się powiększa.
Nowy standard branżowy: HDMI 2.0
Kamera FDR-AX1E będzie zgodna z nową specyfikacją HDMI 2.0, umożliwiającą między innymi łatwe aktualizowane wewnętrznego oprogramowania przez Internet.Nowo opublikowany przez HDMI Forum standard branżowy HDMI 2.0 pozwala na przesyłanie sygnału 4K/50p jednym przewodem HDMI. Dzięki tej aktualizacji reprodukcja obrazu 4K/50p z kamery możliwa będzie nie tylko na telewizorach BRAVIA 4K, lecz również na innych telewizorach zgodnych z HDMI 2.0.
Nowe, bardzo szybkie karty pamięci XQD™ z serii N — stworzone do nagrań 4K
Firma Sony wprowadza ponadto nową serię bardzo szybkich kart pamięci XQD™ N, które idealnie nadają się do nagrywania obrazu 4K z nowej kamery Handycam® FDR-AX1E.Pojawią się one w październiku bieżącego roku i będą umożliwiały odczyt z szybkością 120 MB/s oraz zapis z prędkością 80 MB/s (model QD-N64 o pojemności 64 GB) lub 60 MB/s (model QD-N32 o pojemności 32 GB). Tak dużą wydajność przy przesyłaniu danych uzyskano dzięki nowo opracowanemu, inteligentnemu sterownikowi oraz szybkiej, zoptymalizowanej pamięci flash.
Sprzedaż nowej konsumenckiej kamery 4K Sony FDR-AX1E w Europie rozpocznie się na pczątku listopada 2013. Dla zapełnienia pełni wrażeń 4K, urządzenie jest dostarczane w specjalnym zestawie z oprogramowaniem Vegas™ Pro 12 Edit i kartą pamięci XQD™ 32 GB — bez żadnych dopłat.
* Termin „4K” oznacza rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli.
Kamera 4K FDR-AX1E – najważniejsze dane techniczne
Przetwornik obrazu |
Przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1/2,3" wykonany w technologii BSI |
Efektywna rozdzielczość obrazu (film) |
Około 8,3 megapiksela |
Format zapisu filmu |
Format XAVC S: MPEG4-AVC/H264 Format AVCHD; MPEG4-AVC/H264 AVCHD 2.0*. |
Rozdzielczość obrazu filmowego (nagranie 4K) |
3840×2160 60P (150 Mb/s) / 3840×2160 30P (100 Mb/s) / 3840×2160 30P (60 Mb/s) / 3840×2160 24P (100 Mb/s) / 3840×2160 24P (60 Mb/s) / 3840×2160 50P (150 Mb/s) / 3840×2160 25P (100 Mb/s) / 3840×2160 25P (60 Mb/s) |
Rozdzielczość obrazu filmowego (nagranie HD) |
1920×1080 60P (50 Mb/s) / 1920×1080 30P (50 Mb/s) / 1920×1080 24P (50 Mb/s) / 1920×1080 50P (50 Mb/s) / 1920×1080 25P (50 Mb/s) |
Typ obiektywu |
Obiektyw Sony typu G (zakres przysłony F1,6 – F3,4) |
Krotność zoomu optycznego |
20x |
Ogniskowa (w przeliczeniu na format 35 mm) (tryb filmu) |
F = 31,5 – 630 mm |
System nastawiania ostrości |
System AF z wykrywaniem kontrastu |
Tryby balansu bieli |
Automatyczny, zapamiętywanie po naciśnięciu, plener, pomieszczenia, temperatura barwowa |
Stabilizacja obrazu |
Optical SteadyShot™ |
Wizjer |
Typu 0,45" |
Wyświetlacz LCD |
Panoramiczny (16:9) wyświetlacz Xtra Fine LCD™ 3,5", 1229 tys. punktów |
Format zapisu dźwięku |
Linear PCM, 2 kanały (48 kHz / 16 bitów) |
Mikrofon / Głośnik |
Wbudowany mikrofon stereofoniczny/Głośnik monofoniczny |
Gniazdo na karty pamięci |
Karta pamięci XQD x2 (do XAVC S) Memory Stick Pro Duo™ i zgodna z SD/SDHC/SDXC x1 (do AVCHD)*. SD/SDHC/SDXC x1 (użytkowe gniazdo SD) |
Gniazda i złącza |
Słuchawki (mini jack stereo); analogowe wejście linii (XLR); wejście mikrofonowe (XLR); wejście napięcia stałego; złącze zdalnego sterowania; HDMI; USB; kompozytowe wyjście wideo; stopka akcesoriów |
Wymiary
(szer. x wys. x gł.) |
Około 189 x 193 x 362 mm (z wystającymi elementami) |
Waga (sam korpus) |
Około 2440 g |
Waga (z dostarczonym akumulatorem NP-F970) |
Około 2770 g |
Dostarczane wyposażenie |
Akumulator NP-F970; zasilacz sieciowy; ładowarka; przewód HDMI; przewód USB; duża muszla oczna; osłona obiektywu; przewód połączeniowy A/V; karta XQD; CD-ROM z licencją; przewód zasilający; instrukcja obsługi |
*Uwaga: aktualizacja formatu AVCHD zaplanowana jest na pierwszą połowę 2014 roku
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Wszystko super. Ciekawi mnie, czy nie dało sie zrobić 100 klatek w ciągłym nagrywaniu dla rozdzielczości HD, albo i 200-800 jak w FS-700 i trybie burst.
Do tego interfejs wifi, o jakim piszą, również ciekawy. Najwyraźniej mam ciekawego kandydata na kran kamerowy :)
Jako reklama firmy supre - jako technologia konsumencka pewnie skończy tak jak kamery 3D
4K? Dlaczego, przecież wszystko zmierza w tym kierunku, tak jak po DVD przyszło Blue-Ray. Oczywiście DVD nie zniknęło (nawet VHS się długo trzymało!), jednak postępu nikt nie zatrzyma, a to co dziś jest nowością w rzeczywistości jest tylko etapem. 8K już jest testowany :)
8K? - nieskompresowany 350 GB/min. 4k - większość obecnych komputerów słabo radzi sobie z renderowaniem 1080i.
No wiesz, to Japończycy, dla nich nic nie jest niemożliwe :)
link
Sporo czasu zajęło to 4K firmie SONY, JVC już chyba od ponad roku ma takie urządzenia na rynku
GY-HMQ10
Mówisz o tym, które na 4 karty nagrywa 4 fragmenty obrazu w HD? :D
A tak szczerze - to chyba nie bardzo mieli powód, by się ścigać...
mav, daj mu spokój, poprostu musiał się chłopak przyczepić ;)
Większości ludzi zadowala jakość DVD (kiedyś była szokiem); o HD słyszeli, ale nie widzieli; 3D to dla nich abstrakcja; zaś 4k to sci-fi rodem z Marsa. Potrzeba duzo czasu, by ta nowość zawitała pod strzechy. Nie wszyscy żyją nowinkami technicznymi.
artureck - oj zdziwiłbyś się. W tej chwili ludzie widzą już różnice między SD a HD. Z niewypałem 3D natomiast jest jak zwykle - to się nigdy nie przyjmie na dużą skalę, poza wynalazkami-ciekawostkami.
nie rozumiem dlaczego w tak zaawansowanym sprzęcie zastsowano matrycę o wielkości stosowanej w najtańszych kompaktach? pomijając kwestię jakości obrazka z tak małej matrycy to głębia ostrosci będzie przeciez tak duża, że praktycznie wyklucza ambitniejsze zastosowania filmowe
@ad1216
A wg Ciebie "Dom Zły" Smarzowskiego to film ambitny, czy nie? Film ten powstał na Sony EX3, który ma tej samej wielkości przetwornik
...nie wspominając o kilku filmach Larsa Von Triera, które powstawały na handycamach o jeszcze mniejszym przetworniku. Kamera jest tylko narzędziem, od nas zależy jak je wykorzystamy.
ad1216 - i tak jest postęp, poprzednie modele (NX5, AX2000) miały 1/3", dopiero wyższa linia EX miała 1/2".
W typowej reporterce większy przetwornik nie jest potrzebny, wręcz jego małość jest zaletą. Poza tym, ten sprzęt jest "zaawansowany" u nas - bo jest drogi. Pooglądaj zapowiedzi tego sprzętu - wszędzie padają określenia "tani", "konsumencki", "handycam"...
kleofas: od każdej reguły są wyjątki
mav: zdziwiło mnie to, ponieważ Sony juz od wielu lat robi amatorskie kamery z matrycą wielkości APS-C
Najpierw trzeba sprzedać model z małą matrycą, a za chwilę wypuszczą odpowiednik z APS-C. Poza tym tak jak wspomniał Mav kamera jest dedykowana do reporterskich zdjęć gdzie "większy przetwornik nie jest potrzebny, wręcz jego małość jest zaletą". Ostrzenie na APS-C jest znacznie trudniejsze.
I nieco większa kamera wyjdzie, jeżeli ma być 20-krotny zoom od f/1,6 :)
Przede wszystkim praktyczna zaleta 4k to bardzo ładne HD, praktycznie nie do osiągnięcia przetwornikami HD. Podobnie jest w świecie foto: obraz z 24Mpx pomniejszony do 6Mpx zawsze będzie wyglądał lepiej od takiego z przetwornika 6Mpx.
Drugą zaletą jest możliwość stosowania bezstratnej stabilizacji programowej dla obrazu HD, oczywiście przy zachowaniu szeregu warunków.
Ciekawe czy coś wreszcie zrobili w wyeliminowaniu efektu jaki powstaje przy światłe stroboskopowym w związku z matrycą CMOS. Jeśli nic nie zrobili i jest to samo co np. w sony PMW-200, czy sony EX1R - to dla mnie nadal kicha. Wniosek w takim przypadku nasuwałby się sam. Sony wypuszcza produkt z bonusem marketingowym 4K (żeby ludek kupił, chociaż pewnie w ogóle albo w niewielkim stopniu wykorzysta) a wcześniejszego problemu nie rozwiązuje, bagatelizując jego znaczenie.
@ad1216
Czyli mam mówić znajomym, że ambitne kino to takie z małą głębią ostrości? ;-)
I po co się tak spieszą, gdy specyfikacja kodeka nowego standardu (H265) jest jeszcze w pełni nieuzgodniona? Jak ta kamera się pojawi w 2014 to już będzie trącić myszką.