Obiektyw Nikon AF-S NIKKOR 400 mm f/2.8E FL ED VR i telekonwerter AF-S TC-14E III
Oprócz bezlusterkowca Nikon 1 S2, japoński producent zaprezentował dziś nowy teleobiektyw AF-S NIKKOR 400 mm f/2.8E FL ED VR. Razem z nim pojawił się telekonwerter AF-S TC-14E III, zwiększający ogniskową wybranych obiektywów NIKKOR o 40 proc.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Ten superteleobiektyw formatu FX skonstruowany z myślą o zapewnieniu precyzyjnego działania niezależnie od prędkości fotografowanego obiektu stanowi idealne wyposażenie dla profesjonalnych fotografów sportowych i reporterów, którzy wymagają najwyższej wydajności. Duży otwór względny f/2,8, zupełnie nowa konstrukcja optyczna oraz nowy tryb redukcji drgań SPORT firmy Nikon sprawiają, że ten obiektyw NIKKOR o ogniskowej 400 mm i przysłonie f/2,8 zapewnia wyjątkową jakość zdjęć i niezwykle wyraźny obraz podczas podążania za szybką akcją. Nowa konstrukcja optyczna tego obiektywu, lżejszego od swojego poprzednika, obejmuje dwie soczewki z fluorytu, które poprawiają parametry optyczne oraz pozwalają ograniczyć ciężar i zapewnić lepsze wyważenie sprzętu. Odporna konstrukcja gwarantuje, że obiektyw zniesie trudne warunki w profesjonalnych zastosowaniach terenowych, a fluorowe powłoki aktywnie odpychają wodę, kurz i brud, nie wpływając jednocześnie na jakość zdjęć.
Wraz z obiektywem na rynek trafia zaawansowany telekonwerter AF-S TC-14E III. Telekonwerter ten, zwiększający ogniskową wybranych obiektywów NIKKOR o 40%, doskonale nadaje się do fotografii sportowej, reporterskiej i przyrodniczej, gdzie często potrzebne jest zwiększenie zasięgu. Zaawansowana konstrukcja optyczna oferuje nadzwyczajne zdjęcia o wysokiej rozdzielczości nawet wtedy, gdy są rejestrowane przy maksymalnie otwartej przysłonie. Dodatkowo, elektromagnetyczna przysłona maksymalizuje dokładność ekspozycji w przypadku użycia z kompatybilnymi obiektywami.
Według Zuraba Kiknadze, kierownika produktu w dziale obiektywów, akcesoriów i oprogramowania firmy Nikon Europe, „Ostatnie rozwiązania technologiczne firmy Nikon w zakresie optyki i elektroniki sprawdzają się jako rzeczywiste zalety nowej serii teleobiektywów NIKKOR. Nowy teleobiektyw o ogniskowej 400 mm nie tylko zawiera soczewki z fluorytu zmniejszające ciężar i poprawiające jakość zdjęć, ale także jest wyposażony w elektromagnetyczną przysłonę w celu zwiększenia precyzji oraz oferuje zupełnie nowy tryb redukcji drgań SPORT. Ponadto obiektyw ma fluorowe powłoki zapewniające lepszą odporność soczewek oraz poprawiające ogólne właściwości użytkowe. Nowy telekonwerter AF-S TC-14E III również korzysta z udoskonaleń projektowych. Stanowi on niewiarygodnie kompaktowy sposób dodatkowego wydłużenia ogniskowych przez użytkowników teleobiektywów. Zarówno nowy obiektyw, jak i telekonwerter zostały zbudowane z myślą o ciężkich warunkach i intensywnym użytkowaniu, więc jesteśmy przekonani, że usatysfakcjonują one nawet najbardziej wymagających profesjonalistów”.
Jasność i precyzja
Jasny, dokładny i stabilny – nowy obiektyw NIKKOR o ogniskowej 400 mm i przysłonie f/2,8 to podstawowy ekwipunek dla fotografów sportowych i fotoreporterów. Duży otwór względny f/2,8, oprócz możliwości rejestrowania subtelnych szczegółów i tekstur, zapewnia także wyjątkową kontrolę nad czasem otwarcia migawki i głębią ostrości, umożliwiając doskonałą separację obiektu od tła. Przysłona elektromagnetyczna pozwala na niezawodne i precyzyjne sterowanie wartością przysłony, znacznie ograniczając występowanie błędów. Precyzyjny mechanizm zapewnia również zwiększoną stabilność automatycznego ustalania ekspozycji podczas zdjęć seryjnych – szczególnie wtedy, gdy obiektyw jest używany z elektromagnetycznym telekonwerterem, takim jak nowy model AF-S TC-14E III. Dostępne są trzy tryby ustawiania ostrości: A/M (priorytet autofokusa, nawet gdy używany jest pierścień ustawiania ostrości), M/A (umożliwia natychmiastowe przełączanie z autofokusa na ręczne ustawianie ostrości w dowolnym trybie AF) oraz M (ręczne).
Tryb SPORT
Uznana technologia redukcji drgań (VR) firmy Nikon poprawia stabilność i umożliwia fotografowanie z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o cztery stopnie. Zupełnie nowy tryb redukcji drgań SPORT gwarantuje zachowanie niezwykle wyraźnego obrazu podczas fotografowania szybko poruszających się obiektów. Tryb SPORT, opracowany z myślą o zapewnieniu stabilnego obrazu w wizjerze podczas fotografowania szybkiego ruchu, pozwala uzyskać szybkość zdjęć seryjnych oraz opóźnienie wyzwolenia zbliżone do wartości osiąganych przy wyłączonej redukcji drgań.
Nowa konstrukcja układu optycznego
Nowo zaprojektowany układ optyczny obejmuje 16 soczewek w 12 grupach (w tym dwie soczewki z fluorytu i dwie soczewki ze szkła ED). Zastosowanie dwóch przednich soczewek z fluorytu sprawia, że przednia część obiektywu jest lżejsza, dzięki czemu środek ciężkości przesuwa się do tyłu, co zapewnia komfortową obsługę i stabilne działanie. Soczewki fluorytowe charakteryzują się również lepszą jakością optyczną, osiągając wyższą szybkość transmisji, minimalną aberrację chromatyczną i dyspersję znacznie niższą nawet niż szkło Super ED. Dodatkowo zastosowano przeciwodblaskową powłokę nanokrystaliczną Nano Crystal Coat firmy Nikon zapewniającą wyraziste fotografie i minimalizującą refleksy oraz flarę. Obiektyw jest również wyposażony w ochronną soczewkę meniskową i dostarczany z filtrem neutralnym. Z tyłu obiektywu znajduje się wygodny uchwyt na filtry.
Większa ergonomia, wytrzymała konstrukcja
Znacznie lżejszy niż poprzednik: użycie soczewek z fluorytu w konstrukcji obiektywu pozwoliło zredukować ciężar tego nowego superteleobiektywu do zaledwie 3800 g (w przybliżeniu). Udoskonalenia ergonomiczne obejmują modyfikacje pierścienia kołnierza statywu, który zawiera obecnie łożyska umożliwiające płynne przełączanie między orientacją poziomą i pionową. Zintegrowana stopka statywu jest obecnie skierowana do przodu obiektywu, zapewniając lepszą równowagę i bardziej komfortowy transport, gdy obiektyw jest zamocowany na statywie. Ponadto wraz z obiektywem jest dostarczana stopka do statywu jednonożnego. Jednoelementową osłonę przeciwsłoneczną można mocować do obiektywu odwrotnie, co eliminuje konieczność jej zdejmowania na czas transportu.
Konstrukcję korpusu obiektywu cechuje profesjonalnej klasy odporność na kurz i wilgoć, a fluorowe powłoki zastosowane do ochronnej soczewki meniskowej aktywnie odpychają wodę, kurz i brud, nie wpływając przy tym na jakość zdjęć. Obiektyw jest wyposażony w gniazdo do mocowania zabezpieczającego przed kradzieżą i dostarczany z solidnym futerałem CT-405, zapewniającym wygodny i bezpieczny transport.
Nowy telekonwerter 1,4x
Wraz z nowym obiektywem firma Nikon prezentuje nowy telekonwerter AF-S TC-14E III, który wydłuża ogniskową wybranych obiektywów NIKKOR o 40%. Ten telekonwerter doskonale współpracuje z jasnymi obiektywami stało- i zmiennoogniskowymi, zastępując dotychczasowy model AF-S TC-14E II. Mniejsze wymiary i lepsza ergonomia sprawiają, że doskonale nadaje się on do fotografii sportowej, reporterskiej i przyrodniczej, gdzie często potrzebne jest zwiększenie zasięgu: telekonwerter użyty z nowym obiektywem NIKKOR o ogniskowej 400 mm i przysłonie f/2,8 wydłuży ogniskową do 560 mm.
Konstrukcja optyczna maksymalizuje parametry optyczne obiektywu i minimalizuje aberrację chromatyczną, którą może wprowadzać sam telekonwerter, zapewniając doskonałe zdjęcia o wysokiej rozdzielczości nawet w przypadku fotografowania z maksymalnie otwartą przysłoną. Elektromagnetyczna przysłona gwarantuje dokładność ekspozycji w przypadku kompatybilnych obiektywów. Przednią i tylną powierzchnię pokryto powłokami fluorowymi, które odpychają brud i wilgoć, a solidny tubus zaprojektowano tak, aby zapewniał profesjonalną klasę odporności na warunki atmosferyczne.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Telekonwerter nie wydłuża ogniskowej, piszcie precyzyjnie.
Nie napiszę, że to szkło potrzebne jest jak psu piąta noga, bo pewnie ze trzy sztuki się sprzedadzą miesięcznie. Ale wydaje mi się, że tzw. "ogół" oczekuje od Nikona innych szkieł szybciej niż takich specjalistycznych rarytasów.
Mate, a co robi? :)
mate - napisz. Też jestem ciekaw :)
Skaluje obraz pozorny rzutowany przez obiektyw, ale ogniskowa się nie zmienia, tak samo jak speedboostery nie redukują ogniskowej tylko pomniejszają obraz pozorny.
a jaki jest tego efekt? wydłużenie ogniskowej! yeeey.... może i pozorne :P
mate - telekonwerter to rozpraszający element optyczny, który w połączeniu z obiektywem tworzy nowy układ optyczny o większej ogniskowej czyli wydłuża ogniskową. W sposób rzeczywisty - nie pozorny, bo wyciąga płaszczyznę główną dalej od przedniej soczewki niż znajduje się ona bez konwertera.
Czy pierścienie pośrednie wydłużają ogniskową? Nie, też sprawiają, że obraz rzutowany przez obiektyw jest większy, z tą różnicą że po zastosowaniu pierścieni pośrednich zmienia się zakres ostrzenia, z TC nie.
mate - pierścienie pośrednie nie zawierają żadnych elementów optycznych więc nie zmieniają ogniskowej, bo nie robią nic z płaszczyznami w obiektywie. Musisz pamiętać o definicji ogniskowej, która działa dla promieni padających z nieskończoności.
Arek, ale TC też nie zmienia samych płaszczyzn głównych obiektywu, tylko powiększa wycinek obrazu pozornego i rzutuje go na matrycę jako obraz rzeczywisty, ot taki powiększalnik :)
Jak nie zmienia, jak zmienia.
Zobacz co się dzieje z punktem H':
link
Ok, niech ci będzie, że zmienia, nie chce mi się tłumaczyć.
Na pewno szkło na wypasie
Ale przydało by się nowe 300 f4
Geniusz dał popis ;)
Swoją drogą to przydał by się test telekonwerterów vis crop. Opinia optycznych na temat telekonwrterów jest znana - ale np firmy takie jak Sony przejściówki jako uzupełnienie oferty obiektywów do swoich bezlusterkowców.
W Sony ciekawe mogłoby być zestawienie jakości A99 z np Nex7 na 70--200 np. albo D7100 vis D600 z telekonverterem 1.4
@mate nawet, jeżeli masz rację, to jakie to ma znaczenie??? Dla tych którzy się znają na optyce jest to oczywiste, a dla tych, którzy nie - ma to takie znaczenie jak temperatura lodu na Arktyce 100 lat temu.
Z mojej - niewielkiej - wiedzy o optyce wychodzi, że rację ma Arek. Ale jako fotograf mam to gdzieś. Zapinając konwerter 2x liczę ogniskową x2 i z matematyki wychodzi, że wydłuża nawet, jeżeli to tylko skrót myślowy. Wszak nawet mówiąc o cropach mówimy, że ogniskowe się wydłużają, choć to kompletna bzdura, ale wszyscy wiedzą o co chodzi.
Więc się tak nie spinaj.
Ja tam się nie spinam :)
@focjusz
Ty nie masz bladego pojęcia o czym jest dyskusja, więc analizuj dalej rynki foto.
Cena TC na dzisiaj to ok. 500$ więc u nas jakieś 2000 PLN.
Kompatybilne obiektywy:
telekonwerter AF-S TC-14E III jest zgodny z wieloma obiektywami NIKKOR AF-S firmy Nikon, w tym: AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF ED¹, AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VRII, AF-S VR NIKKOR 200mm f/2G IF-ED, AF-S NIKKOR 300mm f/2.8G ED VR II, AF-S VR NIKKOR 300mm f/2.8G IF-ED, AF-S NIKKOR 400mm f/2.8E FL ED VR, AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR, AF-S NIKKOR 500mm f/4G ED VR, AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR, AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8G ED VR II, AF-S VR Zoom-NIKKOR 70–200mm f/2.8G IF-ED, AF-S NIKKOR 70–200mm f/4G ED VR, AF-S NIKKOR 200–400mm f/4G ED VR II, AF-S VR Zoom-NIKKOR 200–400mm f/4G IF-ED, AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR² oraz AF-S NIKKOR 80–400mm f/4.5–5.6G ED VR².
(Ze stronki Nikona)
A ja wciąż czekam i czekam na 16-85 f2.8 DX, ale się pewnie nie doczekam...
@focjusz, nie bardzo rozumiem, chcesz strzelać z VISa do tych aparatów?
Ja bym wolał Siga jakiegoś. Choć VIS, nie powiem, całkiem udany był.
Inna sprawa że już samo porównanie obrazka z telekonwerterem vs przeskalowany bez konwertera dla niektórych konstrukcji może być ciekawe...
Będę ten obiektyw nazywać "kałasznikow" (ciężar tego nowego superteleobiektywu do zaledwie 3800 g) bo tyle waży AK-47 i to w starej cięższej wersji 7,62 mm
@kawerna - na pewno tyle waży AK-47? Bo tych powstało...3 egzemplarze...
@mate | 2014-05-14 12:11:52
"Ok, niech ci będzie, że zmienia, nie chce mi się tłumaczyć."
Ja mimo wszystko pragnę, abyś wytłumaczył :-)
ładny słoik... szkoda że nie każdy producent robi tele w takim ładnym czarnym kolorze... :-)
Mate @ "Ok, niech ci będzie, że zmienia, nie chce mi się tłumaczyć."
Napisano pod artukułem, że źródłem jest firma Nikon. Moze tam znajdziesz odpowiedni autorytet, z którym poprowadzisz dyskusję. Również pragnę pokibicować jak Euzebiusz.
Trzeba dodać, że za te wszystkie nowości życzą sobie $3000 więcej niż za poprzedni model, który był całkiem dobry ;)
Jak się pojawia taka rura to mi się zawsze wyrywa jęk chciwości. Czy jednak nosiłbym to ze sobą? Mam Practikara niestety 5,6 i jak do tej pory skończyło się na ty, że stwierdziłem, że jest całkiem niezły:
link
po czym zadowolony odłożyłem do kąta. Kocham kompresję perspektywy, możliwość złapania sterylnego kadru, ale niestety nie te lata i waga zaczyna decydować. Do takiej rury można by kupić sobie autko, ale z autka też trzeba wyjść i trochę sobie pochodzić ponosić i obiektyw i statyw. Ale jest pikna...
Chciałem napisać, że jak bym miał kasę i se kupił to bym postawił go w kącie i się patrzył i planował, jakie śliczne zdjęcia zrobię, jak mi się wreszcie zechce z tym wyjść.
Po pierwsze TC zmienia ogniskową. Nawet ja to wiem a jestem tylko fotografem a nie teoretykiem.
Po drugie jestem bardzo ciekawy jak to szkło wypada w porównaniu do odpowiednika Canona. 400/2.8 IS II L zapamiętałem jako bliskie doskonałości. Walka będzie wyrównana.
Kiedy test ???
Żeby pogodzić Arka i mate'a, trzebaby napisać, że telekonwerter wraz z obiektywem tworzy układ optyczny o dłuszej ogniskowej, choć ogniskowa pierwszej częście tego zestawu (czyli teleobiektywu) jako taka zmieniana nie jest...
dlaczego mocowanie statywowe zamocowane jest bliżej bagnetu?
@sloma_p: każdą puszkę do wywoływania filmów nazywałem "koreks" choć oryginalnego korex'a nigdy nie widziałem. Podobnie "kałach", ak-47, kbkak i inne to dla mnie jeden pies. Miałem okazję zważyć tę broń po biegu na 3 km w pełnym oporządzeniu i wtedy nazwałem go "sku.........ńsko ciężkim sk......synem" :) stąd mi te 3,800 zapadło w pamięć. :)
Tyle, że Korexa jednak ludzie używali, był pierwowzorem. A AK-47 to był prototyp, który jakiś mądrala w Holyłudzie pomylił z AK-74 i "przyjęło się" nazywać kałacha AK-47...
A w ogóle zdaje się oryginalna nazwa to był Correx...
Przydałby się test tego konwertera. Z poprzednika, tzn. TC14E II jestem średnio zadowolony. O ile jako tako współpracuje z Nikkorem 200-400/4, to już w przypadku 70-200/2.8 VRII praktycznie nie wnosi nic do obrazu.
Mate,
Głowy nie dam, ale parę razy korzystałem z tego wzoru na ogniskową dwóch soczewek:
f = F*G/(F + G+ d)
F to ogniskowa jednej soczewki, G drugiej, a d to odległość pomiędzy nimi.
@ baron13
To nie jest obiektyw spacerowy do noszenia na szyi po mieście :)
Wrzucasz go do samochodu i jedziesz na stadion fotografować mecz piłki nożnej, pokazy lotnicze, wyjeżdżasz do lasu kitrasz się w krzakach na kilka godzin żeby zrobić zdjęcie zwierzętom.
Jak by mi ktoś sprezentował takie szkiełko to bym częściej na pokazy lotnicze jeździł :)
A co oznacza ta nutka ? czyzby Nikon spiewal :)
@ Borat - hej, słusznie prawisz!
Co do ogniskowej - racja jest po stronie Arka.
@Bahrd - w ogólnym zamyśle słusznie, w szczegółach bardziej skomplikowane: wszak i obiektyw i konwerter to więcej niż jedna soczewka i nawet d (odległość między nimi) nie jest oczywista.
W każdym razie ogniskowa obiektywu z dodanym konwerterem 1.4 jest dłuższa od ogniskowej tego obiektywu bez konwertera.
@Borat: niestety masz słuszność. Jest we mnie chciwość by mieć i pewne doświadczenia, że taki sprzęt wymaga nie tylko kasy, ale i szeregu innych okoliczności, by cokolwiek z niego było. Podobnie spoglądam na karabinki, kostki, oraz inną wspinaczkową ślusarnię, która za moich czasów była obiektem marzeń, a dziś leży luźnym bykiem w supermarketach. Z tych tele chcę niestety takich:
link
kadrów i taka fanaberia wymaga czegoś, co można ze sobą nosić ciągle. Potrzeba więcej szczęścia niż pieniędzy. Obiektyw robi wrażenie, ślicznie błyszczy soczewka, ale trzeba sobie zdać sprawę z tego, że sprzęt jest tworzony do konkretnych zadań i okoliczności i jak one nie występują, to będzie to stało w kącie, albo na tzw poczesnym miejscu i nic więcej. A nawet jak się zabierze to wreszcie w teren, to bez treningu i umiejętności sprzęt sam zdjęć nie zrobi. Wystarczy się ustawić ze statywem w miejscu, które się trzęsie, albo w smudze cieplejszego powietrza i po jakości i radości ze zdjęć. To obiektyw dla zawodowca, kolekcjoner może go sobie najwyżej położyć w serwantce wśród majolik.
A, co do ogniskowej, to jak chcemy policzyć gdzie ma być obraz o gdzie matryca ze wzoru 1/x+1/y=1/f, to w przypadku dołożenia soczewki musimy zmienić owo "f". Kandela jest chyba trudniejsza...
@baron13 - nie tylko zawodowcy kupują takie szkła :)
mate - > wg Twojej logiki, to np. jak kiedys posiadalem canona 400L 5.6, to wcale nie bylo to takie szklo, a w rzeczywistosci 200/2.8 z wpietymi soczewkami extendera 2x na stałe w obiektyw. DLatego mial 400/5.6.
Radyo
W zgodnej opinii wielu użytkowników TC-14E II to najlepszy optycznie z konwerterów Nikona. U mnie z 300/2.8 właściwie nie można zauważyć pogorszenia jakości obrazu bez przymykania przysłony powyżej 4.0 (według Mansurowa ok. 5%).
Nie wiem co miałby wnieść dodatkowo do obrazu wraz z 70-200/2.8 (przed wejściem w posiadania też korzystałem i nie miałem żadnych zastrzeżeń). Ważne, żeby konwerter wnosił do obrazu jak najmniej :).
Jeśli nowy TC-14 będzie jeszcze lepszy od starszej wersji, to będzie po prostu idealnie :)
a ja sobie tak obserwuję i myślę: "DLACZEGO!?"
Bo ludzie pierwsze, o co się upominają, to nie nowsza wersja bardzo dobrego 400/2.8VR tylko... 300/4VR! 15/16-80 2.8 VR DX! 16-35/2.8! Ech, Nikonie... pewnie za jakieś 4-6 miesięcy będzie mocna korekta ceny (tak samo jak z 800/5.6, które na dzień dobry kosztowało 74 tysiące a teraz już "tylko" 60 :D)
baron13
"Wystarczy się ustawić ze statywem w miejscu, które się trzęsie, albo w smudze cieplejszego powietrza"
tak, na przykład w LA podczas trzęsienia albo stanąć tak by gejzer przysłaniał nam obiekt... można by tez stanąć ze statywem koło startującego samolotu szczególnie w okolicach silnika...
nie masz wrażenia, że na siłę musisz znaleźć minus każdego rozwiązania? Ja wiem, że nie każdy musi się cały dzień i codziennie uśmiechać ale takie zachowanie jest chyba dołujące na dłuższą metę...
ta premiera trochę późno jak na world cup w Brazylii :) ale cieszy tendencja do odchudzania klocków pokroju 400/2,8.
Przyłączam się do pomysłu przetestowania telekonwerterów z co bardziej charakterystycznymi szkłami.
Przy okazji testu dla 70-200 VR pierwszej generacji testowane było zestawienie z TC 1.4 II, które wypadło niezbyt dobrze. Od tego czasu mamy np. 70-200 VR II, zazwyczaj lepsze od poprzednika, pojawił się jakiś czas temu TC-20 III, a teraz wychodzi TC-14 III.
Sam używam czasem TC-20 III z 70-200 VR II i choć rewelacji, oględnie mówiąc, nie ma, to lepszy rydz niż nic.