Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 840 AF D 80-400 mm f/4.5-5.6 - test obiektywu

Tokina AT-X 840 AF D 80-400 mm f/4.5-5.6
27 maja 2007

1. Wstęp

Oferta teleobiektywów zmiennoogniskowych przeznaczonych dla amatorów jest ogromna. Zaczyna się ona na tanich instrumentach klasy 55-200 mm, przechodzi przez ciut droższe 70-300 mm, by dojść do obiektywów o tym samym zakresie ale wyposażonych w stabilizację obrazu i przez to wyraźnie droższych, a kończy się na szkłach klasy 80-400 mm.

To bardzo ważna kategoria, bo sprzęt tego typu, pod względem popularności, ustępuje chyba tylko i wyłącznie tematowi zamiennika obiektywu kitowego. Ważna także dla autora tego testu, który swego czasu stał przed podobnym wyborem. Będąc miłośnikiem pieszych wędrówek z rodziną i podziwiania oraz uwieczniania przyrody, potrzebowałem teleobiektywu na tyle lekkiego i poręcznego, by dał się na te wycieczki zabierać bez obaw o nadwyrężenie mięśni karku, dobrego optycznie, a jednocześnie sięgającego przynajmniej 300 mm. Dość intensywnie przetrenowałem Sigmę 70-300 mm w wersji APO, byłem zadowolony z jakości dawanych przez nią obrazów, pod warunkiem używania ogniskowych do mniej więcej 220 mm, ale zupełnie nie zadowalała mnie praca autofokusa oraz problemy z funkcjonowaniem w gorszych warunkach oświetleniowych. Przyszedł więc czas na Canona 70-300 IS USM. Optycznie okazał się lepszy od Sigmy, jego autofokus choć nie oszałamia osiągami też wydawał się skuteczniejszy, ale największym atutem okazała się stabilizacja, która dawała możliwość wykonywania zdjęć tam, gdzie Sigma ponosiła porażkę.

A ponieważ człowiek tak naprawdę nigdy nie przestaje szukać, z niecierpliwością oczekiwałem, kiedy w moje ręce wpadnie udoskonalona Tokina 80-400 mm f/4.5-5.6. Może nie dlatego, żeby od razu wymieniać Canona 70-300 IS na nią, ale żeby zobaczyć jaką jest dla niego alternatywą. Potencjał na taką alternatywę ma i to z kilku powodów. Przede wszystkim ma te upragnione 400 mm, które w przypadku zabawy w fotografię ptaków jest ogromnym atutem. Nawet jeśli owe 400 mm nie jest najwyższej jakości, można zawsze rozumować w następujący sposób: skoro większość obiektywów klasy 70-300 mm jest dobra do 200 mm, to może obiektywy klasy 80-400 mm będą dobre do 300 mm i tym samym zyskamy możliwość wykonywania naprawdę ostrych fotografii dla owych 300 mm? Druga sprawa to światło. Dla 300 mm obiektywy 70-300 mm mają otwór względny f/5.6, Tokina 80-400 mm natomiast f/5.0. Niby różnica nie duża, ale przecież to aż 25% światła więcej.

----- R E K L A M A -----

Gdy firma Migomex poinformowała nas, że ma już w swojej ofercie Tokiny 80-400 mm, nie wahaliśmy się praktycznie ani chwili. Sprzęt został do nas przesłany, szybko przetestowany, a z wynikami tego testu można zapoznać się w następnych rozdziałach.



Poprzedni rozdział