Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art

Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art
17 stycznia 2020

1. Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art

Dzień dobry, nazywam się Yasuhiro Ohsone. Po dołączeniu do firmy SIGMA w 1987 roku spędziłem wiele lat rozwijając aparaty i obiektywy. Wraz z nadejściem koncepcji SIGMA GLOBAL VISION w 2012 roku zaangażowałem się w rozwój produktów SIGMA jako szef działu planowania produktów i naszych nowych oddziałów OEM. Zamiast być klasycznym inżynierem, bliższe prawdy będzie, jeśli przedstawię się jako maniak aparatów i obiektywów, który spędzał wolny czas w gimnazjum, liceum i na uniwersytecie w wielu klubach fotograficznych.

W tym nowym cyklu chciałbym przedstawić ciekawe historie związane z rozwojem naszych produktów, opowiedzieć o ich historycznym pochodzeniu i sytuacji rynkowej w tym czasie, a być może podzielę się kilkoma anegdotami na temat przeszłych niepowodzeń i błędów – tylko tych bardzo starych, którymi już nie jestem oczywiście zawstydzony…

24–70mm F2.8 DG DN Art

W grudniu 2019 roku SIGMA wypuściła standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej jasności, czyli 24–70 mm F2.8 DG DN Art, przeznaczony do aparatów bezlusterkowych. Standardowe obiektywy zmiennoogniskowe 24–70 mm F2.8 o jasności i kątach widzenia, które oferują, stały się już podstawowym wyposażeniem wielu fotografów. Obiektywy o takiej specyfikacji należą jednak do najtrudniejszych do stworzenia ze wszystkich obiektywów do aparatów z wymienną optyką.

W niniejszym tekście chciałbym opowiedzieć trochę o specjalnych cechach 24–70 mm F2.8 DG DN Art i różnicach między produkcją obiektywów do lustrzanek a bezlusterkowców.

„Nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz” – klątwa i błogosławieństwo

Zacznę od nakreślenia podstaw rozwoju 24–70 mm F2.8 DG OS HSM Art. Wraz z rozpoczęciem SIGMA GLOBAL VISION w 2012 r. katalog obiektywów SIGMA został podzielony na trzy kategorie: Art, Sport i Contemporary, a od tego czasu wypuszczono na rynek wiele nowych modeli. Szczególnie jasne obiektywy stałoogniskowe z serii Art, dzięki ich doskonałym właściwościom optycznym, są bardzo popularne wśród klientów.

----- R E K L A M A -----


Jednak sukces stałoogiskowych obiektywów Art utrudnił opracowywanie standardowych obiektywów zmiennoogniskowych o dużej jasności. SIGMA sklasyfikowała te obiektywy również w linii Art, ale stworzenie obiektywu zmiennoogniskowego o znakomitej jakości optycznej, jakiej klienci oczekują od obiektywów Art, okazało się wyzwaniem. Standardowe obiektywy tego kalibru są tworzone przy użyciu absolutnie najlepszych technologii produkcji, które każdy producent obiektywów ma do dyspozycji – prawdziwe podejście „nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz”. Pokonanie konkurencji nie było łatwym zadaniem.

W lutym 2017 r. SIGMA w końcu wypuściła obiektyw 24–70 mm F2.8 DG OS HSM Art. Był to obiektyw, który zadowalał osiągami, jakością wykonania i rozmiarem, ale jego znakomita specyfikacja została okupiona wagą ponad 1 kg. Wnętrze tego obiektywu było ciasno upakowane, m.in. ultradźwiękowym silnikiem HSM, mechanizmem ręcznego doostrzania w trybie ciągłym (MO), mechanizmem wewnętrznego ogniskowania i optycznej stabilizacji OS, zajmując całą dostępną przestrzeń.

Podejście „Nic nie ryzykujesz, nic nie zyskujesz” skutkowało ciasno upchanymi elementami, a takie podejście zostało w dużej mierze zastosowane przez wszystkich producentów obiektywów. SIGMA 24–70 mm F2.8 DG OS HSM Art nie była wyjątkiem, ponieważ my również dążyliśmy do jak najwyższej jakości optycznej i jakości wykonania. Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej jasności przeznaczony do lustrzanek raczej nie był typowym obiektywem do zabierania ze sobą na spacery.

Rewolucja bezlusterkowa

Podczas gdy standardowe obiektywy zmiennoogniskowe o dużej jasności pod lustrzanki dążyły do coraz lepszej wydajności, na rynku nastąpiła rewolucja: pojawienie się aparatów bezlusterkowych. W 2008 roku Panasonic wypuścił model LUMIX DMC-G1 (lub „G1”) jako pierwszy na świecie aparat bezlusterkowy. G1 cechował się znacznie krótszym rejestrem, tzw. flange back, tzn. krótszą odległością między matrycą aparatu a jego bagnetem (i pierwszą soczewką obiektywu), eliminując przy tym lustro znane z lustrzanek, co znacznie zwiększyło swobodę twórców obiektywów w ich konstrukcjach optycznych, szczególnie w zakresie szerokokątnym i standardowym. Nie był to jednak jedyny czynnik wpływający na rewolucję w projektowaniu obiektywów do bezlusterkowców. Konstrukcja LUMIX G VARIO 14–45 mm F3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S., która trafiła do sprzedaży w tym samym czasie co G1, nie polegała jedynie na krótszym flange back. Ruch jego soczewek wpływający na ostrzenie obiektywu był napędzany silnikiem krokowym, a skalę ogniskowania porzucono na rzecz elektronicznego pierścienia ogniskowania ręcznego. W rezultacie, duże mechanizmy odpowiadające za ręczne ostrzenie w trybie ciągłym i mechanizm wewnętrznego ogniskowania stały się zbędne, a wewnętrzny układ soczewek stał się znacznie prostszy.

W pewnym sensie obiektyw ten zmienił historię wymiennych obiektywów. Wciąż pamiętam duże zaskoczenie i radość, które poczułem, kiedy pierwszy raz rozebrałem ten obiektyw na części.

Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art - Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art
Panasonic LUMIX DMC-G1 i LUMIX G VARIO 14–45mm/F3.5–5.6 ASPH./MEGA O.I.S. Zdjęcie p. Yasuhiro Ohsone

Kompaktowe rozmiary i wysoka jakość: 24–70 mm F2.8 DG DN Art

Wracamy do głównego tematu artykułu.

Jako nowoczesny, standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej przysłonie, SIGMA 24–70 mm F2.8 DG DN Art zawdzięcza swoje istnienie rewolucji bezlusterkowej. I tak jak 14–24 mm F2.8 DG DN Art – obiektyw, który wypuściliśmy na rynek we wrześniu 2019 r., ten obiektyw został zaprojektowany tak, aby w pełni wykorzystać postęp technologiczny spowodowany rewolucją bezlusterkową:

  1. Ogromnie zwiększona swoboda projektowania optycznego, dzięki krótkiemu flange back (krótszą odległością między matrycą aparatu a jego bagnetem i pierwszą soczewką obiektywu).
  2. System focus-by-wire zamiast mechanizmu ręcznego doostrzania w trybie ciągłym (MO)
  3. Ogromna redukcja wewnętrznych części obiektywu dzięki sterowanemu programowo układowi silnika AF.
  4. Zastosowanie silnika krokowego do napędu AF umożliwiło płynną pracę AF-C i AF podczas nagrywania wideo. Zwiększa on także swobodę projektowania konstrukcji mechanicznych.
  5. Pozostawienie korekcji dystorsji i redukcji winietowania przetwarzaniu obrazu w aparacie pozwala nam skupić się na wyższej skuteczności innych korekcji optycznych i mieć większą swobodę w projektowaniu optycznym.
Pozostawiając korekcję dystorsji i redukcji winietowania przetwarzaniu obrazu w aparacie zyskaliśmy więcej swobody w naszej konstrukcji optycznej i mogliśmy skupić się na wyższej skuteczności poprawek innych właściwości optycznych i mechanicznych.

Dzięki tym pięciu innowacjom 24–70 mm F2.8 DG DN Art znacznie poprawił swoją jakość optyczną w porównaniu ze starszymi modelami do lustrzanek, jednocześnie osiągając kompaktowy rozmiar, jak na standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej jasności.

Spójrzcie proszę na poniższy wykres MTF.

Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art - Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art

Osiągi optyczne modelu 24–70 mm F2.8 DG OS HSM Art projektowanego do lustrzanek cyfrowych już są bardzo wysokie. Ale nowsza konstrukcja 24–70 mm F2.8 DG DN Art dla aparatów bezlusterkowych wyraźnie te osiągi przewyższa. Szczególnie znaczące są ulepszone korekcje obwodowych aberracji chromatycznych i astygmatyzmu. Dzięki prostszej konstrukcji obiektywu udało nam się również zmniejszyć wagę obiektywu, z 1020 g modelu pod lustrzanki (mocowanie SIGMA) do zaledwie 835 g 24–70 mm F2.8 DG DN Art (wersja L-Mount).

Model 24–70 mm F2.8 DG DN Art nie tylko więc poprawił osiągi optyczne, ale także stał się znacznie lżejszym obiektywem.

Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art - Opowieści inżyniera SIGMA - Część 1: 24-70 mm f/2.8 DG DN Art

Flagowy obiektyw dla ery bezlusterkowców

Dzięki swoim licznym osiągnięciom wynikającym z konstrukcji specyficznej dla bezlusterkowców 24–70 mm F.8 DG DN Art można uznać za idealny produkt w erze bezlusterkowców. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, iż wszystkie jego osiągi zostały uzyskane wyłącznie poprzez dostosowanie projektu do systemu bezlusterkowców. W rzeczywistości, obiektywy do aparatów bezlusterkowych zaczęliśmy badać wkrótce po wejściu na rynek aparatów bezlusterkowych w 2008 roku. I to dzięki zgromadzonej wiedzy wynikającej z ciągłych badań udało nam się opracować obiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z kompaktowym rozmiarem i wagą.

Źródło: https://www.sigma-sein.com/en/ohsone/24-70mm-f2-8-dg-dn-art/

Artykuł opublikowano na zlecenie firmy K-Consult Sp. z o.o. - dystrybutora produktów SIGMA w Polsce.



Poprzedni rozdział