Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1Ds Mark III - test aparatu

5 stycznia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 30

8. Zakres tonalny

W teście Sony A900 porównywaliśmy już dynamikę tonalną tego aparatu z dynamiką Canona 1Ds Mark III. Przypomnijmy jednak raz jeszcze, tym razem już w całości, kwestię zakresu tonalnego dla 1Ds. Wykres, który prezentujemy poniżej, zawiera wartości całkowitego zakresu tonalnego, oraz dynamiki tonalnej uzależnionej od szumu. Wysoka i dobra jakość to wartości dynamiki przy RMS (czyli 1/SNR) równym odpowiednio 0.1 i 0.25. Wszystkie pomiary wykonane zostały na 48-bitowych zdjęciach przekonwertowanych programem dcraw z plików RAW.

Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny w 1Ds utrzymuje się mniej więcej na poziomie 8 EV, czyli podobnie jak to było w przypadku Sony A900. Notuje jednak lepsze wyniki od Sony przy wysokiej jakości zdjęcia. W maksimum, czyli dla najmniejszej natywnej czułości ISO 100, dynamika tonalna osiąga poziom 6.8 EV, czyli tyle ile Canon 1D Mark III. Jest to wartość zadowalająca, choć nie najwyższa w przypadku aparatów małoobrazkowych. Warto wspomnieć Nikona D3, u którego dynamika tonalna sięgnęła w szczytowym punkcie 7.5 EV.


----- R E K L A M A -----

W stosunku do Sony A900, Canon 1Ds ma także nieco lepsze wyniki na wysokich czułościach. Powyżej ISO 800 dynamika utrzymuje się 0.5-1.0 EV powyżej tego co prezentuje A900.

Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG (pomijając sztuczne ISO 50) całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
50 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
100 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
200 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
400 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
800 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1600 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
3200 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
100 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
200 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
400 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
800 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1600 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
3200 Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny


Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
200 ISO
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1600 ISO
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny


Ta część artykułu także jest znana z testu Sony A900. Przypomnijmy raz jeszcze porównanie dynamiki dla tych dwóch aparatów.

Przede wszystkim trudno wykonać porównanie na ISO 100, bo w Sony A900, czułość ta jest sztucznie generowana, a do tego niedokładnie sprecyzowana. Stąd różnice w naświetleniu. Chyba lepszym wyjściem, w takiej sytuacji, jest porównanie zachowania na czułości ISO 200. Patrząc w ten sposób na niskie czułości, po korekcji +4 EV, widać, że w obu aparatach poziom szumu jest bardzo zbliżony. Przewagę Canona widać jednak przy ISO 1600. Czerwony sygnał szumu w A900 jest w tym przypadku bardziej wyrazisty niż w Canonie.

W obszarach jasnych sztuczna czułość ISO 100 w Sony pokazuje swoje wady. Gdy dodatkowo porównamy zachowanie ISO 200 tam też widać minimalną przewagę Canona. Obserwujemy mniej obszarów prześwietlonych (więcej odzyskanych), czyli aparat rejestruje więcej szczegółów. Zatem o ile przy rozjaśnianiu różnice były na skraju widoczności, to w obszarach jasnych (przy przyciemnianiu) przewagę pokazuje Canon. Przy czułości 1600 różnice są mniejsze, ale i tak dostrzegalne.

100 ISO
0 EV
-4 EV
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
200 ISO
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1600 ISO
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1Ds Mark III - Zakres tonalny