Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
16 listopada
2014 12:50

Za nami kolejny tydzień. Okazał się on dość interesujący, bowiem przyniósł nam nowy teleobiektyw od firmy Canon, nowie kamery 4K od firmy JVC, a także nowy średnioformatowy system od Phase One. Jakby tego było mało, najnowsze plotki okazały się także bardzo ciekawe. Zapraszamy do naszego cotygodniowego zestawienia.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Canon EF 35 mm f/1.4L II

Kolejne plotki potwierdzają, że niebawem w ofercie firmy Canon może pojawić się nowa wersja obiektywu EF 35 mm f/1.4L. Prawdopodobnie model ten zostanie zaprezentowany w pierwszym kwartale przyszłego roku, więc jest możliwe, iż zobaczymy go na lutowych targach CP+ w Yokohamie.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM

Wraz z premierą obiektywu Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM na niemieckiej stronie producenta pojawił się także model EF 11-24 mm f/4L USM. Wpis jednak dość szybko usunięto, co może oznaczać, iż mieliśmy do czynienia z wyciekiem modelu, który niebawem pojawi się w ofercie Canona. Z opisu wynikało, iż w produkcie zostaną zastosowane nowe powłoki antyodbiciowe. Niniejszym potwierdzają się wcześniejsze doniesienia na temat tego modelu, gdyż w styczniu pojawił się wniosek patentowy opisujący tego typu obiektyw, a kilka miesięcy temu do sieci wyciekło zdjęcie, które rzekomo go przedstawia.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon EOS 5D Mark IV i EOS-1D X Mark II

Plotki głoszą, iż na początku roku poznamy nowe wersje lustrzanek EOS 5D oraz EOS-1D X. Aparaty powinny mieć swoją premierę przy okazji targów CES lub CP+, a w pierwszej kolejności ma zostać zaprezentowany EOS-1D X Mark II.

Nikon

Coś dla miłośników patentów

W sieci pojawiło się kilka nowych wniosków patentowych firmy Nikon. W pierwszym dokumencie, który powstał przy współpracy w firmą Tamron pojawił, się opis obiektywu o zakresie ogniskowych 200-500 mm i świetle f/4.5-5.6. Kolejny z wniosków potwierdza wcześniejsze doniesienia o planach Nikona związanych z odświeżeniem wszystkich teleobiektywów i wprowadzenia do nich soczewek pokrytych powłokami antyodbiciowymi FL. Dotyczy on bowiem modelu Nikkor 600 mm f/4 FL, w którym takie właśnie powłoki zastosowano.

Trzeci z wniosków prezentuje dość interesującą matrycę. Przypomina ona sensor Super CCD produkowany kiedyś przez Fujifilm, bowiem poszczególne piksele są w kształcie sześciokątów, a cały układ przypomina plaster miodu. Jednak w wolnych przestrzeniach między pikselami zastosowano subpiksele, które mają pozwalać na zwiększenie dynamiki tonalnej układu.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Olympus

Olympus E-M6 nadchodzi

Podobno niektóre sklepy za oceanem donoszą, iż nie mogą już zamawiać nowych egzemplarzy bezlusterkowca Olympus E-M5. W związku z tym aparat będzie dostępny już tylko do wyczerpania zapasów magazynowych, a to oznacza, że niebawem możemy spodziewać się jego następcy. Według nieoficjalnych doniesień ma on pojawić się już w pierwszym tygodniu lutego, a producent skupi się na rozbudowanych opcjach wideo w tym na trybie 4K 24/25/30 kl/s.

Sony

Sony Carl Zeiss FE 85 mm

Mówi się, iż w 2015 roku rodzina obiektywów Sony dla pełnoklatkowych bezlusterkowców powiększy się o sygnowany logotypem Zeiss obiektyw o ogniskowej 85 mm. Na razie nie wiadomo jaką światłosiłą będzie się on mógł pochwalić, lecz wielce prawdopodobne jest, że będzie ona mniejsza od f/1.8.

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec

Na przełomie stycznia i lutego 2015 roku Sony ma zaprezentować nowego pełnoklatkowego bezlusterkowca. Aparat ma być skierowany dla najbardziej wymagających użytkowników i ma konkurować z profesjonalnymi lustrzankami. Według nieoficjalnych doniesień będzie to zupełnie nowa konstrukcja odbiegająca od tego, do czego przyzwyczaiły nas modele A7, a dodatkowo w aparacie zostanie użyta nowa matryca. Oprócz tego użytkownicy będą mogli korzystać z bardziej zaawansowanej wersji hybrydowego AF znanego z modelu A6000.

Obiektywy Sony E

Wygląda na to, że wraz z rozwojem systemu pełnoklatkowych bezlusterkowców Alpha firma Sony nie zapomniało o posiadaczach tego typu aparatów, lecz wyposażonych w matryce formatu APS-C. Pojawiły się bowiem plotki, które wskazują, iż w przyszłym roku producent zamierza poszerzyć ofertę obiektywów Sony E o modele: 25 mm f/1.4, 16-50 mm f/2.8-4.0, 50-150 mm f/4.0-5.6.

Matryca APCS

Serwis Sony Alpha Rumors opublikował dokument opisujący nową rewolucyjną matrycę od firmy Sony, która ma pojawić się w przyszłym roku. Jest to 1.5 calowy sensor o całkowitej rozdzielczości 4.8 Mpix, który został opisany symbolem APCS. Skrót ten odnosi się do zwrotu Active-Pixel Color Sampling i dotyczy on pikseli, z których każdy może rejestrować wszystkie składowe RGB. W tradycyjnej matrycy CMOS pojedynczy piksel składa się z 4 komórek światłoczułych z umieszczoną nad nimi tzw. siatką Bayera, która sprawia, iż dwie z komórek rejestrują światło w kolorze zielonym, a dwie pozostałe w niebieskim i czerwonym. W przypadku matrycy APCS nad pikselem składającym się z jednej dużej komórki światłoczułej umieszczono ruchomą siatkę filtrów kolorów. Podczas ekspozycji piksel zbiera światło trzy razy dla różnego ustawienia filtru. Dzięki temu do pojedynczej komórki światłoczułej raz dociera światło w kolorze zielonym, w innym momencie niebieskim, a w jeszcze innym w czerwonym.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Tego typu rozwiązanie sprawia, iż cały układ jest bardziej czuły na światło i generuje mniej szumów. Zwiększa się także dynamika tonalna i znikają problemy z morą, co eliminuje konieczność stosowania filtra AA przed matrycą. Pojawia się jednak problem z uwiecznianiem szybko poruszających się obiektów, bowiem rejestracja poszczególnych składowych odbywa się w różnych momentach. Jednak producent raczej poradził sobie z tym problemem, gdyż zgodnie ze specyfikacją matryca oferuje tzw. "global shutter", czyli możliwość sczytywania jednocześnie danych ze wszystkich pikseli, co skutecznie eliminuje efekt "rolling shutter" w trybie wideo. Oprócz tego sensor ma dawać możliwość rejestracji filmów 2K z szybkością do 1600 kl/s.


Komentarze czytelników (133)
  1. Amator79
    Amator79 16 listopada 2014, 13:04

    Ciekawa matryca Nikona w sumie bazująca na pomyśle Fuji, tylko pewnie teraz zrealizowana na CMOSach, a nie na CCD i trochę inny kształt senseli R(chyba można je nazwać tak, jak nazywało je FUji).
    Sony z ruchomą siatką RGB kombinuje jak przysłowiowy koń pod górę. Przy takim rozwiązaniu nie trzeba mikrofiltrów, tylko 3 duże filtry przysłaniające całą matrycę i 3 bardzo szybkie po sobie ekspozycje - rozwiązanie prostsze, efekt taki sam, chyba, że nie taki sam, ale mam wrażenie, że to ślepa uliczka. Już bym wolał opcję z 3 oddzielnymi ruchomymi filtrami przed matrycą, a może nawet 4(czwarty to filtr IR), tak, żeby można było też zrobić prawdziwie czarno-białe zdjęcie ;)

  2. mikki852
    mikki852 16 listopada 2014, 13:04

    Chyba plan matrycy Nikona został w złym miejscu zamieszczony.

  3. ncc23marek
    ncc23marek 16 listopada 2014, 14:01

    Canon EF 35 mm f/1.4L II ... może pojawi się w pierwszym kwartale przyszłego roku ...
    bla bla bla ...
    Sigma już od 2 lat posiada model 35 mm 1.4 a to znaczy że Canon musiałby pchać ten obiektyw na rynek poniżej kosztów produkcji
    literka L w dzisiejszych czasach nikogo nie zmyli. L oznacza już wielokrotnie towar gorszej jakości optycznej w porównaniu do konkurencyjnych Sigm

  4. Michel
    Michel 16 listopada 2014, 14:04

    Sony Carl Zeiss FE 85 mm - plotkuje się, że światłosiła będzie WIĘKSZA, a nie mniejsza :-)

  5. johndoe
    johndoe 16 listopada 2014, 14:07

    @Amator79
    >>>>
    Przy takim rozwiązaniu nie trzeba mikrofiltrów, tylko 3 duże filtry przysłaniające całą matrycę
    ----
    W sumie masz rację. Genialne w swej prostocie. Mam tylko drobne pytanie.
    Jak rozwiązałbyś ułożenie tych filtrów?
    Liniowo?
    W pionie czy poziomie?
    A może tak jak dni miesiąca na datowniku w zegarku? Wykorzystując ruch obrotowy?
    Przy założeniu ruchu w pionie mamy dla matrycy FF co najmniej 48 mm przesunięcia.
    Prędkość przesuwu 19,2 m/s.
    Albo inaczej, coś jakby migawka 1/24000.
    " Japończycy na Pana czekają" jak mawiał pewien profesor.

  6. nikos
    nikos 16 listopada 2014, 14:14

    Sony APCS
    ... "Pojawia się jednak problem z uwiecznianiem szybko poruszających się obiektów"

    - przy deklarowanej czułości i szybkości matrycy - ten problem raczej znika
    - w 2K matryca osiąga nie 1600fps a 16000fps.
    - natywne ISO to 5120, więc możliwe są bardzo krótkie czasy naświetlania
    - dynamika 21.282Evs(127.69dB)

  7. gietrzy
    gietrzy 16 listopada 2014, 14:31

    Po NX1 mikro43 musi szybko dać nową (czytaj lepszą) matrycę. Dodatkowo, Olympus stracił u mnie wszystko po zaprzestaniu rozwoju trybu wideo w M1. Aparacik rewelacyjny, ale w żadne wideo obiecanki już nie wierzę. Sobie i redakcji życzę szybkiego testu Noktona 10.5/.95

  8. pep
    pep 16 listopada 2014, 14:35

    "Na przełomie stycznia i lutego 2015 roku Sony ma zaprezentować nowego pełnoklatkowego bezlusterkowca. Aparat ma być skierowany dla najbardziej wymagających użytkowników i ma konkurować z profesjonalnymi lustrzankami."

    Ani Sony ani żadna inna firma nie mogą konkurować w dziedzinie profesjonalnych aparatów FF z Canonem czy Nikonem. Dlaczego? Tutaj zawsze najważniejsze dla zawodowca będzie dostęp do profesjonalnego osprzętu a tak kompleksowej oferty i w takiej ilości jak ta dwójka zapewnić żadna inna firma nie potrafi i nie może, bo będzie to kompletnie nieopłacalne. W dziedzinie zaawansowanych użytkowników można już spróbować sił.

  9. Szabla
    Szabla 16 listopada 2014, 14:47

    Rzekłeś? ;)

  10. fotoamator2
    fotoamator2 16 listopada 2014, 14:50

    Co do matrycy Nikona: na rysunku widzimy ośmiokąty a nie - jak jest w tekście - sześciokąty, układ w niczym nie przypomina plastra miodu :-)

  11. Desirer
    Desirer 16 listopada 2014, 14:57

    @pep
    Tkwienie wciąż przy tych samych rozwiązaniach może być zgubne dla N i C. Co by nie mówić, ale inni producenci w tym czasie poczynili ogromne postępy i to oni wiodą prym pod względem innowacyjności.

  12. Raflus
    Raflus 16 listopada 2014, 14:59

    szkoda, że ta matryca sony do kamerowania iso 650000, 32000 fps, 21ev => link

  13. DlaZabawy
    DlaZabawy 16 listopada 2014, 15:24

    Z jednej strony cieszę się, że są realne plany rozwoju matryc, ale z drugiej... kwestia oprogramowania. Każda taka matryca wymaga innych algorytmów demozaikujących (które też muszą zostać dopracowane) i jeśli każda firma będzie co rusz robić aparaty z kolejnymi matrycowaymi wynalazkami... oprogramowanie może po prostu nie nadążyć.

  14. Amator79
    Amator79 16 listopada 2014, 15:25

    @johndoe - zdecydowanie przebieg pionowy. Filtry nie muszą być sztywną płytką, mogą być elastyczne. A co do rozwiązania Sony, to jednak ma jedną przewagę nad moim pomysłem - rejestruje 3 obrazy RGB, które będą miały znacznie mniejsze przesunięcia obiektów w kadrze niż w moim przypadku, bo ekspozycje można wykonać dużo szybciej. Tylko i tak do dynamicznych ujęć potrzebna będzie matryca z filtrem Bayera, albo Foveona.

  15. Jacek_Z
    Jacek_Z 16 listopada 2014, 15:27

    Faktycznie rysunek matrycy Nikona jest w plotkach o canonie. Komórki w tej matrycy sa niewątpliwie ośmiokątne, a nie sześciokątne. U Fuji to się sprawdziło świetnie, cieszę sie na powrót tego typu matrycy. Był pomysł z czytaniem komórek przez krótszy czas - to gorszy pomysł (ja zawsze sobie kombinuje co z rejestracją światła błyskowego). Ten pomysł z 2 wielkościami sensorów działa bezproblemowo przy mechanicznej migawce szczelinowej i przy "błyskaniu". Co do pomysłu Sony - jestem ciekawy co będzie gdy będziemy robić zdjęcia z użyciem swiatła błyskowego :). Nie widzę tego rozwiązania gdyby miała działać migawka szczelinowa. No chyba, że będzie to migawka całkowicie elektroniczna.

  16. Amator79
    Amator79 16 listopada 2014, 15:28

    @DlaZabawy - szukasz problemów na siłę? Już z SuperCCD były takie problemy, ale po pierwsze - producent dostarcza oprogramowanie obsługujące taką matrycę i stara się wykorzystać jak najlepiej jej możliwości. Po drugie - dostarcza dane renomowanym producentom oprogramowania, aby stworzyli własne oprogramowanie demozaikujące.

  17. Amator79
    Amator79 16 listopada 2014, 15:44

    @Jacek_Z - krótszy czas naświetlania części sensorów ma rację bytu tylko w przypadku migawki elektronicznej. Wtedy nie ma problemu z synchronizacją ze światłem błyskowym. Wtedy nawet zwykła lampa może pracować jakby miała HSS i nie traci przy tym na mocy błysku w przeciwieństwie do HSS.

  18. Jacek_Z
    Jacek_Z 16 listopada 2014, 15:47

    No przecież o tym piszę. I dlatego mnie cieszy patent Nikona, który opisuje matrycę działającą z tradycyjną migawką szczelinową.

  19. yaapa
    yaapa 16 listopada 2014, 15:48

    ncc23marek Przez takie wpisy jak ten Twoj (mam nadzieję że chociaż posiadasz obiektyw skoro tak chwalisz) ponad rok temu kupiłem tą sigmę i bardzo żałuję. To moja jedyna przygoda z sigmą i ostatnia. Owszem jak af trafi to jest dobrze ale cześciej nie trafia niż trafia więc ilość kasy jaką niby na niej zaoszczędziłem jest nie warta nerwow i czasu poświęconego na poszukiwanie trafionego zdjęcia. Serwis nie pomógł nic i podobnie usb dock. Zdecydowanie wolę zapłacić 2 lub 3 razy więcej i nie mieć loterii w af.

  20. rolech
    rolech 16 listopada 2014, 15:54

    mikki852 - slusznie, poprawione

  21. szuu
    szuu 16 listopada 2014, 16:02

    @Amator79 - "3 duże filtry przysłaniające całą matrycę i 3 bardzo szybkie po sobie ekspozycje - rozwiązanie prostsze, efekt taki sam"

    oczywiście że efekt nie taki sam, ani nawet nie podobny.

    ruchomy obiekt, który w czasie całego naświetlania pokonał dużą odległość wyszedłby na twoim zdjęciu jako wielka smuga zmieniająca kolor na swojej długości i bez najmniejszych szans na połączenie tego w prawidłowy obraz.
    w wersji z filtrami takimi jak pokazano w plotkach na każdym z 3 naświetleń wyjdzie prawidłowy kolor.

  22. 16 listopada 2014, 16:26

    @redaktor:
    - jest "poszczególne piksele są w kształcie sześciokątów"
    - a powinno "poszczególne piksele są w kształcie ośmiokątów"

  23. johndoe
    johndoe 16 listopada 2014, 16:50

    @Amator79
    Nie zrozumiałeś mnie. Twój pomysł jest nie do zrealizowania. Takie.3 filtry to minimum 35x72mm. Takie coś musi swoje ważyć. I o ile można by to rozpędzić do tych 19 m/s to zatrzymanie tego w ułamku sekundy jest, że tak powiem, wyzwaniem.

  24. Chocobo
    Chocobo 16 listopada 2014, 17:20

    co to jest kamerowanie -? aż oczy bolą, a uszy więdną..

  25. robertskc7
    robertskc7 16 listopada 2014, 17:21

    ncc23marek | 2014-11-16 14:01:16

    Canon EF 35 mm f/1.4L II ... może pojawi się w pierwszym kwartale przyszłego roku ...
    bla bla bla ...
    Sigma już od 2 lat posiada model 35 mm 1.4 a to znaczy że Canon musiałby pchać ten obiektyw na rynek poniżej kosztów produkcji
    literka L w dzisiejszych czasach nikogo nie zmyli. L oznacza już wielokrotnie towar gorszej jakości optycznej w porównaniu do konkurencyjnych Sigm


    ile ty masz lat ? Człowieku od kiedy to Canon ma gonić jakiegoś kundla, który od dwóch lat zaczął robić normalnie działające obiektywy. Sorry, 3 obiektywy. No tak, ale ty pewnie masz 35 i 50 ART więc Twój zakres optyczny zapewne się na tych 15mm kończy.

    "literka L w dzisiejszych czasach nikogo nie zmyli. L oznacza już wielokrotnie towar gorszej jakości optycznej w porównaniu do konkurencyjnych Sigm" yyyy 24-70LII, 70-200LII, 16-35L, 135L. 85LII, 24LII 14LII plus nowe zoomy kontra kundle SIGMY typu 18-300 plus dwie "legendy" z kalibratorem AF, które zapewne posiadasz. ???
    Mam wymieniać dalej ? Zastanów się co piszesz czasami.




  26. goornik
    goornik 16 listopada 2014, 17:54

    Obiektyw Caniona 11-24/4 swoim kształtem odparcie kojarzy mi się z pewnym bardzo wysoko cenionym Nikkorem.
    Dobrze jest wzorować się kimś lepszym :)

  27. DlaZabawy
    DlaZabawy 16 listopada 2014, 18:00

    @Amator79 - Problem polega na tym, że oprogramowane uznawane przez producenta aparatu za 'renomowane' niekoniecznie będzie za takie uznawane przeze mnie i vice-versa. A nie chcę używać rozwijanego przez Nikona 'Capure NX2' do zdjęć, które zrobiłem jednym aparatem, a już 'Olympus Viewer 3' do zdjęć zrobionych innym aparatem... a przy ewentualnej zmianie systemu uczyć się jeszcze kolejnego programu.

  28. maggotsic
    maggotsic 16 listopada 2014, 18:18

    1DX mam i wątpię, by mark II wniósł coś nowego i rewolucyjnego poza drobnymi poprawkami. Może lepsza będzie dynamika tonalna, bateria, lepszy system czyszczenia matrycy i 65 punktowy AF. Podejrzewam, że dadzą 60 kl/s przy 1080p i lepszy kodek, ale na 4K nie liczyłbym (chyba, że taki "pseudo 4K" będzie w 5D IV, o jakości trochę lepszej niż rozmyte 1080p w 5D III), bo od czego jest 1DC ;)

  29. ***s***
    ***s*** 16 listopada 2014, 18:20

    Zgłoś do usunięcia lub moderacji pep | 2014-11-16 14:35:34...Ani Sony ani żadna inna firma nie mogą konkurować w dziedzinie profesjonalnych aparatów FF z Canonem czy Nikonem. Dlaczego? Tutaj zawsze najważniejsze dla zawodowca będzie dostęp do profesjonalnego osprzętu a tak kompleksowej oferty i w takiej ilości jak ta dwójka zapewnić żadna inna firma nie potrafi.....


    Swiat sie zmienia. Wystarczy cofnac sie o 10 lat i kupowac akcje kodaka bo wtedy podobny wpis brzmial:
    Ani Agfa ani Konica ani żadna inna firma nie mogą konkurować w dziedzinie profesjonalnych filmow z Kodakiem czy Fuji. Dlaczego? Tutaj zawsze najważniejsze dla zawodowca będzie dostęp do profesjonalnego C41

    Lustra dlugo klapac juz nie beda. Moze potrwac to nawet krocej niz zgon Kodaka.

  30. bartaspl
    bartaspl 16 listopada 2014, 18:21

    Myślałem poważnie o przesiadce na Nikona, ale nowy 5D4 + 35LII + 11-24L przytrzymają mnie w Canonie przynajmniej do końca Q1. Te premiery to był by konkret!!!!!

  31. ***s***
    ***s*** 16 listopada 2014, 18:23

    Komentowac Amator79 | 2014-11-16 13:04:11 nie ma sensu. Od razu widac ze jego milosc do sony zablokowala logiczne myslenie. Wlasciwie zablokowala jakiekolwiek myslenie.

    Gdyby to byl pomysl Nikona , to co innego

  32. bartaspl
    bartaspl 16 listopada 2014, 18:25

    Jeszcze z nowości podobno ma pojawić się Sigma 24mm Art w Q1 ojeju skąd wziąć tyle pieniędzy? :D link

  33. Bahrd
    Bahrd 16 listopada 2014, 18:50

    goornik | 2014-11-16 17:54:46

    "Obiektyw Canona 11-24/4 swoim kształtem odparcie kojarzy mi się z pewnym bardzo wysoko cenionym Nikkorem.
    Dobrze jest wzorować się kimś lepszym :) "

    Już miałem wstać, wyjąć szablę (nomen-omen!) i bronić honoru Canona, ale... sam sobie poradzi.
    Inna rzecz, że to szkło na 11mm spostponuje każdego, kto się znajdzie w rogu kadru! ;)


  34. pep
    pep 16 listopada 2014, 18:59

    @Desirer

    Ja również myślę podobnie. Ale co innego sprzęt dla amatora a co innego dla zawodowca. Ja uważam, że na rynku amatorskim zarówno Canon jak i Nikon przegrają z czasem z kretesem, tak jak Nokia przespała erę smartfonów i przegrała tak oni zlekceważyli rynek bezlusterkowców, a to może ich drogo kosztować.

  35. baron13
    baron13 16 listopada 2014, 19:25

    Mamy, jak zwykle, promocję legend i mitów, do których piszący się przyzwyczaili. Np mit "kundla" i prawomyślnego sprzętu. Tak się składa, że akurat siedzę w systemie Canon i na moje doświadczenia jest tak, że raz firma wypuszcza coś dobrego w dobrej cenie, a raz inna ją dystansuje całkowicie. Canon ostatnimi czasy konsumuje są dominującą pozycję na rynku. Czegoś takiego, jak 18-35 Sigmy nie potrafił zrobić. Mamy także mit upadku Canona. Upada i upada :-)

  36. robertskc7
    robertskc7 16 listopada 2014, 19:31

    Fajnie by było pracować na FF bez lustra o wadze 400g z malutkimi 24 i 85 o świetle 1.2 i ważącym 800g 70-200. Bezbłędny AF/ plus 10kl/s. ISO bez szumu do 3200, a do tego zdalne wyzwalanie wszystkich lamp bez dodatkowych transmiterów... tylko jak pomyślę ile kasy to wszystko będzie kosztować, przy obecnych cenach "tanich" bezlusterkowców... no nic poczekam kilka lat. Później sprzedam mój już nic nie warty FF z lustrem i super wielkie szkła do niego, następnie będę odkładał 5 lat na w/w sprzęt i zacznę w końcu robić zdjęcia :) albo i nie bo przecież aparaty służą do nagrywania filmów w 4k

  37. SKkamil
    SKkamil 16 listopada 2014, 20:10

    Nie wiem Canon nie posiada w swojej ofercie bezlusterkowce , śa to kamery systemu Eos ..no Eos c 100

  38. Amator79
    Amator79 16 listopada 2014, 20:16

    @***s*** - gratuluję spostrzegawczości i umiejętności wyciągania wniosków, oraz dobrej pamięci(na Optycznych jestem już od paru lat, jak i Ty). Tylko, że jest jeden problem - od dość dawna jestem "pentalibem" :P

  39. Marek B
    Marek B 16 listopada 2014, 20:26

    O rychłym upadku Canona słyszałem i czytałem w zamierzchłej przeszłości, gdy wielu "proroków" było w przedszkolu. Tymczasem Canon nie dość, że nie upada, to zajmuje pierwsze miejsce w sprzedaży aparatów. Wielu fotografującym do niczego nie sa potrzebne bezlusterkowce od Canona. Bo i po co ? skoro mogą z posiadanym sprzętem podjąć się każdego postawione im zadania. Bezlusterkowce bez wątpienia są modne, ale czy małe wygodne i lekkie, to można podyskutować :). Co do optyki Canona, to jest ona naprawdę dobra. I niech tam będą sobie lepsze produkty konkurencji, Canon i tak się obroni.

  40. druid
    druid 16 listopada 2014, 20:35

    Jak zwykle można pośmiać się z komentarzy. Od przynajmniej dwóch lat kilku forumowych sono-trolli prorokuje upadek lustrzanek. Coś czuje że za następnych 5-10 lat gdy C i N będą wypuszczać kolejne dobrze sprzedające się modele, te same banialuki o końcu ery lustra i świetlanej przyszłości telewizorkowych pstrykadełek będzie można tu przeczytać :D

  41. tomek5b
    tomek5b 16 listopada 2014, 20:55

    Zgoda z przedmówcą w 100%.

  42. Raflus
    Raflus 16 listopada 2014, 21:12

    w ciągu 2 ostatnich lat sprzedaż lustrzanek spadła o 27%, bezlusterkowców wzrosła o 11%, 4mln - 1mln sprzedaż jak się trend utrzyma to za 10 lat możemy czytać jednak co innego :D

  43. grzegorzg
    grzegorzg 16 listopada 2014, 21:17

    Lustrzanki z rynku znikną wtedy, gdy osoby z wadą wzroku zamiast okularów, będą wolały wizjery el. ;)

  44. Raflus
    Raflus 16 listopada 2014, 21:22

    grzegorz - a co ma piernik do wiatraka?

  45. cygnus
    cygnus 16 listopada 2014, 21:32

    ... albo wystarczy im do zdjęć telefon.
    Podoba mi się matryca Nikona, to jakiś energiczny ruch potentata w tym, co najbardziej niezmienne.
    Ale perspektywa Nikkora 200-500 każe mi spokojnie i cierpliwie czekać na test N AF-S 80-400. Może wcześniej pojawi się test wspomnianego w plotkach Nikkora?

  46. zembaty
    zembaty 16 listopada 2014, 21:46

    Nikkor 200-500 był zapowiedziany chyba 10 lat temu.

  47. Dpietr
    Dpietr 16 listopada 2014, 22:21

    Pomysł Słony ciekawy, sam kiedyś coś takiego wymyśliłem, podejrzewam że gdzieś na Canon Board w okolicach 2007 to opisałem. Ruchomy filtr poruszany ultradźwiękami. Druga odmiana to trzy filtry jeden za drugim przed matrycą, działające po przyłożeniu do nich napięcia w odpowiednich odstępach czasu, ale nie wiem czy już coś takiego opracowali :)

  48. canonik
    canonik 16 listopada 2014, 23:06

    A mnie ciekawi kiedy ukaże sie test C 7D mark II ?.

  49. mirek57
    mirek57 16 listopada 2014, 23:54

    @johndoe: "Prędkość przesuwu 19,2 m/s. "
    Jesteś Pan i tak bardzo oszczędny :)
    Dla tej matrycy (1,5 cala) wysokość jest ok. 14 mm. Ponieważ realizuje pełny cykl RGB w 1/5000 sekundy, to teoretyczny filtr musiałby zasuwać (0,014x3)x5000 = 210 m/s.
    FF odpowiednio więcej.

  50. Canonex
    Canonex 16 listopada 2014, 23:56

    Raflus:
    to, że osobom z większą wadą wzroku o wiele łatwiej dostrzec szczegóły na ekraniku o dużej rozdzielczości niż na wizjerze optycznym, nawet z korekcją dioptryczną. Ta ostatnia zresztą ma więcej wad - w wielu rozwiązaniach powoduje, że parametry znikają z pola widzenia.

  51. wulf
    wulf 17 listopada 2014, 00:24

    Z lustrami w aparatach to chyba jest trochę jak z manualnymi skrzyniami biegów w samochodach. Niby lepsze, szybsze i w ogóle są automatyczne ale i tak w naszym kręgu kulturowym kierowcy wolą te pierwsze.
    Porównanie mocno uproszczone ale chyba oddaje ducha problemu.

  52. cygnus
    cygnus 17 listopada 2014, 01:08

    Z lustrami w lustrzankach - jak sama nazwa wskazuje - wszystko jest w porządku.
    Tylko dziwnie się realizuje szybką serię zdjęć. Tu już coś jest nie ten tego. Najlepiej gdyby przy szybkiej serii zdjęć lustro nie klapało, tylko w wizjerze pojawiał się obraz... elektroniczny.

  53. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 01:09

    @wulf głupie jest jedynie to, że dorabia się do tego jakąś religię. oba rozwiązania funkcjonują i mają swoje zalety.

  54. przemek1978
    przemek1978 17 listopada 2014, 06:25

    Jestem ciekaw tego N 200-500 czy to będzie budżetówka konkurencja dla t150-600 bądź S
    Czy pro

  55. pep
    pep 17 listopada 2014, 07:11

    cygnus

    Najlepiej gdyby przy szybkiej serii zdjęć lustro nie klapało, tylko w wizjerze pojawiał się obraz... elektroniczny

    Tylko że wtedy będzie to bezlusterkowiec lub ewentualnie system z lustrem półprzezroczystym stosowanym przez Sony (wada taka że lustro takie pochłania część światła przez to zapewnia gorszą jakość)

  56. baron13
    baron13 17 listopada 2014, 07:42

    Po wielekroć już to pisałem: z EVF jest taki problem, że raz coś widać a raz nie :-) Zasadnicze parametry nie zmieniają się od lat i nie zmienią się dokąd nie zmienia się technologia matryc i wyświetlaczy. Telewizorek pada na dynamice, pada w ciemnościach, pada przy długich tele. Jedyny powód pchania go do bardziej zaawansowanych aparatów , to najpewniej dużo niższa cena niż OVF. A ludzie którzy nie pracowali z porządnym wizjerem mogą się nigdy nie dowiedzieć, że można inaczej...

  57. Rafiki
    Rafiki 17 listopada 2014, 08:10

    ...a ludzie którzy nigdy nie mieli w ręku dłużej niż 5min aparatu z dobrym evf wierzą w to co baron wypisuje.... :)

  58. zentaurus
    zentaurus 17 listopada 2014, 08:24

    baron@
    Ja pracowałem na "porządnym" wizjerze optycznym i teraz bardzo chwalę sobie elektroniczny. Wizjer służy przede wszystkim do kadrowania i jeżeli np. trawa będzie w wizjerze mniej zielona czy dynamika większa czy mniejsza to jaki to ma wpływ do cholery na zdjęcie? Wizjer elektroniczny podlega mniej więcej takim samym ograniczeniom jak matryca. To jest nawet jego zaletą, od razu widać ewentualne przepały czy niedoświelenia fotografowanej sceny.

  59. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 08:32

    przede wszystkim praca z obiektywami manualnymi jest znacznie wygodniejsza z dobrym EVF

  60. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 08:41

    @pep wada taka że lustro takie pochłania część światła przez to zapewnia gorszą jakość

    fotografowałeś w tej technologii aby podnosić stratę jakości?
    zdajesz sobie sprawę, że stabilizacja optyczna to dodatkowe elementy w obiektywie, które też nie pozostają bez jakiegoś tam drobnego obniżenia jakości obrazka? czy z tego powodu wybierasz optykę bez stabilizacji?

    nie dawno korzystałem z A77II i muszę przyznać, że dawno nie widziałem tak udanej konstrukcji w apsc

  61. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 08:42

    niedawno ;)

  62. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 08:46

    @mirek57
    >>>
    "Prędkość przesuwu 19,2 m/s. "
    Jesteś Pan i tak bardzo oszczędny :)
    ----
    Oczywiście. Niedziela nie jest dobrym dniem na wykonywanie skomplikowanych obliczeń matematycznych.
    Np. skorzystanie z wzoru v=s/t jest już wyzwaniem.
    Przy FF i migawce 1/8000 jest nie 19,2 tylko 576 m/s.
    Mea culpa:)

  63. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 08:49

    @Rafiki
    Przecież Baron sam pisze:
    "zasadnicze parametry nie zmieniają się od lat"
    co tłumacząc z polskiego na nasze brzmi:
    "EVF znam z minolty z3"
    Czego Ty od niego wymagasz?

  64. szafir51
    szafir51 17 listopada 2014, 08:50

    @baron13
    "Telewizorek pada na dynamice, pada w ciemnościach, pada przy długich tele."
    poprawiłeś mi humor swoim postem, dzięki :)

  65. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 08:51

    Tak ..wizjer elektoroniczny lepszy ..ale jakoś wchodząc na stronę Canon Polska .jest tam zakładka Kamery filmowe EOS gdzie wszystkie modele to bezlusterkowce z wizjerem elektronicznym poza topowym 1 d -c ;
    rozumiem ze pod choinkę wolelibyście dostać bezlustro ..?

  66. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 08:55

    @pep
    >>>
    wada taka że lustro takie pochłania część światła przez to zapewnia gorszą jakość
    ----
    1/3EV to strata swiatła na lustrze, ale też "róznica jakościowa" (co najmniej 1/3EV) między matrycami C a N.
    Ale nie chcesz chyba podważać sensu zakupu 5D czy 7D.

  67. cube
    cube 17 listopada 2014, 08:57

    "stabilizacja optyczna to dodatkowe elementy w obiektywie, które też nie pozostają bez jakiegoś tam drobnego obniżenia jakości obrazka"

    tak tak, poruszone zdjęcia to kwintesencja jakosci... Z resztą pomijając przypadki kiedy stabilizacja ma decydujący wpływ na jakosć, dziwnym zbiegiem okolicznosci np. C70-200 IS daje lepszą rozdzielczosć niż zwykły 70-200 i to zarówno w przypadku tego ze swiatłem f/2.8, jak u f/4.0...

  68. septemberlicht
    septemberlicht 17 listopada 2014, 09:03

    Właśnie. Jak bardzo trzeba chorować, żeby dowodzić, że stabilizacja w obiektywie psuje jakość obrazu.

  69. cube
    cube 17 listopada 2014, 09:04

    co do plotek, cieszy zapowiedź Zeissa FE85mm i oby był ciemniejszy od f/1.8, taki np. f/2.5 byłby ideał, mały i lekki. Canon 35/1.4 II, tego się można było spodziewać, pozamiata sigmę jak nic. Z kolei 11-24mm to zdaje się będzie najszerszy istniejący rektalinearny obiektyw dla małego obrazka... też ciekawie.
    W tym tygodniu plotki nastrajają optymistycznie. :-)

  70. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 09:04

    Ps ..Jak widać to nie ograniczenia technologiczne są przyczyna stosowania jakichś rozwiązan , widocznie Canon dochodzi do wniosku ze podniesienie lustra jest dla zawodowca prosta czynnością ..

  71. cube
    cube 17 listopada 2014, 09:15

    Wszelkie dyskusje lustro vs. brak lustra wyglądają tak samo. Postępowcy najczęsciej nigdy nie patrzyli w porządny OVF, a poza tym nie przyjmują do wiadomosci faktu, że podgląd elektroniczny jeszcze lepiej można realizować na tylnym wyswietlaczu niż na EVF. Tak więc brak OVF jest po prostu brakiem jednej funkcjonalnosci aparatu. EVF dubluje to co i tak każdy aparat w tej chwili ma na tylnym wyswietlaczu.

  72. pep
    pep 17 listopada 2014, 09:20

    johndoe

    Napisz jaśniej o co Ci chodzi? Ja mówię o lustrze półprzezroczystym stosowanym przez Sony. Może czegoś nie wiem, ale o ile mi wiadomo ani Canon ani Nikon czegoś takiego nie stosują a tym bardziej Canon 5D czy 7D. Więc o co Ci się rozchodzi z tym porównaniem do 5D czy 7D? Więc w czym niby mam kwestionować sens zakupu tych aparatów, jeśli do nich się nie odnosiłem? Ja nie wiem. Jeśli masz na myśl podgląd z podniesionym lustrem to jest to podgląd na ekranie a nie jak kolega sugerował na elektronicznym wizjerze. W normalnym optycznym wizjerze na podniesionym lustrze w wizjerze nic nie zobaczysz .

  73. pep
    pep 17 listopada 2014, 09:24

    PS

    Na podniesionym lustrze mimo chwilowego braku podglądu również można robić zdjęcia. Sam wielokrotnie tak robiłem chcąc uniknąć drgań spowodowanych ruchem lustra.

  74. jakubkrawiec.pl
    jakubkrawiec.pl 17 listopada 2014, 09:25

    baron13, nasz ekspert od EVF zawsze w gotowości.

  75. Marek B
    Marek B 17 listopada 2014, 09:35

    A nie przyszło nikomu do głowy, że wizjer służy TYLKO do kadrowania ? ... Bo jeśli już oglądać fotografie w wersji elektronicznej, to najlepiej na dobrej jakości monitorze.

  76. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 09:36

    @pep
    Matryce C już dawno odstają od matryc S (czy też Toshiby) stosowanych w N. Załóżmy, że te róznice to jakościowe to "odpowiednik" straty światła na SLT. Canon jest gorszy od N co najmniej 1/3EV. Ale nikt z tego powodu nie płacze i nie skreśla C. Bo jaki miałoby to sens? Natomiast przy SLT płacz i zgrzytanie zębów.

  77. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 09:46

    @cube
    >>>
    C70-200 IS daje lepszą rozdzielczosć niż zwykły 70-200 i to zarówno w przypadku tego ze swiatłem f/2.8, jak u f/4.0...
    ----
    A jakie to ma znaczenie w kwestii pogorszenia jakości przez IS? Praw fizyki pan nie zmienisz.
    Robisz zdjęcie z odległosci 100 m, np. tarczy strzelniczej. Celujesz w środek. Środek tarczy znajduje się w osi obiektywu. Po ruchu aparatu o 1 stopień, środek osi obiektywu przesuwa się o 1,74 m. Taki tilt. A środek tarczy nadal w środku kadru. Więc róznica musi być.
    Natomist jak duże to będzie pogorszenie to inna para kaloszy.

  78. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 09:47

    "Właśnie. Jak bardzo trzeba chorować, żeby dowodzić, że stabilizacja w obiektywie psuje jakość obrazu"

    dokładnie tak samo jak sądząc, że ta folia ma znaczący wpływ na jakość obrazka

  79. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 09:50

    Nie wiem nie znam się ...nie jestem ekspertem ; ale z własnego doświadczenia wiem że podgląd na żywo nie jest taki zły a nadal ulepszany , mało tego tak zwane zalety elektronicznych podgladów sa może i ciekawe podczas kupowania aparatu w sklepie ..bierzemy taki aparat i ustawiamy ostrośc w powiększeniu na przykład na ladę sklepową ..ale gdybyśmy ustawili na nos modelki a modelka w ciągu ułamka sekundy drgnęła ...to duuuu...żo gorzej ;
    Własciwie to tylko argument ze cały czas widzimy obraz może troszkę przemawiać za tym ale tylko troszkę bo to kwestia przyzwyczajenia i szybkości zdjęć w serii

  80. cube
    cube 17 listopada 2014, 09:54

    john, rozumiem, że w takim przypadku bez stabilizacji zdjęcie będzie lepsze. Srodek tarczy będzie na całym zdjęciu nie tylko na srodku. ;-)
    Jak Wam dodatkowe soczewki tak bardzo psują jakosć optyczną to sugeruję przerzucić się na obiektywy otworkowe, te nie mają żadnych wstrętnych soczewek, więc jakosć musi być najlepsza... ;-)))

  81. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 09:58

    @cube chyba zgubiłeś wątek... to był przykład który miał obnażyć zasadność takich argumentów jak pogorszenie jakości w SLT. pracowałem tym na kilku zleceniach i nie zauważyłem abym cokolwiek w ten sposób tracił.

  82. cube
    cube 17 listopada 2014, 10:04

    jausmas, cokowiek ten przykład miał obnażyć, wyszły na nim niestety pewne mankamenty autora... jeszcze raz dla przypomnienia o godz. 8:41 napisałes "stabilizacja optyczna to dodatkowe elementy w obiektywie, które też nie pozostają bez jakiegoś tam drobnego obniżenia jakości obrazka"... zapiszę sobie do księgi Twoich złotych mysli... nie ma to jak solidna porcja smiechu z samego rana. :-)))

  83. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 10:10

    ps . Najlepsze efekty w powiększaniu obrazu daje lustrzanka średnioformatowa z kominkiem i lupą bo jednocześnie mamy powiększenie i widzimy cały kadr oczywiscie cos takiego jest możliwe w cyfrowym podglądzie ale tylko jako obraz w obrazie czyli skakanie okiem po wyświetlaczu ...A tu masz jednoczesne powiększenie i cały kadr ...w małym obrazku też są wizjery powiększające ;

  84. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 10:13

    cube
    w obiektywach ze stabilizacją jest kilka soczewek więcej ...jakieś 10 -20 % , czyli więcej granic szkło - powietrze itp. ...

  85. cube
    cube 17 listopada 2014, 10:32

    noooo... i.... jak już sugerowałem wyżej, kierując się zasadą, że im więcej soczewek tym gorsza jakosć obrazu dojdziemy do tego, że najlepsze są obiektywy bez soczewek. Błędna logika, to nie jest takie proste, tu można porównać link stabilizowane wersje mają o 4-5 soczewek więcej a mimo to dają lepszą jakosć od swoich uboższych krewnych. Dodatkowo obiektyw, który ma 3-4 razy mniej soczewek od stabilizowanych zoomów a jakos nie widać by górował nad nimi jakoscią. Tak więc nie takie to wszystko proste...

  86. cube
    cube 17 listopada 2014, 10:34

    nie mówiąc już o konkretnych przypadkach kiedy stabilizacja ratuje zdjęcie, bo bez niej nie było by w ogóle żadnej jakosci, no chyba że "artystyczne" mazaje. ;-)

  87. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 10:53

    cube
    porównując takiego nikora 80 -200 bez Vr
    z nikorem 70 -200 Vr ..widzimy ze jednak jest kategoria która jest lepsza w starszej konstrukcji mianowicie praca pod światło
    oczywiście stabilizacja w korpusie akurat ma gorsze osiągi z długimi obiektywami więc to chyba zależy od indywidualnych upodobań ...co lepsze ;

  88. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 11:04

    @cube coś z rana nie możesz zaskoczyć... dla mnie strach przed tą folią to jak strach przed filtrem UV. przykład stabilizacji doskonale pokazuje, że dodatkowe elementy na torze optycznym nie zawsze muszą mieć znaczący wpływ na pogorszenie jakości obrazka - to tak, gdybyś dalej nie mógł tego zatrybić.

  89. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 11:09

    @SKkamil dokładnie, świetnym przykładem jest Tamron 17-50/2.8 gdzie konstrukcja nie uległa znaczącym zmianom i po prostu wzbogacono ją o VC. jeśli ktoś ma parcie to można sobie porównać na slrgear.com obie wersje pod kątem rozdzielczości. generalnie chodzi jednak o to, że to nie są jakieś znaczące straty a zysk w postaci stabilizacji jest wymierny. podobnie jest z tym lustrem u Sony - strata nieodczuwalna, a znajdź drugą puszkę apsc w której AF-C tak trafia i popindala jak ta lala

  90. cube
    cube 17 listopada 2014, 11:19

    SKkamil, no Nikon sobie widać nie radzi, w Canonie stabilizowane wersje są pod każdym względem lepsze od tych bez stabilizacji. Tak w ogóle to nie jestem jakims wielkim fanem stabilizacji, czasami się przyda przy tele, jednakowoż twierdzenie, iż dodatkowe soczewki obniżają jakosć jest błędne.

    jausmas, napisałes głupotę co ci wytknąłem. A teraz mnie obrażasz. Sam zachowujesz się jak bys miał problemy z trybieniem. Za raz będziesz zwalał swoje wybryki na ból zęba.

  91. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 11:29

    @cube sam piszesz głupoty. dodatkowe soczewki to też elementy w torze optycznym. jeśli ktoś zamierza demonizować folię w soniaku to powinien się nad tym zastanowić. Ty mało tego, że nie zatrybiłeś na czym polega porównanie to jeszcze przywołujesz dla porównania wersje obiektywów, które znacząco się od siebie różnią i wcale nie są tylko liftingiem polegającym na dołożeniu modułu IS. pomyśl zanim znowu coś napiszesz

  92. pep
    pep 17 listopada 2014, 11:38

    johndoe

    O to postawa Soniarza. Nikt nie morze napisać nic złego na temat Sony, zresztą nic złego i nie prawdziwego nie napisałem. Napisałem tylko że rozwiązanie z lustrem półprzezroczystym powoduje niepotrzebne straty i chyba tego akurat się nie wyprzesz a nic nie pisałem o jakości matryc Sony. Jak wam Soniarze brak argumentów uciekacie się do kłamstw bo nikt a przynajmniej ja nie przekreślałem tego rozwiązania które ma wadę w postaci straty pewnej cennej ilości światła a tego przecież pisać nie można bo Wasz sprzęt jest najlepszy i bez wad.

  93. cube
    cube 17 listopada 2014, 11:39

    jeżeli moduł IS jest policzony jako element toru optycznego to jak widać można obiektyw zaprojektować tak, by nie było negatywnego wpływu na jakosć. Lustro pod kątem 45 stopni to inna para kaloszy.


    "pomyśl zanim znowu coś napiszesz "

    Znowu mnie obrażasz.

  94. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 12:03

    @cube parafrazując - jeżeli lustro jest policzone jako element toru optycznego to jak widać można aparat zaprojektować tak, by nie było negatywnego wpływu na jakosć

  95. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 12:08

    @pep przesadzasz. raczej oponenci są jak beton w sprawie tego lustra. mam kumpla z tym nowym soniaczem i szczerze zazdroszczę takiej puchy w systemie jak i fajnego 16-50/2.8

    tu możesz zobaczyć jakie są realne różnice aparatu apsc z lustrem i bez
    link

    a tu zobacz sobie jak szyje AF-C w A77mkII, bajka
    link

  96. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 12:21

    @cube Znowu mnie obrażasz

    sam zaczynasz "jausmas, napisałes głupotę co ci wytknąłem"

  97. cube
    cube 17 listopada 2014, 12:50

    jausmas, przecież większosć obiektywów A są starsze od idei SLT, więc nie mogły być policzone pod lustro w torze optycznym. Poza tym, traci się na tym lustrze 1/3 swiatła. Podniecasz się po prostu AF-C i tyle. Nie każdemu to potrzebne. Jakosć z APSC SLT na kolana nie rzuca, a i obsługa tego do przyjemnych nie należy. Z resztą sam autor zalinkowanego posta z prze-pię-kny-mi zdjęciami Volkswagena pisze:

    "do tego co się dzieje w wizjerze trzeba się przyzwyczaić. Ja się przyzwyczaiłem, ale zajęło mi to naprawdę dużo czasu i nerwów. I co by nie mówić - nadal - mimo wszystko, kocham mój wizjer w A900"

    Czyżby to był zakamuflowany agent Canona na forum KM/Sony!? Albo jakis okropny wstecznik lansujący przestarzałe dziurki od klucza zamiast wizjerów telewizyjnych jedynie słusznego producenta? Tak czy inaczej dywersja na tyłach! ;-)))

  98. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 13:28

    @cube w dyskusji na tym forum poruszany jest wątek klatkowania przy bardzo szybkiej serii i zgaduję, że właśnie do tego odnosi się autor.

    poza tym po raz kolejny piszesz farmazony o 1/3 światła. wybacz ale z takim betonowym podejściem nie podyskutujemy. rozumiem też, że porównywałeś obrazki z drugiego linku skoro uważasz, że nie można tak zaprojektować tego lustra aby jego wpływ był niezauważalny na obrazku. masz przykłady ale wciąż tłuczesz swoje hipotezy.

  99. SKkamil
    SKkamil 17 listopada 2014, 13:36

    jausmas
    wynika z tego że jedynie firma S siega ideału czyli potrafi zrobić aparat który jednocześnie ...zapindala z AF , do tego Af jest najprecyzyjniejszy i powiekszanie obrazu w wizjerze ułatwia ustawianie ostrości manuałami ...czyli w końcu co jest zaleta tego systemu ? Wszystko ?

  100. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 13:59

    @SKkamil 7DmkII K-3 A77mkII D7100 to wszystko są fajne puchy na tym samym poziomie

  101. cube
    cube 17 listopada 2014, 15:00

    jausmas, w specyficznych warunkach wychodzą na zdjęciach artefakty z tego lustra, dobrze o tym wiesz, bo było to wałkowane wraz ze zdjęciami przykładowymi na niejednym forum. To, że autor zrobił zdjęcia na których akurat tego nie widać nie znaczy że zawsze nie widać, tak mnie uczono na tzw. logice... no ale to dawne dzieje ta cała logika i przeżytek, bo teraz każdy może mieć "swoją opinię".

    A co z autorem który najwyraźniej posługuje się i A77II i A900 i twierdzi, że choć z trudem przyzwyczaił się do EVF to i tak nadal woli OVF? Czyli że Baron13 miał jednak rację. :-)))

  102. ***s***
    ***s*** 17 listopada 2014, 15:03

    cube | 2014-11-17 09:15:41Wszelkie dyskusje lustro vs. brak lustra wyglądają tak samo. Postępowcy najczęsciej nigdy nie patrzyli w porządny OVF,....


    Problem w tym ze porzadne OVF zniknely z 97.5% lustrzanek na rynku. A te tuneliki ktore zostaly , szczegolnie w malenkich z zasady APSC to kpina z OVF i czas na ich koniec.

  103. cube
    cube 17 listopada 2014, 15:08

    czas na koniec APS-C. ;-)

  104. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 15:26

    @cube mitologia z tymi artefaktami. w specyficznych warunkach z filtra UV też coś złapiesz. na tyle na ile znam temat to nie słyszałem aby użytkownicy rozpisywali się o artefaktach.

    Tak, A900 ma wspaniały OVF. Budowanie na tej opinii teorii, że każdy OVF jest lepszy niż EVF jest z założenia błędne.

  105. cube
    cube 17 listopada 2014, 15:31

    zapewniam Cię, że pełnoklatkowce innych firm mają niegorszy a czasem jeszcze lepszy wizjer od a900. :-)

  106. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 17:24

    @pep
    >>>
    Nikt nie morze napisać nic złego na temat Sony, zresztą nic złego i nie prawdziwego nie napisałem.
    ----
    Jak dla mnie możesz pisać o czym chcesz. Nawet o morzu.
    >>>
    Napisałem tylko że rozwiązanie z lustrem półprzezroczystym powoduje niepotrzebne straty i chyba tego akurat się nie wyprzesz a nic nie pisałem o jakości matryc Sony.
    -----
    A wyparlem? Stwierdziłem jedynie, że to różnica mniejsza niż między d800 a 5d. I tak jak każdy (normalny) canonier leje na to ciepłym sikiem, tak każdy (normalny) używający SLT cieszy się z 10 kl/s w sprzęcie za 3000 a nie płacze nad stratą 1/3EV.
    Nasz sprzęt (SLT), którego, tak na marginesie, nie miałem i mieć nie będę, nie jest najlepszy, ale akurat strata 1/3EV to w tym wszystkim pryszcz na d....

    Ps. Nie zarzucam mi kłamstwa, bo ktoś może Cię o dowód poprosic.

  107. johndoe
    johndoe 17 listopada 2014, 17:33

    @cube
    >>>
    john, rozumiem, że w takim przypadku bez stabilizacji zdjęcie będzie lepsze. Srodek tarczy będzie na całym zdjęciu nie tylko na srodku. ;-)
    -----
    To, że fizyka na poziomie gimnazjalnym sprawia Ci kłopot, niespecjalnie mnie dziwi. Nie jesteś jedyny. To, że się czymś takim chwalisz (i Tobie podobni) przed całym światem, będzie mnie zadziwiac do końca i jeden dzień dłużej.

  108. druid
    druid 17 listopada 2014, 19:36

    @jausmas
    " jeśli ktoś zamierza demonizować folię w soniaku to powinien się nad tym zastanowić. "

    Nie ma się nad czym zastanawiać, po roku pracy z a77 gdzie poziom szumu powyżej ISO 400 był nieakceptowalny dla każdego kto ma chociaż minimalne poczucie estetyki, mogę powiedzieć, że SLT to jedna z większych wtop sony. Porzucili dobrze zapowiadający się system lustrzankowy na rzecz tego czegoś. Korzyści nie ma żadnych, a C do tego czasu opracował dużo lepszą technologię na AF w LV i video.
    Teraz jednak nawet większość sono fanboyów przynaje że SLT to ślepa uliczka i S będzie ją wygaszać.

  109. anduel57
    anduel57 17 listopada 2014, 20:12

    Wojen systemowy końca nie widać. Kiedyś byłem prze szczęśliwym posiadaczem analogowej Minolty (lustrzanka) kupionej za psi pieniądz w gdańskim lombardzie. Do M była bida z obiektywami, kupiłem w Bundesrepublik Nikona D60, później lampę powerzoom która na tym nikonie zoomować nie chciała. Okazało się że te body tak niestety ma. Nadejszła era cyfrowych lustrzanek, kupiłem Canona, najniższego z możliwych w czasie kiedy podjąłem decyzję był to Canon 1000D. Była opcja Nikon, ale lampa zoom nawet by nie zagadała a obiektywy na śrubkę tylko z D80 i D90 które byłe dla mnie jeszcze drogie i powoli odchodziły. Kupiłem też lampę i kiedy pojawił się 5D za rozsądne pieniądze obiektywy zacząłem kupować pod EF. Po drodze zaliczyłem 500D, aż w końcu mam 6D. Na tą chwilę nie myślę o żadnych nowych systemach, jest to głupie gonienie króliczka. Może jeśli ktoś ma małe łapki i nie potrafi utrzymać kilograma czy dwóch to droga wolna. Trudno tak skakać z kwiatka na kwiatek kiedy to tylko kosztuje, mnie na takie eksperymenty nie stać a z 6D jest niezła jakość i nic więcej mi nie potrzeba. Kto to i po co wymyśla, głupie pytanie, pewnie dla pieniędzy. Co do duszków na zdjęciach to myślę że półprzepuszczalne lustro musi coś takiego robić. Mój ulubiony obiektyw który stosuje do street photo ma porządny filtr UV, nocne zdjęcia z latarniami to koszmar, gdzieś zawsze się te lampy odbijają, zawsze go zdejmuję i odbić nie ma, myślę że w tych wynalazkach z półprzepuszczalnymi lustrami musi być coś podobnego. A tak na poważnie to nieważne czym się fotografuje, ważny jest rezultat, nie ma się co onanizować sprzętem bo prawdziwe dzieła fotograficzne są dla większości nie wyłączając mnie poza naszymi możliwościami. Czasem to forum przypomina napinki z forów motoryzacyjnych i licytacje przewag właścicieli BMW, VW czy też innych marek, to jest bez sensu.

  110. jausmas
    jausmas 17 listopada 2014, 20:44

    @druid bajdurzysz. jak chciałeś aparat wybitnie do lowlight iso to trzeba było brać Pentaxa albo Nikona. 24MP to był spory skok rozdzielczości w tamtym okresie ale matryca była mniej udana niż poprzedniczka w temacie obrazka. Na pewno nie była to kwestia lustra. Miałem trochę styczności z tymi SLT łącznie z A57 i jakość obrazka była wg mnie ostatnim ograniczeniem, które przyszłoby mi do głowy. Aparat na poziomie puszek konkurencji w tej klasie. Za to ten foliak dawał takiego kopa w AF-C z 70-200 SSM, że kopara opada. Teraz idą w ten matrycowy i będzie pewnie jeszcze lepiej.

    Swoją drogą zastanów się jak ludzie robili zdjęcia zanim nabyłeś A77. Może po prostu zabrakło techniki, a nie możliwości ;)

  111. druid
    druid 17 listopada 2014, 22:36

    @jausmas

    Proszę daruj sobie moralizowanie, a77 to bała moja trzecie lustrzanka, a druga od S i zdecydowanie najgorszy sprzęt w stosunku cena - możliwości. Uważasz że od ISO 400 zaczyna sie low-light ?

    "Za to ten foliak dawał takiego kopa w AF-C z 70-200 SSM, że kopara opada."
    Ca wspólnego "foliak" z systemem fazowym AF? Działa tak samo jak w każdej tradycyjnej lustrzance.

  112. jausmas
    jausmas 18 listopada 2014, 00:12

    @druid

    z lewej masz iso3200 z A35 vs 550D z prawej
    link
    naprawdę uważasz, że obrazowania któregoś z tych aparatów będzie determinowała poziom zdjęć?

    "Działa tak samo jak w każdej tradycyjnej lustrzance."

    Chyba nie do końca bo tam masz pomiar ekspozycji dla każdej klatki i śledzący jest korygowany w serii na bieżąco. Zerknij sobie na procentowe wyniki optycznych w tej kategorii.

  113. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 09:21

    anduel57@
    Jest dużo nieporozumień na temat wiedzy SLT. Porównywanie lustra półprzepuszczalnego do filtra UV jest kompletnie nie trafione bowiem lustro w SLT jest ustawione poza punktem ostrości. Nawet duże paprochy i brud nie wniosą widocznych dla oka zniekształceń. Podaj jakikolwiek przykład na zdjęciu gdzie widać takie "duszki" na zdjęciu. Dodam jeszcze że ciągle się tutaj myli utratę światła 1/3 E z utratą 1/3 światła. No tak ale tutaj są przecież sami specjaliści od fotografii.

  114. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 13:34

    zentaurus
    Wracając do krytyki Sony .. to nie tak że my nie rozumiemy tylko jeśli w lustrzankach z podnoszonym lustrem Af jest ciągle ulepszany , Af w trybie podglądu na żywo również ..to zalety takiego rozwiązania są mniej przekonywujące tak samo jak nie zauważysz wyraźnej różnicy( w przypadku o którym piszesz ) , nie zauważysz też różnicy w prędkości serii 10 kl/ sek i powiedzmy 8 kl/sek
    Paprochy na lustrze nie problem ale na matrycy już tak ( chyba ściągnę sobie instrukcję alfy 77 i sprawdze czy można podnieść lustro i wyczyscic matrycę bo jakoś mam gorsze doświadczenia z usuwaniem paprochów ultradźwiękami )

  115. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 13:44

    ps ..chyba ze to rozwiązanie jest całkowicie szczelne i lustro szczelnie zasłania matrycę ..

  116. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 13:50

    Zwracam honor w tej kwestii ( można unieśc lustro palcem ) ..choć z drugiej strony pozostaje jeszcze kwestia ze matryca cały czas się nagrzewa tak jak przy filmowaniu ...wiele aparatów ma tak zwany wyłącznik termiczny przy filmowaniu ewentualnie ograniczenie czasowe ...

  117. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 14:06

    SKkamil@
    Teraz 8 czy 12 kl. na sekundę to żadne osiągnięcie, problem dla lustrzanek zacznie się przy znacznie większych prędkościach. To tylko kwestia czasu.

  118. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 14:25

    zentaurus
    ale te 8 kl to i tak wystraczająco bo to tak jakbyś z trybu filmowania 24 /sek wycinał co trzecią klatkę w pełnej rozdzielczości wiec prawde powiedziawszy jeśli Sony czasem próbowało dostać się do księgi rekordów pana G to oczywiście półprzepuszczalne lustro im w tym pomogło ..ale normalnie takie 8 - 7 kl wystarcza zdecydowanie

  119. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 15:00

    Kiedyś normalnie starczyło 5 kl. na sekundę :)

  120. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 15:08

    Skokami@
    Kiedyś 8 kl. wystarczało z prostego względu, po prostu mechanizm lustrzanki nie dawał więcej rady. Myślę że wielu fotoreporterów wiedziało by jak wykorzystać w kreatywny sposób znacznie szybsze serie zdjęć.

  121. cube
    cube 18 listopada 2014, 15:32

    Ale poważni fotoreporterzy (zwłaszcza sportowi) od dawna wykorzystują większe prędkosci, łącząc w tandem 2-3 body 1dX zaopatrzone w długie białe lufy i wyzwalacze z mikroprzesunięciem czasowym. I walą seriami po 24-36kl/s i jakos SLT do głowy im nie przychodzi... ;-)

  122. cube
    cube 18 listopada 2014, 15:33

    no ale to głównie w USA, oni muszą wszystko mieć największe i najszybsze. Normalnemu 8kl/s starcza z nawiązką... ;-)

  123. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 15:44

    Cube@
    Czyli dla "normalnego" 7 za mało a 9 za dużo :)

  124. cube
    cube 18 listopada 2014, 16:26

    zentaurus nie dzielmy włosa na czworo, mnie np. wystarcza 3kl/s i chociaż puszka może 2x więcej to nie używam tej opcji... w dzisiejszych czasach nie wyobrażam sobie by komus brakowało fps. Najbardziej wymagający jak mówiłem parują puszki ze sobą i walą seriami z kilku puszek na raz.

  125. Mama Kacperka
    Mama Kacperka 18 listopada 2014, 16:47

    Teraz już wiem co robią kawalerowie mężowie i dzieci. Plotkują na optycznych :) Ja też wpadnę tu co jakiś czas.

  126. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 16:59

    zentaurus
    miałem na myśli sprzet pólprofesionalny , to że np. . ktoś wymyśli jak wykorzystać dużo większe prędkości w serii jest oczywiście możliwe ; ale taka zwykła seria powiedzmy z kałasznikowa ( żeby nie było ze tylko o fotografii ) daje takie same szanse na przeżycie jak seria z dajmy na to żydowskiego UZI ( zakładam ze ten drugi ma lepszą serię i jest dodatkowo mniejszy ) ...
    ale tak poważnie to miałem ogolnie na mysli ze Sony / Minolta zawsze lubiło dać ludziom troszkę więcej np. .migawki 12000/sek ;

  127. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2014, 17:12

    SKkamil@
    Trudno dyskutować o czymś czego jeszcze nie ma.

  128. 18 listopada 2014, 17:51

    pep

    "Ani Sony ani żadna inna firma nie mogą konkurować w dziedzinie profesjonalnych aparatów FF z Canonem czy Nikonem. Dlaczego? Tutaj zawsze najważniejsze dla zawodowca będzie dostęp do profesjonalnego osprzętu a tak kompleksowej oferty i w takiej ilości jak ta dwójka zapewnić żadna inna firma nie potrafi i nie może, bo będzie to kompletnie nieopłacalne'
    ale ten wpis to tak z czapy, tak by sobie napisać?? co to jest profesjonalny osprzęt? zacząłem się zastanawiać, czy może przez nieprofesjonalny osprzęt nie powinienem się odzywać... ale to samo stosuje do canona... pogubiłem się czy może chciałeś napisać, że jeśli nie masz canona czy nikona nie możesz być profesjonalistą??????

    druid
    "Jak zwykle można pośmiać się z komentarzy. Od przynajmniej dwóch lat kilku forumowych sono-trolli prorokuje upadek lustrzanek. Coś czuje że za następnych 5-10 lat gdy C i N będą wypuszczać kolejne dobrze sprzedające się modele, te same banialuki o końcu ery lustra i świetlanej przyszłości telewizorkowych pstrykadełek będzie można tu przeczytać :D"
    obawiać się niestety należy, że Tobie i tak ani lustro ani zdobycze techniki canona nie pomogą... to takie wpisy jak Twoje i powyższe pep nakręcają sprzedaż dwóch firm wśród amatorów, którzy myślą, że sprzęt zrobi z nich profesjonalistów...

    PS. nie ma to jak fota "profesjonalnego" fotografa na blogu z puszką przy ślepiach... tak by było widać napis i model... to jest dopiero śmieszne...\

    druid
    "Teraz jednak nawet większość sono fanboyów przynaje że SLT to ślepa uliczka i S będzie ją wygaszać"
    tylko tych "profesjonalnych" fanboyów, reszta nie ma z tym problemu tak jak fanboye canona, którzy marzą o rozstawionych po kątach punktach af w lustrzance ff... to też jest dość śmieszne :)


    kurka, tu się nic nie zmieni... te same nicki, to samo bicie piany... a postępu fotograficznego brak... straszne :)

  129. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2014, 18:21

    r_a_v_e_n
    Bardzo Cie przepraszam ja akurat skanuje negatywy i od niechcenia cos tam napisze ...przecież nawet fotograf ma często pracę na komputerze , co nie oznacza że nie m ozę coś tam wyskrobać w czasie gdy komputer akurat obrabia ...;

  130. 18 listopada 2014, 21:40

    SKkamil
    to są oczywiste oczywistości :) sam mam systematyczne dniówki stacjonarne i wtedy czytam i piszę ale jak ma odebrać niektóre wpisy teoretyków ktoś kto w tym siedzi kilkanaście godzin dziennie od wielu wielu lat... :)

  131. krissss
    krissss 19 listopada 2014, 21:18

    @druid, zazdroszczę Ci tej kryształowej kuli, w której widzisz przyszłość SLT:)

  132. canonik83
    canonik83 19 listopada 2014, 23:43

    o nowym 6D m II tutaj pisza ;-) link

  133. krissss
    krissss 20 listopada 2014, 08:49

    a o nowym A7II piszą tu:)
    link

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.