Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Nowe funkcje w Sony FX6

Nowe funkcje w Sony FX6
28 lutego 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 7

1. Nowe funkcje w Sony FX6

Na początku bieżącego roku zaprezentowana w listopadzie 2020 r. kamera Sony FX6 otrzymała dużą aktualizację oprogramowania. W jej ramach wprowadzono szereg usprawnień i nowych funkcji, między innymi:
  • Dodano możliwość filmowania w 4K z prędkością do 60 kl/s w 16-bitowym formacie RAW przy zapisie na zewnętrzny rejestrator podłączony po HDMI (wcześniej było to możliwe jedynie przez złącze SDI). Pozwala to korzystać z tych samych rejestratorów obrazu zarówno pracując z FX6, jak i korzystając z innych oferujących tę funkcjonalność urządzeń Sony (np. FX3).
  • Dodano ulepszony śledzący autofokus korzystający ze sztucznej inteligencji. Działa on także, gdy korzystamy z funkcji Clear Image Zoom, co jest unikalne dla kamery FX6.
  • Dodano funkcję kompensacji kąta widzenia przy przeostrzaniu, czyli, mówiąc żargonem, "oddychania" obiektywu. Funkcja ta jest dostępna jedynie z wybranymi obiektywami.
  • Dodano funkcję "kontroli bokeh". Pozwala ona na automatyczną korektę ekspozycji za pomocą płynnie regulowanego filtra szarego lub czułości podczas zmian przysłony. W efekcie można płynnie zmieniać głębię ostrości na ujęciu bez zmiany ekspozycji.
  • Dodano nowe funkcje pozwalające na jednoczesne tworzenie materiału w standardach SDR i HDR. Jest to realizowane poprzez możliwość emulacji podglądu SDR na ekranie oraz zapisywanie w metadanych informacji o wzmocnieniu, niezbędnej do poprawnej konwersji z HDR do SDR.
  • Dodano tryb nagrywania z buforem (o długości od 5 do 30 sekund zależnie od klatkażu oraz wybranej nastawy), w którym kamera rejestruje materiał w pętli i w momencie uruchomienia nagrywania zapisywane jest także ileś sekund materiału poprzedzające ten moment. Co ważne, tryb ten działa także przy filmowaniu w slow motion.
  • Od teraz możliwy jest podgląd na ekranie poziomu dźwięku 4, a nie, jak do tej pory, 2 kanałów audio. Pozwala to na przykład monitorować zarówno dźwięk z wejść XLR na rączce, jak i ten wchodzący do kamery przez złącze Multi Interface czy pochodzący z wbudowanego mikrofonu. Użytkownik ma przy tym możliwość wyboru, które kanały audio chce w danej chwili słyszeć w słuchawkach.
  • Także filmowe pliki proxy mogą od teraz zawierać informacje o 4-kanałowym dźwięku w metadanych.
  • Rozszerzono funkcjonalność kółka sterującego na rączce, może ono być teraz zaprogramowane jako wielofunkcyjne, podobnie jak kółko na bocznym uchwycie.
  • Od teraz można przypisać poszczególne przyciski wyzwalania nagrywania na korpusie kamery do zapisu na poszczególnych kartach pamięci, czyli np. nagrywać wypowiedzi na jedną kartę, a przebitki na drugą.
  • Rozszerzono funkcjonalność ekranu dotykowego.
  • Poprawiono działanie transmisji plików przez FTP, zwiększyła się prędkość transmisji danych.
W niniejszym materiale zaprezentujemy, jak w praktyce prezentuje się część z opisanych powyżej funkcji.

Nowe funkcje w Sony FX6 - Nowe funkcje w Sony FX6

Kompensacja kąta widzenia przy przeostrzaniu

Zmiana pola widzenia podczas przeostrzania to zjawisko potocznie nazywane "oddychaniem" obiektywu. O ile w przypadku fotografii nie ma ono dużego znaczenia, o tyle przy filmie tego rodzaju nieplanowane "zoomowanie" odbierane jest jako błąd i potrafi rozproszyć skupionego na historii widza. Stąd też obiektywy filmowe projektuje się tak, żeby możliwie ten efekt ograniczyć. W obiektywach fotograficznych z kolei, nie jest to priorytet - tam ważne są inne cechy jak choćby bardziej kompaktowe rozmiary, czy obecność szybkiego i celnego autofokusa, po który coraz częściej i chętniej sięgają także nawet zawodowi filmowcy.

Wszystko to powoduje, że do filmowania często używa się obiektywów fotograficznych, a te z kolei często nie mają idealnie skorygowanego "oddychania". By temu zaradzić, powstała funkcja jego automatycznej kompensacji za pomocą płynnego cyfrowego przybliżenia. Po raz pierwszy została ona wprowadzona w aparacie Sony A7 IV, a teraz trafiła także do kamery FX6.


----- R E K L A M A -----


Spójrzmy, jak sprawdza się ona w praktyce. W poniższym filmie zawarliśmy zarówno nagrane przez kamerę ujęcia, jak i nagranie zewnętrznego ekranu podglądowego, prezentujące włączanie omawianej tu funkcji w menu. Przy okazji widać też, jak kamera reaguje na wskazanie na dotykowym ekranie nowego punktu ostrości.

Jak widać, różnica jest spora i ujęcie z włączoną kompensacją wygląda zauważalnie lepiej.

Ulepszony autofokus

W poprzednim podrozdziale wspomnieliśmy już o wskazywaniu punktu ostrości za pomocą ekranu dotykowego, zostańmy zatem przy temacie autofokusa i przedstawmy w skrócie nowe możliwości, jakie ten układ oferuje:

  • Przy korzystaniu z pojedynczego autofokusa (tj. ustawienia ostrości przed rozpoczęciem nagrywania) możliwy jest dowolny wybór punktu lub celu, na który ostrość ma zostać ustawiona. Z funkcji pojedynczego autofokusa możemy też skorzystać by wykonać proste przeostrzenie z jednego nieruchomego obiektu na inny. Co ważne, szybkość takiego przeostrzenia możemy regulować za pomocą stosownego parametru w menu.
  • Dodano śledzenie wskazanego za pomocą ekranu dotykowego celu. W przypadku ludzi i zwierząt działa ono w połączeniu z wykrywaniem głowy/twarzy i oka.
  • W przypadku wykrycia w kadrze wielu twarzy możemy się między nimi przełączać za pomocą joysticka lub po prostu wskazać tę, na którą chcemy wyostrzyć, na ekranie dotykowym. Joystickiem możemy też zarejestrować wybraną twarz i tym samym dać jej priorytet wyboru.
Poniżej prezentujemy zachowanie się układu autofokusa Sony FX6 w prostej studyjnej sytuacji. Tak jak poprzednio, w filmie zawarliśmy zarówno nagrane przez kamerę ujęcia, jak i nagranie zewnętrznego ekranu podglądowego, prezentujące m.in. zmianę czułości autofokusa i wpływ tej nastawy na zachowanie układu.

Kontrola głębi ostrości

Kolejną interesującą nową funkcją jest kontrola głębi ostrości lub, jak kto woli, kontrola rozmycia ("Bokeh control"). Narzędzie to korzysta oferowanego przez FX6 elektronicznego filtra szarego o płynnie regulowanej gęstości oraz płynnej regulacji czułości ISO by skompensować zmiany przysłony wprowadzane przez użytkownika. W ten sposób możliwa jest zmiana przysłony bez zmiany ekspozycji obrazu, zmienia się zatem jedynie głębia ostrości.

Oczywiście, by móc w pełni skorzystać z tej funkcji, należy sięgnąć po obiektyw z bezstopniową przysłoną. Wykorzystany przez nas na potrzeby niniejszego materiału instrument Sony FE 35 mm f/1.4 GM posiada opcję przestawienia pierścienia przysłony na płynną pracę. Oto jak działa jej połączenie z układem kontroli głębi ostrości.

W powyższym materiale zdarzają się miejsca, gdzie ekspozycja minimalnie się zmienia. Wynika to z faktu osiągnięcia granicy zakresu czułości (np. ISO 5000, które jest dolną granicą przy korzystaniu z bazowej czułości ISO 12800) lub możliwości regulacji elektronicznego filtra szarego (pracuje on w zakresie 2-7 EV). Mimo tego możliwy był przejazd przez przysłony rozciągające się na ponad 6 EV, co jest imponującym zakresem, pozwalającym nawet mało uważnym widzom zauważyć zmianę głębi ostrości.

Od strony artystycznej efekt tego rodzaju może być wykorzystany na przykład by pokazać zmianę w stanie emocjonalnym bohatera czy bohaterki - przeniesienie skupienia z otoczenia na własne myśli. Pozwala też zaakcentować pojawienie się w kadrze nowej osoby lub obiektu. Możliwe jest też oczywiście wiele innych zastosowań - ograniczeniem jest tu tylko kreatywność twórców.

Co ciekawe, w profesjonalnej kinematografii istnieją już urządzenia pozwalające spiąć działanie przysłony z regulowanym filtrem szarym. Wymagają one jednak czasochłonnej kalibracji, która w przypadku Sony odpada - tu wszystko dzieje się w pełni automatycznie, wystarczy włączyć stosowną opcję w menu.

ProRes RAW na wyjściu HDMI

Sony FX6 jest w stanie wypuścić materiał filmowy w formacie ProRes RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu. Dotychczas jednak było to dostępne jedynie po złączu SDI. Teraz z formatu tego da się korzystać również podłączając odpowiedni rejestrator po złączu HDMI.

Rejestrator, który dołączony był do kamery nie posiadał licencji na kodek ProRes RAW, więc w tym przypadku nasza demonstracja ograniczy się do pokazania, że możliwość zapisu w tym formacie faktycznie jest dostępna, gdy rejestrator jest podłączony do Sony FX6.

Zapis z użyciem bufora

Ostatnia z nowości, którą przybliżymy w niniejszym tekście bardziej szczegółowo, to funkcja zapisu z wykorzystaniem bufora. W trybie tym kamera zapisuje obraz w sposób ciągły do wewnętrznego bufora, a gdy rozpoczniemy nagrywanie, zapisywany jest także materiał z ostatnich sekund przed wciśnięciem nagrywania. Objętość bufora może sięgać 30 sekund przy filmowaniu w 25 kl/s i spada do 5 sekund, gdy korzystamy ze 120 kl/s w slow motion. Jest to jednak 5 sekund rzeczywistego czasu nagrywania, więc przy odtwarzaniu w 25 kl/s długość materiału w buforze zwiększa się do 24 sekund.

Funkcja ta przydaje się szczególnie w pracy dokumentalnej, gdy czekamy aż coś się wydarzy - na przykład aż filmowane przez nas drapieżne zwierzę rzuci się na swoją ofiarę. Zamiast nagrywać całe oczekiwanie na właściwą akcję, możemy skorzystać z bufora i wyzwolić nagrywanie dopiero, gdy rzeczona akcja się zacznie. Zapas materiału w buforze pozwoli wówczas zapisać także jej początek.

Do demonstracji tej funkcji wybraliśmy prostą sytuację, w której nasza redakcyjna maskotka jest zrzucana ze statywu. Na zaprezentowanym na początku nagraniu ekranu widać, że nagrywanie w kamerze zostało wyzwolone dopiero po zrzuceniu maskotki. Jednak na zamieszczonym później materiale z kamery samo zrzucanie również zostało zarejestrowane. Dla porządku dodajmy, że maskotka nie ucierpiała.

Podsumowanie

Powyższe przykłady nie wyczerpują oczywiście wszystkich nowych możliwości, jakie oferuje Sony FX6. Wystarczą jednak, by pokazać, jak ogromny wpływ na współczesny sprzęt filmowy może mieć wewnętrzne oprogramowanie oraz jego rozwój. Warto zatem wybierać urządzenia, których producenci rozumieją ten fakt, a także wsłuchują się w opinie użytkowników i stopniowo swoje produkty rozwijają i ulepszają.

Nowe funkcje w Sony FX6 - Nowe funkcje w Sony FX6

Artykuł powstał na zlecenie polskiego oddziału Sony Europe BV. Więcej o kamerze Sony FX6.
Rejestrator Atomos Ninja V, udostępniła firma BEiKS Machulski, dystrybutor produktów Atomos na rynek polski.



Poprzedni rozdział