Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
30 listopada
2014 12:05

Mijający tydzień nie obfitował w premiery nowych produktów. Ciekawostką była informacja o prototypie obiektywu Canona przeznaczonego do nagrań w standardzie 8K, a także zaprezentowanie następcy modelu Stellar firmy Hasselblad. Pojawiły się za to ciekawe plotki oraz informacje o nowych patentach.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Nowe plotki o Canonie EOS 3D

Wracają plotki na temat aparatu EOS 3D. Jakiś czas temu pojawiła się informacja o tym, że będzie on wyposażony w matrycę o rozdzielczości 50 MPix. Teraz, według informacji serwisu Canon Watch, niewykluczone jest pojawienie się dwóch wersji tego aparatu. Jedna z nich miałaby mieć matrycę pozbawioną filtra AA.

Zatyczka czyszcząca styki obiektywu

W portfolio patentowym Canona pojawiła się ciekawostka - zatyczka na bagnet obiektywu z funkcją czyszczenia styków.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

Coś dla miłośników patentów

Kolejnym patentem Canona jest rozwiązanie, które być może zobaczymy w przyszłych matrycach tego producenta. Chodzi o zmianę czułości pikseli poprzez umieszczenie strefy detekcji fotonów głębiej w konstrukcji sensora.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

Fujifilm

Nowy aparat z serii X

Pojawiły się plotki na temat nowego aparatu typu entry level z serii X. Aparat miałby się pojawić na początku 2015 roku. Specyfikacja techniczna nie jest znana, ale niewykluczone, że nowy model miałby zastąpić aparaty X-A1 oraz X-M1.

W oczekiwaniu na X-Pro2...

Według serwisu Fuji Rumors firma Fujifilm czeka z premierą następcy modelu X-Pro1 do czasu pojawienia się nowego sensora, który miałby zostać użyty w tym aparacie. Jakiś czas temu pisaliśmy w plotkach, że X-Pro2 ma mieć premierę w pierwszej połowie przyszłego roku, a na jego pokładzie znajdzie się m.in. matryca APS-C X Trans CMOS o rozdzielczości 24 Mpix.

Nikon

Coś dla miłośników patentów

W portfolio patentowym firmy Nikon pojawiło się kilka ciekawych pozycji. Jedną z nich jest funkcja powiadamiania fotografa o śledzeniu obiektu, który znajduje się w kadrze, bez potrzeby zaglądania w tym celu do wizjera. Sygnały miałby przekazywać wibrujący przycisk migawki (rys. 1). Inny patent dotyczy pokrętła na obiektywie, który miałby umożliwiać wybór pomiędzy zdjęciem portretowym, krajobrazem, a panoramą (rys. 2). Pojawił się też patent dotyczący optycznego filtra dolnoprzepustowego zoptymalizowanego do fotografowania obiektów na różnych dystansach (rys. 3), patent dotyczący zmiany głębokości pikseli RGB na matrycy w celu optymalizacji czułości (rys. 4) oraz patent na algorytm korygujący zjawisko występowania flary (rys. 5).

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Rys. 1 - źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Rys. 2 - źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Rys. 3 - źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Rys. 4 - źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Rys. 5 - źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

Olympus

Jeszcze o następny E-M5...

Serwis 43rumors, powołując się na swoje wiarygodne źródła, pisze o tym, że w następcy modelu E-M5, który najprawdopodobniej zostanie zaprezentowany w lutym przyszłego roku znajdzie się układ autofocusa oparty o detekcję fazy.

Panasonic

Hybrydowy wizjer

Wśród patentów firmy Panasonic pojawił się jeden dotyczący hybrydowego wizjera elektroniczno-optycznego. Wizjer ma być montowany do aparatu poprzez gniazdo gorącej stopki. Będzie miał możliwość m.in. automatycznego przełączania się w odpowiedni tryb w zależności od kąta widzenia przy fotografowaniu wybranego obiektu.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Źródło: egami.blog.so-net.ne.jp

Samsung

Cztery nowe obiektywy w 2015 roku

Serwis Mirrorless Rumors przypomina, że w przyszłym roku powinniśmy zobaczyć cztery nowe obiektywy Samsunga. Będą to modele 16-80 mm f/4 OIS, S 24 mm f/1.4 ED, S 11-24 mm f/2.8 ED OIS, a także prezentowany na Photokinie model 300 mm f/2.8.

Sigma

Produkcja obiektywu 24-105 f/4 DG OS Art wstrzymana?

Serwis Canon Rumors - powołując się na informację od swojego czytelnika - pisze, że produkcja obiektywu 24-105 f/4 DG OS Art została wstrzymana. Powody tej decyzji (niepotwierdzonej oficjalnie) nie są znane.


Komentarze czytelników (62)
  1. mcgyver
    mcgyver 30 listopada 2014, 13:07

    Nadal brak informacji o nowej matrycy Canona?

  2. tripper
    tripper 30 listopada 2014, 14:47

    Fazowy AF w następcy E-M5 to raczej pewnik. Byłoby bardzo dziwne, gdyby Olek strzelił sobie w stopę olewając ten aspekt. Konkurencja nie śpi, Sony dorzuca fazę już w aparatach ze średniej półki a Panasonic ładuje DFD gdzie tylko może. Wypuszczenie na rynek zaawansowanego korpusu bez użytecznego śledzenia AF zakrawałoby na samobójstwo.

  3. Amator79
    Amator79 30 listopada 2014, 15:59

    Po co matrycy 50mpx filtr AA???

  4. maggotsic
    maggotsic 30 listopada 2014, 16:20

    Canon ma w d... aps-c, widać to po jego nowym-starym 7D II. Z pełną klatką jest lepiej i jestem ciekawy, czy zmieni się coś w kwestii dynamiki tonalnej oraz jakości obrazu zdjęć i filmów.

  5. kazziz
    kazziz 30 listopada 2014, 16:54

    wstrzymanie produkcji 24-105 może być spowodowane przeszacowaniem popytu i (co ważniejsze) dość ograniczonymi mocami produkcyjnymi Sigmy... być może przerabiają linię na nowe szkła?
    Dla mnie ważniejsza była informacja, że nie będą produkować szkieł typowo pod m43, tylko dostosowywać tak jak dotychczas szkła aps'owe do bezluster (jeśli jakieś nowe pokażą) :)

  6. 30 listopada 2014, 16:58

    W sumie ciekawe że Sigma wstrzymała produkcję 24-105, firmowa konkurencja jest jednak wyraźnie droższa (nie licząc Canonów z rozkompletowanych zestawów). Chyba że wolą skupić się na produkcji 35 1.4 i 50 1.4...

  7. vdcmike
    vdcmike 30 listopada 2014, 16:58

    @maggostic: Z FF wcale lepiej nie jest. Z drugiej strony czy poza testami odczuwasz brak DR?

  8. 2marekm
    2marekm 30 listopada 2014, 17:08

    Na temat Sony nie ma nic, co mnie bardzo smuci -:(

  9. matys
    matys 30 listopada 2014, 17:15

    Ciekawe to są te dwa podobne patenty Canona i Nikona ze zmianą głębokości pixeli.

  10. goornik
    goornik 30 listopada 2014, 17:18

    2marekm, nie załamuj się, będzie nowy telewizor i płyta CD z muzyką :)

  11. Amator79
    Amator79 30 listopada 2014, 17:57

    @2marekm - raz nie wspomną o Sony i już Cię smuci? A co ja mam powiedzieć, skoro o Pentaksie od dawna nic nie słychać, a o Ricohu była ostatnio tylko 1 wzmianka??? :P

  12. 30 listopada 2014, 17:58

    Hybrydowy tunelik to chyba do LX-9?

  13. 30 listopada 2014, 18:09

    LX9


    "Fujifilm czeka z premierą następcy modelu X-Pro1 do czasu pojawienia się nowego sensora, który miałby zostać użyty..."

    -jak go nie zrobią to się nie pojawi. ..
    i będą czekać i czekać.

  14. 30 listopada 2014, 18:14

    -SAMI nie zrobią

  15. jaad75
    jaad75 30 listopada 2014, 18:31

    Przecież wszystkie X-Transy robi Sony.

  16. 30 listopada 2014, 18:45

    Ale u Sony już dawno "się pojawiły" matryce 24mpix...

    w czym więc problem?

  17. 30 listopada 2014, 18:55

    Cześć jaad. :)

    Pentax też pewnie czeka aż u jego dostawcy pojawią się pełnoklatkowe matryce. ..
    wystawiając na szwank, od dwu czy trzech lat, twoją reputację. ;)

    jaad gdzie ten FF Pentaksa o którym pisałeś?

  18. 30 listopada 2014, 19:03


    Ciekawe kto pierwszy stoi w kolejce u Sony? : ))

    -ja stałam przed Panem -mówi Fuji do Pentaksa
    -nie, bo ja byłem pierwszy -odpowiada Pentax
    ....

  19. 30 listopada 2014, 19:05

    ...
    -pan tu nie stał

    ... : ))

  20. jaad75
    jaad75 30 listopada 2014, 19:16

    Ja cały czas pisałem o Photokinie 2014, bo taki był plan, co poszło nie tak, jak dotąd nie wiem, niby oficjalne potwierdzenie było, ale aparatu (za szybą) nie, a tak miało to wyglądać. Tak, czy inaczej FF od Pentaksa wyjdzie bo projekt jest zbyt zaawansowany, żeby go teraz wygasić, choć, jak już wiele razy pisałem, ani mnie to grzeje, ani ziębi.

  21. 30 listopada 2014, 19:40

    pewnie przy zamawianiu (sensorów) pośredniczy polski NFZ

  22. 30 listopada 2014, 19:48

    @jaad75, a ten: link nie był za bardzo zaawansowany?

  23. 30 listopada 2014, 19:49

    Amator79
    "Po co matrycy 50mpx filtr AA??? "
    :)

  24. przemek1978
    przemek1978 30 listopada 2014, 19:54

    Już drugie szkiełko chyba sigma będzie wycofywać najpierw 50-150
    Zapewne spowodowane małym zainteresowaniem.

    Ale będą rzucali moc przerobowa na 17-55 2.8 która się pojawiła w zeszłym tygodniu w plotkach sam jestem jej ciekaw.

  25. druid
    druid 30 listopada 2014, 20:13

    @przemek1978

    Nie wiem czym musiałaby się charakteryzować ta 17-55 2.8 skoro obecna wersja 17-50 2.8 jest znakomita.

  26. 30 listopada 2014, 20:23

    50-150 OS jeszcze robią?

  27. przemek1978
    przemek1978 30 listopada 2014, 21:01

    druid
    Dla mnie co najwyżej dobra przynajmniej ta sztukę która posiadłem .
    Dość ostra w całym zakresie dobry af przychylnych warunkach. Zaś gdy już ciemniej to pudłowała w około 35%Szczególnie jak na dłuższych odległościach . Nie wspominając jak na mrozie - 15 af zamarzł..Kupiłem N co prawda brak stabilizacji dał znak o sobie,
    Jakość wykonania bajka AF szybszy i pewniejszy ok 5% nie trafiał nie zamarzł mimo ze fociłem wzeszłym roku przy -25. Na dzień dzisiejszy nie ma już żądnego wskoczyłem w stalki, lecz brakuje mi takiego szklą taki dobry uniwersalny na spacery i na w czasy, Nie dawno pożyczyłem S18-35 i bylem bardzo zaskoczony jakością wykonania oraz oraz AF .
    Jeżeli by robili tak dobre 17-55 jak wspomniane szkło to by była bajka i sadze ze warto.
    Ale to moje subiektywne zdanie

    dcs
    wycofano z produkcji bodajże wiosną

  28. 30 listopada 2014, 21:05

    @ maggotsic

    Pewnie, że Canon ma w du.. bo kto niby miałby kupować body APS-C po 5 tyś zł? Amatorzy kupują tanie modele za 2-2,5 tyś a jak ktoś już inwestuje kwoty rzędu 5 tyś zł to się już w aps-c nie bawi.

  29. maggotsic
    maggotsic 30 listopada 2014, 21:32

    @vdcmike - Testy testami, ale dużo czytam i wyciągam wnioski; wszystko jednak w granicach zdrowego rozsądku ;) Bywają takie sytuacje kiedy to odczuwam i dziwię się, że Canon nic z tym nie robi.
    @Borat - Spotkałem się opiniami, że aps-c jest dobrym narzędziem dla profesjonalistów, zwłaszcza dla tych co zajmują się sportem i przyrodą - mówię w kontekście 7D II. Super AF i 10 kl/s i jest git, nie ma lepszego aparatu ;) Nie zwraca się natomiast uwagi na inne rzeczy, które w porównaniu do 7D II praktycznie nie uległy zmianie lub tylko drobnym poprawkom.
    Nie uważam bynajmniej, że aps-c służy tylko amatorom, bo jak ktoś się zna na tym co robi, promuje i trafia tam gdzie trzeba, to nie potrzebuje pełnej klatki i szkieł za dwa razy tyle, by na tym zarabiać. Fakt faktem, że pełna klatka ma jednak sporą przewagę nad cropem i kto się przesiadł z aps-c na ff, ten wie o czym mówię.

  30. 30 listopada 2014, 21:35

    Sigma 50-150 2.8 DC mimo iż świetna optycznie to jednak jest wielką armatą która wymiarami jest identyczna ze szkłami 70-200 2.8 pod FF, po co produkować takie szkło? 18-35 ma przynajmniej przewagę w świetle. To już poprzednia wersja 50-150 2.8 miała więcej sensu. Światło 2.8, a wymiary jak 70-200/4.0

  31. maggotsic
    maggotsic 30 listopada 2014, 21:48

    @Borat Oczywiście chodzi o zmiany w stos. do 7D ;)

  32. druid
    druid 30 listopada 2014, 22:16

    Canon odpuścił APS-C ?? To właśnie Canon teraz najbardziej rozwija ten segment i wypuszcza korpusy przeznaczone do konkretnych potrzeb. 7D MkII to idealny sprzęt do sportu i przyrody. Do uniwersalnych zastosowań dużo lepiej kupić tańsze 70D. Poza tym świetny i tani 10-18 4.5-5.6. To są właśnie produkty tworzone z myślą o użytkownikach Cropa. Nie wspomnę juz o technologi Dual-Pixel w tych dwóch aparatach która robi konkretną zauważalną różnicę w funcjonalności. To nikon porzucił ten segment i zaczął tworzyć wiele wersji pełnoklatkowców.

  33. 30 listopada 2014, 22:41

    Jeśli chodzi o budowę i funkcjonalność to Canon ma fajne korpusy APS-C, ale może by tak się do technologii matryc trochę przyłożyli, bo nawet Sony które od zawsze najgorzej wykorzystywało swoje własne matryce przegoniło Canona w jakości obrazka...

  34. potok
    potok 30 listopada 2014, 22:55

    @jaad75
    po co dyskutować z dzięciołami typu dcs ???

  35. komarr
    komarr 30 listopada 2014, 23:56

    pełną parą idzie produkcja USBDOCKów a nie tam jakiegoś szkła.

  36. Zgaga
    Zgaga 1 grudnia 2014, 08:37

    @druid

    "Nie wiem czym musiałaby się charakteryzować ta 17-55 2.8 skoro obecna wersja 17-50 2.8 jest znakomita"

    Owszem znakomita jak tylko trafi, moja pomimo kalibracji w serwisie jest bardzo kapryśna. Nowa wersja byłaby zgodna z USBDock, "Trafiona ostrość - bezcenne".

  37. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 1 grudnia 2014, 12:25

    @zgaga - akurat to ma swoja cene - a mianowicie cena dobrego obiektywu i aparatu, a z drugiej strony cene jaka zaplaci kleint (o ile zarabiasz na zdjeciahc). Nic tu bezcennego.

  38. jakubkrawiec.pl
    jakubkrawiec.pl 1 grudnia 2014, 12:48

    Amator79, 50mp na FF to żadne szaleństwo, z grubsza jest to raptem odpowiednik 16mp dla cropa.

  39. jaad75
    jaad75 1 grudnia 2014, 13:33

    @jakubkrawiec.pl no nie, 50MPix na FF, to odpowiednik ~22MPix na APS-C.

  40. Szabla
    Szabla 1 grudnia 2014, 13:36

    16 Mp na cropie to raczej 36 MP na FF.

  41. Zgaga
    Zgaga 1 grudnia 2014, 14:03

    @ komisarz_ryba
    Wszystko się zgadza (o ile zarabiasz na zdjęciach). Jeżeli foto traktujesz tylko jako hobby, czyli źródło kosztów, wtedy chciałoby się mieć dobry obiektyw w dobrej cenie. Nikkor 17-55 2.8 jest zabójczo drogi. Mogłem wżąć Tamrona, ale Sigma miała takie dobre recenzje... no i ta promocja zeszłego lata...

  42. Amator79
    Amator79 1 grudnia 2014, 22:27

    @jakubkrawiec - stary jestem(w nicku to mój rocznik) i pamiętam czasy, kiedy się mówiło, że 10mpx na aps-c to już za dużo, a 6mpx w zupełności wystarcza. Fakt, przy dobrych szkłach i przy 24mpx czasami pojawia się mora, ale bardzo rzadko(już na 16mpx APS-C nie jest to problemem - Pentax K-5 IIs).
    BTW - zastanawiam się, dokąd zajdzie ten wyścig na megapiksele(moim skromnym zdaniem 6mpx to naprawdę wystarczające do wielu zastosowań, sam mam ustawione jpg na 5mpx - już wyrosłem z robienia pamiątkowych zdjęć w rawach). Bo już się wydawało przez krótki czas, że to koniec, bo fizyka, itp.

  43. jaad75
    jaad75 1 grudnia 2014, 23:44

    W optymalnych warunkach, przymkniętym, dobrym obiektywem, morę złapiesz bez najmniejszego problemu, również przy 24MPix na APS-C. Przy 16MPix jest to jeszcze łatwiejsze, co oczywiście nie oznacza, że optymalne warunki występują powszechnie.

  44. mate
    mate 2 grudnia 2014, 02:27

    @Amator79
    Z tymi przykładowymi 6 mpix to jest tak nijak, na większość monitorów i tv to aż nadto, z kolei do druku w nieco większych formatach to już mało, oczywiście da się przy umiejętnej obróbce, ale lepsze efekty będą mając zapas rozdzielczości. Już na A4 i 300 dpi to 6 mpix będzie mało. Ponadto monitory UHD też stają się coraz popularniejsze i tańsze, a na nie też jest potrzebne ok. 8 mpix dla natywnej rozdzielczości.
    Nie miałbym nic przeciwko, gdyby producenci zwiększyli jeszcze rozdzielczość matryc, ale dali przy tym też "sprzętowy" resajz x4 aby mieć na wyjściu 1 piksel z RGGB w rawie.

  45. Szabla
    Szabla 2 grudnia 2014, 14:38

    @Amator79: do czego wystarczające? Do wydruku A4 czy wyświetleniu na 55-calowym telewizorze 4K? ;)

  46. Amator79
    Amator79 2 grudnia 2014, 16:55

    @ Szabla - generalnie do wszystkiego(mówię tu z punktu widzenia zwykłego pstrykacza), ale główne przeznaczenie to przecież będzie ekran tabletu lub telefonu :P
    Kto teraz odbitki robi???(1mpx na 10x15 wystarcza).

  47. steem
    steem 2 grudnia 2014, 17:40

    Hybrydowy wizjer od panasa - to może być coś ciekawego

  48. Szabla
    Szabla 2 grudnia 2014, 18:05

    Kto robi odbitki większe od 10x15? Pewnie ci, co kupują aparaty mające więcej niż 6 megapikseli. :)

  49. 3 grudnia 2014, 12:49

    Amator79
    "pamiętam czasy, kiedy się mówiło, że 10mpx na aps-c to już za dużo, a 6mpx w zupełności wystarcza. Fakt, przy dobrych szkłach i przy 24mpx czasami pojawia się mora"
    po pierwsze mówiło się wśród amatorów, którzy piszą dla pisania. Teraz świętym gralem jest ponoć 16mpx.
    Jeśli robił byś coś więcej niż pstryki wakacyjne wiedziałbyś po co jest filtr AA i kiedy mora wychodzi i jak bardzo aparat z osłabionym filtrem lub jego brakiem przestaje nadawać się do danych zleceń.

    Szabla
    "Kto robi odbitki większe od 10x15? Pewnie ci, co kupują aparaty mające więcej niż 6 megapikseli. :)"
    ja zawsze mówię, że lepsze są 4 fotografie w rozmiarze 20x30 lub 15x20 (jak kto woli) niż 50 w rozmiarze 10x15 gdzie każdy stoi na tle rzeźby czy fontanny i po 30tym robi się nudno... nawet amatorsko warto przyłożyć się do tego co robimy i wtedy widać po co aparat musi mieć odpowiednio upakowaną matrycę

  50. jaad75
    jaad75 3 grudnia 2014, 14:38

    @r_a_v_e_n, "Jeśli robił byś coś więcej niż pstryki wakacyjne wiedziałbyś po co jest filtr AA i kiedy mora wychodzi i jak bardzo aparat z osłabionym filtrem lub jego brakiem przestaje nadawać się do danych zleceń."

    Nie "przestaje się nadawać". Na pewno nie w rękach tego, kto wie co robi i po co kupił taki aparat

  51. 3 grudnia 2014, 17:00

    jaad75
    takie pisanie dla pisania? nie posądzałbym... :)
    "kiedy mora wychodzi i jak bardzo aparat z osłabionym filtrem lub jego brakiem przestaje nadawać się do danych zleceń"
    i
    "nie w rękach tego, kto wie co robi i po co kupił taki aparat"
    sugerujesz, że będąc świadomym mogę ten aspekt w mojej pracy pominąć?? :)

    ps. oczywiście warto wiedzieć dlaczego powstają takie aparaty jak np. oba wcielenia d800 i dlaczego się je kupuje... warto mieć wybór!
    na marginesie przypomina to komentarze pod 50-ką samyanga. nieświadomi mają korygowane: astygmatyzm i komę i poczucie pro dzięki MF a świadomi zajmują się swoim i wybierają produkty konkurencji...

  52. kojut
    kojut 3 grudnia 2014, 17:23

    "oba wcielenia d800"
    No popatrz, podobnie jak u Pentaxa- k5II z filtrem AA i bez, a w k-3 poszli jeszcze dalej, bo można taki filtr włączyć bądź wyłączyć w zależności od profesjonalnych potrzeb :-P

    "warto mieć wybór!"
    Święte słowa! ;-)

  53. Amator79
    Amator79 3 grudnia 2014, 17:28

    Większość nabywców APS-C i FF to jednak amatorzy i to oni nakręcają rynek. Większość z tych amatorów nie zasługuje nawet na miano "amator", a bardziej "użytkownik". Większość z nich nie robi odbitek papierowych w ogóle, albo bardzo sporadycznie. Ja zresztą też sporadycznie robię odbitki, ale z reguły wtedy robię 100-200 odbitek. Z doświadczenia wiem, że to trwalsze niż dysk, czy chmura. ;)

  54. jaad75
    jaad75 3 grudnia 2014, 17:44

    @r_a_v_e_n, tak jeśli wiesz co robisz, możesz ten aspekt pominąć. Ja praktycznie w ogóle morą się nie przejmuję, a jeśli sporadycznie trafi mi sie na istotnych zdjeciach i przeoczę ją w momencie robienia zdjęcia, czy ujęcia nie da się powtórzyć, to po prostu usuwam w postprocesie, a że PP i tak zawsze robię, to nie jest to problemem. Tak, czy inaczej, mając kilka korpusów do wyboru zawsze głównym jest ten bez filtra.

  55. 3 grudnia 2014, 21:44

    jaad75
    jak siedzę nad sesją modową 6-8h to nie wybiorę korpusu bez filtra! Strzeliłbym sobie w stopę... postproces to mierny substytut, nie do końca realny (jak sobie z tym radzi pentax wiemy...)
    Zważ, że cykl kolekcji ciuszkowej na dany rok może zawierać kilka tysięcy ujęć i sam materiał wejściowy musi stać na odpowiednim poziomie.
    Mam a7r ale używam go tylko wtedy kiedy mora pojawić się nie może a liczy się rozdzielczość. Innych przesłanek aparatu bez filtra nie widzę i nie zobaczy ich żaden ze zleceniodawców (najgorszy jest ostatecznie druk materiału!!!).

    ps. dla profesjonalisty to ważna kwestia i różnica zarazem, dla amatora nie...
    jak czytam takie bzdury:
    "Amator79 | 2014-11-30 15:59:58
    Po co matrycy 50mpx filtr AA??? "
    to mi się płakać chce...
    tabelki to tylko część prawdy a że ponad wszystko cenię prawdziwą fotografię, zamiast zabawy w ps-ie, którą nazywam lizaniem loda przez papierek, "bawię" się w tradycyjny dla fotografii sposób

  56. Amator79
    Amator79 3 grudnia 2014, 22:37

    r_a_v_e_n - przykro mi, że przyprawiam Cię o płacz. Problem w tym, że na Zachodzie + rozwinięte kraje Azji(czyli 90% sprzedaży aparatów), taka A7 jest aparatem dla amatorów, nie profesjonalistów. Na forach zaś przeważnie wypowiadają się ludzie, którzy mają hopla na danym punkcie i dzielą włosa na czworo. Większości nabywców A7, czy D750, D800, 5DmkIII, w ogóle nie potrzeba tyle rozdzielczości, takich opcji konfiguracyjnych itp, itd. Jedyne, z czego mają pożytek to dobry wizjer, dobry AF, dobry DR i dobra wysoka czułość. Wszelkie pokrętła, opcje regulacji itp. nie są im potrzebne, ba, nie wiedzą, co z nimi robić!
    A co do filtra AA - moda na usuwanie pojawiła się chyba przy 12mpx matrycach i tam też pokazywano przypadki występowania mory, ale też nie występowały za często. OK, jako fotograf modowy faktycznie możesz mieć z morą na pieńku, ale jak wyżej, inni nie mają często takiego problemu.

  57. jaad75
    jaad75 3 grudnia 2014, 22:43

    Ciekawe, że większość poważnych sesji modowych powstaje przy pomocy MF, a te nie miewają filtrów AA...:P
    Postproces jest bardzo dobrym "substytutem" dla większości z tej, zazwyczaj jednak, garstki zdjęć ,na których mora się pokazuje. Oczywiście, bywają upierdliwe przypadki, gdzie mora (a w zasadzie monochromatyczny wzór, czasem pozostający po jej usuwaniu) pozostaje nieakceptowalna i trzeba się faktycznie poważniej nią zająć, co staje się dużo bardziej czasochłonne, ale to są naprawdę sporadyczne przypadki, jeśli wiesz co robić, by w przy "morogennych" tematach nie dołożyć sobie problemów.
    BTW, mora występuje czasem i w przypadku aparatów z całkiem normalnym, symetrycznym AA, wystarczy trafić morogenną kombinację wzoru, odległości i przysłony.
    A już tak na zakończenie, jeśli robisz zawsze zdjęcia materiałów w optymalnych warunkach, na optymalnych przysłonach, to tak naprawdę niespecjalną różnicę robi Ci to, że masz filtr AA, bo one są i tak zazwyczaj bardzo ostre, a i minimalizacja szumów przez brak konieczności wyostrzania nie jest Twoim priorytetem.

  58. 4 grudnia 2014, 00:26

    jaad75
    "Ciekawe, że większość poważnych sesji modowych powstaje przy pomocy MF"
    Piszesz jakbyś naoglądał się programów w TVN-ie :) większość poważnych sesji modowych powstaje w oparciu o sprzęt który jest dla danej z nich najlepszy. Nie zawsze będzie to cyfra, pamiętasz jeszcze fotografię analogową? dwa wielkość matrycy i jej upakowanie ma tu ogromne znaczenie...
    dyskusja obija się o to czy filtr można zastąpić... pewnie, nawet przysłonę 1,2 można :) tylko nie tędy droga w fotografii, choć wiem, że mówię jak dinosaur

    "Postproces jest bardzo dobrym "substytutem" dla większości z tej, zazwyczaj jednak, garstki zdjęć ,na których mora się pokazuje"
    racja po przesortowaniu okazać się może że ta garstka to cały materiał który jest do wykonania... nie widze powodów dla których miałbym nie wykorzystać sprzętu który mnie od tego w 99,9% przypadków uwolni...
    Problem pojawia się podczas wydruku, bez filtra już na wstępie, a mora dla aparatu z filtrem przy skalowaniu... zapewne wiesz o czym piszę

    "A już tak na zakończenie, jeśli robisz zawsze zdjęcia materiałów w optymalnych warunkach, na optymalnych przysłonach"
    czasami dla pewnych efektów końcowych ustawienia są zmieniane, robi się wszak wiele aby efekt końcowy był taki jak zamierzony (warunki optymalne to zdaje się takie które dadzą nam zamierzony efekt nie ma na nie definicji)

  59. jaad75
    jaad75 4 grudnia 2014, 10:24

    @r_a_v_e_n,
    "Piszesz jakbyś naoglądał się programów w TVN-ie :)"
    Parę lat mieszkałem w Nowym Jorku, przez chwilę pracując w studio, a przez większość czasu w branży związanej z reklamą i to tą papierową głównie...

    "dwa wielkość matrycy i jej upakowanie ma tu ogromne znaczenie..."
    Upakowanie przede wszystkim - wiesz jakie jest upakowanie w obecnie używanych MF, a zwłaszcza jakie było w tych używanych jeszcze kilka lat temu?

    "dyskusja obija się o to czy filtr można zastąpić... pewnie, nawet przysłonę 1,2 można :) tylko nie tędy droga w fotografii, choć wiem, że mówię jak dinosaur "
    Coś Ci się pomyliło - dyskusja toczy się a propos sensowności stosowania filtra AA dla 50MPix FF. Wg. mnie takowa jest, bo część użytkowników (i producentów) nie jest jeszcze gotowa na bezfiltrowe aparaty, co nie zmienia jednak faktu, że nawet na znacznie niżej upakowanych matrycach mora to raczej rzadkość niż norma.
    "Problem pojawia się podczas wydruku, bez filtra już na wstępie, a mora dla aparatu z filtrem przy skalowaniu... zapewne wiesz o czym piszę"
    Niczego nie drukuję bez obróbki i od dawna już nie bawię się już w "morogenne" techniki skalowania...:)

  60. Betelgeuse
    Betelgeuse 4 grudnia 2014, 12:31

    Jaki polecilibyście obiektyw Canona do 50Mpix matrycy? :)

  61. 4 grudnia 2014, 17:52

    jaad75
    gratuluję doświadczenia, no reklama to szeroko, szeroko...

    "Coś Ci się pomyliło - dyskusja toczy się a propos sensowności stosowania filtra AA dla 50MPix FF. Wg. mnie takowa jest"
    popraw mnie jeśli się mylę bo straciłem wątek... od kilku postów udowadniasz mi brak sensu używania filtra a kończysz tym, że sens jego stosowania jednak jest...? :)

    ps. Na marginesie, nic mi się nie pomyliło i chętnie przypomnę, w końcu to twoja wypowiedź:
    "Ja praktycznie w ogóle morą się nie przejmuję, a jeśli sporadycznie trafi mi sie na istotnych zdjeciach i przeoczę ją w momencie robienia zdjęcia, czy ujęcia nie da się powtórzyć, to po prostu usuwam w postprocesie, a że PP i tak zawsze robię, to nie jest to problemem"
    to w końcu w takich przypadkach zastępujesz filtr za pomocą PP czy zmieniasz wątki postów jak rękawiczki?

    pps. pisząc o wpływie upakowania, można było by domyślać się na temat mojej nikłej choć wiedzy w temacie. Po co to pytanie? Jaki był zamysł?
    "wiesz jakie jest upakowanie w obecnie używanych MF, a zwłaszcza jakie było w tych używanych jeszcze kilka lat temu?"

    ppps."Niczego nie drukuję bez obróbki i od dawna już nie bawię się już w "morogenne" techniki skalowania...:)"
    ja też... te morogenne techniki skalowania... lepiej unikać zawsze to mówiłem... :)

  62. jaad75
    jaad75 4 grudnia 2014, 18:28

    @r_a_v_e_n,
    "gratuluję doświadczenia, no reklama to szeroko, szeroko... "
    Fakt, nawet bardzo, zwłaszcza jeśli jest się "człowiekiem od wszystkiego", a firma oszczędza na ilości pracowników, których powinna zatrudnić...:)

    "popraw mnie jeśli się mylę bo straciłem wątek... od kilku postów udowadniasz mi brak sensu używania filtra a kończysz tym, że sens jego stosowania jednak jest...? :)"
    Nie ja nie zgadzam się z twierdzeniem, że aparat bez filtra "przestaje się nadawać". Twierdzę, że w odpowiednich rękach nie ma to szczególnego znaczenia, aczkolwiek brak filtra AA przestaje być aż tak pożądaną cechą w części zastosowań.

    "w końcu w takich przypadkach zastępujesz filtr za pomocą PP czy zmieniasz wątki postów jak rękawiczki?"
    Pielę chwasty, zamiast potraktować ogródek napalmem...:P Można powiedzieć, że lokalnie i wybiórczo "zastępuję filtr AA postprocesem" w razie gdy wynikiem braku jego stosowania jest mora.:)

    "pisząc o wpływie upakowania, można było by domyślać się na temat mojej nikłej choć wiedzy w temacie. Po co to pytanie? Jaki był zamysł? "
    Zamysł był, by zwrócić Ci uwagę, że stosunkowo niewielkie upakowanie cyfrowych MF nie zmusiło jakoś producentów do stosowania filtrów AA, mimo morogennej tematyki często fotografowanej tym właśnie sprzętem. Może dlatego, że cyfrowego MF raczej nie używają przypadkowi ludzie?

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.