Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Fujifilm X-T1 - firmware 4.00 już dostępny

Fujifilm X-T1 - firmware 4.00 już dostępny
29 czerwca
2015 09:44

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, bezlusterkowiec Fujifilm X-T1 (także w wersji Graphite Silver Edition) doczekał się aktualizacji firmware. Najnowsza wersja oprogramowania wewnętrznego została oznaczona numerem 4.00 i wnosi sporo usprawnień do działania systemu autofokusa.

Nowa wersja oprogramowania sprzętowego dla aparatów X-T1 oraz X-T1 Graphite Silver wprowadza następujące usprawnienia:

1. Nowy system ustawiania ostrości z opcjami „Zone” oraz „Wide/Tracking” ułatwi śledzenie poruszających się obiektów. Autofokus oparty będzie na 77 punktach ustawiania ostrości rozmieszczonych na większym obszarze kadru, co znacznie usprawni pracę systemu przy fotografowaniu poruszających się obiektów.

Opcja „Zone” pozwoli użytkownikowi na stworzenie strefy ustawiania ostrości składającej się z 3x3, 5x3 lub 5x5 punktów spośród 77 dostępnych. Po uruchomieniu opcji AF-C, aparat będzie śledził poruszający się obiekt tak, aby znajdował się on w centrum wybranej strefy ustawiania ostrości. W przypadku wybrania opcji „Wide/Tracking”, aparat wyświetli pojedynczy punkt ostrości, wybrany spośród 77 dostępnych (przy wybranej opcji AF-S) lub będzie podążał za poruszającym się obiektem w zakresie wszystkich dostępnych pól (przy wybranej opcji AF-C). Nowe opcje ustawiania ostrości pozwolą na utrzymanie w polu ostrości obiektu poruszającego się w stosunku do aparatu pionowo, poziomo oraz do przodu i do tyłu.

2. Usprawnienie dokładności pracy systemu autofokusa. Pojedynczy punkt ustawiania ostrości dzieli kadr na mniejsze części w celu precyzyjnej oceny odległości fotografowanego obiektu. Skutkuje to dokładniejszym ustawianiem ostrości. Wbudowane piksele detekcji fazy gwarantować będą zakres detekcji 0.5EV w porównaniu do obecnego zakresu 2.5EV. Usprawni to znacznie pracę systemu ostrzenia w warunkach ograniczonego oświetlenia oraz niskiego kontrastu fotografowanej sceny.

3. Eye Detection AF. Aktualizacja oprogramowania wprowadzi opcję Eye Detection AF. Pozwoli ona na wykrycie przez aparat oczu fotografowanej osoby i ustawienie ostrości na nie, dzięki czemu możemy osiągnąć piękny efekt bokeh.

4. Auto Macro Mode. Aktualizacja oprogramowania wprowadza opcję Auto Macro, która automatycznie przełączy aparat na funkcję makro, utrzymując jednocześnie dużą prędkość ostrzenia. Aktualizacja sprawi, że nie będzie już konieczne manualne przełączanie aparatu na funkcję „makro” przy użyciu dedykowanego przycisku na tylnym panelu aparatu. Przycisk ten będzie mógł zostać przypisany do innej funkcji, dowolnie wybranej przez użytkownika.

5. Usprawnienie działania autofokusa przy nagrywaniu plików wideo. Usprawniony algorytm pozwoli na bardziej płynną i naturalną pracę systemu ustawiania ostrości podczas zapisu plików wideo.

6. Inne poprawki:

  • Usprawnienie działania tarczy wyboru czasu otwarcia migawki (Shutter Dial). Ustawienie opcji „T” na tarczy prędkości działania migawki oraz wybranie opcji migawki „Mechanical + Electronic” pozwoli na ustawienie pełnego zakresu czasu ekspozycji: od 30 sekund do 1/32000 sekundy (obecnie aparat umożliwia ustawienia czasu otwarcia migawki w zakresie od 30 do 2 sekund).
  • Zmiana działania tarczy kompensacji ekspozycji w opcji „Manual”. Możliwe będzie użycie kompensacji ekspozycji przy ustawieniu manualnym dla przysłony i migawki w sytuacji użycia automatycznego ustawienia wartości ISO.
  • Poprawienie wyświetlania siatki wspomagania kadrowania (grid) w wyświetlaczu.
  • Zmiana nazwy SILENT MODE. W celu uniknięcia nieporozumień dotyczących nazewnictwa, nazwa SILENT MODE (Tryb dyskretny) zostanie zastąpiona nazwą „SOUND & FLASH OFF” (Dźwięki i Flesz Wyłączone).

Aktualizacja oprogramowania dostępna jest pod tym adresem: http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/xt1/index.html.


Komentarze czytelników (55)
  1. espresso
    espresso 29 czerwca 2015, 10:22

    Zdaje się iż nikt przez lata nie zrobił tyle dla systemu co Fuji w tak krótkim okresie.

  2. Arek
    Arek 29 czerwca 2015, 10:38

    Fakt, że to solidna aktualizacja. Kiedyś Sony w którymś NEX-ie potrafiło ładnie uwzględnić całą masę uwag użytkowników i jednym firmware mocno ulepszyć swój sprzęt.

  3. arek-wroc
    arek-wroc 29 czerwca 2015, 10:41

    X-T10 śmiga aż miło, ciekawe czy X-T1 po aktualizacji również będzie tak dobrze działać...

  4. Flash69
    Flash69 29 czerwca 2015, 10:51

    Tak w sumie to po takim Firmware Arku potrzebna jest aktualizacja testu X-T1 :D Inni producenci wydali by X-T 2 czy coś w tym stylu a Fuji dba o swoich klientów bardziej niż ktokolwiek i od FW 1.0 do FW 4.0 jest przepaść i w aspekcie AF i Wygody obsługi (Pełna kontrola nad czasem (T), kompensacja ekspozycji w trybie manualnym, wybór pola AF od razy każdym z ramion krzyżaka itp - Przy jakim Firmware był robiony test?

  5. 29 czerwca 2015, 10:55

    To może najpierw test X-T10.

    Mogliby dać detekcję fazy do małego modelu bez wizjera.

  6. sloma_p
    sloma_p 29 czerwca 2015, 11:09

    Mam taką refleksję. Niektórzy narzekają na ceny w systemie X. Zgoda nie jest tanio ale...w Canikonie trzeba byłoby kupić nowe body żeby dostać ten rodzaj upgrade'u który Fuji robi za pomocą firmware. To co wychodzi drożej? Kai zen ;)

  7. android
    android 29 czerwca 2015, 11:48

    taaaa... tylko że w Canikonie nie potrzeba aktualizacji żeby AF działał tak jak należy...

  8. arek-wroc
    arek-wroc 29 czerwca 2015, 11:55

    android - twoja wypowiedź nic nie wnosi

  9. szafir51
    szafir51 29 czerwca 2015, 11:55

    A Olympus w swoim flagowcu dodał Nocne kadry II :P hehe

  10. espresso
    espresso 29 czerwca 2015, 12:02

    @android,

    Aparat to nie tylko AF, ale wiele innych mniejszych i większych przydatnych ficzerów. I tu musisz uklęknąć przed tym systemem. Nikt, nigdy w tak krótkim czasie nie dał tyle w nowym systemie. Do tego dobrze.

  11. bambo1983
    bambo1983 29 czerwca 2015, 12:02

    @android - rozumiem, że masz coś od Fuji i wiesz jak działało wcześniej/teraz ? Ja tam bardzo nie narzekam na to co jest w X-E2 (dużo zależy od podpiętego szkła), oczywiście zawsze może być lepiej.

    @dcs - jestem za. I tak już serii X-E nie będą kontynuować, więc w nowym X-A(3?) mogliby dać ;)

    W październiku/listopadzie ma być też nowszy FW dla X-E2 (ostatni podobno), na który czekam, ciekawe czy też dodadzą Zone AF i AutoMacro. Oby jeszcze poprawili ustawianie SilentMode i może możliwość przypisywania funkcji do 'strzałek' w lewo/prawo.

  12. ac
    ac 29 czerwca 2015, 12:03

    @android
    szczególnie w C 5D mark I/II i C 6D vs C 7D mark I/II ;)

  13. arek-wroc
    arek-wroc 29 czerwca 2015, 12:14

    szafir51 - olympus w sumie za wiele nie ma co wprowadzać bo to działa, ale X-T10 może sporo namieszać w swoim segmencie, a jesli X-T1 przyśpieszy do poziomu X-T10 to genialnie sie zapowiada. Tylko jeszcze żeby to menu było mądrzejsze.

  14. android
    android 29 czerwca 2015, 12:14

    Oczywiście rozumiem miłość do własnego sprzętu i uwielbienie marki. Z tym się nie dyskutuje...

  15. arek-wroc
    arek-wroc 29 czerwca 2015, 12:22

    android - Twoja wypowiedz dalej nie wnosi tu nic.

  16. ac
    ac 29 czerwca 2015, 12:25

    -> NEW AF SYSTEM SPECIAL SITE link

  17. szafir51
    szafir51 29 czerwca 2015, 12:30

    arek-wroc
    dokładnie, X-T10 jest mniejszy od E-M10 - nawet z podłączonym 35/1.4 dalej nie jest większy niż E-M10 z Panaleicą 25/1.4. Cenowo też nie ma jakiejś drastycznej różnicy. Widać oba systemy konkurują ze sobą.

  18. sloma_p
    sloma_p 29 czerwca 2015, 13:18

    Android widzisz ja jestem użytkownikiem Nikona i ten tego musieli zrobić nowy model żeby działał jak należy... (D610). Poza tym Fuji dało większy update X-T1 za pomocą firmware niż Nikon swoim klientom za pomocą D810 w stosunku do D800. Za to D800 od razu straciły na wartości. Ot szacunek do klienta. Fuji nie mam, jeszcze. Ale przy X pro 2 to się pewnie zmieni...

  19. Chris62
    Chris62 29 czerwca 2015, 13:41

    espresso | 2015-06-29 10:22:52


    Zdaje się iż nikt przez lata nie zrobił tyle dla systemu co Fuji w tak krótkim okresie.
    ---------------------------------

    Taa ...

  20. 29 czerwca 2015, 13:46

    sloma_p | 2015-06-29 13:18:52

    "Poza tym Fuji dało większy update X-T1 za pomocą firmware niż Nikon swoim klientom za pomocą D810 w stosunku do D800."

    -szczególnie że D810 ma nowy procesor i nową wersję matrycy
    ...a Fuji wszystko to oprogramowaniem ;)
    Fascynujące.

  21. jausmas
    jausmas 29 czerwca 2015, 13:49

    miałem te Fuji różniaste w łapach na ich warsztatach i... hejtowali Nikona niemiłosiernie.
    te ich aparaty przeładne ale menu topornie wyglądało, a kiedy w domu zrzuciłem zdjęcia z karty to czar zupełnie prysł.

  22. sloma_p
    sloma_p 29 czerwca 2015, 13:54

    No ma nowy procesor tylko co to zmienia dla użytkownika? Ano mnie nie interesuje co jest w środku tylko efekty zastosowania nowego procka, jeśli już to oznacza tylko ze D800 dostał za słaby bo zmiany w szybkości nie sa rewolucyjne.

    Co do nowej wersji matrycy - to samo. To nie jest jakaś dużą zmiana, myślę że więcej tam roboty właśnie softwareowej niż rzeczywistej zmiany w samych pikselach, obojętne co Nikon próbuje mówić.

    Mnie bardziej chodzi o to, że do zmian w algorytmie AF trzeba nowego modelu. Do EFC nowy model. Do wielu pierdasić też. D810a dostał dłuższe czasy naświetlania - to czysta zmiana w oprogramowaniu, ale żeby to mieć trzeba kupić dedykowany model. Może Ciebie to nie denerwuje, mnie tak.

  23. espresso
    espresso 29 czerwca 2015, 13:56

    @jausmas,

    Kto zrzuca fotki z karty? Od tego masz wyświetlacz w korpusie aby je oglądać....

  24. Chris62
    Chris62 29 czerwca 2015, 13:56

    android | 2015-06-29 12:14:57


    Oczywiście rozumiem miłość do własnego sprzętu i uwielbienie marki. Z tym się nie dyskutuje...
    ---------------------------------
    Dokładnie, a są nawet tacy fanatycy, którzy twierdzą, że X-T1 rozkłada pod względem rozdzielczości Sony A7:)
    Bzdety marketingowców ostatnim czasem osiągają apogeum.

  25. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 29 czerwca 2015, 13:58

    "Ale przy X pro 2 to się pewnie zmieni..."
    AF do X-pro2 Fuji już ma. Jak jeszcze poprawią kilka "głupkowatych" zachowań z jedynki, typowych dla bezlusterkowców, będzie sprzęt idealny.
    Wkurza mnie mocno, jak X-pro1 cały czas próbuje "uszczęśliwić" użytkownika elektronicznym wizjerem. Np. podczas poruszania się po menu. Po kiego grzyba zamyka blendę w wizjerze? Po co ciągle przysłona obiektywu otwiera się i zamyka? Itp...
    Marzy mi się, że w "dwójce" wizjer optyczny będzie wizjerem optycznym, dającym się załączyć na sztywno - Leica like. A jak pucha będzie chciała mi coś pokazać w formie elektronicznego obrazu, to ma do tego wyświetlacz. Koniec i "." Ewentualnie możliwość konfiguracji, jak ktoś chce inaczej.
    Te wszystkie głupie ruchy żrą baterię i zużywają mechanicznie podzespoły.

    No i bezpośredni wybór pola AF!

  26. sloma_p
    sloma_p 29 czerwca 2015, 14:08

    Dokładnie. AF z X-T1 plus poprawienie tych pierdółek i jestem klientem. Nie znaczy ze się pozbęde Nikonów, ale do prywatnych projektów już nie posłużą.

  27. Michel
    Michel 29 czerwca 2015, 14:40

    Bardzo fajna poprawka, chyba faktycznie Fuji najbardziej słucha swoich użytkowników. Aż żałuję, że filozofia obsługi T1 zupełnie mi nie podeszła ;-)

  28. juh
    juh 29 czerwca 2015, 15:37

    Jestem posiadaczem Nikona D90 i chciałbym się przesiąść na coś mniejszego. Znajomy poleca mi X-T1 właśnie. Czy rzeczywiście jest to aparat godny uwagi? Jakie szkło wziąć do body na początek? 18-135 czy 18-55?

  29. krzyskra0
    krzyskra0 29 czerwca 2015, 17:05

    Chris62 napisz coś "mądrego". Np. o Samsungach. Wszyscy chętnie poczytają...

    A aktualizacja wnosi naprawdę wiele dobrego. I nie ma co narzekać.

  30. ac
    ac 29 czerwca 2015, 22:40

    dodam tylko, że wspomniana wyżej "filozofia obsługi" - m.in. wybór rodzaju trybu AF, wybór punktu i rozmiaru AF-a oraz cała reszta pod odpowiednim ustawieniu pod siebie klawiszy Fn mnie osobiście bardzo pasuje ;) de gustibus non est disputandum :)

  31. Zolty
    Zolty 30 czerwca 2015, 01:39

    >juh: jesli uzywasz lamp blyskowych to sie wstrzymaj: Fuji nie oferuje nic sensownego (jeszcze - ponoc cos mialo byc od Metza brandowane jako Fuji, ale sie Metz 'zaklopotal"). Obsluga (menu itp) - Fuji jeszcze brakuje do Nikona (z tym akurat mam porownanie). JPG z puszki (milosnicy Fuji - blagam nie zabijajcie) jakos bardziej podchodzily mi z N niz z Fuji - pisze o standartowym profile, aczkolwiek w Fu mozna duzo zrobic ustawieniami w puszce. Duzo - ale nie wszystko: jakos ciezko mi znalezc balans miedzy detalami w czerni a kontrastem. Co do szkielka - bralbym 18-55, ten 18-135 ponoc nie najlepszy a drogi. Swego czasu uzywalem 16-50 - niby plastic, ale jak na podstawowego zooma bardzo "fantastik".
    Polecam wziecie aparatu do reki przed kupnem - nie kazdemu lezy ergonomia Fuji.
    Ja sie przesiadlem - w desperacji walki z BF/FF w koncu sprzedalem Nikona (D700 + "trojca") I kupilem X-M1 coby zobaczyc te super kolory Fuji. Na poczatku zawod - ale po pogrzebaniu w menu da sie cos wyciagnac.
    Jeszcze jedna sprawa - jesli robisz RAWy to nastaw sie na zabawe ze znalezieniem oprogramowania ktore rozgryzlo X-Transa.

  32. juh
    juh 30 czerwca 2015, 01:57

    @Zolty
    Kurcze nie pocieszyłeś mnie za bardzo. Myślałem poważnie nad zmianą systemu. Coś lżejszego do codziennego użytku. Mój Nikon D90 ma zrobione ponad 100 tys. zdjęć i w każdej chwili może paść migawka która swoje przeszła.

  33. Chris62
    Chris62 30 czerwca 2015, 07:59

    krzyskra0 | 2015-06-29 17:05:22


    Chris62 napisz coś "mądrego". Np. o Samsungach. Wszyscy chętnie poczytają...
    --------------------------------
    Wiesz temat ten nie dotyczy Samsungów a ja raczej piszę na temat.
    =============================

    A aktualizacja wnosi naprawdę wiele dobrego. I nie ma co narzekać.
    -----------------------
    A czy ktoś narzeka?

    Po prostu taki zdania w stylu" nikt tyle nie zrobił co Fuji" są przesadzone marketingowo i sugerują jakoby konkurencja nic nie robi.






  34. Chris62
    Chris62 30 czerwca 2015, 08:02

    sloma_p | 2015-06-29 13:54:36


    No ma nowy procesor tylko co to zmienia dla użytkownika? Ano mnie nie interesuje co jest w środku tylko efekty zastosowania nowego procka, jeśli już to oznacza tylko ze D800 dostał za słaby bo zmiany w szybkości nie sa rewolucyjne.
    -------------------------
    Ale chyba nie sądzisz że 36 MP z D800 obrobisz równie szybko co 16 MP z Fuji?
    To ponad 2x tyle!
    Jeżeli dadzą szybszy, wydajniejszy procesor to cena aparatu pójdzie mocno w górę.

  35. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 30 czerwca 2015, 08:53

    Chris62 | 2015-06-30 07:59:13
    "Po prostu taki zdania w stylu" nikt tyle nie zrobił co Fuji" są przesadzone marketingowo"

    Wystarczy spojrzeć na szklarnię, jakiej się w 2-3 lata dorobili, to nie widzę tu żadnej przesady. M4/3 jest już dłużej na rynku i jakość nie widać bezpośredniej konkurencji dla Fuji. Większość to ciemne zumy. Może coś zbliżonego by się znalazło, ale ani to jaśniejsze, ani tańsze. Nie biorę pod uwagę manualnych propozycji. Bo zapuszczając się w te rejony to do F możemy dostać tilt-shifta za ok. 300$ i znowu ta propozycja wygrywa.
    Szkoda, ze przez tyle lat żaden lustrzankowy aps-c nie dorobił sie takiego portfolio. Np. Pentax, długo niezaangażowany w fufu, mógłby sie pokusić o szkiełka o podobnych parametrach. Szkoda.
    Na pocieszenie jest X-pro1 i liczę, że pro2 nie wykastrują z OVF. W przeciwnym razie wracam do lustrzanki.

  36. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 09:23

    @Chris62
    "Ale chyba nie sądzisz że 36 MP z D800 obrobisz równie szybko co 16 MP z Fuji?
    To ponad 2x tyle! "
    Nie nie sadzę i nigdzie tak nie napisałem.,..W ogóle o co innego chodziło.
    "Jeżeli dadzą szybszy, wydajniejszy procesor to cena aparatu pójdzie mocno w górę."
    O a to ciekawe. Jak mocno? A może w D800 był za słaby procek? Zresztą jak pisałem zmiany w szybkości działania nie są duże. Wg. mnie to nie są zmiany na nowy model, na wersję "s" może, ale nie na nowy model. W mojej wypowiedzi chodziło o to, że Fuji dało swoim klientom darmowy, duży upgrade. Zmiany są wg. mnie bardziej korzystne dla użytkownika niż to co Nikon zmienił między modelami D800 i D810, pomijając to, w jaki sposób je osiągnięto. Nikon w firmware nie daje prawie nic, najczęściej poprawia jedynie błędy. A taki problem byłby z EFC, dłuższymi czasami naświetlania, Auto ISO z większymi możliwościami konfiguracji, nowe tryby AF itp. Akurat w tym modelu zwiększenie szybkości o 1 kl/s to nie był priorytet, zwłaszcza, że w okolicach był D750. Matryca niby w nowszej rewizji, ale wydaje się, że po prostu dopracowano jej oprogramowanie, pod spodem jest w dużej mierze to samo (choć zmian wykluczyć nie można, ja osobiście wielkiej różnicy nie widzę, ale też z D810 nie pracuję na codzień).

  37. Chris62
    Chris62 30 czerwca 2015, 11:05

    sloma_p | 2015-06-30 09:23:54

    W mojej wypowiedzi chodziło o to, że Fuji dało swoim klientom darmowy, duży upgrade. Zmiany są wg. mnie bardziej korzystne dla użytkownika niż to co Nikon zmienił między modelami D800 i D810, pomijając to, w jaki sposób je osiągnięto. Nikon w firmware nie daje prawie nic, najczęściej poprawia jedynie błędy.
    -------------------------------------
    No OK ja tam nie wiem jak wyglądają zmiany w Nikonie skoro twierdzisz, że są do kitu to muszę to uznać.
    Niemniej patrząc na jakość obrazka to Fuji w tej cenie nie szokuje a do rzeczonego Nikona to ma przepaść.

    W cenie X-T1 jest Sony A7 które go deklasuje a co widać np tu:
    link
    a przecież A7 już jest przestarzałe:)

    =======================

    bobby-6-killer | 2015-06-30 08:53:11


    Chris62 | 2015-06-30 07:59:13
    "Po prostu taki zdania w stylu" nikt tyle nie zrobił co Fuji" są przesadzone marketingowo"

    Wystarczy spojrzeć na szklarnię, jakiej się w 2-3 lata dorobili, to nie widzę tu żadnej przesady. M4/3 jest już dłużej na rynku i jakość nie widać bezpośredniej konkurencji dla Fuji. Większość to ciemne zumy. Może coś zbliżonego by się znalazło, ale ani to jaśniejsze, ani tańsze.
    -------------------------------------

    Ale dlaczego micro 4/3 powołujesz? To tak jakby klasę Passata porównywać do klasy Golfa.
    Konkurencją techniczną dla Fuji są Samsung i Sony (nie obrażając fanów 4/3).
    Sony deklasuje Fuji i resztę korpusami pełnoklatkowymi czyli jeszcze wyższej klasy. i niekoniecznie droższymi
    Samsung też pozytywnie zaskoczył modelem NX1 - zapewne dopiero X-Pro2 będzie mogło z nim konkurować.
    Zgoda - Fuji zrobiło świetną robotę w optyce dla DX (szczególnie fajnie wygląda 56/1,2) ale Samsung też. Właśnie wypuszcza konkretne potężne tele 300/F2,8(ekwiwalent FF 450/F4) a ponoć wkrótce będzie coś w stylu 24/1,4, (85/1,4 i 60/2,8 macro są jż dosyć długo na rynku)
    No i zoomy już są i to nawet 16-50/F2-2,8 o które trudno nawet w lustrzankach i na uzupełnienie tele 50-150/2,8
    Jest rybie oko, szeroki zoom, standardowy zoom normalny i plaski 16-50, tele zoom brakuje tylko taniego extra tele w stylu 150-600 ale tego nie ma w żadnym systemie i jak ktoś musi to ....musi nabyć adapter albo drugi aparat..
    I jest też coś dla tych co lubią niski budżet i mały gabaryt - naleśniki 16/20/30/45 idealna optyka dla bezlusterkowców.
    Właśnie udało mi się nabyć 16/2,4 za 500 PLN i to nawet udany egzemplarz (tylko biały)

    No i to jest tez istotne, żeby w systemie były nie tylko były drogie ale też i tanie obiektywy - to jest klucz powodzenia Canona gdzie są drogie L-ki ale są też tanie badziewia dla amatorów o mniejszych wymaganiach i wszyscy zadowoleni.



  38. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 11:28

    Chris62 | 2015-06-30 11:05:12
    -------------------------------------
    No OK ja tam nie wiem jak wyglądają zmiany w Nikonie skoro twierdzisz, że są do kitu to muszę to uznać.
    -------------------------------------
    Nie, ze do kitu, potrzebne były, ale jest ich wg. mnie zbyt mało, żeby robić z tego nowy model i jeszcze znacząco zwiększać cenę.

    -------------------------------------
    Niemniej patrząc na jakość obrazka to Fuji w tej cenie nie szokuje a do rzeczonego Nikona to ma przepaść.
    -------------------------------------
    To już jest inna sprawa. W mojej wypowiedzi chodziło w podejście do klienta. Do wielu zastosowań wszsytkie obecne na rynku aparaty prosumer/pro dają wystarczająco dobre osiągi. Niektóre firmy jednak inaczej traktują swoich klientów i dla mnie to jest ważne. Takie zmiany, jakie przeszedł X-T1 od FW 1.0 do 4.0 w innych firmach oznaczałyby nowy model. To co wychodzi taniej - jeden X-T1 ze zmianami w firmware, czy dwa body u innego producenta?

    -------------------------------------
    W cenie X-T1 jest Sony A7 które go deklasuje a co widać np tu:
    link
    a przecież A7 już jest przestarzałe:)
    -------------------------------------

    Deklasuje w czym? Ile kosztuje, ile waży, jakiej jest wielkości i czy w ogóle jest dostępny zestaw stałek 1.4 lub 1.2 do A7, taki podstawowy - 24, 35, 50 i 85? Wszystko zależy od punktu widzenia, dla jednych A7 będzie lepszym wyborem, dla innych X-T1. Jednym wielkość nie przeszkadza (mi np. w pracy nie, ale na wakacjach to już trochę inna broszka...zwłaszcza jak się ma małe dzieci i oprócz aparatu trzeba targać ich tobołki), innym owszem, jeden nie potrzebuje jasnych obiektywów inny takie chce itp. Wiem, ze zaraz ktoś wyskoczy z ekwiwalentami GO i szumów i owszem w bagnecie FE sytuacja się poprawia, ale już tak tanio nie wychodzi. Każdy sprzęt jest kompromisem, jednym pasuje takie kompromis jaki oferuje A7 (małe, tanie body, ale większe, droższe szkła, do tego nieco ciemniejsze) innym taki jak X-T1/10 (małe, dosć drogie body, ale mniejsze i jasne szkła w przyzwoitych - po cashbacku - cenach). JA się cieszę, że jest wybór - choć X-T1 to nei moja broszka, ja lubię OVF, więc czekam na X-pro2. Dla mnie sama mołżiwość zmiany przysłony na obiektywie jest warta wejścia w system Fuji.

  39. mate
    mate 30 czerwca 2015, 12:16

    @sloma_p
    "innym taki jak X-T1/10 (małe, dosć drogie body, ale mniejsze i jasne szkła w przyzwoitych - po cashbacku - cenach)."

    Co do X-T1 to racja, ale X-T10 już jakoś szokująco drogi nie jest (i w zestawie z 16-50 o ponad 2 000 zł tańszy niż A7 z 28-70, w dodatku zaczyna się od ekwiwalentu 24 mm). Tak jak już kiedyś pisałem, wg mnie X-T10 to pierwszy korpus Fuji o fajnej relacji jakości do ceny, coś jak E-M10 w m4/3. W przypadku Fuji to większym "problemem" są nierealne ceny niektórych szkieł, w szczególności 18-135.

  40. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 12:32

    Racja, jakoś zapominam, że X-T10 dostał fajną cenę :)

    Szkła owszem są drogie, ale promocje częste i dobre - obecnie za 3 szkła jest zwrot 2150 zł, jak wśród nich weźmiesz 18-135 to masz go za 800 zł, całkiem dobra cena.

  41. PASQD_PL
    PASQD_PL 30 czerwca 2015, 15:32

    Zamiast promocji Fuji z cashback, wolałbym gwarancje producenta 3-5 lat, a nie tylko 1 rok.

  42. Kermit
    Kermit 30 czerwca 2015, 15:52

    @ juh
    Przesiadłem się z Nikona D600 z kilkoma obiektywami na "coś mniejszego", de facto dużo mniejszego - Fuji X-E2. Mam obiektywy 10-24 f4.0, 18-55 f2.8-4.0, 55-200 f3.5-4.8. Ten środkowy wymagał regulacji w serwisie bo okresowo źle ostrzył, po naprawie działa ok. Krótki zoom "wymiata", długi zoom - wymiata, ale tylko jeżeli chodzi o ostrość, niestety prędkość AF jest - delikatnie mówiąc - kiepska i do do street photo się nie nadaje ;-) Oczywiście jak porównam zdjęcia z D600 to się czuje różnicę, ale po przesiadce z D90 może być tylko lepiej. D90-kę też mam i o ile przy niskim ISO jest ok, to przy wyższym Fuji będzie miało gigantyczną przewagę. Co do oprogramowania - kilka softów radzi sobie jakoś z matrycą X-trans, wśród nich popularny Lightroom. W nowej wersji 6 podobno jeszcze poprawili obsługę RAWów z matrycy Fuji. Rzeczywiście było to potrzebne bo przy 100% powiększeniu widać jakąś dziwną "kaszę". Muszę przetestować nową wersję. Lightroom ma przewagę nad innymi programami których używam bo jest dość szybki i podczas zapisywania poprzedniego zdjęcia można już pracować nad kolejnym, co nie jest standardem w innym sofcie.
    Jeżeli chodzi o "legendarną" kolorystykę zdjęć z matrycy Fuji to bym się nie podniecał jakoś szczególnie, jest dobrze, ale trzeba popracować nad tendencją do zimnej reprodukcji barw, zielonkawego "zafarbu" i czasem nieładnym kolorem skóry przy zdjęciach w świetle żarowym. Ale to da się zrobić.
    Z plusów - jakość obiektywów, dobra rozdzielczość matrycy, niskie szumy, świetny EVF. Wady - dość wysoka cena wszystkiego, szczególnie obiektywów, jakość wideo mogłaby być lepsza.
    Mógłbym napisać więcej, ale muszę już kończyć :-)

  43. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 15:58

    Plus trzeba dodać, że AF w X-T1/X-T10 jest jednak znacznie szybszy niż w X-E2 ;)

  44. Zamek
    Zamek 30 czerwca 2015, 20:51

    @juh
    Jestem posiadaczem X-T1 i moge szczerze polecic. Mam tez m.in. szklo 18-135 o ktore pytasz. Zaleta tego obiektywu jest to, ze jednoczesnie jest pogodoodporny i ma stabilizacje. Jestem z niego zadowolony, chociaz szklo nie jest male. Do tych, ktorzy narzekaja na menu w x-t1: praktycznie wszystko mozna ustawic pokretlami, lacznie z trybami seryjnymi, iso, czasem naswietlania, trybem ekspozycji etc. Po tym jak przesiadlem sie z x-100 praktycznie nie wchodze do menu w x-t1. Jezeli chodzi o wywolywanie RAW i wsparcie matryc x-trans uzywam Lightroom 6.1. W wersji 6.1 ulepszyli wsparcie dla x-trans, ale i tak w poprzedniej wersji trzebaby powiekszyc zdjecie na cala sciane aby zauwazyc "niescislosci". Przy normalnych rozmiarach juz wczesniej bylo dobrze.

  45. 30 czerwca 2015, 21:42

    ech, szkoda że takiej poprawki Fuji nie zaserwuje do X100s. Powinno się dać, bo i procesor i matryca ta sama co w X-T1. A AF w X100s to porażka.

  46. krzyskra0
    krzyskra0 30 czerwca 2015, 23:35

    Testuję sobie dzisiaj nowy AF z 56-tką i pojedyńczy AF w obszarze, gdzie są czujniki fazy jest tak szybki jak w lustrzance (D300s Nikona), wymiata! W porównaniu z poprzednim jest naprawdę odczuwalna różnica.
    Strefowy AF trochę mnie na razie nie przekonuje bo ma tendencję do ustawiania ostrości na najbliższym obiekcie/motywie
    Śledzedzącego AF jeszcze nie testowałem.

  47. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 23:35

    Jak ta sama, jak nie ma detekcji fazy...

  48. sloma_p
    sloma_p 30 czerwca 2015, 23:37

    @krzyskra0 - którą masz 56? Jak Ci podchodzi to szkło - nie wiem, może masz porównanie z jakimś innym o podobnej ogniskowej?

  49. krzyskra0
    krzyskra0 1 lipca 2015, 00:00

    56R bez APD. Szkło zacne i szybkie. Mam porównanie z 85-tką 1.8 G Nikona, którą miałem w ostatnim, schyłkowym okresie mojej przygody z lustrzankami i nie ma co porównywać. Choć miałem 85-tkę podpiętą pod D300s, to ustawianie ostrości odbywało się dużo "spokojniej" i wolniej niż w 56-tce z obecną ( i nawet poprzednią) wersją AF w X-T1. No i 56-tka jest celniejsza.
    Mam też bezpośrednie porównanie z 35-tką Fuji, która jest moim ulubionym szkłem, niestety dużo wolniejszym i mniej celnym, potrafi często przestrzelić, AF jeździ w tę i z powrotem; i 60-tką, która choć mocno przyspieszyła z nowym firmware, to nadal jest "ślimakowata". Choć jest najostrzejsza z tej trójcy.
    Jeśli chodzi o 56 to właściwie nie ma się do czego przyczepić. Ze stałek, które miałem/mam to najszybsze i najcelniejsze szkło.

  50. sloma_p
    sloma_p 1 lipca 2015, 00:08

    Dzięki, szkoda trochę z tą 35, bo to by było 1 z 3 szkieł, które chciałbym z Fuji (poza 16 i 56). W każdym razie dzięki za info :)

  51. krzyskra0
    krzyskra0 1 lipca 2015, 00:14

    Podobno ma być do niej jakaś aktualizacja, ale ja myślę, że niewiele przyspieszy- taka konstrukcja. Pewnie nowa 35-tka 2.0 będzie szybsza

  52. sloma_p
    sloma_p 1 lipca 2015, 00:21

    No pewnie będzie, ale to już 2.0, a ja będę jednocześnie miał system FF Nikona, więc ani kontrola GO, ani szumy nie byłby dla mnie pozytywną zmianą - jestem w stanie zaakceptować "utratę" 1-1,5EV, zwłaszcza, że 50/1.4G jest średnio używalna na 1.4, ale szkło 2.0 w APS-C to trochę mało ;)

  53. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 1 lipca 2015, 08:21

    "Mam też bezpośrednie porównanie z 35-tką Fuji, która jest moim ulubionym szkłem, niestety dużo wolniejszym i mniej celnym"
    No bez przesady. Na pierwszych X-ach ostrzenie 35-tki zajmuje mniej niż sekundę. A musi 3 razy przelecieć skalę. Jeżeli na nowym fazowym AF zajmie to 0,2 s to wszystkie piniendze. Kolega widać mocno rozpieszczony ;).
    W 18, 35 i 60 przesuwana jest chyba cała grupa soczewek, to zrozumiałe, że nie są tak szybkie jak później prezentowane obiektywy z IF.
    Ma już niedługo wyjść mniejsza, lżejsza i szybsza 35/2. Jeżeli będzie brzytew od pełnej dziury, to się chyba skuszę. Aż tak na 1,4 mi nie zależy.

  54. Chris62
    Chris62 1 lipca 2015, 15:39

    sloma_p
    30 czerwca 2015, 11:28

    . Takie zmiany, jakie przeszedł X-T1 od FW 1.0 do 4.0 w innych firmach oznaczałyby nowy model. To co wychodzi taniej - jeden X-T1 ze zmianami w firmware, czy dwa body u innego producenta?
    -----------------------------
    Oczywiście, że taniej wyjdzie jedno body i nowe FW ale też kwestia i zakres zmian FW, powód wdrożenia nowego modelu nie są jednakowe dla wszystkich więc nie uogólniajmy.

    Ja np nie mam takich odczuć w NX.

    Co do przysłony na obiektywie faktycznie fajna rzecz.
    W NX też się da użyć takiej opcji - jest przycisk iFn i juz można kręcić pierścieniem na obiektywie.a przysłona wyświetla się w wizjerze lub ekranie. Można to też zrobić z innymi funkcjami (czas, ISO itp.) zależnie od użytego trybu.Jeżelei ktoś ma ubogi korpus w pokrętła i przyciski (np jakiś tani zapas) to jest to dodatkowy atut.

    Przeczytałem sobie test X-T1 na Imaging Resource jeszcze ze starym FW.
    Najlepiej lubię tamtejsze testy IMO lepsze niż na dpreview bo poszerzone o wrażenia z dłuższego użytkowania sprzętu i pomiary laboratoryjne zawierają pomierzone wartości.
    Aparat otrzymał Dave's Pick czyli musi być dobry.

  55. sloma_p
    sloma_p 1 lipca 2015, 16:45

    No akurat na Samsunga ja bym nie narzekał, bo NX1 też dostał bardzo solidny upgrade w firmware, choć bardziej dla filmowców. Nie chciałem uogólniać, tylko raczej pochwalić Fuji, bo spokojnie mogli dorzucić jeszcze jakąś pierdołę i zrobić X-T2...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.