Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec
22 czerwca
2016 14:17

Firma Hasselblad zaprezentowała dzisiaj nowy aparat, o którym wspominaliśmy w ostatnich plotkach. Model X1D to pierwszy bezlusterkowiec wyposażony w średnioformatową matrycę.

Hasselblad X1D wyposażony został w matrycę CMOS w rozmiarze 43.8 x 32.9 mm i o rozdzielczości 50 Mpix (z obsługą ISO 100-25600 i zakresu dynamicznego do 14EV). Znajdziemy w nim także elektroniczny wizjer (2.36 mln punktów) oraz 3-calowy dotykowy ekran LCD (920.000 punktów). Migawka obsługuje czasy 60 min. - 1/2000 sek.

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Aparat może nagrywać wideo w standardzie Full HD przy 25 kl./s. Wyposażony jest także w podwójny slot na karty SD, złącze USB 3.0 oraz moduły łączności Wi-Fi i GPS. Hasselblad X1D waży 725 gramów. Jego wymiary są przy tym niewielkie - 150 x 98 x 71 mm.

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Hasselblad X1D został wyceniony na sumę 7.900 euro. Pierwsze dostawy nastąpią we wrześniu. Tymczasem można składać wnioski o udostępnienie produktu "demo" (link do formularza).

Razem z X1D zaprezentowane zostały dwa obiektywy - XCD 45 mm f/3.5 oraz XCD 90 mm f/3.2. Dzięki odpowiedniemu adapterowi aparat jest kompatybilny także z obiektywami systemu H.

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Hasselblad X1D - pierwszy średnioformatowy bezlusterkowiec

Poniżej możecie oglądać zapis wideo z konferencji firmy Hasselblad, na której zaprezentowano aparat X1D:


Komentarze czytelników (113)
  1. pomydor
    pomydor 22 czerwca 2016, 14:27

    pozamiatali. pytanie, jaki prajs...

  2. abes
    abes 22 czerwca 2016, 14:30

    Wow!

  3. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 14:32

    7900 E

  4. 22 czerwca 2016, 14:35

    @pomydor, odpowiedź na Twoje pytanie jest na końcu artykułu. Zgrabnie wygląda, teraz kolej na Sony i Fuji i będzie w tym segmencie ciasno.

  5. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 14:43

    Bardzo ładna rzecz, ale FF nadal ma swoje miejsce.
    Generalnie widać że nawet w klasie MF lustro nie jest już istotne :)

  6. pomydor
    pomydor 22 czerwca 2016, 14:50

    MF pod strzechy? chyba jeszcze dlugo nie...

  7. deel77
    deel77 22 czerwca 2016, 14:52

    Ten format ma się do średniego jak APS do FF.
    FF to 864mm2, Hasselblad - 1441mm2, a Phaseone (np. IQ3) to 2169mm2.

    Na prezentacji mówili że sprzęt jest produkowany w Szwecji. Matryca też?

  8. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 15:12

    Tak, na platformach wiertniczych Statoilu. ;)

  9. ikonay
    ikonay 22 czerwca 2016, 15:20

    video "tylko" full HD i 25 fps.
    Migawka tylko 1/2000 sek?
    Śmiechłem! Kolejne gówno z tej przepłaconej mitomańskiej firmy.

  10. kojut
    kojut 22 czerwca 2016, 15:21

    @deel77
    "Ten format ma się do średniego jak APS do FF"
    Dokładnie jak aps-h do małego obrazka. Tzw crop factor jaki należy zastosować względem analogowego 645 wynosi 1,3.

  11. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 22 czerwca 2016, 15:24

    Na imieninach nieprzydatny - nie ma lampy!

  12. kojut
    kojut 22 czerwca 2016, 15:30

    @ikonay
    "Migawka tylko 1/2000 sek?"
    I z tą prędkością może współpracować z dowolną lampą błyskową (x-sync). Pokaż mi Nikona czy innego Canona oferującego taką funkcjonalność

  13. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 15:31

    No i lustra - więc nieprofesjonalny ;)

  14. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 15:35

    kojut, nie jestem pewien czy to migawka centralna.

  15. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 15:36

    ...nie napisali jaki to typ migawki, ale że synchro 1/2000s .
    Więc chyba centralna.

  16. Amator79
    Amator79 22 czerwca 2016, 15:57

    @kojut - z Nikonem nie będzie probleu - D70 miał synchro z wszystkimi czasami :P

  17. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 16:01

    Zbyt mało popularny system, żeby się nim zajmować. :P

  18. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 16:01

    Amator79... tak z każdą lampą... Najszybsze lamelki na świecie :D

  19. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 16:03

    "Hasselblad XCD lenses with integral lens shutter"

  20. wzrokowiec
    wzrokowiec 22 czerwca 2016, 16:04

    Te obiektywy 45 i 90 mm to są odpowiedniki jakich ogniskowych?

  21. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 16:17

    90 mm to pewnie taka 25 w 4/3 :)

  22. mate
    mate 22 czerwca 2016, 16:21

    @wzrokowiec
    Jak pytasz o ff, to 35 mm i 70 mm

  23. mate
    mate 22 czerwca 2016, 16:22

    @Szabla
    No nie bardzo.

  24. dialmo
    dialmo 22 czerwca 2016, 16:28

    Konkurent dla Pentaksów 645, choć wyraźnie od nich droższy. Przynajmniej o połowę lżejszy...

  25. wzrokowiec
    wzrokowiec 22 czerwca 2016, 16:37

    Czyli jasnego standardu nie dali?

  26. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 16:44

    No tak, do studia bez F1,4 nie warto wchodzić :P

  27. Dragunov
    Dragunov 22 czerwca 2016, 16:46

    "Średnim" cyfrowym system bezlustrekowym jest również Alpa plus Phaseone, która była zaprezentowana ponad rok temu.

  28. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 16:51

    ...ale Alpa nie ma wizjera elektronicznego i AF

  29. wzrokowiec
    wzrokowiec 22 czerwca 2016, 17:00

    @Szabla
    Do studia, to wystarczy wielki i ciężki aparat na statywie.
    Ten ma sens raczej w terenie.

  30. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 17:03

    ...albo przy długich sesjach z modelkami/modelami.
    Z drugiej strony piękna rzecz do krajobrazu.
    Z trzeciej strony do FF łatwo o szeroki wybór obiektywów... a 42mp tez nie w kij dmuchał :)

  31. zgred37
    zgred37 22 czerwca 2016, 17:37

    ależ się Szabla uaktywnił.

    Czyżby zabolało, że Sony już nie jest bezlusterkowcem z największą matrycą?

    --
    a przy okazji, to cena całkiem przystępna jeśli porównać ją do cen ostatnich konstrukcji z linii A7

  32. tripper
    tripper 22 czerwca 2016, 17:52

    Fajny. Jaki średni by ten średni format nie był, to nie da się zaprzeczyć, że matryca większa niż lustrzanki FF, a rozmiary tak jakby mniejsze :-) No i sensowne proporcje obrazu.

    IMHO, to przede wszystkim konkurencja dla Pentaksów. Ricoh udowodnił, że jest rynek na takie sprzęty, a Hasselblad ewidentnie chce ten rynek jeszcze powiększyć. Bo o ile takiego 645Z ciężko zabrać w góry czy na dłuższy wypad w teren, to z tym można się pokusić.

    No ale oczywiście to wszystko nieważne, bo co to niby ma być, że za 35mm f/2.8 sobie liczą ponad $2k ;-)
    Dopóki nie będzie do tego szkieł f/1.2 za $500 to do jedynie słusznej pełniej klatki nie podskoczy ;-)
    Jednym słowem bezsens i fanaberie ;-)

  33. tadeusz69
    tadeusz69 22 czerwca 2016, 18:03

    @Optyczne.pl , dlaczego w waszej bazie ( aparaty , obiektywy ) nie ma żadnych produktów Hasseblada ? Za to są telefony komórkowe .

  34. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 18:10

    Tak, zgred37, strasznie mnie zabolało, że moje średnioformatowe aparaty Druh i Lubitiel mają konkurencję, więc postanowiłem zaatakować :P

  35. PiotrKrochmal
    PiotrKrochmal 22 czerwca 2016, 18:11

    Mi się bardzo podoba. Chodź z dość oczywistych względów nie kupie. Natomiast trzeba powiedzieć że w świecie MF i cropie MF robi się ciekawie. Bardzo czekam na testy!

  36. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 18:12

    Na testy bym nie liczył.

  37. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 22 czerwca 2016, 18:13

    @tripper

    Przysłonę się przelicza tak jak w u4/3 tylko w drugą stronę, więc to nie są 35 f2,8 tylko f2,0 lub f1,7 (nie opanowałem jeszcze tego przeliczania)

  38. mate
    mate 22 czerwca 2016, 18:20

    @MaciekKwarciak
    Jak już chcieć przeliczać względem ff, to 44x33 jest cropem 0,78 a "różnica przysłony" to 3/4 EV.

  39. jaad75
    jaad75 22 czerwca 2016, 18:25

    @Rafiki " tak z każdą lampą... Najszybsze lamelki na świecie :D"
    Tak, z każdą lampą, miał migawkę elektroniczną dla krótkich czasów... :P
    Podobnie jak D50 i D40.

  40. mate
    mate 22 czerwca 2016, 18:35

    @zgred37
    "a przy okazji, to cena całkiem przystępna jeśli porównać ją do cen ostatnich konstrukcji z linii A7"

    Widzę, że niektórym napis Sony naprawdę odbiera realną ocenę rzeczywistości.
    14 tys. zł za Canona 5Ds - cena spoko
    14 tys. zł za Sony A7r II - DROGO!!!
    42 tys. zł za tego Hassela - cena całkiem przystępna

  41. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 18:50

    jaad75
    ...synchro ze wszystkimi czasami z każdą lampą??
    Myślałem że D70 ma synchro do 1/500....

  42. fides
    fides 22 czerwca 2016, 18:57

    Pentax 645D i Hasselblad X1D link

  43. fides
    fides 22 czerwca 2016, 19:08

    ...+ Leica S link

  44. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 19:19

    ...i z A7 :)
    link

  45. fides
    fides 22 czerwca 2016, 19:31

    Kopciuszek niech lepiej wybiera mak z popiołu, a nie pcha się na bal.

  46. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 22 czerwca 2016, 19:45

    Ktoś woli macochę zamiast kopciuszka?

  47. full-frontal
    full-frontal 22 czerwca 2016, 19:46

    Przydałaby się jakaś bardziej logiczna nazwa na określenie tego typu aparatów, bo określanie czegoś przy pomocy tego, czym nie jest - to dość pokrętne podejście.
    Równie dobrze samochód elektryczny można by określić mianem "bezkoniowiec bezbenzynowy".
    Niby w ang. jest mirrorless, ale brzmi to dość zgrabnie, poza tym per analogiam trzeba by mówić o "bezlustrowcach", bo lusterko to jest wsteczne albo w damskiej torebce.

  48. fides
    fides 22 czerwca 2016, 20:01

    Wrednych jej dwóch córeczek i niedobrej mamuśki
    -jednocześnie :p

  49. fides
    fides 22 czerwca 2016, 20:06

    Oczywiście:
    Wredne jej dwie córeczki i niedobrą mamuśkę
    -jednocześnie :p

    .

  50. Bahrd
    Bahrd 22 czerwca 2016, 20:08

    Full-frontal,

    Poniekąd tak, ale... są np. czajniki bezprzewodowe i myjnie bezdotykowe.
    I można je kupić bezpośrednio u producenta! ;)

  51. Arek
    Arek 22 czerwca 2016, 20:10

    Chłopaki z Sony jakoś wyjątkowo aktywni :)

  52. lukzab25
    lukzab25 22 czerwca 2016, 20:14

    @Arek

    Podobno matryca od Sony więc wielu czuje się ojcami chrzestnymi :)

  53. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 22 czerwca 2016, 20:17

    A ojców wielu, stąd sukces pewny.

  54. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 20:18

    Nie wiem jak Szabla, ale ja mam słabość do Hassela. To fajowy sprzęt.
    ...a ten najnowszy sprzęt wydaje się być bardzo interesujący, zresztą nie jest on bezpośrednim konkurentem dla serii A7. Fajnie że i w segmencie MF pojawia się poważny bezlusterkowiec.
    Pozdrawiam Arku :)

  55. zgred37
    zgred37 22 czerwca 2016, 20:20

    @ mate

    tak sądzę, że Sony A7R II to nie podskoczy nawet do tego Haszela... tak pod względem zapowiadanych możliwości (ciekawe czy znajdzie to potwierdzenie w produkcyjnych modelach) jak i wzornictwa.

    zresztą, czy ktoś ma pretensje do Porsche czy Ferrari że są drogie?

    A to szkiełko (ekw. 35/2,8) też się bardzo ciekawie zapowiada. Jeśli nie będzie wpadki z jakością, to będzie to naprawdę fajny zestawik.

  56. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 22 czerwca 2016, 20:20

    ...zapomniałem, jest jeszcze macocha...

  57. Soniak10
    Soniak10 22 czerwca 2016, 20:33

    Fajny, ale brakuje mu obiektywów. Pomyślę o nim, jak Hassel pokaże odpowiednik 600 / 3,8 kg na FF, czyli jakieś 800mm ogniskowej i wadze 4,9 kg (parametr wagi przeliczeniowej podaję dla tych, co namiętnie przeliczają wartość przesłony razem z ogniskową. Jeżeli można przesłonę, to dlaczego nie wagę?)

  58. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 czerwca 2016, 20:40

    Wybor kart SD trochę dziwny. Dobrze ze bedzie adapter do szkiel z systemu H bo system z standardem i szerokim bylby dość skąpy ;) a tak jest duza kolekcja. Inne firmy wlasnie przez optykę nie wejdą w to (raczej). Wysokie ISO jest. Krotkie synchro. Fajny sprzęt do reklamy, studia.itd. Moze bezlusterkowiec jest pretekstem do obnizenia cen MF przez Hasela? Pentax czy Canon z 50 Mpx chyba zmiejszyli popyt na produkty firmy na H.

  59. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 czerwca 2016, 20:46

    Odpowiednik 600 mm? Soniak - jaki system MF nawet z analoga jest bogaty (eufemizm) w teleobiektywy??? Bezlusterkowce ze swoim AF kontrastu teź sie nie pchają w teleobiektywy. Leica tez nie ma tele. Ten sprzęt nie jest predysponowany do robienia sportu ptaków czy samolotów.

  60. Jaromir
    Jaromir 22 czerwca 2016, 20:58

    Ładny, zgrabny, kompaktowy.

  61. fides
    fides 22 czerwca 2016, 21:04

    Sony ma udziały w Hasselbladzie?

  62. zgred37
    zgred37 22 czerwca 2016, 21:10

    wcale bym się nie zdziwił

  63. Rafiki
    Rafiki 22 czerwca 2016, 21:25

    fides...
    jak sądzę udział Sony w tym aparacie jest na poziomie matrycy :)

  64. ciszy
    ciszy 22 czerwca 2016, 22:22

    Jak na średniaka to bardzo mały. Idealny w plener i na większe wycieczki. Domyślam się że nie jeden kupi ten system tylko po to aby nie nosić wielkiego sprzętu. Ładny zgrabny i mały. A czasy? Są ok to jest średni format do robienia fot reklamowych itp a nie do sportu. Cena wiadomo nie dla większości z nas ale jak na średniaka to całkiem ok...

  65. WojciechW
    WojciechW 22 czerwca 2016, 22:24

    Rozmiary i pojemność matrycy bardzo zbliżone do tej w Pentaxie 645 Z. Może takie same?

  66. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 22:27

    Chłopaki z Sony aktywni - ratują ruch na portalu :P

  67. wojtek1963
    wojtek1963 22 czerwca 2016, 22:39

    32 tysiaki - taniocha

  68. wojtek1963
    wojtek1963 22 czerwca 2016, 22:43

    elektroniczny wizjer....zdrajcy....

  69. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 22:46

    Przecież 21 wiek mamy, a wizjer optyczny to przeżytek z 20-tego :P

  70. wojtek1963
    wojtek1963 22 czerwca 2016, 22:59

    to się nazywa " mądrość etapu"
    Nawet 2 obiektywy nie przeszkadzają

  71. wojtek1963
    wojtek1963 22 czerwca 2016, 23:02

    w XXI wieku elity zachwycają się Full Hade 25 kl/s

  72. baron13
    baron13 22 czerwca 2016, 23:15

    Jestem maruda. Zawsze jak się pojawia taki sprzęt, to chciałbym uzasadnienia. Kiedy takie coś "wyda"? Mam dwa aparaty MF i to jest "prawdziwy" MF: Kijev i Mamiya 6x7 cm. Co daje np GO ze średniego formatu. Kiedy przyda się 50 megapikseli? Z Mamiyi mam więcej po skanowaniu i z tego wiem, że zawracanie głowy. Tu nawet nie chodzi o to, czy ktoś będzie potrzebował zdjęcia w formacie A0, ale o to, że aby realnie dostać takie rozdzielczości, to trzeba się napocić i maluśki korpus nic nie pomoże, jak trzeba użyć masywnego statywu, aby wyciąć wszelkie poruszenia, precyzyjnie ustawić płaszczyznę ostrości aby GO nie załatwiło rozdziałki. Łażąc z wycieczką takiej jakości się nie dostanie. Owszem spodziewam się, że iso 25600 będzie w pełni używalne, dynamika 14 EV, pewnie więcej niż w fufu, ale czy za to warto płacić? Moje zdanie: nie poszło z drewnianymi rękojeściami, no to próbują dać coś konkretniejszego, ale dalej celują w snoba.

  73. Szabla
    Szabla 22 czerwca 2016, 23:15

    Nikt się nie zachwyca. Nawet dziwne, że jest nagrywanie filmów w takim sprzęcie. :)

  74. wojtek1963
    wojtek1963 22 czerwca 2016, 23:16

    w XXI wieku elity zachwycają się Full Hade 25 kl/s

  75. AdamD
    AdamD 22 czerwca 2016, 23:41

    A ja zadowalam się kominkiem od Kiewa założonym na E-PL1

  76. jaad75
    jaad75 23 czerwca 2016, 00:16

    Szabla, ale filmy w MF, to żadna nowość...

  77. buzz
    buzz 23 czerwca 2016, 00:18

    Po co to komu?
    Wczoraj kolega pokazywal mi zdjecia ze smartfona hujwej p9 o ile sie nie myle. Szok. Szczegolnie b&w.
    Myslicie, ze np. bloggerom potrzebny jest MF?
    Do czego potrzebna taka rozdzielczosc? Do druku?

  78. szuu
    szuu 23 czerwca 2016, 01:28

    oj baron, żeby wyciąć poruszenia to masz 1/2000 a GO nie jest mniejsza od FF bo klatka niewiele większa a obiektywy ciemne.
    więc problemu nie ma!
    może nie ma tez sensu ale to już osobny temat ;-)

  79. AOI
    AOI 23 czerwca 2016, 01:54

    KOREKTA ... "Migawka obsługuje czasy 60 min. - 1/2000 sek."
    Korpus aparatu nie jest wyposazony w migawke ... BRAK ... migawki centralne sa umieszczone w obiektywach i umozliwaiaja czasy synchronizacji lampy blyskowej w pelnym zakresie.
    Wyraznie prezdstawione w formie komentarza przez Ming Thein-a (fotograf stowarzyszony z firma) ...
    P.K.

  80. AOI
    AOI 23 czerwca 2016, 02:08

    Ming Thein ... And the leaf shutters in the lenses will still hit 1/2000s and offer full sync at that speed, with the same 1-million shot MTBF and warranty as the new H system lenses (probably the same physical shutter units). ...

    Before anybody asks again in the comments, the body contains no shutter. This means whilst the flange distance is very short and some 35mm lenses may well cover the format, they will only be usable if a) there is an electronic shutter implemented in firmware – that has yet to be confirmed ....

  81. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 07:56

    Janusze orzekły: na co to komu :P

  82. mate
    mate 23 czerwca 2016, 08:20

    @wojtek1963
    "32 tysiaki - taniocha"

    Ta cena 7900 euro to jest netto, o czym Optyczni zapomnieli wspomnieć, brutto to będzie prawie 10000 euro, więc ponad 42 tys. zł.

  83. zgred37
    zgred37 23 czerwca 2016, 08:32

    Szabla - czy Ty aby nie próbujesz kogoś obrazić?

  84. mate
    mate 23 czerwca 2016, 08:35

    @zgred37
    "tak sądzę, że Sony A7R II to nie podskoczy nawet do tego Haszela... tak pod względem zapowiadanych możliwości"

    Detal zapewne na korzyść Hassela, centralna migawka i synchro na wszystkich czasach też ma swoje zalety. Potencjalny zysk na szumach czy GO zniwelowany poprzez ciemniejsze szkła, cała reszta jak AF, seria, wideo, stabilizacja matrycy czyli ogólnie pojmowana uniwersalność i osiągi na korzyść A7r II.

  85. baron13
    baron13 23 czerwca 2016, 09:14

    @szuu: niestety, robiłem takie zdjęcia. Można to wyliczyć, można sprawdzić, łatwo sobie nie poradzimy. Takie warunki, że można robić zdjęcia z ręki w maksymalnej rozdzielczości występują rzadko. Przy 1/2000 rozmarzą się ręce chodzących ludzi tak z 5 metrów. Zdjęcie oglądane w "zwykłym" powiększeniu wyda się bardzo ostre, ale jak je powiększymy wylezą problemy.

  86. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 czerwca 2016, 09:22

    @Baron13 - ten aparat nie ma w odroznieniu od twojego 6x7 lustra wprowadzajacego drgania. Sam mam mamiye RZ. Nie ma kłopotów z czasami migawki. Pracuje nią z ręki. Statywu potrzeba tylko przy robieniu krajobrazów bo przy f 22 czas jest długi.

  87. karolt
    karolt 23 czerwca 2016, 09:40

    Mnie najbardziej rozwala, jak bardzo tęgie umysły wymyślają te nazwy modeli:
    X1D. Jakbym zobaczył tylko to X1D, tobym się zastanawiał, czy Fuji kolejnego modelu nie wypuściło.

  88. zgred37
    zgred37 23 czerwca 2016, 10:27

    mate:

    te szkła nie są aż takie ciemne. Przeliczając zwględem GO to jest to 2,8 czyli w właściwie standard. Zresztą z GO też trzeba uważać. z jednej strony fajnie rozmyte tło jest fajne, ale z drugiej, tendencja do robienia portretów z tylko jednym okiem ostrym jest (moim zdaniem) żenująca.

    Co do szumów - to jest problem który dotyczy sytuacji gdy światła mało a trzeba zachować krótkie czasy. Zdarzają się takie sytuacje, fakt, ale jest to może z 10-30% wszystkich zastosowań aparatu? Zresztą, wydaje się że przy dużej komórce światłoczułej, czułość matrycy i odstęp szumu od sygnału powinny być bardzo dobre.

    Bardziej niepokoiłbym się jakością obiektywu. Bo jeśli trzeba będzie przymykać do 5,6 czy 8,0 żeby mieć akceptowalną jakość to będzie klapa.

  89. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 23 czerwca 2016, 10:29

    Centralną migawkę i 35/2 ma też RX1

  90. baron13
    baron13 23 czerwca 2016, 10:50

    @Jacek_Z: Sęk jest w tym, że zazwyczaj chodzi o "nieznaczne" zmniejszenie rozdzielczości szacuję do równoważnika jakieś 8-10 megapikseli. Na odbitkach powyżejj 6 megapikseli na ogół nie widać. Poruszenia zazwyczaj, niezależnie od centralnej migawki widać różnie na powierzchni zdjęcia. Wydaje się, że coś wyskoczyło za GO, ale jak robisz zdjęcie, gdzie masz na całej powierzchni szczegóły zwłaszcza jakiś wzór, to wówczas widać. Sprawa kolejna: tak, ja też prawie zawsze robiłem i robię z łapy, bo mi się statywu do 3 kg korpusu nie chce nosić. Prawie zawsze udaje mi się ustabilizować bo się nauczyłem jak to powinno wyglądać i co zrobić. No i ten złom waży 3 kg ma podnoszenie lustra przed zdjęciem. Ale to nie jest robienie zdjęć na spacerze. Na spacerze to się z tego aparatu wyciągnie średnio mniej niż z kompakta choćby przez GO.

  91. tripper
    tripper 23 czerwca 2016, 11:06

    BTW, z ciekawości spojrzałem jakie to obiektywy są dostępne w systemie H. 300mm f/4.5 + TC x1.7 to niezłe tele, nawet jak na taki crop. Najszybszy obiektyw 100/2.2, a najszerszy 24/4.8, czyli już UWA.

    Ciekawe, czy Hassel planuje jaśniejsze obiektywy. Matryca mniejsza, odległość rejestrowa mniejsza, pewnie dało by się zrobić f/2.2, które nie zabijało by rozmiarem i wagą.

    I jeszcze jedna obserwacja, te dwa nowe obiektywy, tak jak i korpus, są tańsze niż ich starsi bracia. Choć pewnie puryści będą narzekać, że korekcja dystorsji programowa, a nie w optyce, i że z tego powodu te obiektywy powinnny chodzić po $300 :-)

  92. c.o.d.
    c.o.d. 23 czerwca 2016, 11:14

    @full-frontal
    "Przydałaby się jakaś bardziej logiczna nazwa na określenie tego typu aparatów, bo określanie czegoś przy pomocy tego, czym nie jest - to dość pokrętne podejście. Niby w ang. jest mirrorless, ale brzmi to dość zgrabnie, poza tym per analogiam trzeba by mówić o "bezlustrowcach", bo lusterko to jest wsteczne albo w damskiej torebce."

    Przecież ten segment (M43, Fuji, Sony ...) nazywa się CSC (compact system camera) tylko z jakiegoś podkręconego pewno marketingowo powodu termin 'mirrorless' bardziej się zadomowił.

    Na mojej wsi sklepy posługują się terminem CSC ale z tego co wiem to w Stanach bardziej rządzi termin 'mirrorless'. Z drugiej strony co oni tam w stanach wiedzą skoro na benzynę mówią GAS mimo, że benzyna jest płynem a nie gazem ;)

  93. kojut
    kojut 23 czerwca 2016, 12:00

    c.o.d, GAS, to skrót od "gasoline", a nie pochodna od słowa gaz.

  94. MX-1
    MX-1 23 czerwca 2016, 12:51

    Czy to prawda, że żeby fotografować takim Hasselbladem, to trzeba zacząć ok kompakta, potem kolejno u4/3, APSC, i FF? Jak się to wszystko doda łącznie z obiektywami, to taki MF wychodzi bardzo drogo. No ja się chyba nie skuszę

  95. qqrq
    qqrq 23 czerwca 2016, 13:07

    @kojut @c.o.d.
    Można jeszcze mieć G.A.S. i odczuwać potrzebę posiadania takiego Hassela ;)

  96. dARTi
    dARTi 23 czerwca 2016, 13:15




    @baron13
    23 czerwca 2016, 09:14 

    @szuu: niestety, robiłem takie zdjęcia. Można to wyliczyć, można sprawdzić, łatwo sobie nie poradzimy. Takie warunki, że można robić zdjęcia z ręki w maksymalnej rozdzielczości występują rzadko. Przy 1/2000 rozmarzą się ręce chodzących ludzi tak z 5 metrów. Zdjęcie oglądane w "zwykłym" powiększeniu wyda się bardzo ostre, ale jak je powiększymy wylezą problemy.

    zakładam, że to był żart ;)

  97. kojut
    kojut 23 czerwca 2016, 13:21

    @baron13
    "Przy 1/2000 rozmarzą się ręce chodzących ludzi tak z 5 metrów."

    Spadłem i się ciężko podnieść :-P Z ręki, 1/1000 s: link

  98. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 14:06

    Może jednak baronowi chodziło o rozmarzanie się, a nie rozmazanie? :P

  99. baron13
    baron13 23 czerwca 2016, 14:37

    Jeśli matryca ma ok 5000 pikseli po dłuższym boku i obiektyw o kacie widzenia pi razy drzwi 45 stopni to przyjmując, że dzielimy (uproszczenie) pole widzenia na 5000 części (na 5000 pikseli) dostajemy ok 0,7 mm na piksel przy odległości do planu 5 metrów. Człowiek porusza się ok 1,6 metra sekunda w marszu, rączka drugie tyle. Przy 1/1000 mamy ok 3 mm. Wielekroć sprawdzone, że widać.

  100. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 14:47

    Niech więc nie chodzą - taką mam koncepcję. :)

  101. handlowiecupc
    handlowiecupc 23 czerwca 2016, 15:01

    Większość moich fotek z podróży też psują przechodnie. To jakaś fotograficzna plaga. Staję np przed takim Koloseum i czekam aż wszyscy przejdą a oni łażą i łażą.

  102. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 15:04

    Musisz wcześniej zwiedzać. Między 6 a 7 rano ;)

  103. krzy2892
    krzy2892 23 czerwca 2016, 18:29

    @ full-frontal

    W kwestiach słowotwórczych: "bezlustrzak" brzmi krócej, choć mniej dostojnie niż "bezlusterkowiec". No i warto zauważyć, że to co Anglosasi nazwali "SLR Camera", Polacy nazwali "lustrzanką małoobrazkową" ;)

  104. cube
    cube 23 czerwca 2016, 18:37

    WOW! dzieje się, oby tak dalej!!! Najtańszy i najbardziej poręczny cyfrowy MF jaki do tej pory powstał... I jaki ładny design. Brawa dla Hassela!!!

  105. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 19:02

    W Polsce nikt nie zaproponował skrótu LJO lub LM. :)

  106. Tokyo
    Tokyo 23 czerwca 2016, 20:47

    jak miło. mały 44/33 i całkiem tani. wystarczy mieć 3 kumpli z kohones i na jednego wychodzi już niedrogo.

  107. wojtek1963
    wojtek1963 23 czerwca 2016, 21:19

    ale to i tak promocja :)

    korpus Hasselblada X1D wyceniony został na 7900 euro, czyli niemal 35 tysięcy złotych. W zestawie z obydwoma obiektywami cena wzrasta do niemal 55 tysięcy złotych, ale to i tak... promocja, bo obiektywy kupowane oddzielnie są droższe

  108. mkol
    mkol 23 czerwca 2016, 21:24

    A dla mnie ważne jest tylko jedno. Hassel to dla mnie firma niszowa. Ale zrobiła bezlustro większe FF. A "nasze" japońskie tuzy: Canon, Nikon, Olympus i reszta? Z całą masą specjalistów i japońskim "kaizen"? Bidulki, od lat się męczą...

  109. Szabla
    Szabla 23 czerwca 2016, 22:00

    Zawsze była niszowa. Podobnie jak Rolls-Royce.

  110. siosio
    siosio 23 czerwca 2016, 22:23

    Otóż to ...

  111. jaad75
    jaad75 23 czerwca 2016, 23:34

    @cube, z całą pewnością nie "najtańszy" jaki powstał.

  112. cube
    cube 27 czerwca 2016, 00:49

    Jaad, a był jakis MF z niższą ceną startowa? Dla mnie taki ruch haśsela oznacza że Za 5lat będzie już. Można przebierać w cyfrowych MF . tym czasem rozgladam się właśnie za mamija 7 albo innym fuji680 ;)

  113. mate
    mate 27 czerwca 2016, 08:36

    @cube
    "Jaad, a był jakis MF z niższą ceną startowa?"

    To zależy na którym rynku, w USA Pentax 645Z startował z ceną 500$ niższą, za to już w Europie ten sam Pentax był na starcie o £800 droższy. Generalnie na rynku północnoamerykańskim Pentax ma sporo niższe ceny względem konkurencji niż w Europie.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.