8K Cinema - prototyp obiektywu Canona
Na listopadowej wystawie Inter BEE (International Broadcast Equipment Exhibition) w Tokio firma Canon zaprezentowała prototyp obiektywu przeznaczonego do nagrań wideo w standardzie 8K. Obiektyw o ogniskowej 19.7-138 mm jest na razie testowany przez jednego z japońskich nadawców telewizyjnych.
O prezentacji obiektywu 8K Cinema na Inter BEE pisze serwis Newsshooter, który na Vimeo udostępnia także krótki film pokazujący urządzenie Canona. Dokładne szczegóły techniczne nie są znane. Obiektyw o ogniskowych 19.7-138 mm jest w tej chwili używany przez japońskiego nadawcę NHK do testów transmisji w standardzie 8K.
Newsshooter InterBee 2014- Canon 8K Lens from Matthew Allard ACS on Vimeo. |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Troszeczkę to zabawnie brzmi, obiektyw dostosowany do 4k czy 8k, podczas gdy w fotografii od dawna obiektywy muszą radzić sobie z większymi matrycami.
A kamera i tak Sony...
Mav, a 8k ile ma Mpix? Iloczyn 8192x4320 daje ponad 35 Mpix. Jakie body FF ma istotnie wiecej (i to od dawna)??
A w TVP ciągle tylko logo jest w HD :)
@fotopstryk
FF może nie, ale aparaty z matrycą aps-c i 24Mpix dają większe zagęszczenie
Wcale nie tak dużo większe...no i nie wszystkie obiektywy dają radę z matrycą 24mpix na apsc...
No tak okolo 21 Mpix na FF odpowiada 8 Mpix na APS-C. Canony 5DII i 20D maja takiej samej wielkosci piksel. Ja natomiast nie znam obiektywu ktory poradzi sobie z 24 Mpix na APS. Wszystkie wspolczesne prezentuja mydlo. Jak ktos chce sie upierac, to przytoczy gestosc pikseli w diotce. 16 mega matryca wielkosci paznokcia.
Idac tropem powyzszych ekspertow najlepsze obiektywy maja telefony 20mpix.
fotograficznie to 8K ma 3 * 8000 * 4000 pikseli (~100MP) bo jakoś w fotografii przyjęło się liczyć subpiksele osobno a w innych branżach nie...
Ktoś wierzy, że 7-krotny zoom jest lepszy od topowych stałek? To tak w kwestii radzenia sobie z gęstymi matrycami.
Po pierwsze, mowa jest o rozdzielczości 7630x4320, czyli ok. 33MP, po drugie, klatce Super 35 bliżej do APS-C niż FF, po trzecie, podając 8K liczy się rozdzielczość pliku wynikowego w pikselach, a nie to jak obraz powstaje.
#szuu: jeśli matryca ma dajmy na to 24MPx to nie znaczy, że masz po tyle fotodetektorów dla każdej składowej tylko w sumie wszystkich.
@jaad75: ja bym się jednak upierał przy tym, że rozdzielczość obiektywu musi być właśnie dostosowana do subpixeli tyle, że jest ich w sumie mniej więcej tyle ile wynika z wynikowej rozdzielczości obrazu
Szuu i vdcmike, piszecie banialuki. Poczytajcie sobie a potem dyskutujcie.
link
Jak gdyby największą bolączką dzisiejszych telewizorów był niedobor pikseli. Oczywiście nie dotyczy to Canona, ale może by tak najpierw podnieść kontrast ze sto razy, by dorównać stareńkim budżetowym kineskopom? Nawet 32k nie zastąpi całej palety, naturalnych kolorów.
Niedobór pixeli nie jest bolączką telewizorów, tylko speców od marketingu i reklamy.
Ciekawe kiedy zaczną lansować video 16k. Chyba nie będą czekali aż rynek nasyci się kamerami 8K ani, bo to przecież bez znaczenia, zostaną wyprodukowane i dostarczone telewizory 16k ready...
A świstak siedzi i zawija, zawija w papierki. Już prawie zawinął te wszystkie supraśne smarttelewizory i blueeeeeraje 3D.
Na marginesie - oglądałem w kinie na wielkim ekranie bezpośredni przekaz w 3D z Teatru Marińskiego. W jakim to było standardzie?
Rozdzielczość to jest odwieczny problem cyfrowej rejestracji w ogóle, a nie telewizorów. Telewizory, to margines zastosowania, który jednak napędza rozwój i upowszechnia terminologię. Tu chodzi przede wszystkim o jakość materiału na wejściu i możliwości jego obróbki - filmy od lat mogą powstawać w 4K (Dalsa Origin dawała takie możliwości już w 2003, a stosunkowo tani RED One w 2007), a cyfrowe projektory 4K zaczeły trafiać do kin od 2007. BTW, pamiętam zresztą, że już tak gdzieś circa 2005 mówiło się o HDTV jako o standardzie przejściowym, bo docelowym miał być UHD, który powszechnym miał stać się w 2015. Oczywistym jest, że materiał na wejściu powinien być wyższej jakości, a najlepiej również rozdzielczości, niż na wyjściu, więc 8K to naturalny krok w technice rejestracji obrazów, a NHK od zawsze jest tu w awangardzie i chyba wciąż jako jedyni dysponują działającym systemem 8K.
@fotopstryk: a gdzie niby się rozminąłem z prawdą? Dla typowych matryc liczba subpixeli to to co podaje producent w MPix.
@vdcmike: To Canon 5D MkII ma 21 mega subpikseli? :-O
ciekawus, w pewnym sensie tak, aczkolwiek trudno mówić o subpikselach sensu stricto, jeśli ułożone są one w siatkę Bayera.
Chyba nie jest ważne ułożenie. Subpiksel to subpiksel. Kilka takich składa się na piksel. Canon 5D MkII ma 21 megapikseli, z tego co się orientuję. Sigma często podaje łączną ilość subpikseli dla swoich matryc, podobnie jak wielu producentów podaje łączną ilość subpikseli określając możliwości ekraników LCD w swoich aparatach.
Jest ważne ułożenie - jeśli docelowy piksel składa się z trzech konkretnych elementów składowych i nie biorą one udziału w interpretowaniu koloru innego piksela, to faktycznie możemy mówić o subpikselach sensu stricto, jeśli jednak kolor jest interpolowany z różnych elementów siatki RGGB i te same elementy składowe mogą być użyte do interpolacji koloru innego piksela, to mamy jednak dość znaczącą różnicę.
5DII ma 21M senseli RGGB, z których interpoluje się 21MP pliki RGB. ;)
A w przypadku ekraników LCD podawanie ilości subpikseli, to faktycznie marketingowe nadużycie, bo praktyka podawania rozdzielczości ekranowej była przez lata inna.
5DII ma 21M senseli RGGB...
To ile fotodiod (subpikseli) ma jeden "sensel"?
1 sensel = 1 fotodioda. Czyli ~5M senseli R, ~10M senseli G i ~5M senseli B ułożonych tak, by można było interpolować 21MP plik z "pełną" informacją RGB dla każdego piksela. Tylko w sumie po co dyskutujemy o tych oczywistościach?
@ciekawus: sigma stosuje bardziej zaawansowane matryce typu Fevon gdzie sensele dla każdej składowej ułożone są warstwowo.
@jaad75: dokłanie tak, w związku z tym np. na matrycy C5Dmk2 mamy około 21M fotodetektorów, każdy przykryty mikrosoczewką z filtrem kolorowym i to właśnie pod tym kątem należy rozważać rozdzielczość obiektywu.
vdcmike, sorry nie zrozumiałem Cię i wrzuciłem do jednego worka z szuu. Fotograficznie to 8K nie ma 100 megapikseli :-) Chyba że liczyć subpiksele na telewizorze 8K. Zgadzam się z Twoją teorią, pod jakim kątem należy rozważać rozdzielczość obiektywu. I to zapewne biorą pod uwagę inżynierowie i marketingowcy planując stopniowo zrównoważony wzrost rozdzielczości matryc i MTF-ów szkieł. Twoja uwaga nie dotyczy jednak Foveona, bo tam faktycznie pikseli jest 3x więcej i leżą one nad (za) sobą w jednej osi, warstwami.