Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?

5 maja 2006
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 3

1. Metody pracy

Testowanie aparatów cyfrowych wykonujemy głównie w warunkach studyjnych. Fotografujemy tablice testową ISO 12233, tablicę dystorsji, tablicę szarości Kodak Q-13 oraz tablicę kolorów GretagMacbeth. Zdjęcia tablic testowych odbywają się w ściśle kontrolowanych warunkach studyjnych. Stosujemy się do następujących zasad:
  • aparat jest umieszczony na stabilnym statywie
  • migawka jest wyzwalana za pomocą elektronicznego wężyka spustowego lub funkcją timera z opóźnieniem ekspozycji tak aby zminimalizować drgania przy wciskaniu spustu migawki
  • zdjęcia są zapisywane w formacie RAW (jeśli aparat ma taką możliwość) i w najlepszej jakości JPEG-u
  • tablice są oświetlone dwoma profesjonalnymi lampami studyjnymi zawierającymi żarówki o mocy 500 W i dającymi światło o temperaturze barwowej 5000 K

Dodatkowo fotografowana jest:

  • scenka, co ma na celu wizualizację możliwości aparatu
  • dioda, służąca do pomiaru komy i astygmatyzmu
  • biała, jednolicie oświetlona powierzchnia do pomiaru winietowania

Oprócz opisu ogólnego wyglądu, staramy się przedstawić fakty związane z wyglądem i użytkowaniem, optyką oraz własnościami matrycy aparatu. Dokładne metody i kryterium oceniania tych punktów opisujemy w kolejnych rozdziałach.


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł


W przypadku prostych aparatów kompaktowych, w których nie ma możliwości zapisu zdjęć w formacie RAW i/lub mamy do czynienia z innymi ograniczeniami funkcjonalności, stosujemy uproszczoną procedurę. Aparaty różnych producentów o podobnych parametrach są wtedy testowane w teście zbiorczym obejmującym zwykle 4-5 modeli, co umożliwia ich bezpośrednie porównanie ze sobą w powtarzalnych i kontrolowanych warunkach.

W takiej sytuacji nie fotografujemy tablic testowych na wszystkich ogniskowych lecz głównie prostą scenkę studyjną. Stosujemy domyślne parametry producenta i tryb P (w związku z tym że część kompaktów nie pozwala w pełni sterować przysłoną, a także dlatego, że w przypadku tego typu instrumentów głównym ograniczeniem jakości obrazu jest szum). Najczęściej używamy wtedy odpowiednika ogniskowej 50 mm. W ramach potrzeb danego testu wykonywane są jeszcze scenki plenerowe, które pokazują zachowanie testowanych aparatów na szerokich kątach widzenia i zakresie tele, przez co pozwalają ocenić występowanie takich wad jak aberracja chromatyczna, odblaski czy dystorsja (a raczej tego jak radzi sobie z nimi oprogramowanie aparatu).